Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
20-06-2009
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Bron: KNRM | Datum: 18-06-2009
Watersport nieuws: Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
De KNRM moet 4,5 x zo vaak moet voor een zeiljacht tegenover 1 x voor een motorkruiser. Dit blijkt uit het jaarverslag van de redders van de watersport KNRM. In 2008 werd door 694 kajuitzeiljachten de hulp van de KNRM ingeroepen tegenover 154 motorkruisers. Motorstoring is de meest voorkomende oorzaak van de noodzaak van een reddingsactie, gevolgd door navigatiefouten en roer of schroefproblemen. Een opvallend detail is dat de KNRM het meest wordt opgeroepen bij windkracht drie. Op de Noordzee worden verreweg de meeste hulpacties opgezet, direct gevolgd door het IJsselmeer, Markermeer, Zeeuwse Wateren en de Waddenzee. De grootste inzet wordt gevraagd bij het vastlopen of stranden van schepen van watersporters. In 10 gevallen werd een stoffelijk overschot geborgen.
De KNRM spreek van een groeiende vraag naar inzet van de vrijwilligers. In 2008 zijn 3259 mensen geholpen tijdens 1922 reddingsacties. Overigens krijgen vrijwilligers wel een hele kleine vergoeding: 1,25 per uur.
10 miljoen inkomsten uit fondsenwerving Dat veel mensen de redders van de watersport een warm hart toedragen blijkt uit de inkomsten van de KNRM. Maar liefst 10 miljoen van de inkomsten komt voort uit fondsenwerving. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2007. Maar liefst 81 % van de uitgaven worden besteed aan de doelstelling: het redden van mensen die in gevaar zijn op of rondom het water.
21 miljoen verlies op beleggingen Helaas heeft de kredietcrisis al in 2008 een flinke aanslag gepleegd op de reserves van de KNRM: de reserves van de KNRM zijn met maar liefst 25 miljoen Euro verminderd, waarvan 21 miljoen verlies voortkomt uit beleggingen. De KNRM ontvangt geen subsidies, een deel van de inkomsten bestaat uit de bijdrage van 83.172 Redders aan de Wal die jaarlijks een kleine bijdrage aan de KNRM overmaken. De reddingsacties die de KNRM uitvoert zijn zonder doorberekening van kosten. Gelukkig storten geredde mensen wel vaak een gift in de kas van de KNRM. Voor 2009 rekent de KNRM met een daling van de inkomsten die weer naar het niveau van 2007 zal gaan en houdt men rekening met een verlies van ca 850.000,-.
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Bron: De provincie Zuid-Holland | Datum: 18-06-2009
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem De provincie Zuid-Holland voert van 27 juni tot en met 12 juli onderhoudswerkzaamheden uit aan de Grote Merwedesluis in Gorinchem. Tijdens deze periode is de sluis gestremd voor beroepsvaart. Voor recreatievaart geldt een gedeeltelijke stremming.
Beroepsvaart Van 27 juni tot en met 12 juli is de Grote Merwedesluis in Gorinchem gestremd voor beroepsvaart. Het Merwedekanaal is gedurende de stremming alleen vanaf de noordzijde toegankelijk via de Grote Sluis in Vianen. Deze sluis heeft aan de noordzijde een drempel waardoor er een minimale waterstand in de sluis nodig is voordat schepen de sluis in kunnen varen. Wanneer deze waterstand pas na de officiële bedieningstijd van de sluis wordt bereikt, dan worden schepen alsnog geschut zodra dat mogelijk is. De schipper dient zich vóór 22.00 uur per marifoon (VHF 22) of telefonisch (0347-371383) te melden bij de Grote Sluis Vianen.
