Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
26-06-2009
1 alarm, 4 acties, middag voorbij...
Bron: KNRM.nl
1 alarm, 4 acties, middag voorbij... Lauwersoog, 25 juni 2009.
In navolging van de collegae van station Schiermonnikoog, die op één dag vier acties op de woensdag hadden, was het op de donderdag de beurt aan Lauwersoog om in aansluiting op elkaar vier keer in actie te komen en hulp te verlenen op het water van zowel de Waddenzee als het Lauwersmeer.
Omstreeks 12.00u krijgt de bemanning alarm. Nabij de haveningang van Lauwersoog, op de Zoutkamperlaag (Z15), ligt een motorboot met pech. Als gevolg van een koelingsprobleem was er sprake van oververhitting. De schipper van de motorboot had besloten om voor anker te gaan echter begon door de sterke wind en deining de boot te krabben achter zijn anker. Langzaam aan verdaagde de motorboot naar de dijk. Spoedige hulp was gewenst.
Nadat de bemanning was gearriveerd, kon de Annie Jacoba Visser zich naar de motorboot spoeden. Een passerende visserskotter had echter de motorboot al op sleep en voer richting de haven. Bij aankomst bij de sleepcombinatie is in overleg de sleep overgenomen van de visserskotter en is de motorboot langszij genomen. Het verzoek was de motorboot af te meren aan de binnenzijde op het Lauwersmeer en via de sluis is de motorboot naar de jachthaven van Lauwersoog gebracht.
Op de terugreis naar de sluis wordt de Annie Jacoba Visser opgeroepen door Kust-Verkeerspost Schiermonnikoog. Het verzoek is om twee boten los te trekken op het Lauwersmeer. Nabij de blikplaat zijn twee boten aan de grond gelopen en komen niet meer op eigen kracht los. De tweede boot is vastgelopen nadat een poging gewaagd was de eerste boot vlot te trekken. Nu liggen ze beide naast elkaar aan de grond. Het blijkt om twee families te gaan die gezamenlijk onderweg naar Zoutkamp zijn. Aangekomen bij de boten wordt een bemanningslid overgezet en een sleeptros vastgemaakt. Nadat de eerste boot is los getrokken volgt een zelfde actie voor de tweede boot. Al spoedig drijven beide boten wederom in voldoende diep water en kunnen zij hun reis voortzetten richting Zoutkamp.
Wederom op de terugreis naar de sluis wordt onderweg een surfer gesignaleerd die niet meer in staat lijkt te zijn om met zijn plank te varen. Er wordt polshoogte genomen van de situatie. Het blijkt om een Duitse jongeman te gaan en de mast van zijn surf tuigage is gebroken. In overleg met de surfer worden hijen zijn surfspullen aan boord van de Annie Jacoba Visser genomen. Hij wordt vervolgens op verzoek afgezet bij de Hoek van Bant, een populaire surfstek aan het Lauwersmeer.
Na deze laatste actie kan de Annie Jacoba Visser wel rustig naar de sluis varen en na het schutten weer terugkeren op het station. Eén alarm, vier acties, middag voorbij...
De kans dat de IJmeerbrug bij Almere er zal komen wordt met de dag kleiner. Oorspronkelijk zou de bouw van de brug ca 1 miljard kosten voor het aanleggen van een spoorbrug en nog eens 1 miljard voor een rijbaan voor autos. Inmiddels is duidelijk geworden dat alleen al de aanleg voor een spoorbrug ca 5 miljard moet gaan kosten, zonder ook maar één rijstrook. Met enkele rijstroken ernaast zalk het project minsten 8 miljard moeten gaan kosten
Watersporters zien deze exorbitante kostenpost lachend aan en zien de kans dat een nieuwe IJmeerbrug de doorvaart voor de watersport zal gaan belemmeren met de dag verkleinen. Afgelopen zaterdag protesteerden honderden boten nog op het IJmeer tegen de aanleg van de brug. Zoals gemeld zal de aanleg van de brug het Markermeer drastisch gaan veranderen. Plaatsen zoals bijvoorbeeld Muiden en Muiderzand zijn voor hoge zeilboten dan niet meer bereikbaar. Dit betekent een flinke aderlating worfden voor bedrijven die leven van de watersport industrie en het watersporttoerisme.
Gelukkig begint de overheid zoals het ministerie van VROM nu ook in te zien dat het aanleggen van een Golden Gatebrug niet haalbaar en niet betaalbaar is. Diverse Tweede Kamerleden geven de brug nog niet op
Jongeren interesseren voor het varend beroep! Dat is de doelstelling van het nieuwe concept Maritime Experience Day. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, zeilschip Eendracht, Your World, Scheepvaart en Transportcollege Rotterdam en Zeevaartschool Abel Tasman/Noorderpoort, gaan tijdens de nautische evenementen DelfSail en Wereldhavendagen gezamenlijk een promotiecampagne starten om jongeren te interesseren voor het varend beroep. De Eendracht wordt ingezet tijdens grote maritieme manifestaties. Op de wal, aan boord en op de scholen krijgen scholieren een maritime experience.
Stichting Het Zeilend Zeeschip rederij van de Eendracht heeft als doelstelling het maximaal inzetten van het schip voor jongeren om actief alle aspecten van het zeezeilen te laten beleven. Hiervan willen de reders en nautische opleidingen gebruikmaken om scholieren en hun leerkrachten te enthousiasmeren voor een opleiding in de maritieme sector.
Tijdens DelfSail, van 22 tot en met 25 augustus in Delfzijl, en de Wereldhavendagen, van 4 tot en met 6 september in Rotterdam, geven de deelnemende organisaties voorlichting over het varend beroep en opleidingsmogelijkheden. Ook zijn er verschillende activiteiten op de wal waaronder een Zeebenentest, leren knopen en trossen gooien en is er de gelegenheid om een virtuele nautische foto te maken van jezelf met je vrienden.
In Delfzijl kunnen scholen gratis deelnemen aan het actieve programma op 24 en 25 augustus. Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam neemt Your World op 4 september actief deel aan het programma met jongeren in het kader van het jongerenjaar 2009.
Tijdens deze Maritime Experience Days krijgen scholieren de gelegenheid om mee te varen op de Eendracht. Aan boord krijgen zij een rondleiding, maken kennis met onder meer de navigatieapparatuur op de brug en krijgen uitleg over het zeilen. De kapiteins en stuurlieden van de verschillende reders zijn daarnaast actief betrokken en vertellen praktijkverhalen.
Zowel in Delfzijl als in Rotterdam bezoeken de jongeren als onderdeel van het programma ook de nautische opleidingen op de Zeevaartschool Abel Tasman/Noorderpoort en het Scheepvaart en Transportcollege. Zij krijgen een rondleiding in de school en uitleg over de simulator.
Zeevaartstudenten met driemaster naar Delfsail DELFZIJL -Voor 150 leerlingen van zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl gaat deze zomer een jongensdroom in vervulling. De studenten varen in augustus met een wereldberoemde driemaster van Noorwegen naar Delfzijl.
Het gaat om de Statsraad Lehmkuhl, één van de pronkstukken tijdens maritiem evenement Delfsail. De jongeren gaan met het vliegtuig naar Noorwegen, waarna ze de vijf dagen daarna terugvaren. Tijdens de reis helpen de studenten de bemanning met diverse klussen, zoals het hijsen van de zeilen en het schrobben van het dek.
25-06-2009 | Scheepvaart Verkeers Centrum | persbericht
Rijkswaterstaat zet deze zomer voor het derde jaar stewards in op verschillende sluizen in heel Nederland. Deze stewards helpen recreatievaarders om sluizen vlot en veilig te passeren.
Taken van de stewards
Stewards helpen om een vlotte doorstroming bij drukke sluizen te waarborgen en om veilig gebruik van de sluis te bevorderen. Ook helpen ze minder ervaren recreanten bij het gebruik van sluizen.
Concreet ondersteunen stewards de recreanten tijdens het passeren - schutten - van de sluis door:
de instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk
het aannemen en losgooien van lijnen
het beantwoorden van vragen en het geven van informatie over de sluis en de vaaromgeving
De recreant is niet verplicht de aanwijzingen van de steward op te volgen.
Waar staan de stewards?
Rijkswaterstaat blijft kritisch bekijken op welke sluizen stewards echt een toegevoegde waarde hebben. Ze zijn aanwezig op sluizen waar in de drukke zomermaanden juli en augustus sprake is van wachttijden of waar beroepsvaart en recreatievaart samen schutten.
Vanaf 27 juni staan de stewards op 18 sluislocaties in Nederland, zoals de sluizen in de Afsluitdijk, de Oranjesluizen en de Grevelingensluis.
Nieuwkomers zijn dit jaar twee sluizen die in beheer zijn bij de Provincie Friesland: op de Prinses Margrietsluis (Lemmer) en op de Johan Frisosluis (Stavoren) staan deze zomer voor het eerst stewards.
