|
Smell-o-vision, binnenkort in jouw filmzaal?
Terwijl al enkele jaren kranten en tijdschriften reeds fruitgeuren met hun druksels meestuurden, als sinaasappel, wagen nu twee filmzalen in Japan een nieuw sensationeel experiment voor hun bezoekers: gesyncroniseerde geuren volgens de beelden van een avonturenfilm uit Hollywood. Maar even zeven verschillende geuren worden gedurende de film "The New World" vanuit de rugleuning syncroon de beelden naar je neusvleugels gestuurd. Ik denk direkt aan een Boer Bavo die zijn land aan het bemesten is. Asami Osato, die de film bekeek in het Tokioose "Louvre Marunouchi Theatre", zegt: deze film bootst zo natuurgetrouw de beelden nadat je met de geuren de atmosfeer van het bos en de bloemen als werkelijkheid ervaart. Het was heerlijk. Een liefdesscène werd begeleid met een geurenmix van peppermint en rosemarijn. The geurenservice, enkel op zaterdag, is enkel beschikbaar voor de 33 laatste zetels van de 470 zitplaatsen. Reeds voor de vier volgende zaterdagvertoningen zijn al de geurzetels uitverkocht. Zelfs de NTT Communications-firma verkoopt via internet voor 620 dollar huis-geur-machines om te genieten van gedownloade geurfilms in huiselijke kring. Naast films worden ook andere programma's met geuren begeleid. Zoals bij het lezen van een horoscoop of Aroma-therapie. De bezitters dienen, naargelijk het gebruik van het toestel, dit regelmatig bij te vullen met geurvloeistoffen. Of deze machines niet ongezond en milieu-onvriendelijk zijn wordt er niet bij verteld. Het spuitbussenverhaal is nog niet lang uit de belangstelling. De NTT Communications wilde niet kwijt hoeveel huiselijke toestellen reeds verkocht werden.(Aljazeera)
|