Recreatievaart Voor de recreatievaart is de Grote Merwedesluis tweemaal drie dagen gestremd, namelijk van 27 tot en met 29 juni en van 10 tot en met 12 juli. Recreatievaart kan dan wel gebruikmaken van de Lingehavensluis in Gorinchem. Van 30 juni t/m 9 juli wordt de Grote Merwedesluis tijdens de volgende bloktijden geschut voor recreatievaart: 9.00 9.30 uur 12.00 12.30 uur 17.00 18.00 uur
Wegverkeer Het wegverkeer dat de sluis kruist ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.
Werkzaamheden De provincie pakt zowel de sluisvloer als de sluisdeuren aan. Voor de werkzaamheden aan de vloer wordt allereerst in de sluis gebaggerd. Aan de zijkanten van de sluisvloer wordt vervolgens een nieuwe hoeveelheid los steen aangebracht. Deze stenen worden gefixeerd in een asfaltmastiek (een bitumenachtige substantie), zodat ze niet meer los kunnen raken. Buiten de sluis wordt aan zowel noord- als zuidzijde gebaggerd. De werkzaamheden aan de vloer vinden plaats van 6.00 21.00 uur. In het weekend van 27 tot en met 29 juni worden de sluisdeuren aan de zuidzijde van de sluis vervangen. De deuren die worden weggehaald worden direct gerenoveerd. Tijdens het laatste weekend van de stremming (10 - 12 juli) komen deze gerenoveerde sluisdeuren in plaats van de bestaande deuren aan de noordzijde. Tijdens deze twee weekenden kunnen de werkzaamheden dag en nacht doorgaan.
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Bron : Lloyd.be
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Omdat er wolken blijven hangen over de concrete uitvoering van de verdieping van de Schelde op Nederlands grondgebied, groeit de ongerustheid snel in Antwerpse havenkringen. Gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf van Antwerpen spreekt van een toenemende verontwaardiging.
De vier Scheldeverdragen over een gezamenlijk nautisch beheer werden drie en een half jaar geleden ondertekend en nu precies een jaar geleden geratificeerd door de Nederlandse Eerste Kamer; de Tweede Kamer had dat al gedaan eind 2007. Maar nog steeds zijn de baggerwerken op Nederlands grondgebied niet van start gegaan.
Het geduld van deAntwerpse havengemeenschap lijkt nu uitgeput. Volgens Eddy Bruyninckx zal op de raad van overleg van begin juli een collectief standpunt ingenomen worden over de te nemen stappen.
AMSTERDAM- De Goudse Havendagen worden woensdagavond 24 juni afgetrapt met een concert van de Koninklijke Marinierskapel op een mega podium bij de Mallegatsluis aan de Goudse Binnenhaven. Voor de Havendagen komen jaarlijks meer dan 150 historische schepen naar de kaasstad.
Vanaf donderdag varen ze via de Gouwe naar de singels en grachten van de Goudse binnenstad. Vrijdag en zaterdag zijn er allerlei nautische activiteiten zoals markten, schepen lossen en laden, exposities, gieklopen, grachtenconcerten en een kunstmarkt. Meevaren op zeil- en roeivletten en rubberboten kan ook. En natuurlijk kan een groot deel van de historische schepen worden bezocht en geven schippers graag uitleg over de geschiedenis van hun mooi opgepoetste vaartuig. Zondag 28 juni varen de boten weer af.
Het cruisetoerisme in Antwerpen is na enkele mindere jaren bezig aan een opmars. In 2009 worden er bij de zeecruises voorlopig al 4.000 toeristen meer verwacht dan in 2008. 2010 belooft een topjaar te worden met minstens 32.000 verwachte passagiers. De riviercruises doen het nog beter met iets meer dan 6.000 extra mensen dan vorig jaar.
In 2008 meerden er negen zeecruises aan, goed voor 4.500 passagiers. Dit jaar zijn er maar acht binnenlopende schepen, maar omdat ze groter zijn, zullen er wel 8.500 mensen de Scheldestad bezoeken. In 2010 zal dat aantal explosief stijgen tot het niveau van het topjaar 2001, toen er 32.000 mensen aan land gingen in Antwerpen. De kleinere riviercruises zijn dan weer goed voor 55.000 passagiers in 2009, en dat getal kan nog stijgen.