Kwaliteit hoog in het vaandel
De aanwezigheid van stewards op de sluis heeft volgens de recreanten een duidelijke meerwaarde. Op advies van de gebruikers is, net als vorig jaar, veel aandacht besteed aan de kwaliteit van stewards. Voorwaarde bij de werving was dat de kandidaten ervaring en affiniteit hebben met varen en de nautische wereld.
De stewards zijn onder andere geworven bij watersportverenigingen, scheepvaartopleidingen en via het netwerk van oud-stewards. Dit zomerseizoen keert 50% van de stewards van vorig seizoen terug op de sluis.
Na de selectie kregen de stewards een driedaagse theorie- en praktijkopleiding. Verder worden ervaren stewards gekoppeld aan nieuwe stewards. Dat bevordert de uitwisseling van kennis en de onderlinge samenwerking.
Zeeschip vaart tegen aanlegsteiger Fast Ferry onze redactie internet
RIDDERKERK, woensdag- Bij Ridderkerk is woensdag laat in de middag een zeeschip tegen een ponton van de Fast Ferry gevaren. Niemand raakte gewond, maar de schade aan de aanlegsteiger van de snelle waterbus is groot.
Volgens de gemeente Ridderkerk heeft de aanlegsteiger door de aanvaring dusdanig ernstige schade opgelopen dat afmeren met de Ferry niet meer verantwoord is. De halte Ridderkerk is hierdoor voor onbepaalde tijd uit de snelle Waterbus dienstregeling geschrapt.
De Royersluis zal pas vanaf 17 juli weer gebruikt kunnen worden door de binnenvaart. De toegang van de sluis is versperd door een gezonken binnenschip en er waren sowieso herstellingswerken voorzien aan een van de twee sluisdeuren in de eerste twee weken van juli.
Volgens de havenkapiteindienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen zal het bergen van het met cement beladen binnenschip niet voltooid zijn tegen de start van de herstellingswerken.
De Royersluis is een veel gebruikte binnenvaartverbinding tussen de Schelde enerzijds en het havengebied en het Albertkanaal anderzijds. Binnenschepen moeten voorlopig een paar tientallen kilometer blijven omvaren langs het sluizencomplex Kruisschans.
ROTTERDAM - Piraten opgepast: door een Rotterdamse uitvinding kan het kapen van een schip leiden tot brandwonden. Het systeem trakteert piraten op een loeihete douche zodra ze proberen aan boord van een schip te komen.
Piraten kunnen op meer weerstand rekenen in de nabije toekomst.
Voor extra effectiviteit kan het water worden aangelengd met bijtende chemicaliën.
Reders kunnen vanaf augustus bij het Rotterdamse Secure Marine terecht om er hun vloot mee te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproeiinstallatie en een pomp die water uit zee haalt. Het water wordt vervolgens met behulp van motorwarmte verhit tot 70 à 80 graden Celsius. Bij dreigend kapingsgevaar kan de kapitein met slechts een druk op de knop een waterval rondom zijn schip opwekken.
,,Het systeem kan dagen achtereen voor een heetwatergordijn rondom het schip zorgen, zegt directeur Raphael Kahn van Secure Marine. ,,De bemanning heeft dus tijd zat om hulp in te roepen van de marine, als de piraten al niet uit zichzelf afdruipen.
Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is er grote vraag naar antipiratensystemen. ,,Wij raden het gebruik ervan af omdat het gevaar voor de eigen bemanning kan opleveren. Begrijpelijk is het wel, want de overheid doet te weinig tegen piraterij, aldus woordvoerder Fred van Zeijl. Dergelijke systemen zijn wel legaal, stelt de redersvereniging. ,,De grens ligt bij het aan boord hebben van vuurwapens: dat mag niet.
Omdat de eerste zeven proefvaartenvan MSC-schepen met een lengte van meer dan 360 meter over de Westerschelde succesvol zijn verlopen, worden de voorwaarden voor toekomstige aanlopen versoepeld. Dat is de uitkomst van een evaluatie van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, afgelopendinsdag en woensdag.
Dat betekent onder meer dat de schepen van het type MSC Daniela (14.000 teu) en MSC Sola (11.600 teu) voortaan ook 's nachts de Westerschelde mogen opvaren. Er zijn geen beperkingen meer inzake windomstandigheden voor het traject op zee of op de rivier. Tenslotte vervalt ook de verplichting om vier sleepboten te nemen voor assistentie.
Er blijven wel een aantal andere beperkingen gelden. Zo mogen de grote containerschepen niet naar Antwerpen komen wanneer er aan de Berendrechtsluis een windkracht van meer dan 5 Beaufort staat. Bij opvaart blijft de diepgang beperkt tot maximaal 14 meter. Voor de afvaart is dat 13,5 meter omdat het schip dan tegen de tij in vaart en dus langer over het traject doet.
In september en november wordt opnieuw vergaderd om te zien of de beperkingen verder versoepeld kunnen worden. Mogelijk wordt dan ook de maximale diepgang bij afvaart opgetrokken tot 14 meter.
De officiële toelating die de Permanente Commissie woensdag verleend heeft, geldt specifiek voor de containerschepen van MSC. Reders die met andere schepen met een lengte van meer dan 360 meter naar Antwerpen willen komen, moeten uiterlijk twee maanden voor de opvaart een aanvraag en een uitgebreid scheepsdossier indienen, zodat de Permanente Commissie kan onderzoeken of en onder welke voorwaarden toelating kan worden verleend.
Amels to reveal Limited Editions 199 at Monaco By IBI Magazine
Dutch superyacht builder Amels has added a 60m (199ft) yacht to its Limited Editions range, the fourth in the yard's semi-custom series.
The Amels 199 has been designed by Tim Heywood, with flexible interior styling by Nuvolari Lenard.
The 199 will offer a 16.5kt top speed and will feature an indoor/outdoor beach club and an optional touch-and-go helipad.
The Limited Editions Amels 199 will be introduced at the Monaco Yacht Show this September, with production to commence soon.
Amels' Limited Editions series comprises of the 171, 177, 199 and 212, which can all be delivered in less time than one-off designs. The yard also offers fully custom builds and refit services.
Maar wat kan een binnenvaartschipper doen om kostenbesparend te werk te gaan wanneer er ineens veel minder of geen lading is en hij toch naar nieuwe bestemming moet varen? Binnenvaartschippers Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein bedachten er een oplossing voor: de site shippoolen.nl.
Lege of minder geladen schepen kunnen zich via de site aanmelden om bij een ander schip langszij te gaan. Daarnaast kunnen schepen die een ander willen laten meeliften zich ook aanmelden. Als partijen elkaar via de site hebben gevonden, maken ze onderling afspraken over de vergoeding en de voorwaarden.
Het ene schip kan zonder brandstof te verbruiken meevaren. De extra brandstofkosten van het grote schip heeft worden gedeeld en de twee delen de besparing op het verbruik van brandstof. Het is altijd goedkoper om met zn tweeën op één tank te varen. Bovendien is er minder CO-uitstoot, aldus Zijlstra.
Daarnaast mag je met twee schepen, en dus meer personeel, langer varen. Hoewel de term volgens Zijlstra nog niet bestond, is Shippoolen wel heel gebruikelijk in de binnenvaart. Zijlstra ligt zelf regelmatig langszij bij zijn collega en vriend Frank Leeuwestein die een veel groter schip vaart.
Het valt niet altijd mee om een geschikte collega- schipper te vinden. Doorgaans zijn het bekenden waarbij je langszij gaat. Je vraagt niet zomaar aan iemand in een sluis of je mee kunt varen. We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop schippers met elkaar in contact kunnen komen.
Ook transportbedrijven kunnen via de site een lading aanbieden, maar ook losse, drijvende objecten zonder voorstuwing koppelen aan duw- en sleepboten die hun (extra) capaciteit ter beschikking stellen. Op de site vullen schippers de belangrijkste gegevens in zoals onder meer plaats van vertrek, de bestemming, de aankomstdag en het geladen tonnage. Vervolgens moeten ze zelf afspraken maken over de vergoeding.
De dienst via internet is voorlopig nog gratis, maar volgens Zijlstra is er op termijn winst te behalen. We willen graag dat schippers kennis kunnen maken met deze manier van samenwerken. Juist in crisistijd is het belangrijk om te werken aan de optimalisatie van logistieke planning, ook ten aanzien van duurzaamheid.
Shippoolen zit inmiddels ook al om de tafel met SenterNovem, een kenniscentrum gelieerd aan ministerie van Economische Zaken, over subsidies voor het internet- initiatief. In het gunstigste geval levert het een brandstofbesparing van vijftig procent op. Dat maakt binnenvaart in een klap een stuk duurzamer en dus aantrekkelijker, zeker in deze tijd.
Bron : KNRM.nl Neeltje Struijs sleept Rasmus. Stellendam, 24 juni 2009.
Woensdag 24 juni om 16.09 uur werd de bemanning van de reddingboot Neeltje Struijs van KNRM station Stellendam binnen, door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een jacht met een gebroken roer, op het Haringvliet.
