Marijke staat ons vandaag op te wachten op het domein achter de bibliotheek. De zon is van de partij. De kinderen mogen vandaag diertjes opscheppen uit de vijver. Na actief zoeken maken ze een eigen dierentuin met allerlei waterdiertjes. Na het leren via zoekkaarten mogen de dierentuinen open en worden de gevonden diertjes aan elkaar voorgesteld. Het werd een leerrijke namiddag.
Ook dit jaar deden alle klassen mee om de temperatuur te meten en te evalueren in de klas tijdens het thema energie. Dit jaar waren de energiezuinigste klassen de klas van juf Claire (K2K3) en de klas van juf Ellen (L1B) De oorkonde en de ijsbeer werden overhandigd door Ellie en Liesje die meteen ook het nieuwe thema natuur aankondigden.
De kleuters maakten voor moederdag een potje confituur van rabarber. Velen kenden de rabarberplant nog niet. De grote bladeren maakten indruk en sommigen konden de zure smaak appreciëren, anderen trokken maar een zuur gezicht maar de confituur was heerlijk!
Sinds kort hebben we een kruidenbak op de speelplaats. De kleuters vinden het heerlijk om aan de blaadjes te voelen en te ruiken. Zo leren ze heel wat kruiden kennen zoals tijm, munt, dille, citroenmelisse, basilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn,…
Vorige week deden we een leuke activiteit met de gids in het park. Aan de hand van allerlei leuke spelletjes leerden we veel bij over de kriebelbeestjes. Ook het zonnetje maakte er een prachtige namiddag van en op de koop toe werden we getrakteerd door Merve met een heerlijk ijsje!
Vandaag leerden we meer over de bijen. Het weer was ons niet gunstig gezind, dus beperkten we het buiten vertoeven tot zoeken naar diertjes. Nadien bestudeerden we deze diertjes en ordenden we ze in de categorie insect of geen insect. Daarna werden de kinderen aan het werk gezet om meer over de bijen te weten te komen aan de hand van een spreekbeurt. Alle groepjes deden het prima en leerden zo dat bijen niet altijd honing maken, insecten zijn, 4 doorschijnende vleugels hebben en nog veel meer. Ook het belang van bijen voor onze huidige samenleving kwam uitgebreid aan bod. Het was een toffe activiteit.
Deze maand werkten we tijdens de w.o.lessen rond water. We mochten in groepjes water proberen zuiveren. Op de speelplaats gingen we op zoek naar allerlei materiaal, daarna gingen we aan de slag!
Naar aanleiding van dikke truiendag gingen de kindjes van het eerste leerjaar aan de slag met vingerhaken! Zo maakten ze een soort van sjaal voor onze wensboom. Verschillende klassen maakten lekkere soep! Daar mochten alle klassen van smullen tijdens het middagmaal. Elke klas doet mee aan de wedstrijd van de koudste klas. Dagelijks gaan we de temperatuur meten in de klas. Elke klas zet de verwarming wat lager. Ik ben benieuwd welke klas de wedstrijd zal winnen?
Vandaag trotseerden we de kou om samen met gids Marijke enkele brieven te bezorgen aan de dieren in het park. Aan de hand van leuke spelletjes leerden de kinderen meer over de leefomstandigheden van de dieren in de herfst.
In het kader van ons WO-thema afval volgden we vandaag de workshop rond duridenkers. Hierbij werden de kinderen er bewust van gemaakt hoe belangrijk het is om afval te sorteren zodat onze grondstoffen niet verloren gaan. Ze werden aangespoord creatief na te denken over wat we met bepaald afval kunnen maken bij het recycleren.
We hebben twee superleuke weken achter de rug. Het thema sprak de kinderen enorm aan. We kregen ook nog een verrassing, een grote raket waar we konden in spelen. Superleuk!
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!