Wintercruises Volgens schepen Heylen is cruisetoerisme een groeimarkt die aan belang zal winnen voor Antwerpen. "De laatste vijf jaar steeg het aantal Europese cruisepassagiers met 66 pct en de rederijen breiden hun vloot uit met schepen uitsluitend voor onze markt", legt hij uit. "De Belgische markt groeit echter nog sneller dan de Europese en door de opkomst van wintercruises waar cultuur belangrijker is dan zon, maakt Antwerpen een goede kans haar voordeel daaruit te halen", besluit de toerismeschepen.
Antwerp Cruiseport heeft volgens Heylen weinig last van de economische crisis omdat er geen ligplaatsvergoeding of passagierstaks wordt aangerekend. Voor rederijen is het dus een interessante en goedkope bestemming in financieel moeilijke tijden. (belga/sps)
Met de 167 meter lange Eclipse heeft de Russische miljardair Roman Abramovich officieel het grootste jacht ter wereld. Jaloerse piraten maken geen kans, want er is een heus raketafweersysteem aan boord.
Toen sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, emir van Dubai en vicepresident van de Verenigde Arabische Emiraten, zijn 160 meter lange jacht Platinum bestelde, waren de ingenieurs van Roman Abramovich in Hamburg al volop bezig met het ontwerp van de toen nog 'maar' 154 meter lange Eclipse . 'Ik wil de grootste hebben', moet de rijke Rus gedacht hebben, want hij liet het concept van de Eclipse onmiddellijk aanpassen om de sjeik te overtreffen.
Alumercia, een 38m Vripack Explorer, zal donderdag 18 juni afmeren in Sneek. Het in Nederland gebouwd jacht van een Nederlandse eigenaar, heeft sinds haar tewaterlating 8 jaar geleden, 105.000 zeemijlen afgelegd wat te vergelijken is met bijna vijf keer de wereld rond.
Onlangs is ze weer aangekomen in Rotterdam waar ze door een enthousiast Vripack team is verwelkomd en aangemoedigd om een bezoek te brengen aan Friesland en aan de Design studio zelf, gevestigd op t Ges, Zwolsmanweg 16 aan de Houkesloot te Sneek. De eigenaar heeft die uitnodiging aangenomen om na de baaien van Brazilië, Alaska en de Bahamas nu de Friese wateren te verkennen.
Donderdagmorgen 18 juni om 09.00 zal Alumercia Lemmer binnen varen om zo via het Prinses Margriet Kanaal op te stomen naar Sneek. Eenmaal rond 11:00 uur aangekomen in de Houkesloot zal ze vóór het bedrijfspand van Vripack poseren om vervolgens in verband met haar diepgang aan te meren in de Schuttevaarthaven.
Over Vripack® Vripack, opgericht in 1961, is een toonaangevend full-service ontwerp, naval architecture, engineering en brokerage bureau. Strevend naar een lange termijn relatie met particuliere klanten, werven en collega-architecten, is Vripack van mening dat Kwaliteit de som is van Vakmanschap en Enthousiasme.
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Bron: KNRM | Datum: 16-06-2009
Een schone tank is een goed begin Van de watersporters met problemen die zich via de Kustwacht bij de KNRM melden, heeft 38% een probleem met de voortstuwing. De statistiek van de KNRM zijn niet zo fijnmazig, dus daar valt alles onder van vervuilde diesel via koelwaterproblemen en gesprongen brandstofleidingen tot en met rommel in de schroef. Als u op uw motortje kunt vertrouwen is er dus veel leed geleden. Laten we nu eens voorjaarsprobleem nummer 1 onder de loep nemen: verstopte filters als gevolg van loskomend vuil of bacteriegroei in de brandstoftank. Een euvel waarover vooral de Vlielander redders weten mee te praten. De bijzondere zeedeining van de Gronden van het Stortemelk is net dat zetje dat uw tank nodig heeft om alle neergeslagen rommel op te rakelen. Daar raken uw brandstoffilters razendsnel van verstopt. Uw motor stopt er mee en dat is niet prettig als u net in de Vliesloot met het eerste beetje stroom tegen naar de haven probeert te komen. Als u last krijgt van overmatige rookontwikkeling of vermogensverlies en de brandstof ziet er troebel uit, is het hoog tijd voor argwaan. Wat te doen?