Er werd uitgevaren bij Noordoost 5, naar de boei A 21 bij het Aardappelgat op het Haringvliet. Het jacht Rasmus van 10 meter lengte en met 2 personen aan boord, werd op sleep genomen door de reddingboot, samen met de Torbay van de Hellevoetse Reddingsbrigade en naar Hellevoetsluis gebracht. Na gegevens te hebben opgenomen keerde de Neeltje Struijs weer terug naar station.
Bron : KNRM.nl Big Chip aan de grond Schiermonnikoog, 24 juni 2009
In de morgenheeft de reddingboot Koning Willem I van het KNRM-station Schiermonnikoog om veiligheidsredenen standby gelegen bij de eurokotter LO 7 Zwerver. De kotter had op de Noordzee tussen de twee boorplatforms nabij Ameland een net in de schroef gekregen. Omdat in een convenant is afgesproken dat de KNRM geen zware kotters meer zal slepen, maar om veiligheidsredenen standby zal komen, werd een duiker vanaf Ameland ingeschakeld. Deze heeft de netresten uit de schroef verwijderd, waarna de LO7 haar trip kon vervolgen.
Big Chip's Middags werd de hulp ingeroepen van de reddingboot van het KNRM-station Schiermonnikoog voor het zeiljacht Big Chip. Het zeiljacht was, met twee personen aan boord, onderweg van het Duitse waddeneiland Nordeney naar Lauwersoog, toen het in de branding van het Plaatgat kwam. De Koning Willem I was snel ter plaatse en zet een bemanningslid over op het zeiljacht. Behoedzaam werd het jacht daarna vlotgetrokken, waarbij geen schade werd opgelopen.
Freedom Tijdens de actie werd de Koning Willem I door de Kustwacht verzocht te gaan kijken bij een ander zeiljacht, de Freedom uit Hindelopen. Ook deze dreigde vast te geraken aan hoger wal. De bemanning zei zich zelf te kunnen redden. Men had de ophaalbare kiel al ingetrokken. Waarna de Koning Willem I terugkeerde naar het station.
Honderden boten demonstreren voor open IJmeer in Amsterdam
Bron : DeMorgen.be
Honderden boten demonstreren voor open IJmeer in Amsterdam
De bemanning van naar schatting tweehonderd tot driehonderd boten heeft rond het eiland Pampus gedemonstreerd voor het openhouden van het IJmeer bij Amsterdam. Dat heeft een woordvoerster van de Nederlandse organisatie Milieudefensie laten weten. Bij de demonstratie waren ook twee Kamerleden van de PvdA en de SP aanwezig.
De gemeente Almere heeft plannen om ongeveer tienduizend woningen in het meer te bouwen. Ook moet er een brug of tunnel komen richting Amsterdam. Natuurorganisaties en watersportclubs vinden echter dat het open karakter van het meer behouden moet blijven. Volgens de critici is er binnendijks genoeg ruimte voor de bouw van nieuwe woningen.
"Het IJmeer is een uniek wijds landschap, maar daarnaast is de natuurwaarde, met name het vogelleven, zo bijzonder (...)", aldus directeur Frank Köhler van Milieudefensie. "En vergeet niet dat het IJmeer van betekenis is voor de zoetwatervoorraad, de waterberging en de recreatiesector." (belga/jv)
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin: GPSMAP 620
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin: GPSMAP 620
Bron : Watersportalmanak.nl| Datum: 20-06-2009
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin Navigatie voor watersport en op de weg komt steeds dichter bij elkaar. De Digitale Vaaratlas voor TomTom Navigatiesystemen is een doorslaand succes. Garmin is die andere leverancier van navigatiesystemen die uitblinkt door functionaliteit en vormgeving. Logisch dat Garmin, dat van oudsher gespecialiseerd was in watersportnavigatie nu ook vaarkaarten maakt die op autonavigatiesystemen functioneren.
Sinds enkele weken levert Garmin een vaarkaart voor de binnenwateren van Nederland die uitstekend functioneren op de nieuwste autonavigatiesystemen. Met name het populaire model Nüvi 550, dat waterdicht is wordt inmiddels door watersporters aangeschaft in combinatie met een vaarkaart.
Garmin GPSMAP 620 Nieuw in de serie is de Garmin GPSMAP 620, een model met een groot scherm (bijna 15 cm) en een touchscreen-bediening. Een sterke GPS ontvanger zorgt voor een uitstekend bereik, ook op grotere wateren. Het apparaat schakelt moeiteloos om van wegenkaarten naar vaarkaarten.
Garmin kaart Nederland Binnenwateren Na het succes van de Vaaratlas voor de TomTom autonavigatiesystemen, komt nu ook Garmin met speciale watersport software voor de Garmin Nüvi 550 en de handheld GPS navigatiesystemen die voorzien zijn van een SD kaart. Op de aan te schaffen SD kaart staan alle bevaarbare binnenwateren van Nederland, inclusief het IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse Wateren.
In samenwerking met het Watersportverbond ontwikkeld Het systeem laat u exact zien waar u zich bevindt en wat uw vaarrichting is. Het is overigens geen systeem die u automatisch van plaats naar plaats brengt zoals u gewend bent op de weg. Op de kaart worden dieptelijnen, peilingen, bruggen, sluizen, boeien en bezienswaardigheden weergegeven.
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Bron: KNRM | Datum: 18-06-2009
Watersport nieuws: Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
De KNRM moet 4,5 x zo vaak moet voor een zeiljacht tegenover 1 x voor een motorkruiser. Dit blijkt uit het jaarverslag van de redders van de watersport KNRM. In 2008 werd door 694 kajuitzeiljachten de hulp van de KNRM ingeroepen tegenover 154 motorkruisers. Motorstoring is de meest voorkomende oorzaak van de noodzaak van een reddingsactie, gevolgd door navigatiefouten en roer of schroefproblemen. Een opvallend detail is dat de KNRM het meest wordt opgeroepen bij windkracht drie. Op de Noordzee worden verreweg de meeste hulpacties opgezet, direct gevolgd door het IJsselmeer, Markermeer, Zeeuwse Wateren en de Waddenzee. De grootste inzet wordt gevraagd bij het vastlopen of stranden van schepen van watersporters. In 10 gevallen werd een stoffelijk overschot geborgen.
De KNRM spreek van een groeiende vraag naar inzet van de vrijwilligers. In 2008 zijn 3259 mensen geholpen tijdens 1922 reddingsacties. Overigens krijgen vrijwilligers wel een hele kleine vergoeding: 1,25 per uur.
10 miljoen inkomsten uit fondsenwerving Dat veel mensen de redders van de watersport een warm hart toedragen blijkt uit de inkomsten van de KNRM. Maar liefst 10 miljoen van de inkomsten komt voort uit fondsenwerving. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2007. Maar liefst 81 % van de uitgaven worden besteed aan de doelstelling: het redden van mensen die in gevaar zijn op of rondom het water.
21 miljoen verlies op beleggingen Helaas heeft de kredietcrisis al in 2008 een flinke aanslag gepleegd op de reserves van de KNRM: de reserves van de KNRM zijn met maar liefst 25 miljoen Euro verminderd, waarvan 21 miljoen verlies voortkomt uit beleggingen. De KNRM ontvangt geen subsidies, een deel van de inkomsten bestaat uit de bijdrage van 83.172 Redders aan de Wal die jaarlijks een kleine bijdrage aan de KNRM overmaken. De reddingsacties die de KNRM uitvoert zijn zonder doorberekening van kosten. Gelukkig storten geredde mensen wel vaak een gift in de kas van de KNRM. Voor 2009 rekent de KNRM met een daling van de inkomsten die weer naar het niveau van 2007 zal gaan en houdt men rekening met een verlies van ca 850.000,-.
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Bron: De provincie Zuid-Holland | Datum: 18-06-2009
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem De provincie Zuid-Holland voert van 27 juni tot en met 12 juli onderhoudswerkzaamheden uit aan de Grote Merwedesluis in Gorinchem. Tijdens deze periode is de sluis gestremd voor beroepsvaart. Voor recreatievaart geldt een gedeeltelijke stremming.
Beroepsvaart Van 27 juni tot en met 12 juli is de Grote Merwedesluis in Gorinchem gestremd voor beroepsvaart. Het Merwedekanaal is gedurende de stremming alleen vanaf de noordzijde toegankelijk via de Grote Sluis in Vianen. Deze sluis heeft aan de noordzijde een drempel waardoor er een minimale waterstand in de sluis nodig is voordat schepen de sluis in kunnen varen. Wanneer deze waterstand pas na de officiële bedieningstijd van de sluis wordt bereikt, dan worden schepen alsnog geschut zodra dat mogelijk is. De schipper dient zich vóór 22.00 uur per marifoon (VHF 22) of telefonisch (0347-371383) te melden bij de Grote Sluis Vianen.
Recreatievaart Voor de recreatievaart is de Grote Merwedesluis tweemaal drie dagen gestremd, namelijk van 27 tot en met 29 juni en van 10 tot en met 12 juli. Recreatievaart kan dan wel gebruikmaken van de Lingehavensluis in Gorinchem. Van 30 juni t/m 9 juli wordt de Grote Merwedesluis tijdens de volgende bloktijden geschut voor recreatievaart: 9.00 9.30 uur 12.00 12.30 uur 17.00 18.00 uur
Wegverkeer Het wegverkeer dat de sluis kruist ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.
