Jaarlijks strappen duizenden kinderen in Vlaanderen te voet, met de fiets, step …. naar school. De doelstelling is benadrukken dat duurzaam verplaatsen leuk, gezond, goed voor het milieu en laagdrempelig is.
Liesje, Ellie en Octopus deden nog eens een warme oproep om mee te strappen ! En vergeet ook jullie fluohesje niet ! 😉
We leerden vorige weken over de ruimte. Onze kring werd donker gemaakt en verlicht met sterretjes en planeten. We leerden verschillende planeten kennen, we knutselden een raket, mochten echte ruimtepakken aantrekken en naar de maan vliegen… We leerden daarbij ook aftellen van 10 naar 0 om de raket te lanceren. We weten nu ook dat Neil Armstrong de eerste man op de maan was, dat de voetafdruk er eeuwig blijft staan omdat er op de maan geen wind is.
Dinsdag 11 februari was het dikketruiendag, de verwarming ging uit en we hadden allemaal ons leukste muts op. We staan dan even stil bij de opwarming van de aarde, de biodiversiteit die zo belangrijk is, de zorg voor onze natuur…
We begonnen met een opwarming met de ganse school met Ellie en Liesje en ‘s middags genoten we van een sobere maaltijd met soep en brood.
We gingen de herfstsfeer opsnuiven aan het Damvalleimeer. We zagen veel mooie paddenstoelen, kastanjes, bolsters en bladeren in de mooie herfstkleuren.
Op de strapdag deden Ellie,Liesje en Octopus nog eens een oproep om (voor wie dichtbij woont) met de fiets of te voet te komen ! Ook carpoolen is een pluspunt voor het milieu
n het voorjaar plantten we in onze moestuin kerstomaatjes en pompoen. Tijdens de zomervakantie is alles goed beginnen groeien waardoor we nu een mooie oogst hebben. De kleuters mochten de tomaatjes plukken en proeven. Een gezond snoepje tussendoor ;-)
Van de pompoen maken we binnenkort eens lekkere soep!
Thema gezonde voeding bij de kleuters van de kikkerklas
Vorig schooljaar plantten we pompoen en tomaatjes. Met onze oogst maakten we nu heerlijke soep boordevol vitamines. De kleuters brachten zelf ook nog ajuin, wortel of tomaat mee. Wat was dat smullen, sommige kleuters kwamen wel vier keer soep bij vragen!
De zon was van de partij. Achter de bibliotheek konden we er volop van genieten terwijl we waterdiertjes opvisten. De kinderen genoten met volle teugen. We eindigden de namiddag met een leuk spel rond de voedselpiramide.
Samen met onze stagiair Sanne leren de kleuters over bijen en bloemen. Maandag kwam er een imker op bezoek die ons heel leerrijke dingen vertelde en veel materiaal bij had. Alle kleuters mochten ook een lepeltje honing proeven. We maakten in de namiddag een wandeling langs het Damvalleimeer waar we veel verschillende soorten bloemen zagen. Het leukste was natuurlijk de pluisjes van de paardenbloem wegblazen
We gingen deze week met de klas naar het park. Op maandag de klas van juf Sarah, op dinsdag de klas van juf Nele. We luisterden naar een mooi verhaal, verteld door de gids Kathleen. Ze vertelde over de vijf broers die elk 1 zintuig heel goed kunnen gebruiken. De vijf broers hadden nu verschillende opdrachten voor ons zodat we onze zintuigen goed kunnen leren gebruiken in de natuur. Het was een leuke ervaring. Bedankt aan de begeleiders om met ons mee te gaan!
Het was nog frisjes vanmorgen, maar we trotseerden de kou om te leren over de bijen. De kinderen kwamen te weten dat bijen heel belangrijk zijn voor onze toekomst, namelijk voor de bestuiving van heel wat gewassen. Het was een leerrijke en leuke voormiddag en iedereen zette zijn beste beentje voor.
We genoten zaterdag van een gezinswandeling doorheen Destelbergen. De allerkleinsten deden een sprookjeswandeling rond het Damvalleimeer en de anderen een tocht langsheen donkere legendes…
Als het kouder wordt, krijgen de vogels het moeilijker om eten te vinden. We willen hen daarom helpen door vetbollen te maken en buiten te hangen.
Maar eerst deden we een wandeling rond het Damvalleimeer om vogels te spotten. We zagen er een heleboel en ondertussen kennen de kleuters er ook al veel bij naam zoals de gans, de meerkoet, de waterhoen, de reiger, de visdief, de koolmees, de staartmees, de merel, enz…
We knutselden ook een uiltje met wol en knipten en plakten een kleurrijke vogel op papier.
Vandaag leerde Marijke ons hoe we duurzaam met afval kunnen omgaan. We kropen in de huid van afval, werden gesorteerd en gerecycleerd. Het werd een actieve en leerrijke activiteit.
We startten de week met een grote blok ijs waarin een pinguïn vast zat. Alle kinderen mochten raden hoelang het zou duren alvorens de pinguïn de grond zou raken. Daarmee willen we de kinderen attent maken op het opwarmen van de aarde.
Op dinsdag was er de dikketruiendag. Iedereen mocht naar school komen in een gepimpte trui, de directie kwam rond in alle klassen om alle truien te bekijken en later enkele winnaars uit te roepen. En ja hoor… in onze klas was er een winnaar! Proficiat aan Yoren !!
Later die week hielden we nog een klimaatmars naar het gemeentehuis en deden we nog allerlei activiteiten rond energie en het klimaat.
We trokken deze namiddag naar het park waar natuurgids Marijke ons stond op te wachten. We kropen er in de huid van een dier dat op zoek was naar een nieuwe woonplaats en kwamen zo meer te weten over de natuur.
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!