Hoe de problemen te voorkomen Diesel tanken op plaatsen waar veel verkocht wordt is altijd aanbevolen. Geregeld de filters vervangen is ook een goed idee. Zorgen voor een schone tank - als je er bij kunt komen! - is wel een klus waar je even de mouwen voor moet opstropen, maar dan weet je zeker dat je weer met een schoon systeem begint. Na het leegpompen en loskoppelen begint het uitgraven, en dan met lappen de troep van de bodem halen. Het kan eruit zien als zwarte koffiedrab of wat slijmerig. Als je het ziet snap je niet dat je niet allang in de problemen bent gekomen. Per saldo duurt de hele klus eigenlijk niet eens zo lang. Als de tank goed schoon is kan de diesel weer terug. Met een lapje in de trechter filtert u de in de diesel achtergebleven rommel nog uit. De beloning is een heel tevreden gevoel.
De KNRM blijft u helpen Om uit de problemen te blijven zou u een toevoeging bij de brandstof kunnen doen. Er zijn biociden verkrijgbaar om de diesel schoon te houden, maar de motor is daar niet zo dol op. Een scheidingsfilter scheidt het water van de diesel en kan dubbel uitgevoerd worden, zodat u het kunt omschakelen als een filter het opgeeft. Bij de KNRM gebruiken ze een apparaatje dat op de leiding tussen de tank en het eerste filter is gemonteerd en dat via inductie de slijmvormende bacteriën van elkaar gescheiden houdt. In hun eentje kunnen deze beestjes gewoon alle filters door en verbranden dan vanzelf in de motor. In de wandeling noemen ze dat daar het vlooienbandjes. Dat levert schone brandstof op. De redders hebben wel wat anders aan hun hoofd. U helpen, als u een probleem hebt met de voortstuwing bijvoorbeeld.
In de Antwerpse haven is vannacht een binnenschip gekapseisd. De Royersluis is daardoor geblokkeerd.
De twee opvarenden raakten tijdig en veilig aan wal. De politie kon hen namelijk snel uit het water vissen. De oorzaak van het kapseizen is nog onbekend. Wellicht werd er een peiler geraakt.
Enkele uren laten kapseiste in het zelfde dok een ander schip. De Nederlandse opvarenden konden zich in veiligheid brengen.
Protest tegen bouwplannen in het IJmeer Op zaterdag 20 juni slaan een groot aantal maatschappelijke organisatie onder aanvoering van Milieudefensie en het Watersportverbond de handen ineen in de strijd voor behoud van een open IJmeer. Organisaties op het gebied van natuur, milieu, cultuurhistorie en recreatie leggen hun eis aan de politiek vast in het Pamflet van Pampus. Op het moment van ondertekening varen talloze boten rond Pampus en laten door vlaggen, spandoeken en geluidsignalen blijken dat ook zij vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Campagneleider Klaas Breunissen: "Er is een breed en groeiend verzet van bewoners en politici tegen de plannen rond het IJmeer. Bouwen in het IJmeer is ook helemaal niet nodig. Er is voldoende ruimte in Flevoland en je kunt ook prima aantrekkelijke woonmilieus creëren door het water in de polder te laten. Voor de openbaar vervoersverbinding zou je in de eerst plaats de verbetering door uitbreiding van de bestaande verbinding en het alternatief van de Stichtse lijn moeten bekijken."