Werkzaamheden De provincie pakt zowel de sluisvloer als de sluisdeuren aan. Voor de werkzaamheden aan de vloer wordt allereerst in de sluis gebaggerd. Aan de zijkanten van de sluisvloer wordt vervolgens een nieuwe hoeveelheid los steen aangebracht. Deze stenen worden gefixeerd in een asfaltmastiek (een bitumenachtige substantie), zodat ze niet meer los kunnen raken. Buiten de sluis wordt aan zowel noord- als zuidzijde gebaggerd. De werkzaamheden aan de vloer vinden plaats van 6.00 21.00 uur. In het weekend van 27 tot en met 29 juni worden de sluisdeuren aan de zuidzijde van de sluis vervangen. De deuren die worden weggehaald worden direct gerenoveerd. Tijdens het laatste weekend van de stremming (10 - 12 juli) komen deze gerenoveerde sluisdeuren in plaats van de bestaande deuren aan de noordzijde. Tijdens deze twee weekenden kunnen de werkzaamheden dag en nacht doorgaan.
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Bron : Lloyd.be
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Omdat er wolken blijven hangen over de concrete uitvoering van de verdieping van de Schelde op Nederlands grondgebied, groeit de ongerustheid snel in Antwerpse havenkringen. Gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf van Antwerpen spreekt van een toenemende verontwaardiging.
De vier Scheldeverdragen over een gezamenlijk nautisch beheer werden drie en een half jaar geleden ondertekend en nu precies een jaar geleden geratificeerd door de Nederlandse Eerste Kamer; de Tweede Kamer had dat al gedaan eind 2007. Maar nog steeds zijn de baggerwerken op Nederlands grondgebied niet van start gegaan.
Het geduld van deAntwerpse havengemeenschap lijkt nu uitgeput. Volgens Eddy Bruyninckx zal op de raad van overleg van begin juli een collectief standpunt ingenomen worden over de te nemen stappen.
AMSTERDAM- De Goudse Havendagen worden woensdagavond 24 juni afgetrapt met een concert van de Koninklijke Marinierskapel op een mega podium bij de Mallegatsluis aan de Goudse Binnenhaven. Voor de Havendagen komen jaarlijks meer dan 150 historische schepen naar de kaasstad.
Vanaf donderdag varen ze via de Gouwe naar de singels en grachten van de Goudse binnenstad. Vrijdag en zaterdag zijn er allerlei nautische activiteiten zoals markten, schepen lossen en laden, exposities, gieklopen, grachtenconcerten en een kunstmarkt. Meevaren op zeil- en roeivletten en rubberboten kan ook. En natuurlijk kan een groot deel van de historische schepen worden bezocht en geven schippers graag uitleg over de geschiedenis van hun mooi opgepoetste vaartuig. Zondag 28 juni varen de boten weer af.
Het cruisetoerisme in Antwerpen is na enkele mindere jaren bezig aan een opmars. In 2009 worden er bij de zeecruises voorlopig al 4.000 toeristen meer verwacht dan in 2008. 2010 belooft een topjaar te worden met minstens 32.000 verwachte passagiers. De riviercruises doen het nog beter met iets meer dan 6.000 extra mensen dan vorig jaar.
In 2008 meerden er negen zeecruises aan, goed voor 4.500 passagiers. Dit jaar zijn er maar acht binnenlopende schepen, maar omdat ze groter zijn, zullen er wel 8.500 mensen de Scheldestad bezoeken. In 2010 zal dat aantal explosief stijgen tot het niveau van het topjaar 2001, toen er 32.000 mensen aan land gingen in Antwerpen. De kleinere riviercruises zijn dan weer goed voor 55.000 passagiers in 2009, en dat getal kan nog stijgen.
Wintercruises Volgens schepen Heylen is cruisetoerisme een groeimarkt die aan belang zal winnen voor Antwerpen. "De laatste vijf jaar steeg het aantal Europese cruisepassagiers met 66 pct en de rederijen breiden hun vloot uit met schepen uitsluitend voor onze markt", legt hij uit. "De Belgische markt groeit echter nog sneller dan de Europese en door de opkomst van wintercruises waar cultuur belangrijker is dan zon, maakt Antwerpen een goede kans haar voordeel daaruit te halen", besluit de toerismeschepen.
Antwerp Cruiseport heeft volgens Heylen weinig last van de economische crisis omdat er geen ligplaatsvergoeding of passagierstaks wordt aangerekend. Voor rederijen is het dus een interessante en goedkope bestemming in financieel moeilijke tijden. (belga/sps)
Met de 167 meter lange Eclipse heeft de Russische miljardair Roman Abramovich officieel het grootste jacht ter wereld. Jaloerse piraten maken geen kans, want er is een heus raketafweersysteem aan boord.
Toen sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, emir van Dubai en vicepresident van de Verenigde Arabische Emiraten, zijn 160 meter lange jacht Platinum bestelde, waren de ingenieurs van Roman Abramovich in Hamburg al volop bezig met het ontwerp van de toen nog 'maar' 154 meter lange Eclipse . 'Ik wil de grootste hebben', moet de rijke Rus gedacht hebben, want hij liet het concept van de Eclipse onmiddellijk aanpassen om de sjeik te overtreffen.
Alumercia, een 38m Vripack Explorer, zal donderdag 18 juni afmeren in Sneek. Het in Nederland gebouwd jacht van een Nederlandse eigenaar, heeft sinds haar tewaterlating 8 jaar geleden, 105.000 zeemijlen afgelegd wat te vergelijken is met bijna vijf keer de wereld rond.
Onlangs is ze weer aangekomen in Rotterdam waar ze door een enthousiast Vripack team is verwelkomd en aangemoedigd om een bezoek te brengen aan Friesland en aan de Design studio zelf, gevestigd op t Ges, Zwolsmanweg 16 aan de Houkesloot te Sneek. De eigenaar heeft die uitnodiging aangenomen om na de baaien van Brazilië, Alaska en de Bahamas nu de Friese wateren te verkennen.
Donderdagmorgen 18 juni om 09.00 zal Alumercia Lemmer binnen varen om zo via het Prinses Margriet Kanaal op te stomen naar Sneek. Eenmaal rond 11:00 uur aangekomen in de Houkesloot zal ze vóór het bedrijfspand van Vripack poseren om vervolgens in verband met haar diepgang aan te meren in de Schuttevaarthaven.
Over Vripack® Vripack, opgericht in 1961, is een toonaangevend full-service ontwerp, naval architecture, engineering en brokerage bureau. Strevend naar een lange termijn relatie met particuliere klanten, werven en collega-architecten, is Vripack van mening dat Kwaliteit de som is van Vakmanschap en Enthousiasme.
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Bron: KNRM | Datum: 16-06-2009
Een schone tank is een goed begin Van de watersporters met problemen die zich via de Kustwacht bij de KNRM melden, heeft 38% een probleem met de voortstuwing. De statistiek van de KNRM zijn niet zo fijnmazig, dus daar valt alles onder van vervuilde diesel via koelwaterproblemen en gesprongen brandstofleidingen tot en met rommel in de schroef. Als u op uw motortje kunt vertrouwen is er dus veel leed geleden. Laten we nu eens voorjaarsprobleem nummer 1 onder de loep nemen: verstopte filters als gevolg van loskomend vuil of bacteriegroei in de brandstoftank. Een euvel waarover vooral de Vlielander redders weten mee te praten. De bijzondere zeedeining van de Gronden van het Stortemelk is net dat zetje dat uw tank nodig heeft om alle neergeslagen rommel op te rakelen. Daar raken uw brandstoffilters razendsnel van verstopt. Uw motor stopt er mee en dat is niet prettig als u net in de Vliesloot met het eerste beetje stroom tegen naar de haven probeert te komen. Als u last krijgt van overmatige rookontwikkeling of vermogensverlies en de brandstof ziet er troebel uit, is het hoog tijd voor argwaan. Wat te doen?
Hoe de problemen te voorkomen Diesel tanken op plaatsen waar veel verkocht wordt is altijd aanbevolen. Geregeld de filters vervangen is ook een goed idee. Zorgen voor een schone tank - als je er bij kunt komen! - is wel een klus waar je even de mouwen voor moet opstropen, maar dan weet je zeker dat je weer met een schoon systeem begint. Na het leegpompen en loskoppelen begint het uitgraven, en dan met lappen de troep van de bodem halen. Het kan eruit zien als zwarte koffiedrab of wat slijmerig. Als je het ziet snap je niet dat je niet allang in de problemen bent gekomen. Per saldo duurt de hele klus eigenlijk niet eens zo lang. Als de tank goed schoon is kan de diesel weer terug. Met een lapje in de trechter filtert u de in de diesel achtergebleven rommel nog uit. De beloning is een heel tevreden gevoel.
