
Volgens het magazine AdAge verliezen Amerikaanse bedrijven in 2005 zo'n 550.000 arbeidsjaren, omdat werknemers zich onledig houden met het lezen van weblogs. De werktijd gespendeerd aan blogs bedraagt in totaal 2,2 procent van het aantal gewerkte uren. Puur gekeken naar de tijd die wordt besteed aan niet aan het werk gerelateerde blogs, is de verspilling 1,65 procent. Dat zijn 551.000 werkjaren, gerekend in dagen van 24 uur, en 2,3 miljoen banen, gerekend met een 40-urige werkweek.
Momenteel bezoekt zo'n kwart van de 140 miljoen werkende Amerikanen weblogs, zo blijkt uit andere statistiek. Dat doen deze 35 miljoen arbeiders gemiddeld negen procent van hun werktijd, zo'n 3,5 uur per week. Het gaat om het bevredigen van persoonlijke nieuwsgierigheid, niet om zakelijk relevante informatie, zegt AdAge. De vraag is of er werkelijk sprake is van een nieuwe en extra vorm van tijdverspilling. Met andere woorden: gaat het lezen van blogs werkelijk ten koste van werk of komt het in de plaats van surfen naar andersoortige sites? En misschien zijn blogs wel een nieuwe vorm van sociale interactie, die het welzijn van de werkers bevordert. Wellicht is het de moderne variant van een praatje bij de koffieautomaat.
|