Samenwerking Milieudefensie en Watersportverbond Milieudefensie en het Watersportverbond hebben elkaar gevonden in een uniek verbond voor het behoud van het Open IJmeer. Op 20 juni tekenen zij tezamen met onder meer Natuurmonumenten, Natuur en Milieu, Bond Heemschut en Milieufederaties het Pamflet van Pampus, dat vervolgens wordt aangeboden aan landelijke politici. Rond het moment van ondertekening vaart een vloot van schepen en bootjes rond Pampus voorzien van rode vlaggen. Om 12.30 uur zal een luid getoeter duidelijk maken dat de deelnemers aan het rondje Pampus vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Gratis overnachten in Muiderzand of Naarden door deelnemers Rondje Pampus Deelnemers aan het Rondje Pampus kunnen, als er voldoende plaats is, gratis overnachten in de Jachthaven Marina Muiderzand of Jachthaven Naarden. Het aanbod van Marina Muiderzand geldt zowel op vrijdagnacht als op zaterdagnacht; het aanbod van Jachthaven Naarden alleen op vrijdagnacht. Wie van de jachthaven Naarden naar het IJmeer wil varen moet onder de Hollandse brug door; de doorvaarthoogte is 12.80 m.
Strenge controle watersport in Friesland zomerseizoen
Bron: Politie.nl | Datum: 15-06-2009
Strenge controle watersport op alcoholgebruik, vaarregels en diefstal buitenboordmotoren
De Politie in Friesland gaat ook deze zomer de watersport streng controleren. Met name het gebruik van alcohol is een speerpunt en regelmatig zullen grote controleacties worden gehouden onder de watersport. Op grote evenementen zal de Politie schippers aan een blaastest onderwerpen, terwijl de VVN op de wal voorlichtingscampagnes zal starten met voorlichting over het alcoholgebruik in de watersport. | link - www.schippernietmetdrank.nl | bekeuringen alcohol en watersport |
Buiten de grote evenementen zullen regelmatig controles worden gehouden op de meest gebruikte vaarroutes zoals het Prinses Margrietkanaal waar veel beroepsvaart passeert en op de grote Friese Meren. Verdere aandachtspunten voor de watersportcontrole zijn: te snel varen, vaarbewijzen en vaargedrag.
Diefstal Buitenboordmotoren krijgt speciale aandacht Omdat de diefstal van buitenboordmotoren bovenaan de lijst met gestolen watersportartikelen staat zal de Politie een verscherpte aandacht hebben voor dieven. Friesland staat met stip in de top drie lijst van provincies waar veel buitenboordmotoren gestolen worden. Buitenboordmotoren zijn of slecht, dan we helemaal niet beveiligd tegen diefstal en worden zelden teruggevonden door de Politie.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Watersport dieven hebben het vaak gemunt op buitenboordmotoren omdat ze gemakkelijk te stelen zijn en gemakkelijk te verhandelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
Duizenden liters benzine in Nieuwe Maas door lekgeslagen tanker
Bron : NieuwsbladTransport.nl
Duizenden liters benzine in Nieuwe Maas door lekgeslagen tanker
In de Nieuwe Maas zijn in de nacht van zaterdag op zondag duizenden liters benzine in het water gestroomd, nadat aan de Oostdijk in Rotterdam een Duitse benzinetanker was lekgeslagen. De benzine zorgde voor grote stankoverlast in de omgeving.
Het schip was na een motorstoring op een duwbak gevaren. Het lek was rond zes uur gedicht met houten proppen, waardoor de lekkage tot een minimum werd beperkt, aldus een politiewoordvoerder.
Direct na het ongeluk is het scheepvaartverkeer stilgelegd door de zeehavenpolitie en de havendienst. De drie opvarenden van de tanker hebben het schip zonder kleerscheuren kunnen verlaten.