De KNRM blijft u helpen Om uit de problemen te blijven zou u een toevoeging bij de brandstof kunnen doen. Er zijn biociden verkrijgbaar om de diesel schoon te houden, maar de motor is daar niet zo dol op. Een scheidingsfilter scheidt het water van de diesel en kan dubbel uitgevoerd worden, zodat u het kunt omschakelen als een filter het opgeeft. Bij de KNRM gebruiken ze een apparaatje dat op de leiding tussen de tank en het eerste filter is gemonteerd en dat via inductie de slijmvormende bacteriën van elkaar gescheiden houdt. In hun eentje kunnen deze beestjes gewoon alle filters door en verbranden dan vanzelf in de motor. In de wandeling noemen ze dat daar het vlooienbandjes. Dat levert schone brandstof op. De redders hebben wel wat anders aan hun hoofd. U helpen, als u een probleem hebt met de voortstuwing bijvoorbeeld.
In de Antwerpse haven is vannacht een binnenschip gekapseisd. De Royersluis is daardoor geblokkeerd.
De twee opvarenden raakten tijdig en veilig aan wal. De politie kon hen namelijk snel uit het water vissen. De oorzaak van het kapseizen is nog onbekend. Wellicht werd er een peiler geraakt.
Enkele uren laten kapseiste in het zelfde dok een ander schip. De Nederlandse opvarenden konden zich in veiligheid brengen.
Protest tegen bouwplannen in het IJmeer Op zaterdag 20 juni slaan een groot aantal maatschappelijke organisatie onder aanvoering van Milieudefensie en het Watersportverbond de handen ineen in de strijd voor behoud van een open IJmeer. Organisaties op het gebied van natuur, milieu, cultuurhistorie en recreatie leggen hun eis aan de politiek vast in het Pamflet van Pampus. Op het moment van ondertekening varen talloze boten rond Pampus en laten door vlaggen, spandoeken en geluidsignalen blijken dat ook zij vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Campagneleider Klaas Breunissen: "Er is een breed en groeiend verzet van bewoners en politici tegen de plannen rond het IJmeer. Bouwen in het IJmeer is ook helemaal niet nodig. Er is voldoende ruimte in Flevoland en je kunt ook prima aantrekkelijke woonmilieus creëren door het water in de polder te laten. Voor de openbaar vervoersverbinding zou je in de eerst plaats de verbetering door uitbreiding van de bestaande verbinding en het alternatief van de Stichtse lijn moeten bekijken."
Samenwerking Milieudefensie en Watersportverbond Milieudefensie en het Watersportverbond hebben elkaar gevonden in een uniek verbond voor het behoud van het Open IJmeer. Op 20 juni tekenen zij tezamen met onder meer Natuurmonumenten, Natuur en Milieu, Bond Heemschut en Milieufederaties het Pamflet van Pampus, dat vervolgens wordt aangeboden aan landelijke politici. Rond het moment van ondertekening vaart een vloot van schepen en bootjes rond Pampus voorzien van rode vlaggen. Om 12.30 uur zal een luid getoeter duidelijk maken dat de deelnemers aan het rondje Pampus vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Gratis overnachten in Muiderzand of Naarden door deelnemers Rondje Pampus Deelnemers aan het Rondje Pampus kunnen, als er voldoende plaats is, gratis overnachten in de Jachthaven Marina Muiderzand of Jachthaven Naarden. Het aanbod van Marina Muiderzand geldt zowel op vrijdagnacht als op zaterdagnacht; het aanbod van Jachthaven Naarden alleen op vrijdagnacht. Wie van de jachthaven Naarden naar het IJmeer wil varen moet onder de Hollandse brug door; de doorvaarthoogte is 12.80 m.
Strenge controle watersport in Friesland zomerseizoen
Bron: Politie.nl | Datum: 15-06-2009
Strenge controle watersport op alcoholgebruik, vaarregels en diefstal buitenboordmotoren
De Politie in Friesland gaat ook deze zomer de watersport streng controleren. Met name het gebruik van alcohol is een speerpunt en regelmatig zullen grote controleacties worden gehouden onder de watersport. Op grote evenementen zal de Politie schippers aan een blaastest onderwerpen, terwijl de VVN op de wal voorlichtingscampagnes zal starten met voorlichting over het alcoholgebruik in de watersport. | link - www.schippernietmetdrank.nl | bekeuringen alcohol en watersport |
Buiten de grote evenementen zullen regelmatig controles worden gehouden op de meest gebruikte vaarroutes zoals het Prinses Margrietkanaal waar veel beroepsvaart passeert en op de grote Friese Meren. Verdere aandachtspunten voor de watersportcontrole zijn: te snel varen, vaarbewijzen en vaargedrag.
Diefstal Buitenboordmotoren krijgt speciale aandacht Omdat de diefstal van buitenboordmotoren bovenaan de lijst met gestolen watersportartikelen staat zal de Politie een verscherpte aandacht hebben voor dieven. Friesland staat met stip in de top drie lijst van provincies waar veel buitenboordmotoren gestolen worden. Buitenboordmotoren zijn of slecht, dan we helemaal niet beveiligd tegen diefstal en worden zelden teruggevonden door de Politie.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Watersport dieven hebben het vaak gemunt op buitenboordmotoren omdat ze gemakkelijk te stelen zijn en gemakkelijk te verhandelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
Duizenden liters benzine in Nieuwe Maas door lekgeslagen tanker
Bron : NieuwsbladTransport.nl
Duizenden liters benzine in Nieuwe Maas door lekgeslagen tanker
In de Nieuwe Maas zijn in de nacht van zaterdag op zondag duizenden liters benzine in het water gestroomd, nadat aan de Oostdijk in Rotterdam een Duitse benzinetanker was lekgeslagen. De benzine zorgde voor grote stankoverlast in de omgeving.
Het schip was na een motorstoring op een duwbak gevaren. Het lek was rond zes uur gedicht met houten proppen, waardoor de lekkage tot een minimum werd beperkt, aldus een politiewoordvoerder.
Direct na het ongeluk is het scheepvaartverkeer stilgelegd door de zeehavenpolitie en de havendienst. De drie opvarenden van de tanker hebben het schip zonder kleerscheuren kunnen verlaten.
Klachten over de stank kwamen binnen uit Rotterdam-Oost, Ridderkerk en Bergschenhoek. Om de stankoverlast te verminderen, dekte de brandweer het lek ook af met schuim.
Gepubliceerd op 14 juni 2009, 16:20 Bron : noordhollandsdagblad.nl
Den helder-
Komt er nog een keer zo'n grootse maritieme zomer in Den Helder als die van 2008? Als het aan het gemeentebestuur ligt wel. Den Helder stelt zich kandidaat als start- of finishplaats van de Tall Ships' Races 2014. ,
Dat maakte wethouder Cor Hienkens zaterdag bekend tijdens de officiële opening van de jachthaven op Oude Rijkswerf Willemsoord.
Den Helder was vorig jaar finishplaats voor de zeilrace, in de volksmond ook wel Sail geheten. Er meerden 76 grote zeilschepen af.
Watersport verkoopt meer gebruikte boten,prijzen dalen
Watersport verkoopt meer gebruikte boten,prijzen dalen
Bron: Yachtfocus | Datum: 13-06-2009
Watersport verkoopt meer gebruikte boten door sterke prijsverlaging Ondanks de recessie in de watersport zeggen jachtmakelaars, aangesloten bij Yachtfocus, meer gebruikte boten te verkopen. Met name in de laatste maand wisselen boten sneller van eigenaar. De helft van de watersport makelaars zegt zelfs meer te verkopen dan in het jaar daarvoor.
Prijsverlagingen tot 30% Met name jachten tot 50.000,- doen het goed in de handel. Een van de belangrijke factoren voor de gestegen verkopen is de verlaging van de prijzen. Eigenaren zien uiteindelijk in dat een forse prijsverlaging wel tot verkoop leidt. Prijsverlagingen tot 30% zijn geen uitzondering.
Volgens Jan-Pieter Oosting van Yachtfocus is de gestegen verkoop een gelukkige samenhang van omstandigheden. We hebben na twee seizoenen met slecht weer eindelijk weer een prachtig voorjaar en verkopers worden ongeduldig en verlagen hun boten fors in prijs aldus Oosting.
De verwachting voor de toekomst van de watersport is volgens Yachtfocus ook gunstig. Oosting: , de prijzen zullen nog wel verder dalen en mensen beginnen ook te wennen aan de situatie en durven weer geld uit te geven. Verder voorziet Yachtfocus een ommekeer in de werkwijze van de watersport makelaars. Veel makelaars werken nu nog op traditionele wijze maar de toekomst zal leiden tot meer makelaars die werken vanaf locatie.
Watersport in mineur: "Natte Boot Holland"afgelast Vandaag werd bekend dat de watersport beurs in Sneek die gepland stond in september geen doorgang zal vinden. De Natte Boot Holland kan volgens de organisatie niet gehouden worden omdat te weinig deelnemers zich hebben aangemeld. De huidige economische recessie legt blijkbaar een te hoge druk bij de watersportbranche luiden de berichten volgens de website van Boot Holland.
