|
Uit onderzoek blijkt dat vooral de jongste twee jaren de luxehuizen het ook in België erg goed doen. Dat resulteert in een flinke stijging in de omzet. België is een goede markt voor luxeproducten, ook omdat het een testcase vormt. Wat hier aanslaat, zal ook elders aanslaan. Verder hebben steeds meer Belgen steeds meer geld, en halen ze luxeproducten in huis. Toch blijft het begrip luxe voor interpretatie vatbaar. Is een BMW een luxe-object, of is die term eerder weggelegd voor een horloge van het merk Patek Philippe? Volgens Milton Pedraza van het Luxury Institute in New York is het begrip luxe van toepassing wanneer een product aan vier voorwaarden voldoet: 1. Het product moet van superieure kwaliteit zijn. 2. Het moet uniek zijn en moeilijk te krijgen. 3. Het moet de status van de koper verhogen. 4. Het moet het zelfbeeld van de koper verbeteren. De meeste luxeproducten in België neem je dus ook zomaar niet mee naar huis. Omdat luxe onder normale omstandigheden op een ambachtelijke wijze wordt gemaakt en op maat van de klant wordt gepersonaliseerd, ontstaan wachtlijsten. Pedraza heeft het dan ook niet voor zogenaamde 'masstige', een samentrekking van de woorden 'mass' en 'prestige', die wijzen op een democratisering van luxe. Merken als Cartier, Louis Vuitton, Scabal, Bréguet, Delvaux en Hermès zijn zeker niet voor de massa bestemd: het gaat om huizen waar nog sprake is van gedeeltelijke of volledige ambachtelijke productie. Bron: Trends
|