Klachten over de stank kwamen binnen uit Rotterdam-Oost, Ridderkerk en Bergschenhoek. Om de stankoverlast te verminderen, dekte de brandweer het lek ook af met schuim.
Gepubliceerd op 14 juni 2009, 16:20 Bron : noordhollandsdagblad.nl
Den helder-
Komt er nog een keer zo'n grootse maritieme zomer in Den Helder als die van 2008? Als het aan het gemeentebestuur ligt wel. Den Helder stelt zich kandidaat als start- of finishplaats van de Tall Ships' Races 2014. ,
Dat maakte wethouder Cor Hienkens zaterdag bekend tijdens de officiële opening van de jachthaven op Oude Rijkswerf Willemsoord.
Den Helder was vorig jaar finishplaats voor de zeilrace, in de volksmond ook wel Sail geheten. Er meerden 76 grote zeilschepen af.
Watersport verkoopt meer gebruikte boten,prijzen dalen
Watersport verkoopt meer gebruikte boten,prijzen dalen
Bron: Yachtfocus | Datum: 13-06-2009
Watersport verkoopt meer gebruikte boten door sterke prijsverlaging Ondanks de recessie in de watersport zeggen jachtmakelaars, aangesloten bij Yachtfocus, meer gebruikte boten te verkopen. Met name in de laatste maand wisselen boten sneller van eigenaar. De helft van de watersport makelaars zegt zelfs meer te verkopen dan in het jaar daarvoor.
Prijsverlagingen tot 30% Met name jachten tot 50.000,- doen het goed in de handel. Een van de belangrijke factoren voor de gestegen verkopen is de verlaging van de prijzen. Eigenaren zien uiteindelijk in dat een forse prijsverlaging wel tot verkoop leidt. Prijsverlagingen tot 30% zijn geen uitzondering.
Volgens Jan-Pieter Oosting van Yachtfocus is de gestegen verkoop een gelukkige samenhang van omstandigheden. We hebben na twee seizoenen met slecht weer eindelijk weer een prachtig voorjaar en verkopers worden ongeduldig en verlagen hun boten fors in prijs aldus Oosting.
De verwachting voor de toekomst van de watersport is volgens Yachtfocus ook gunstig. Oosting: , de prijzen zullen nog wel verder dalen en mensen beginnen ook te wennen aan de situatie en durven weer geld uit te geven. Verder voorziet Yachtfocus een ommekeer in de werkwijze van de watersport makelaars. Veel makelaars werken nu nog op traditionele wijze maar de toekomst zal leiden tot meer makelaars die werken vanaf locatie.
Watersport in mineur: "Natte Boot Holland"afgelast Vandaag werd bekend dat de watersport beurs in Sneek die gepland stond in september geen doorgang zal vinden. De Natte Boot Holland kan volgens de organisatie niet gehouden worden omdat te weinig deelnemers zich hebben aangemeld. De huidige economische recessie legt blijkbaar een te hoge druk bij de watersportbranche luiden de berichten volgens de website van Boot Holland.
Dat de Natte Boot Holland geen doorgang zal vinden is geen verrassing meer. Eerder dit jaar werden al talloze watersport beurzen afgelast wegens te weinig belangstelling van de watersportbranche. De recessie die nu ook duidelijk voelbaar is in de watersport kan nog wel eens diepe sporen gaan trekken. Zelfs branchevereniging Hiswa kan botenhandelaren niet bewegen om actie te ondernemen: een nationale open dag voor de watersport werd afgelast omdat handelaren niet het bedrag wilden of konden opbrengen voor de promotie.
Gerenommeerde merken zoals Jongert, Dehler, Etap en vele andere zijn omgevallen, importeurs failliet verklaard en met prijzen van boten wordt gestunt alsof je in een supermarktoorlog zit. Watersport motorenfabiek Volvo Penta gaat mensen ontslaan evenals het Franse merk Beneteau en ook massabouwers zoals Bavaria hebben de productie behoorlijk te hebben verminderd. Tweedehands boten zijn slecht te verkopen en ook hier staan de prijzen zwaar onder druk.
