|
Een bedrijf kan vandaag status verwerven met een nieuw product wanneer het min of meer voldoet aan de '0123-regel'. Dat zegt trendwatcher Herman Konings, zaakvoerder van Pocket Marketing/nXt. 'De nul staat voor 'geen handleiding nodig', er mogen slechts één toegangsknop en twee functietoetsen op het toestel zitten, en in drie seconden moet je alles onder de knie hebben. Hij staaft zijn stelling door te verwijzen naar producten als de Senseo van Philips, de iPod van Apple en de Tomtom-navigatieapparatuur. Deze producten zijn niet enkel statussymbolen geworden voor de consumenten die ze kopen, maar ook voor de bedrijven die ze op de markt brachten. 'De Senseo wordt niet alleen bewonderd door marketeers, maar ook door concurrerende bedrijven uit de branche van de consumentenelektronica. Het handige koffiezetapparaatje maakte van Philips opnieuw een onderneming waar rekening mee moest worden gehouden,' aldus Konings. 'Usability' is daarbij het toverwoord, al hebben de meeste ondernemingen dat nog niet begrepen. Met een simpel product dat toch meerwaarde creëert kunnen bedrijven in hun sector snel doorstoten naar een referentiepositie en zich onderscheiden van de concurrentie. Bron: De Tijd
|