De kans lijkt klein dat er in Vlaanderen nog een wegenvignet komt. "Het wegenvignet is niet de beste methode om de kosten voor het onderhoud en de aanleg van de wegen op te vangen", zo heeft Vlaams minister-president Yves Leterme gezegd tijdens zijn officieel bezoek aan de Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende.
Betalen Vlaanderen bereidt al jaren in overleg met de andere gewesten de invoering van een wegenvignet voor. Het achterliggende doel is om bestuurders mee te laten betalen (bv. 60 euro/jaar) voor het gebruik van onze weginfrastructuur. Zo staat het ook in het Vlaamse regeerakkoord. Voor Belgen zou het wegenvignet financieel een nuloperatie moeten worden. De invoering van het vignet werd intussen opgeschoven naar 2009. Maar als het van Leterme afhangt, komt er waarschijnlijk helemaal geen vignet. Hij verwijst naar Europa dat het wegenvigent volgens hem al "niet het meest aangewezen instrument" vindt. Overleg Leterme wil daarom in overleg met Europa en met de buurlanden nagaan "welke techniek en welk toepassingsgebied het meest aangewezen is". Vlaanderen en Nederland hebben alvast afgesproken om "informatie over de beprijzing van de mobiliteit uit te delen". Of Vlaanderen daarmee de richting uitgaat van een (slimme) kilometerheffing, zoals Nederland die tegen 2011 wil invoeren, blijft wel afwachten. Volgens Leterme zou het alvast "ideaal" zijn als er op termijn in Vlaanderen en Nederland eenzelfde systeem komt. Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt wilde nog niet reageren op de uitspraken van Leterme. Van Brempt toonde zich in het verleden wel altijd bijzonder terughoudend omtrent de invoering van een kilometerheffing of rekeningrijden. Dat systeem is volgens de sp.a-minister niet sociaal rechtvaardig, met name voor mensen die geen alternatief hebben met het openbaar vervoer. (belga) (hln)
Dat is toch wel het paard helemaal achter de kar spannen om vroegere fouten via omwegen recht te zetten. Waar is de periode, nog niet zo heel lang geleden, dat de wegen niet breed genoeg konden zijn en er heel wat driebaansvakken werden aangelegd. Ik spreek niet van miljoenen. Maar tientallen miljoenen hadden de overheidswegendiensten over om dat toen allemaal in de kortste tijden te verwezenlijken. De filles warmden onze aardkluit aardig op. Nu stelt men ineens vast dat de ronde punten veel te klein en te onveilig zijn, zelfs levensgevaarlijk en gaat men de middenvakken van de driebaanswegen heel mooi beplanten of met verkeersdrempels vol dure ongemakken voorzien terwijl de Blue Angels er op los flitsen om de kas te spijzen. De onderhoudskosten gaan lijk een raket de lucht in... enz. En dan een wegenvignet invoeren om de belastingbetaler nog maar eens te beboeten voor het onderhoud van die wegen? Hoeveel dragen we, als weggebruiker, al niet bij. Zelfs als we geen auto hebben draaien we mee in de financiële molen. Eerder een uiterst snelle windturbine. Gaan de fietsers ook een vignet krijgen, zelfs de voetgangers, voor hun specifieke terreinen? Ons handtasje in de wagen wordt te klein om alles klaar te leggen tegen we een controle krijgen. Heb je al eens, tegenover vroeger, nageteld wat we tegenwoordig nog met de wagen mogen buiten rijden en betalen? Zo goed als niets meer! In Hasselt kunt ge binnenkort allemaal aan hunne tram gaan hangen. Nee toch... Vanaf 1 september 2008 mogen we al niet meer in de school roken! Terwijl we nu, waar ook te lande als volwassen een rokersboete krijgen en aan de poorten wergeverstijd staan weg te paffen lijk kinderen. Je weet wel uit de tijd toen we het nog aangeleerd hebben. Maar ik wist echt niet dat men in de school mocht roken? Bier en andere Bul misschien ook? En drugs? En de jongens en de maskes? Allemaal onder de 18 jaar! Jawatte! Overal maar vignettekes op. Mijn portefeuille steekt al vol met bankkaarten, servicekaarten, kortingsbonnen... Codes tot in het oneindig menslievende. We worden nogal vertroeteld en beschermd tegen onszelf! Laat de F 1 dit jaar maar terug los in Francochamps. Met welke reclame op de body's? (GîG)
|