Volgens de Hiswa organisatie zijn er veel aanmeldingen binnen voor de Natte Hiswa in IJmuidein in het najaar, maar het is nog geen najaar, het seizoen is in volle gang en er kan nog veel gebeuren. Het eind is nog niet in zicht...
5 juli 2009 staat neer op zijn kop In Neer aan de Maas in Limburg wordt ook dit jaar weer het OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) georganiseerd. Voor de watersporter in deze omgeving een prima gelegenheid om dit feest te bezoeken. Tijdens het OLS op 5 juli kunnen bezoekers in de jachthaven gratis afmeren om van daaruit het OLS te bekijken en te beleven.
Gaer nao Neer is de slogan voor het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS) dat op 5 juli in Neer wordt gehouden. Naar schatting 50.000 mensen zullen op die eerste zondag van juli Graag naar Neer komen om daar het grootse culturele evenement van de beide Limburgen te bezoeken. En tot die 50.000 behoort u naar alle waarschijnlijkheid ook. U wilt in aanloop naar het Oud Limburgs Schuttersfeest 2009 van alle wetenswaardigheden op de hoogte zijn. Neer stelt dit bijzonder op prijs. Wees onze gast. Straks Gaer nao Naer, en nu al van harte welkom op www.ols2009.nl
Met de haven in zicht is een zeiljacht op de rotsen bij Stavoren gestrand. De onfortuinlijke watersporters wilden in de nacht van dinsdag op woensdag (01.00 uur) de gemeentehaven van Stavoren binnenlopen en daar ging het fout. Het schip is gestrand op de rotsen bij de haveningang, het gevolg was dat er een flink gat in de romp ontstond waardoor berging noodzakelijk was.
De watersport reddingsboten Alida en Narwal van de KNRM uit Hindeloopen waren snel ter plaatse en hebben de opvarenden van boord gehaald. Bij inspectie van het schip bleek dat verder varen niet mogelijk was en hebben de KNRM mensen het schip met lijnen aan de wal vastgezet om te voorkomen dat er meerschade zou ontstaan.
Watersport protest op 20 juni tegen plannen IJmeerbrug
Watersport protest op 20 juni tegen plannen IJmeerbrug
Bron: redactie | Datum: 06-06-2009
Protestactie watersport tegen plannen IJmeerbrug en buitendijkse woningbouw Almere
Op zaterdag 20 juni houdt het Watersportverbond een protestactie tegen de voorgenomen plannen om het watersport gebied bij het IJmeer af te sluiten. Met name de voorgenomenbuitendijkse bebouwing van Almere en de plannen voor een IJmeerbrug belemmeren de watersport op het IJmeer.
Karakter Markermeer gaat verloren voor watersport Door buitendijkse woningbouw zal het karakter van het Markermeer sterk veranderen en de komst van een brug tussen Almere en Amsterdam vormt een sterke belemmering voor de watersport. De brug zal ongetwijfeld een doorvaarthoogte krijgen van 12,7 meter en dat maakt dat veel grotere zeilboten het gebied niet meer kunnen bereiken. Op de randmeren is dit ook al een flinke belemmering, een toeristische ronde van Muiderzand naar plaatsen zoals Harderwijk is niet mogelijk. Veel watersporters laten daarom het gebied voorbijgaan.
Protestactie Hou het IJmeer open op 20 juni Het Watersportverbond en Milieudefensie roepen daarom watersporters op om 20 juni meet te doen aan de manifestatie Rondje Pampus. Hoogtepunt van de campagne Hou het IJmeer open is de ondertekening van het Pamflet van Pampus door vertegenwoordigers van een groot aantal natuur-, cultuur- en recreatieorganisaties.