Dat de Natte Boot Holland geen doorgang zal vinden is geen verrassing meer. Eerder dit jaar werden al talloze watersport beurzen afgelast wegens te weinig belangstelling van de watersportbranche. De recessie die nu ook duidelijk voelbaar is in de watersport kan nog wel eens diepe sporen gaan trekken. Zelfs branchevereniging Hiswa kan botenhandelaren niet bewegen om actie te ondernemen: een nationale open dag voor de watersport werd afgelast omdat handelaren niet het bedrag wilden of konden opbrengen voor de promotie.
Gerenommeerde merken zoals Jongert, Dehler, Etap en vele andere zijn omgevallen, importeurs failliet verklaard en met prijzen van boten wordt gestunt alsof je in een supermarktoorlog zit. Watersport motorenfabiek Volvo Penta gaat mensen ontslaan evenals het Franse merk Beneteau en ook massabouwers zoals Bavaria hebben de productie behoorlijk te hebben verminderd. Tweedehands boten zijn slecht te verkopen en ook hier staan de prijzen zwaar onder druk.
Volgens de Hiswa organisatie zijn er veel aanmeldingen binnen voor de Natte Hiswa in IJmuidein in het najaar, maar het is nog geen najaar, het seizoen is in volle gang en er kan nog veel gebeuren. Het eind is nog niet in zicht...
5 juli 2009 staat neer op zijn kop In Neer aan de Maas in Limburg wordt ook dit jaar weer het OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) georganiseerd. Voor de watersporter in deze omgeving een prima gelegenheid om dit feest te bezoeken. Tijdens het OLS op 5 juli kunnen bezoekers in de jachthaven gratis afmeren om van daaruit het OLS te bekijken en te beleven.
Gaer nao Neer is de slogan voor het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS) dat op 5 juli in Neer wordt gehouden. Naar schatting 50.000 mensen zullen op die eerste zondag van juli Graag naar Neer komen om daar het grootse culturele evenement van de beide Limburgen te bezoeken. En tot die 50.000 behoort u naar alle waarschijnlijkheid ook. U wilt in aanloop naar het Oud Limburgs Schuttersfeest 2009 van alle wetenswaardigheden op de hoogte zijn. Neer stelt dit bijzonder op prijs. Wees onze gast. Straks Gaer nao Naer, en nu al van harte welkom op www.ols2009.nl
Met de haven in zicht is een zeiljacht op de rotsen bij Stavoren gestrand. De onfortuinlijke watersporters wilden in de nacht van dinsdag op woensdag (01.00 uur) de gemeentehaven van Stavoren binnenlopen en daar ging het fout. Het schip is gestrand op de rotsen bij de haveningang, het gevolg was dat er een flink gat in de romp ontstond waardoor berging noodzakelijk was.
De watersport reddingsboten Alida en Narwal van de KNRM uit Hindeloopen waren snel ter plaatse en hebben de opvarenden van boord gehaald. Bij inspectie van het schip bleek dat verder varen niet mogelijk was en hebben de KNRM mensen het schip met lijnen aan de wal vastgezet om te voorkomen dat er meerschade zou ontstaan.
Watersport protest op 20 juni tegen plannen IJmeerbrug
Watersport protest op 20 juni tegen plannen IJmeerbrug
Bron: redactie | Datum: 06-06-2009
Protestactie watersport tegen plannen IJmeerbrug en buitendijkse woningbouw Almere
Op zaterdag 20 juni houdt het Watersportverbond een protestactie tegen de voorgenomen plannen om het watersport gebied bij het IJmeer af te sluiten. Met name de voorgenomenbuitendijkse bebouwing van Almere en de plannen voor een IJmeerbrug belemmeren de watersport op het IJmeer.
Karakter Markermeer gaat verloren voor watersport Door buitendijkse woningbouw zal het karakter van het Markermeer sterk veranderen en de komst van een brug tussen Almere en Amsterdam vormt een sterke belemmering voor de watersport. De brug zal ongetwijfeld een doorvaarthoogte krijgen van 12,7 meter en dat maakt dat veel grotere zeilboten het gebied niet meer kunnen bereiken. Op de randmeren is dit ook al een flinke belemmering, een toeristische ronde van Muiderzand naar plaatsen zoals Harderwijk is niet mogelijk. Veel watersporters laten daarom het gebied voorbijgaan.
Protestactie Hou het IJmeer open op 20 juni Het Watersportverbond en Milieudefensie roepen daarom watersporters op om 20 juni meet te doen aan de manifestatie Rondje Pampus. Hoogtepunt van de campagne Hou het IJmeer open is de ondertekening van het Pamflet van Pampus door vertegenwoordigers van een groot aantal natuur-, cultuur- en recreatieorganisaties.
Dat gebeurt op zaterdag 20 juni op het forteiland Pampus. Het Pamflet van Pampus wordt daarna overhandigd aan de politiek, die binnenkort besluiten moet gaan nemen over de toekomst van het IJmeer. Uiteraard is de pers uitgenodigd, zowel op het water als in de lucht! Door een massale deelname aan het Rondje Pampus onderstreept watersportend Nederland dat het IJmeer OPEN moet blijven!
De KNRM heeft vrijdagavond 5 juni in de watersporthaven van Enkhuizen een platbodem van de letterlijke ondergang gered.
Oplettende omstanders zagen in de Buyshaven van Enkhuizen een platboden wel erg scheef liggen. Hierop werd de havenmeester gewaarschuwd die direct enkele pompen in het schip bracht.
Toen de havenmeester in de gaten kreeg dat het pompen op verzuipen begon te lijken werd de KNRM ingeschakeld die met de reddingsboten Watersport en Rien Verloop snel ter plaatse waren.
Na het bijzetten van een krachtige pomp van de KNRM begon het tij te keren voor het schip en was inzet van de inmiddels ook aanwezige brandweer niet meer nodig. Bij inspectie bleek dat een losgeraakte slang van een bilgepomp de veroorzaker van het waterleed was.
Binnenschip knalt tegen Leiebrug Zeevaartpolitie was aan boord op ogenblik van aanvaring
WEVELGEM - Een binnenschip geladen met lege containers, botste gisterennamiddag met zijn stuurhut tegen de brug over de Leie tussen Wevelgem en Lauwe. De Zeevaartpolitie was op het schip aanwezig en maakte het ongeval dus van dichtbij mee.
Volgens de aanwezige overste waren de politiemensen aan boord van de Veronica voor een algemene controle. Hij en enkele van zijn collega's stonden in de stuurhut toen ze van Kortrijk richting Menen vaarden.
Schipper Ab van Jole uit Fijnaart (Nederland): 'Als we een brug naderen en zien dat we er niet onder kunnen, dan duwen we op een knopje waardoor de stuurhut automatisch naar beneden zakt. Door een of ander technisch mankement gebeurde dat nu niet. Een binnenschip stopt niet op enkele tientallen meters, zoals een voertuig op het land wel doet. Een botsing met de brug was onvermijdelijk.'
De stuurhut vloog aan diggelen en het schip kwam dwars over de Leie te liggen. Het kon op eigen kracht niet meer verder. Alle scheepvaart op de Leie was een tijdlang onmogelijk. Het schip van de Zeevaartpolitie dat achter de Veronica voer, heeft het toegetakelde vaartuig naar de oever getrokken. Dat gebeurde onder grote belangstelling.
Aan schipper Ab van Jole vroegen we hoe zo'n ongeval mogelijk is. 'Het zou niet mogen gebeuren, maar als er een technisch probleem is, kan dit dus wel. Ik vermoed dat er zich een kortsluiting voordeed, waardoor we de knop niet konden induwen.'
De Veronica laadde dinsdag lege containers in Antwerpen en was op weg naar Rijsel.
'Het was een algemene controle, waarbij ons schip werd uitgekozen, in verband met documenten en drugs', zegt het nichtje van de schipper over de aanwezigheid van de Zeevaartpolitie op hun schip. 'Op het ogenblik van de aanvaring zat ik benedendeks te telefoneren. Toen ik de klap voelde, liep ik naar boven en zag de ravage in de stuurhut.'
De Veronica was nog maar net tot tegen de oever getrokken, toen een ploeg van de federale politie arriveerde met drugshond Gino. De hond aan boord krijgen was geen sinecure. Door de opgestapelde containers slaagde hij er niet in alle hoeken en kanten van het schip te doorsnuffelen. Over de resultaten van dit drugsonderzoek werd niets meegedeeld.
Later op de avond zou het schip, dat door de kapotte stuurhut stuurloos was geworden, door een ander vaartuig worden weggesleept.
Navigatiesysteem voor watersport rekent zelf route uit
Navigatiesysteem voor watersport rekent zelf route uit
Bron: WatersportAlmanak | Datum: 05-06-2009
PC Navigo Navigatiesysteem rekent zelf vaarroute uit en geeft richting aan op kanalen en meren Voor de navigatie in de watersport waren al wel diverse systemen leverbaar, maar een systeem dat de watersporter brengt van A naar B zoals in de auto was nog geen algemeen iets. Andere systemen zoals de Digitale Vaaratlas kunnen wel gebruikt worden voor navigatie op het water, maar berekenen zelf geen routes zoals op de weg gebruikelijk is. PC Navigo brengt daar verandering in.
