Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

15-04-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikketruiendag

Wat startte als een symbolische actie om het Kyotoverdrag in de verf te zetten, is ondertussen uitgegroeid tot een vaste waarde. De campagne mikt vooral op eenvoudige maatregelen, die elke dag aangehouden kunnen worden: lichten doven bij het verlaten van een lokaal, toestellen uitschakelen na gebruik, de verwarming correct afstellen, ... .
Een dikke trui helpt uiteraard ook. Als je die al nodig hebt, want een graadje minder verwarmen, merk je nauwelijks, maar betekent wel 7% minder stookkosten en broeikasgassen. Denk naast een mooie dikke trui ook aan thermische onderkleding dat ervoor kan zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden gedraaid - zonder aan comfort in te boeten. De energiebesparing is groot, de investering klein.
Onze school kreeg vandaag het bezoek van Octo en Wollie om de dikketruiendag even in de kijker te zetten. Na een gezamenlijke opwarming trokken we naar de klas om met een graadje minder nog harder te werken want ook daar krijg je warm van.
In de refter werden we verwend met lekkere soep en brood.

 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldwaterdag

Dinsdag 22 maart was wereldwaterdag. Ook onze school staat op deze dag even stil bij het feit dat zuiver drinkwater uit de kraan niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Elke dag wandelen immers miljoenen kinderen gemiddeld 6km om water te halen voor hun basisvoorzieningen. Ieder dag sterven duizenden kinderen aan ziekten veroorzaakt door dit gebrek aan drinkwater. Hopelijk staan we elke dag even stil bij het feit dat het belangrijk is om bewust om te gaan met water.

               


>> Reageer (0)
15-03-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkssterrenwacht Armand Pien met L4

Vandaag bezochten we de volkssterrenwacht van Armand Pien te Gent. Met de lijnbus bereikten we al snel onze bestemming en daar mochten we genieten van een leerrijke 3D-film over de ruimte.
Daarna belandden we op het dak om er kennis te maken met enkele meetinstrumenten om de temperatuur, de neerslag, de windkracht en windrichting te meten. We eindigden ons bezoek in de koepel waar we de oudste telescoop uit 1880 konden zien. Het vernuftige systeem om deze telescoop te laten werken, alsook de draaiende koepel maakte veel indruk op de kinderen.
Nog een extra woordje dank aan de begeleiders tijdens deze activiteit.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Workshop rond afval in L4

Vandaag deden we in de turnzaal een activiteit rond afval. Zo werden de kinderen met speelse opdrachten bewust gemaakt van het belang van afval sorteren. Ze leerden dat ze als afval vaak nog een verder leven hebben als ze goed gesorteerd worden. Zo kunnen ze gebruikt worden als grondstof voor een nieuw product. Het werd een boeiende en actieve namiddag.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikketruiendag

Samen met Wolly en Octobus begonnen we de dikke truiendag met een opwarmingsdansje.
's Middags mochten we genieten van lekkere tomatensoep met Turks brood.
In de lessen WO leerden we hoe we zuiniger kunnen omgaan met energie en hoe we nog meer zorg kunnen dragen voor het milieu.



>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L1 sorteert afval

Tijdens de workshop "over de haag" leerden we een heleboel over hoe we afval moeten sorteren.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 tussen de ijsberen en de pinguïns

Op de Noordpool leven de IJsberen en op de Zuidpool de Pinguïns.

Dit en nog veel meer leerden de kleuters de vorige weken in de klas.

Ze leerden ook een pinguïn tekenen aan de hand van een stappenplan en knutselden zelf leuke pinguïns op ijs.

image
image
image

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 in de ruimte

Onze zithoek veranderde de laatste twee weken in een ruimte vol sterren en planeten! Een heel boeiend thema waarbij we vanalles leerden over ons heelal. We maakten kennis met al die gekke namen van planeten, we leerden aftellen van 10 naar 0 om een raket te lanceren, we weten dat de aarde rond zichzelf draait en ook nog eens rond de zon, dat de astronauten zweven in de ruimte, dat onze aarde de blauwe planeet wordt genoemd, … en nog veel meer.

image

Klik hier voor de foto’s


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente in K3

Wat hebben we al genoten van het heerlijke (bijna) lente zonnetje! We hebben het deze week over zaaien, de lente en ook over de paashaas uiteraard

Vandaag hebben we gezaaid, elke kleuter mocht zelf kiezen wat ze onder de aarde staken. Er was keuze tussen courgette, pompoen, peterselie, waterkers of zonnebloem. We hopen dat we snel resultaat zien en de kleuters hun plantje volgende week mee naar huis kunnen nemen.

Klik hier voor meer foto’s


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De peuters verzorgen de planten van de klas

Verzorgen van onze planten in de klas


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaaien bij de peuters

Planten van een bloembol , bieslook en boontjes

>> Reageer (0)
18-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede prijs op Agribexbeurs!

Destelbergen maakt faam op internationale beurs voor akkerbouw, veeteelt, tuin en groene zones in Brussel

6de klas gemeenteschool wint tweede prijs op Agribexbeurs

Het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool van Destelbergen nam dit jaar deel aan het aquaponie-project dat op de Agribexbeurs in Brussel werd georganiseerd. Met succes, want vorige week werden ze er eervol tweede met hun creatie. “We combineerden hydrocultuur (het kweken van planten op water) met aquacultuur (het kweken van waterdieren) in een ecologisch systeem”, klinkt het bij de bollebozen van de zesde klas.


