Ondergang Nesselande speelt elke nacht op
Het blijft door je hoofd spelen. Zo'n aanvaring zie je aankomen, het gaat allemaal in fracties van seconden, maar je beleeft het elke nacht opnieuw.' Johann Junger, schipper van de enkelwandige tanker Nesselande, is nog steeds van slag door de aanvaring met een coaster op de Nieuwe Maas, vorige week dinsdagochtend om half zeven ter hoogte van Schiedam.
Hij en zijn stuurman konden op tijd van het zinkende schip worden gehaald. De stuurman zit thuis bij te komen van de schrik en mijn vrouw en ik zijn van alles aan het regelen.' De Nesselande was geladen met 1000 ton zonnebloemolie en Junger was met zijn stuurman aan boord. Zijn vrouw Susan was aan de wal.
We kwamen uit de Wilhelminahaven en gingen naar de Tweede Petroleumhaven en moesten daarom de Nieuwe Maas oversteken ter hoogte van de Beneluxtunnel', zegt Junger. We zagen de Helgafell op ons afkomen, een forse jongen. We waren overtuigd dat we er nog voor langs konden, maar dat bleek niet te gaan. Hij voer erg hard, naar ons idee (de Helgafell, een containerfeeder uit 2005 die voor Samskip vaart, haalt een maximumsnelheid van 19,8 knopen - red.). De radarpost Botlek verzocht de kapitein het rustiger aan te doen omdat wij aan het oversteken waren, maar daar kwam geen antwoord op. Volgens mij heeft die coaster ons helemaal niet gezien. Ik denk dat we in de dode hoek hebben gezeten.
Op een bepaald moment zie je dat het fout gaat, zeker omdat ze niet reageerden op de radarpost. Ik heb nog geprobeerd terug te draaien, maar toen was het al te laat. De verkeerspost bleef contact zoeken met het zeeschip, dat hoorden we wel over de marifoon.'
A-locatie De bulb kwam ter hoogte van de achterste tank bij ons naar binnen en een golf sloeg de ramen uit het stuurhuis. Het water stortte naar binnen. We gingen gelijk kopje onder en werden meegezogen naar buiten. We rolden een heel eind over dek en toen we uiteindelijk stil lagen en keken, zagen we dat het schip ging zinken. We waren min of meer omgeduwd door het zeeschip.
De coaster voer door, ze hebben niet naar ons omgekeken. Daarom denken we ook dat hij ons helemaal niet heeft gezien. Als je ook zag hoe hoog die boeg was. Ze hebben misschien de klap wel gevoeld, dat moest haast wel, maar hebben geen gas teruggenomen. Wij waren intussen in levensgevaar, maar er was gelukkig een sleepboot in de buurt die meteen naar ons toekwam en ons van boord heeft gehaald. Ons schip werd tegen de kant gedrukt en de plek kwam goed uit. We lagen bij berger Mammoet voor de deur, wat dat betreft een A-locatie', zegt Junger.
De havensleper Smit Zweden en de patrouilleboot RPA van het Havenbedrijf , die allebei toevallig in de buurt waren, duwden het schip naar de kade van Mammoet in Schiedam, maar ze konden niet voorkomen dat de Nesselande daar zonk. Het schip lekte zonnebloemolie en bilgewater. Het oliebestrijdingsvaartuig Balckyard van Ecolos werd ingeschakeld om verdere watervervuiling tegen te gaan. Het scheepvaartverkeer ondervond volgens de Zeehavenpolitie nauwelijks hinder van het ongeval. 's Avonds werd de lading uit de Nesselande gehaald. De drijvende bok GPS Atlas heeft de Nesselande inmiddels boven water gehaald. De Nesselande ligt bij scheepswerf De Ambacht in Hendrik Ido-Ambacht. J unger weet nog niet of het schip wordt gerepareerd. Tegen het eind van de week weten we meer en hebben we ook een gesprek met onze verzekeringsmaatschappij. De verkeerspost is een DVD aan het branden waarop alle feiten staan van de aanvaring, maar die is nog niet klaar.'
Perfecte mensen Junger is sinds februari eigenaar van de Nesselande. We varen vast voor Maaskade Bevrachters, twee keer per week van Nijmegen naar Hamm. Vorige week kwam het zo uit dat we een reisje van Spyck naar Rotterdam konden doen. Ik was er helemaal blij mee, want we komen uit Rotterdam en vonden het leuk om weer een keer die kant op te gaan.'
Directeur Piet Wassenaar van Maaskade Bevrachters, de vaste bevrachter van de Nesselande, is zeer te spreken over Junger. Het zijn perfecte mensen met veel ervaring. Ik hoop dat ze blijven varen. Wat ons betreft wel, want we zijn dik tevreden over ze.' (MdV)
Bron : schuttevaer.nl
|