GPS watersport Navigatie met vaarroutes Met de 2009 software versievan PC Navigo kunnen watersporters moeiteloos complete vaarroutes laten uitrekenen. Door vernuftige software op een laptop te plaatsen rekent PC Navigo een complete route uit, geeft deze aan op de kaart en berekent tegelijk de vaarduur, wachttijd bij bruggen, betonning, geeft vaardiepten aan etc. Het systeem is vooral ontwikkeld voor de binnenwateren en is afkomstig uit het vrachtvervoer over water.
De software van PC Navigo is in twee versies te verkrijgen: als eenvoudige routeplanner of als volwaardig navigatiesysteem voor zowel Nederland als geheel Europa. Het basissysteem is verkrijgbaar vanaf 95,-
ANWB Waterkampioen: 4 sterren voor PC Navigo In het juninummer van de ANWB Waterkampioen is de software bekroond met 4 sterren. De redactie van de Waterkampioen heeft de software getest tijdens een vaartocht naar Zuid-Frankrijk en was zeer enthousiast en vond weinig kritiekpunten...
Ik gebruik dit programma al sinds 2004 en is al heel uitgebreid , het programma is ook voorzien van foto's van de bruggen en sluizen. Een aanrader .
Nieuw luxecruiseschip te water gelaten in Duitsland
Bron : Demorgen.be
Nieuw luxecruiseschip te water gelaten in Duitsland "Celebrity Equinox",
In het Duitse Papenburg is zaterdagochtend een nieuw, 317 meter lang luxecruiseschip te water gelaten. De Celebrity Equinox, die naar verluidt meer dan 500 miljoen euro kost, verliet zijn werf traag en gleed voor de ogen van duizenden toeschouwers langzaam in het water.
De komende twee weken wordt het schip verder uitgerust. Op 19 en 20 juni staat de overdracht aan de Amerikaanse rederij Celebrity op het programma. Het gaat dan richting Noordzee. (belga/mvdb)
Een zeiljacht is zondagmiddag op het Hollandsch Diep ter hoogte van Strijensas op een binnenvaartschip gevaren. Er vielen twee lichtgewonden. Dat meldt de politie.
De schipper van het zeiljacht liep een beenwond op, zijn vrouw een hoofdwond. Ze werden naar een ziekenhuis in Dordrecht gebracht. Het binnenvaartschip sloeg lek, maar kon op eigen kracht doorvaren naar de Volkeraksluizen.
Over de oorzaak van de aanvaring op het Hollandsch Diep is nog niets bekend.
Een onder invloed van alcohol verkerende zwemmer heeft onlangs in het Mittellandkanaal bijna een ongeluk veroorzaakt.
De 19-jarige man wilde tegen de avond bij Espelkamp (km 80,2) het kanaal over zwemmen. Een Pools schip moest hard achteruit slaan om niet over de man heen te varen. Daardoor raakte het uit de koers en kwam bijna in aanvaring met een Duitse collega. De Wasserschutzpolizei was snel ter plaats en rekende de zwemmer in. (MP)
Bron : KNRM.nl Kitesurfer gewond De Koog - Texel, 3 juni 2009
De wipperploeg van de KNRM uit De Koog kwam zondag rond 15.00 uur in actie voor een gewonde kitesurfer op het strand.
De jongen uit De Cocksdorp probeerde op het strand nabij paal 15 de kunst van het kitesurfen onder de knie te krijgen.
Zijn vlieger werd door de wind gegrepen, waardoor de jongen ook de lucht in ging. Volgens omstanders werd hij vervolgens vanuit de lucht op het strand gekwakt, waarbij hij gewond raakte aan zijn been.
Met vermoedelijk een beenbreuk werd de Texelaar in het kusthulpverleningsvoertuig over het strand naar de klaarstaande ambulance vervoerd. Vervolgens is de onfortuinlijke sporter overgebracht naar het ziekenhuis.
Vrijdag vond op initiatief van het Instituut voor het Transport langs de Binnenwateren, met de steun van Promotie Binnenvaart Vlaanderen en De Scheepvaart, overleg plaats tussen alle actoren uit de binnenvaart over de negatieve effecten van de economische crisis voor de sector.
Aan de ronde tafel namen zowel bevrachters, verladers, binnenvaartondernemers en -organisaties, de FOD Mobiliteit als de banken deel. Algemene teneur was dat de crisis enkel kan opgelost worden door tijdelijke kortetermijnmaatregelen. Voorzitter Van Thuyne van de Federatie Belgische Binnenvaart (FBB) vroeg aan de banken uitstel van afbetalingen door de leningsduur te verlengen. De banken beloofden flexibiliteit in het beoordelen van de kredietdossiers, die wel elk afzondelijk zullen worden bekeken. De FBB-voorzitter pleitte tevens voor een sloopregeling voor grotere schepen.
De politie heeft zondag in de Europahaven Rotterdam een dronken kapitein van een chemicaliëntanker aangehouden. Dat heeft de politie dinsdag gemeld. De politie kwam de schipper op het spoor na een tip van een loods. Die constateerde bij het aanlopen van de Maasmond dat de gezagvoerder, die aanvankelijk sliep, niet goed aanspreekbaar was. Nadat het schip was afgemeerd in de Europahaven hielden agenten de kapitein aan. De man had een flinke borrel op. De 44-jarige man uit Szczecin (Polen) kreeg een boete van 1.500 euro en een vaarverbod van acht uur.
Chemicaliëntanker Jo Cedar moest er een stuk voor terugvaren, maar het helpen zoeken naar wrakstukken van de verdwenen Franse Airbus A330 was een vanzelfsprekendheid. 'Het is de wet van de zee. Als iemand in nood is, dan help je', aldus directeur Arjan Kreuze van rederij Jo Tankers in Rotterdam woensdag.
De Jo Cedar is een van de twee Nederlandse schepen dat zoekt naar resten van het maandagmorgen neergestortte vliegtuig. Tot nog toe is door de bemanning van de tanker niets gevonden. 'Maar we zijn nog zeker tot vanmiddag twaalf uur plaatselijke tijd bezig met zoeken', aldus Kreuze.
Het schip heeft van de hulpdiensten een gebied opgekregen dat uitgeplozen moet worden. Is dat gebied doorzocht, dan krijgt het schip een nieuw gebied toegewezen. Op die manier kan samen met andere schepen efficiënt de regio waar het vliegtuig vermoedelijk is neergestort, doorzocht worden.
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Bron: Watersportalmanak.nl | Datum: 03-06-2009
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
De provincie Zeeland wil burgemeesters meer interesseren voor watersport en gaat daarhet fikse bedrag van 18.500,- voor neertellen. Betaalde watersport dus. Het doel van de actie is om de burgervaders meer te interesseren voor de watersport in Zeeland.
Schout&Schepenrace - 20 juni 2009 De burgemeesters gaan op kosten van de provincie meedoen aan de Schout & Schepenrace, een zeilwedstrijd die op 20 juni wordt gevaren bij Sint Annaland. Het is de bedoeling dat de burgervaders van Zeeuwse, West Brabantse en Zuid Hollandse gemeenten het tegen elkaar op gaan nemen op traditionele Zeeuwse schepen.
Zeeland kaneen perfectewatersport provincie zijn In Zeeland rommelt het al een tijd in de watersport. Jachthavens die het aan de stok hebben met de overheid, gemeentebesturen die de voortgang in de weg zitten door watersport tegen te werken. Dit terwijl Zeeland een van de mooiste watersportprovincies is en daarmee behoorlijke inkomsten genereert voor de ondernemers en werknemers die hun brood moeten verdienen in de toeristische sector.
Terwijl de economische crisis overal mokerslagen uitdeelt en ook watersportbedrijven en aanverwante toeleveranciers het loodje moeten leggen houden de besturen van de gemeenten in Zeeland voet bij stuk. Misschien dat een gesponsorde zeilwedstrijd daar verandering in kan brengen. Negen burgemeesters hebben zich inmiddels opgegeven
Wilde achtervolging watersporter in Leiden - is James Bond weer terug?
Of de watersporter iets teveel naar James Bond films heeft gekeken is niet bekend, maar de taferelen die zondagavond in Leiden zich afspeelden leken wel op een echte watersport actiefilm.
Een 41 jarige Leidenaar is zondagavond aangehouden door de Politie na een wilde achtervolging. De Politie werd gealarmeerd door bewoners van Leiden die de schipper met minstens 60 kilometer per uur door de wateren van Leiden zag spuiten, terwijl slechts 6 kilometer per uur is toegestaan.
De achtervolging eindigde ter hoogte van de Lakenhallen doordat de schipper rustiger ging varen en aan de kant werd gezet door de Politie. De snelle schipper moest ter plekke een alcoholtest ondergaan en de uitslag was duidelijk. De schipper was duidelijk onder invloed en werd meegenomen naar het bureau en de snelle boot is in beslag genomen.
