|
Het creëren van gelimiteerde designercollecties door topontwerpers is een groot succes voor de Zweedse kledingketen H&M. Eenmalige acties met een beperkte voorraad creëren een ware hype. De Zweden hebben het concept gekopieerd van luxeproducenten, voor wie het spelen met schaarste een beproefd recept is. Klanten stortten zich de afgelopen maanden op een collectie van Stella McCartney, terwijl nu het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf speciaal een collectie voor de kledingketen heeft ontworpen. In 250 geselecteerde H&M-winkels in 24 landen liggen vanaf deze week een 35-delige vrouwencollectie en een herencollectie van 25 stukken op kopers te wachten. H&M lijkt bewust op schaarste te mikken. 'Wanneer het al na de eerste dag een bordje met daarop 'uitverkocht' in de etalage moet plaatsen, is H&M ofwel slecht in het voorspellen van de vraag, ofwel wil het een hype creëren. Op die manier wil H&M tonen dat het een gegeerd en trendy merk is waarvoor de mensen aanschuiven', zegt Gino Van Ossel,van de Vlerick Leuven Gent Management School. De media-aandacht en de extra klantenstroom die de collectie genereert, zijn mooi meegenomen. 'Schaarste helpt het product onbereikbaar te maken. Het verlangen naar het product is de eigenlijke bevrediging. Eens je het product hebt, is de lol eraf', aldus Van Ossel. Bron: De Tijd
|