Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

29-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De peuters naar de vijver

De allerkleinsten leerden over de vijver en maakten een mooie wandeling waarbij ze konden genieten van de natuur en de diertjes.


>> Reageer (0)
05-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verkiezing in L6

Ook dit jaar vonden de verkiezingen van de leerlingenraad en de Mos-raad plaats.
De leerlingen die het zesde dit schooljaar vertegenwoordigen in de leerlingenraad zijn: Kerim en Zoë
Voor de Mos-raad rekenen we op Karsten en Jordy.


   


Enkele sfeerbeelden:


       Klik hier voor meer foto's.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L6 onderhoudt de vijver

Aquaponie is het samentrekken van het begrip aquacultuur (kweek van vissen) en hydroponie (teelt van groenten zonder aarde).
Het principe is eenvoudig:

  • het water vervoert het organisch afval van de vissen naar de planten
  • met behulp van gunstige bacteriën worden de uitwerpselen van de vissen omgezet in natuurlijke meststoffen voor de planten
  • de planten halen die meststoffen uit het water en filteren dit als dusdanig. Daardoor krijgen de vissen opnieuw toevoer van zuiver water.


Het is dan ook logisch dat onze eerste stap het in orde brengen van de vijver is. Want zonder water geen vissen en zonder vissen geen uitwerpselen!
Het zonnetje liet ons niet in de steek en we konden het vuile maar o zo leuke werk aanvatten. Met veel enthousiasme leegden we de waterbak en kuisten ze grondig uit. De pomp moest ook dringend nagekeken worden maar gelukkig was ze enkel verstopt. De omgeving om de kruidenbak te plaatsen werd ook in orde gebracht!
 
Enkele sfeerbeelden!
        Klik hier voor meer foto's.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verkiezing in L4

Naar jaarlijkse gewoonte werden de verantwoordelijken voor de MOS-raad en de leerlingenraad gekozen. Een kieshokje deed het precies echt lijken.

Voor de MOS-raad werden Elias en Merel verkozen (reserve = Jules)
Voor de leerlingenraad werden Lara en Arjen verkozen (reserve = Amber)

Klik hier voor alle kinderen.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOS-verkiezing in L3

De MOS-verantwoordelijken:


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.werelddierendag in L3

Elke jaar worden onze trouwste vrienden in de verf gezet. Daarom mochten die kinderen een huisdier meebrengen naar de klas. We kregen het bezoek van 3 katten, een krekel, een konijn en een hamster! Kinderen die geen huisdier hadden of bij wie het wat moeilijk was om het diertje mee te brengen, mochten een foto, boek of knuffel meebrengen. De kinderen vertelden honderduit over hun lievelingsdier. Het was een beestige dag en als verrassing had juf ijsjes voorzien om te trakteren voor mijn verjaardag. Nog eens bedankt lieve schatten voor het liedje en het mooi versierde bord!

foto's klik hier


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L1 en L2 op boerderijklas

Het eerste en tweede leerjaar beleefde een superleuke tijd in Wortel waar ze het boerderijleven mochten opsnuiven.

Om nog eens na te genieten van de superdriedaagse vind je hier en hier de foto's.
Veel kijkplezier!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.strapdag 18 september

Naar jaarlijkse gewoonte stapten of trapten op vrijdag 18 september weer duizenden kinderen en (groot)ouders naar school.  De strapdag stimuleert kinderen en ouders om zich op een duurzame wijze te verplaatsen. Kinderen vinden het leuk en het is bovendien goed voor het milieu en de gezondheid.

Onze mascottes Octopus en Wolly zongen en dansten op het straplied.

image
image

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 in het verkeer

Vorige week maandag begonnen we ons thema met een wandeling langs de weg en gingen we op zoek naar verkeersborden, verkeerslichten en leerden we hoe we veilig kunnen oversteken.

Klik hier voor alle foto's.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 leert over afval

We begonnen onze week met een poppenkast over verschillende vuilnisbakpoppen en kregen daarna een waarneming van de verschillende vuilnisbakken.
Op dinsdag gingen we afval oprapen en wat hebben we heel veel afval gevonden.
De kleuters hebben heel goed hun best gedaan om de speelplaats, tussen de struiken, rond de turnzaal,.. afvalarm te maken. (of toch voor even).


>> Reageer (0)
19-06-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Workshop rond moeder aarde met L6

Vandaag kwam Annette naar onze klas Annette werkt voor 'Natuur & Wetenschap'. Zij leerde ons hoe we zorg moeten dragen voor onze mooie wereldbol. We keken hoe kristallen ontstaan en stonden stil bij de materialen die we allemaal nodig hebben om bijvoorbeeld een gsm te maken. Waar komen deze eigenlijk vandaan?


   


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L4 ontdekt het leven onder water

Vandaag was het prachtig zomerweer. Ideaal voor een activiteit aan de vijver achter de bib. Samen met gids Marijke mochten we met een schepnet vissen in de vijver en de poel. De kinderen ontdekten heel enthousiast dat er heel wat waterdiertjes verborgen zaten in het water.
Het werd een hele toffe, actieve en leerrijke namiddag. Tot slot mochten de kinderen het blotevoetenpad eens uitproberen. Zalig om achteraf de voetjes af te spoelen aan de pomp.



>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L3 naar het park

Vorige vrijdag werden we verwacht in het park achter de bib. Het was een echte zomerse dag! We leerden heel veel over de bloemetjes en de bijtjes. Op het einde mocht iedereen enkele bloemetjes planten, hopelijk komen hier heel veel bijtjes op af ;-)


meer foto's


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsproef met L3
We testen onze rijvaardigheid met de fiets onder het toeziend oog van de politie


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L2 naar zee

Op donderdag 21 mei gingen we op uitstap naar zee.
In de voormiddag gingen we als echte kunstenaars aan de slag: we maakten kennis met het werk van James Ensor, we leerden emoties tekenen, ook het juist tekenen van de horizon en de prachtige zee kent voor ons geen geheimen meer.
Na de picknick leefden we ons volledig uit op de speeltuin.
In de namiddag bouwden we een groot zandkasteel op het strand.
Het was een toffe uitstap!

Klik hier voor meer foto's


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L2 naar het park

Gisteren mochten we tijdens het goede weer genieten van een heuse ontdekkingstocht in het park.
Gids Vera leerde ons de verschillende 'zintuig-prinsen' kennen. Deze prinsen namen ons mee doorheen het avontuur. Geniet samen met ons mee.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L1 naar zee

Vandaag trokken we naar zee. De weergoden waren ons supergoed gezind en het werd dan ook een prachtige dag.
Deze voormiddag gingen we op stap met Woeste Willem, in de namiddag bouwden we zandkastelen, leerden we vliegeren en speelden we in de duinen en op de speeltuin.
Voor meer foto's klik hier


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 leert over bijen

In het natuurpark van Destelbergen (achter bibliotheek) deden we de stuifmeelrace.  We werden in twee groepen verdeeld en we moesten zoveel mogelijk stuifmeel proberen verzamelen.  We leerden ook heel wat bij over de bijen en de bloemen.

Kijk hier voor de foto’s.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 maakt rabarberconfituur

Moederdag is ondertussen voorbij dus nu kunnen we de foto’s tonen van hoe we te werk gingen. We hopen dat alle mama’s het lekker vonden…

Klik hier voor de foto’s


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K2 en K3 naar zee

Dinsdag zijn we samen met de 3de kleuterklas een dagje naar de zee geweest.
Het was een superleuke dag en we hebben er enorm van genoten.
Geniet mee van de foto's.


>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!