Minstens 10 jachten hebben aanzienlijke schade opgelopen in de watersport plaats Scheveningen. Tijdens het invaren van de haven van Scheveningen kreeg een omgebouwde vissersboot motorproblemenen werd onbestuurbaar.
Vervolgens ramde het schip minstens10 watersport jachten. Uiteindelijk kwam het schip tegen een steiger tot stilstand. Persoonlijke ongelukken deden zich niet, maar de schade voor de watersporters is volgens een politiewoord voerder aanzienlijk.
De haveningang van Scheveningen is zonder meer een lastige. Na het passeren van de havenhoofden komtmen in de eerste haven, de jachthaven is in de tweede haven.
Voor dat men de nauwe ingang naar de tweede haven invaart dient men zich te melden op kanaal 21 en te vragen om toestemming voor doorvaart. Vervolgens komt men in de tweede haven waar aan stuurboord de jachthaven van Jachtclub Scheveningen ligt.
De Kreupel is een 70 hectare groot natuurgebied in het IJsselmeer, vlakbij de watersport plaatsen Andijk en Medemblik. Het terrein is genoemde naar de ondiepte die jarenlang het paradijs van vogels was. Voor de watersport was het absoluut verboden terrein. Sinds 2009 is De Kreupel ook toegankelijk voor watersport. Natuurhaven De Kreupel is de correcte naam. Reden voor de WateraportAlmanak om daar eens te gaan kijken.
We hadden gehoord dat de ingang van de haven zich aan de onderzijde was gesitueerd, op geen enkele kaart hebben we de nieuwe situatie kunnen ontdekken, dus gaan we op zoek. Langs de ondiepte van het Hop, want daar is de diepte maximaal 1,80 tot 2 meter. Aan de onderkant aangekomen zien we alleen maar bordjes verboden toegang. De ingang zit dus aan de noord-oostkant, precies daar waar de Hop begint.
Als u de kardinale boei Hop Noord aan bakboord houdt gaat het goed. Let wel op de stenen aan de zijkant en houdt midvaarwater aan. Een passant die net vertrok was met volle vaart op een vervelende kei gestuit. De minst gemeten diepte die we hebben gesignaleerd was 2,4 meter.
We varen de haven binnen en op de steiger loopt een man met een opvallend oranje t-shirt die een lijn van ons aanneemt bij het aanleggen. Het blijkt de havenmeester te zijn, een vrijwilliger van wsv De Kreupel uit Andijk. Welkom op de Kreupel begint de vriendelijke man zijn verhaal en vervolgens legt hij ons uit wat hier gaande is en vooral wat niet mag.
U mag en kunt de steigers niet verlaten, u dient de rust te bewaren, mag hier niet zwemmen en honden zijn verboden.
Er is een uitkijkpost van waaruit u met een verrekijker de vogels enigszins kunt aanschouwen, verder zijn er alleen steigers, geen stroom, geen water, geen toilet, kortom er is dus niets, behalve rust en vogels op afstand.
Het is toegestaan om te overnachten in Natuurhaven de Kreupel ( 1-04 tot 15-10) tegen betaling van 1 Euro per meter en omdat het water in eigendom is van Enkhuizen laat men u ook nog eens toeristenbelasting betalen.
We besluiten om een uurtje te blijven en als we willen vertrekken zit de boot helemaal onder de vliegen...
Conclusie: Niets is alles en alles is niets, dat geldt zeker voor De kreupel, komt u voor serene rust en het waait niet al te hard dan kunnen we ons voorstellen dat dit een goede bestemming is. Houdt u daarbij ook nog van vogels en heeft u een sterke verrekijker dan is het zelfs leuk. Met een fraai zicht op het IJsselmeer en
een mooie zonsondergang zou het zelfs romantisch kunnen zijn. Voor de rest is er werkelijk niets. Niets is alles, alles is niets
Dieven van watersport artikelen aangehouden De Waterpolitie (KLPD) heeft een inwoner uit Endhoven gearresteerd die diverse watersport artikelen heeft gestolen en deze vervolgens te koop aanbood via internet. De man wordt onder meer verdacht van diefstal en heling van tenminste 8 buitenboordmotoren. De verdachte die inmiddels in de gevangenis is beland had in een garagebox de spullen opgeslagen.
De Politie werd getipt door gedupeerde watersporters die, na een reeks van diefstallen in de haven van Dintelmond, tot hun verbazing de gestolen spullen op internet te koop aangeboden vonden. Na een onderzoek van de Politie kwam men bij het adres van een inwoner uit Eindhoven.
Van een deel van de aangetroffen watersport artikelen is inmiddels vastgesteld dat het om gestolen goederen gaat. De afkomst van de overige aangetroffen spullen is nog onduidelijk, een aantal artikelen, waaronder die van de tipgevers, waren inmiddels al verkocht.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
SCHEVENINGEN - Een vissersboot vol pleziervissers ramde maandagmiddag in de haven van Scheveningen de steigers. De motor van de boot was uitgevallen. Een sleepboot slaagde er op het nippertje in de boot precies tussen de zeiljachten te parkeren. Toch raakten tien zeiljachten en de steiger flink beschadigd.
Drie maal is scheepsrecht Elburg, 31 mei 2009 (aktie 18+19+20-2009)
Op een zonovergoten 1e pinksterdag 2009 gaat de Orca van station Elburg varen voor het gestrande zeiljacht Mirage met 2 opvarenden op het Veluwemeerter hoogte van boei VM13 nabijRiviera Haven. Ter plaatse blijkt men geen brandstof meer in de tanks te hebben. Besloten wordt om de Mirageop sleep te nemen en af te meren in Riviera Haven. Na het opnemen van de gegevensgaan we retour naar station.
Nadat we de haven van Riviera uitvaren worden we gevraagdom hulp door het 8 meterlange motorjacht Dodo welke met koelwaterproblemen is gestrand bij boei VM12. Ter plaatse hebben we de motor nagekeken en proef gedraaid. De storing bleek verholpen en de Dodo kon zijn eigen weg vervolgen. Ook nu weer nemen we de gegevens opvoor het maken van een nieuwe donateur en gaan we aftanken.
Tijdens dit aftankenzien we vlak voor onshet belgische motorjacht Plumpke van 11 meter buiten de betonning de jachthaven aanvaren. En dat de betonning er niet voor nietsligt is ons wel duidelijk. De Plumpke loopt vasten kan geen kant meer op. Na het aanbrengen van de sleeplijntrekken we het jacht achterwaarts weer vrij enzijn ook onze zuiderburen weer opgelucht. Al met al een middagvullend programma voor de vrijwilligers van station Elburg.
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Bron : hme.nl
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Van 9 tot en met 12 juni a.s. vindt u Orlaco op het Holland Paviljoen op Nor-Shipping, dé internationale beurs voor de maritieme sector. Orlaco presenteert op deze beurs verschillende noviteiten, waaronder een nieuwe hef- en draaicamera en plug & play videosystemen.
Een bezoek aan de Nor-Shipping is dit jaar weer de moeite waard. Op deze internationale beurs zijn bedrijven uit heel de wereld vertegenwoordigd. De naar verwachting 25.000 bezoekers zijn welkom op een beursvloer van maar liefst 22.000 m2. U vindt Orlaco in het Holland Paviljoen op stand C02-24C.
Specifieke toepassingen Orlaco ontwikkelt en levert al jarenlang cameraoplossingen voor vaartuigen, zowel voor de binnenvaart als voor de grote vaart en de pleziervaart. De cameras worden toegepast voor uiteenlopende doeleinden, zoals het manoeuvreren door sluizen, het bewaken van het dek of het observeren van de machinekamer. Speciaal voor offshore-toepassingen heeft Orlaco een explosieveilig camera- en monitorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan de ATEX-eisen. Daarnaast levert Orlaco speciale warmtebeeldcameras voor brandweerschepen.
Nieuw: hef- en draaicamera van Orlaco Recent ontwikkelde Orlaco haar eigen hef- en draaicamera. Deze zeewaterbestendige zoomcamera geeft optimaal zicht in alle denkbare situaties. Dankzij de seriële aansturing kunnen verschillende posities van de camera voorgeprogrammeerd worden. Op Nor-Shipping laat Orlaco deze camera in werking zien.
Videosystemen Ander nieuwe oplossingen waarmee Orlaco naar de beurs komt, zijn het Barge Uni System en de Video Control Unit. Dat zijn camerasystemen, inclusief joystick en monitor, die volledig montageklaar zijn. Het Barge Uni System is geschikt voor maximaal vijf cameras. Het is een plug & play systeem. De Video Control Unit is een centrale unit waar heel eenvoudig tot maximaal 16 cameras op aangesloten kunnen worden. De systemen maken een efficiënte en snelle inbouw mogelijk.
Over Nor-Shipping De Nor-Shipping vindt plaats van 10 tot en met 12 juni a.s. in Norges Varemesse te Lillistrøm. U vindt Orlaco op stand C02-24C. U kunt gratis toegangskaarten aanvragen bij Walter van den Brink en Ivo Corver van Orlaco, 0342 404 555.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar