Vorige week moest ik voor mijn job in Maidenhead (nabij Londen) zijn. Zie ik daar toch mijn droomwagens staan zeker. Gouw fototje genomen voor mijn verzameling.
Mijn dag kon weer niet stuk.
De Britse ambachtelijke sportwagenfabrikant Morgan pakte in de lente van 2000 uit met de Aero 8. Een model dat een moderne, aluminium architectuur combineerde met op zn zachtst gezegd eigenzinnige retro-looks. Vooral de neus met binnenwaarts kijkende koplampen viel niet bij iedereen in de smaak. Op het Autosalon van Genève staat het nichemerk met een opgefriste versie. De schele kijkers bleven, maar zijn voortaan minder prominent. Onderaan de neus prijkt een nieuwe aërodynamische lip die de lift op de vooras bij hoge snelheden reduceert. De onderste luchtdoorstroomopening is voortaan net als de grille voorzien van verticale lamellen. Morgan ruilde ook de langgerekte richtingaanwijzers voor meer tijdloze ronde exemplaren.
Onder de kap zit een 4,4l grote V8. Die wordt door Morgan bij BMW betrokken en volgt dus de evoluties die de Duitsers doorvoeren. Het blok beschikt inmiddels over een geheel variabele regeling van zowel de in- als de uitlaatkleppen en levert 330pk. De Aero 8 haalt er in combinatie met een handbediende zesbak een top van 256km/u mee en kan in 4,5 seconden naar 100km/u. Om de bruikbaarheid van de cabrio in minder goede omstandigheden te verhogen, biedt Morgan een nieuwe hardtop aan. Tot slot werd ook de uitrusting van de Aero 8 opgewaardeerd. Voortaan horen bandenspanningscontrole, een snelheidsregelaar en twee airbags tot de voorzieningen. In de UK kan u een Aero 8 bestellen vanaf 62.500 pond.
Morgan komt met vierzitter
De onthulling van een nieuwe Morgan is altijd een unieke gebeurtenis, omdat het maar zelden voorkomt. Voor het komende Autosalon van Genève heeft Morgan een heuse vierzitter op stapel staan. Voorlopig zijn slechts schetsen beschikbaar.
Morgan levert niets van zijn typische karakter in want het nieuwe model heeft de Roadster als basis, het huidige 'klassieke' model van de oer-Britse autobouwer. Onder de motorkap van de vierzitter zijn een 2.0 liter viercilinder van 145 pk en een 3.0 liter V6 van 223 pk mogelijk. De productie start vlak na het Autosalon van Genève.
Meer details geeft Morgan vrij in Genève. Wie zo'n vierzitter wil kopen, moet weten dat ze nu al tot de herfst uitverkocht zijn.
De Britse ambachtelijke sportwagenbouwer Morgan komt op het Autosalon van Genève met een vierzitter op basis van zn Roadster. Eerder had de constructeur al een weinig gesmaakte vierpersoonsversie van het icoon in de catalogus staan. Dit maal zijn de wijzigingen grondiger en wordt vooral -dankzij een nieuw cabriodak- een elegantere daklijn gecreëerd. Onder de kap komt een 145pk sterke tweeliter of een 3.0 V6 die 223pk sterk is. Deze laatste is ook in de Roadster beschikbaar. Exacte gegevens geeft het bedrijf in maart vrij.
Door omstandigheden is al mijn historiek gewist. Gelieve me hiervoor te verontschuldigen. Ik probeer zo snel als mogelijk weer alle gegevens betreffende mijn lievelingswagen aan te vullen.