Hoe ze te werk gingen en de jury wisten te imponeren, leggen ze vakkundig uit aan de hand van foto’s en een schets van hun ontwerp:  “Het principe is eenvoudig: water vervoert  organisch afval van de vissen naar de planten.  De uitwerpselen van de vissen worden omgezet in natuurlijke meststoffen voor de planten. De planten halen die meststoffen uit het water en filteren het op die manier. Daardoor krijgen de vissen opnieuw toevoer van zuiver water.”

Eerst brachten ze de  vijver in orde, want zonder water geen vissen, en zonder vissen geen uitwerpselen.  De pomp werd vakkundig nagekeken op haar werking en nadien werd een plantenbak aangekocht en waterdicht gemaakt.  Een autosiphon  zorgde ervoor dat eb en vloed werd gecreëerd,  zodat het water in het groeibed continu kon stijgen en dalen.Het groeibed werd gevuld met kleikorrels om te werken als filtersysteem voor de bak met vissen, de bacteriën die zich in het groeibed ontwikkelden,  zorgden ervoor dat de afvalstoffen die door de vissen werden geproduceerd omgezet werden tot uiteindelijk voedingsstoffen voor de planten.

Voor de aanleg van de  omgeving van de plantenbak, kregen ze een duwtje in de rug van de mannen van de technische dienst van de gemeente Destelbergen. Proficiat voor de biologen of ingenieurs in spe van de gemeentelijke basisschool die hun project ook in eigen huis mochten voorstellen, onder meer aan schepenen Yves De Lausnay en André De Groote. Want niemand is te oud om nog wat bij te leren van pientere leerlingen. 

>> Reageer (0)
29-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K1 op herfstwandeling

Boris de boom was deze week een nieuwe vriend in onze klas. Hij genoot met volle teugen van alle aandacht die onze kleine spruiten hem gaven! Maar zo blij was hij de eerste dag niet hoor. Hij had alleen maar dorre takken , al zijn blaadjes waren er af gevallen. Hij voelde zich heel erg verdrietig. "Wat nu gedaan?", dacht hij.
Maar wij hadden de oplossing. Wij gingen speciaal voor hem naar het bos op zoek naar de mooiste blaadjes!
Die hebben we dan ook gevonden en verzamelt in de klas. Iedereen mocht één blaadje kiezen die hij/zij aan Boris de boom mocht geven.
Oooh...wat was hij blij!

 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L3 op herfstwandeling

Traditiegetrouw trekken we elke herfst richting park voor een leuke en leerrijke wandeling onder leiding van onze gids Marijke. We leerden heel wat over spinnen, egeltjes en mieren. Omdat we heel flink waren mochten we op het einde nog eventjes spelen op de speeltuin.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superwereldmol (L4)

Vorige week kregen we een koker toegestuurd. Daarna ontvingen we ook een eetbare brief. Gezien de boodschap geheim moest blijven, aten we deze op. We onderzochten de voorwerpen  die in de koker zaten en mochten de resultaten van dit onderzoek gaan vertellen in het mollenhuis. Dit was een hele leuke ervaring waarbij we kennis mochten maken met de superwereldmollen en enkele kinderen uit India, Senegal en Guatemala. We verbleven ook in hun dorpen/steden en maakten er een typische drank of gerecht. We mochten ons verkleden in de traditionele kledij. Het werd een toffe voormiddag.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L4 op wandel met de gids

Vandaag gingen we op pad met gids Marijke die ons op speelse wijze heel wat bijleerde over de dieren in het park. Zo maakten de kinderen zelf een vogelnestje, mochten ze op zoek gaan naar bodemdiertjes en speelden ze het spel waarbij de uilen hun prooien vingen.


>> Reageer (0)
20-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opening van ons aquaponie-project

Vandaag was het eindelijk zover! De officiële opening van ons aquaponie-project! Eindelijk konden we aan iedereen voorstellen waar we al die maanden rond gewerkt hebben.

Michel Christiaens (secretaris-generaal van Fedagrim),
Saartje Vandendriessche (voorzitter van de jury), Johan Van Royen (Agribex), mensen van de gemeente en de pers waren aanwezig.
                    

               Klik hier voor meer foto's.
               Klik hier voor deel 2.


>> Reageer (0)
12-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe kippen

Toen vorig jaar een vos onze kippen te pakken kreeg, waren alle kleuters onder de indruk. Ondertussen werd ons kippenren grondig onder handen genomen. Er werd drastisch gesnoeid, er kwam een nieuwe afsluiting en er werden nieuwe planten gezet. Daarom was het tijd voor drie nieuwe kippen. Die mochten we maandag verwelkomen! Vanaf nu draagt de derde kleuterklas zorg voor Mariètje, Ommeletje en Suzetje


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg aquaponie-project

Vandaag hebben de leerlingen de plantjes in de bak geplaatst. Daarna genoten we van een hapje en een drankje aangeboden door Sean voor zijn verjaardag. Het werd een feestelijke inhuldiging van ons project! We zijn blij dat we het vrijdag aan iedereen mogen laten zien. We hebben hard gewerkt maar het was de moeite waar!

 


>> Reageer (0)
29-10-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg aquaponie-project

Deze middag eventjes paniek: de pomp deed het niet! Bedankt Dirk voor je tussenkomst. Ook dank aan Valentijn van Vasch aquaponics voor het leveren van de bell siphon en de technische ondersteuning. Onze bijzondere dank gaat uit naar Paul om de droom van het zesde leerjaar te helpen realiseren. Volgende vrijdag zal de pomp definitief geplaatst kunnen worden en kunnen de vissen verhuizen naar hun nieuwe woonst.

Het zesde leerjaar zit vanaf nu ook op Facebook! Ga snel een kijkje nemen...

 

            


>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Herfstwandeling met de kikkerklas
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!