|
De Franse hogesnelheidstrein TGV gaat op 3 april een poging ondernemen om een recordsnelheid van minstens 540 km/uur te halen. De wereldrecordpoging werd maandag in Parijs voorgesteld. Het kostenplaatje van de recordpoging wordt geraamd op 30 miljoen euro. Die kost wordt gelijk verdeeld onder de Franse spoorwegen SNCF, TGV-constructeur Alstom en de Franse spoorbeheerder RFF.
Officieel is de recordpoging gepland op 3 april, maar die datum kan uitgesteld worden met één of twee dagen, in functie van het weer, aldus de organisatoren. Het huidige record van de TGV, 515,3 km/uur, dateert van mei 1990. De organisatoren mikken nu op een snelheid van minstens 540 km/uur, maar hopen op een snelheid van 560 km/uur. Sinds midden januari zijn er verschillende testritten uitgevoerd op de hogesnelheidslijn Oost. Daarbij werden al snelheden gemeten tot 559 km/uur, maar die werden niet officieel geregistreerd. Met de recordpoging wil Alstom naar eigen zeggen de technologie van de hogesnelheidstreinen in het buitenland promoten. (belga/hln)
Een waar genoegen voor de BMW, Ferrari... en andere snelheidfreaks. Misschien pc-spelletjes en schermpjes in de trein opstellen met joysticks waarmee men in de toekomst brumbrumbrum kan meescheuren langs Vlaamse wegen, want door de vensters zal het allemaal te snel voorbijflitsen. Om duizelig van te worden. Men moet bij het vertrek al beginnen afremmen om op tijd aan de volgende halte stil te staan.
|