Dat gebeurt op zaterdag 20 juni op het forteiland Pampus. Het Pamflet van Pampus wordt daarna overhandigd aan de politiek, die binnenkort besluiten moet gaan nemen over de toekomst van het IJmeer. Uiteraard is de pers uitgenodigd, zowel op het water als in de lucht! Door een massale deelname aan het Rondje Pampus onderstreept watersportend Nederland dat het IJmeer OPEN moet blijven!
De KNRM heeft vrijdagavond 5 juni in de watersporthaven van Enkhuizen een platbodem van de letterlijke ondergang gered.
Oplettende omstanders zagen in de Buyshaven van Enkhuizen een platboden wel erg scheef liggen. Hierop werd de havenmeester gewaarschuwd die direct enkele pompen in het schip bracht.
Toen de havenmeester in de gaten kreeg dat het pompen op verzuipen begon te lijken werd de KNRM ingeschakeld die met de reddingsboten Watersport en Rien Verloop snel ter plaatse waren.
Na het bijzetten van een krachtige pomp van de KNRM begon het tij te keren voor het schip en was inzet van de inmiddels ook aanwezige brandweer niet meer nodig. Bij inspectie bleek dat een losgeraakte slang van een bilgepomp de veroorzaker van het waterleed was.
Binnenschip knalt tegen Leiebrug Zeevaartpolitie was aan boord op ogenblik van aanvaring
WEVELGEM - Een binnenschip geladen met lege containers, botste gisterennamiddag met zijn stuurhut tegen de brug over de Leie tussen Wevelgem en Lauwe. De Zeevaartpolitie was op het schip aanwezig en maakte het ongeval dus van dichtbij mee.
Volgens de aanwezige overste waren de politiemensen aan boord van de Veronica voor een algemene controle. Hij en enkele van zijn collega's stonden in de stuurhut toen ze van Kortrijk richting Menen vaarden.
Schipper Ab van Jole uit Fijnaart (Nederland): 'Als we een brug naderen en zien dat we er niet onder kunnen, dan duwen we op een knopje waardoor de stuurhut automatisch naar beneden zakt. Door een of ander technisch mankement gebeurde dat nu niet. Een binnenschip stopt niet op enkele tientallen meters, zoals een voertuig op het land wel doet. Een botsing met de brug was onvermijdelijk.'
De stuurhut vloog aan diggelen en het schip kwam dwars over de Leie te liggen. Het kon op eigen kracht niet meer verder. Alle scheepvaart op de Leie was een tijdlang onmogelijk. Het schip van de Zeevaartpolitie dat achter de Veronica voer, heeft het toegetakelde vaartuig naar de oever getrokken. Dat gebeurde onder grote belangstelling.
Aan schipper Ab van Jole vroegen we hoe zo'n ongeval mogelijk is. 'Het zou niet mogen gebeuren, maar als er een technisch probleem is, kan dit dus wel. Ik vermoed dat er zich een kortsluiting voordeed, waardoor we de knop niet konden induwen.'
De Veronica laadde dinsdag lege containers in Antwerpen en was op weg naar Rijsel.
'Het was een algemene controle, waarbij ons schip werd uitgekozen, in verband met documenten en drugs', zegt het nichtje van de schipper over de aanwezigheid van de Zeevaartpolitie op hun schip. 'Op het ogenblik van de aanvaring zat ik benedendeks te telefoneren. Toen ik de klap voelde, liep ik naar boven en zag de ravage in de stuurhut.'
De Veronica was nog maar net tot tegen de oever getrokken, toen een ploeg van de federale politie arriveerde met drugshond Gino. De hond aan boord krijgen was geen sinecure. Door de opgestapelde containers slaagde hij er niet in alle hoeken en kanten van het schip te doorsnuffelen. Over de resultaten van dit drugsonderzoek werd niets meegedeeld.
Later op de avond zou het schip, dat door de kapotte stuurhut stuurloos was geworden, door een ander vaartuig worden weggesleept.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar