Bron : deondernemer.nl
Meevaren met de concurrent
zaterdag, 20 jun 2009 16:10 | Door: deOndernemer
Maar wat kan een binnenvaartschipper doen om kostenbesparend te werk te gaan wanneer er ineens veel minder of geen lading is en hij toch naar nieuwe bestemming moet varen? Binnenvaartschippers Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein bedachten er een oplossing voor: de site shippoolen.nl.
Lege of minder geladen schepen kunnen zich via de site aanmelden om bij een ander schip langszij te gaan. Daarnaast kunnen schepen die een ander willen laten meeliften zich ook aanmelden. Als partijen elkaar via de site hebben gevonden, maken ze onderling afspraken over de vergoeding en de voorwaarden.
Het ene schip kan zonder brandstof te verbruiken meevaren. De extra brandstofkosten van het grote schip heeft worden gedeeld en de twee delen de besparing op het verbruik van brandstof. Het is altijd goedkoper om met zn tweeën op één tank te varen. Bovendien is er minder CO-uitstoot, aldus Zijlstra.
Daarnaast mag je met twee schepen, en dus meer personeel, langer varen. Hoewel de term volgens Zijlstra nog niet bestond, is Shippoolen wel heel gebruikelijk in de binnenvaart. Zijlstra ligt zelf regelmatig langszij bij zijn collega en vriend Frank Leeuwestein die een veel groter schip vaart.
Het valt niet altijd mee om een geschikte collega- schipper te vinden. Doorgaans zijn het bekenden waarbij je langszij gaat. Je vraagt niet zomaar aan iemand in een sluis of je mee kunt varen. We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop schippers met elkaar in contact kunnen komen.
Ook transportbedrijven kunnen via de site een lading aanbieden, maar ook losse, drijvende objecten zonder voorstuwing koppelen aan duw- en sleepboten die hun (extra) capaciteit ter beschikking stellen. Op de site vullen schippers de belangrijkste gegevens in zoals onder meer plaats van vertrek, de bestemming, de aankomstdag en het geladen tonnage. Vervolgens moeten ze zelf afspraken maken over de vergoeding.
De dienst via internet is voorlopig nog gratis, maar volgens Zijlstra is er op termijn winst te behalen. We willen graag dat schippers kennis kunnen maken met deze manier van samenwerken. Juist in crisistijd is het belangrijk om te werken aan de optimalisatie van logistieke planning, ook ten aanzien van duurzaamheid.
Shippoolen zit inmiddels ook al om de tafel met SenterNovem, een kenniscentrum gelieerd aan ministerie van Economische Zaken, over subsidies voor het internet- initiatief. In het gunstigste geval levert het een brandstofbesparing van vijftig procent op. Dat maakt binnenvaart in een klap een stuk duurzamer en dus aantrekkelijker, zeker in deze tijd.
|