Schuttevaer.nl
Nieuwe kolk Evergem voor de zomer open
Minister van Openbare Werken Hilde Crevits opent 3 juni de tweede sluis in Evergem.
Dan wordt ook het nieuwe dienstgebouw in gebruik genomen.
In 2008 werd bijna vijftien miljoen ton door de oude sluis geschut en dat is teveel voor die ene kolk, met structurele vertraging als gevolg.
De afgelopen tien jaar is de goederenstroom door de Ringvaart rond Gent met meer dan zes miljoen ton toegenomen.
En de verwachting is dat die stijging versterkt zal doorzetten als de Franse Seine-Nordverbinding klaar is.
Met de tweede sluis bij Evergem heeft de binnenvaart in elk geval voorlopig weer de ruimte.
Er is zeven jaar aan het kunstwerk gewerkt.
Intussen hangen de sluisdeuren op hun plaats en wordt de laatste hand gelegd aan de elektromechanische uitrusting.
Omdat de crisis in de laatste maanden van 2008 voelbaar werd, kende de Ringvaart om Gent vorig jaar een kleine terugval van 0,84 procent, ofwel 163.000 ton.
De sluis van Merelbeke, die de verbinding vormt naar de Neerschelde richting Antwerpen, zag voor de derde keer op rij het passerende tonnage dalen.
Vorig jaar zelfs met 11,58 procent, waardoor de sluis onder de grens van drie miljoen ton terechtkwam.
De trafiek op de Bovenschelde daalde met bijna twee procent tot 10,5 miljoen ton; een verlies dat echter ruimschoots werd goedgemaakt op de Leie, waar de trafiek met meer dan vier procent steeg tot 8,5 miljoen ton.
Ook het goederenverkeer op het kanaal Roeselare-Leie zat vorig jaar in de lift en aan de sluis van Ooigem werd 3,6 miljoen ton opgetekend.
Ook de Dampoortsluis in Brugge zag de tonnage stijgen en wel met 0,63 procent. Dat was te danken aan de stijgende trafiek (+8,5%) van en naar Zeebrugge.
De trafiek naar Oostende daalde daarentegen met een procent.
Loswallen
De groei van de binnenvaart wordt onder meer toegeschreven aan het succes van de formule van publiek-private samenwerking voor de bouw van kademuren en laad- en losinstallaties.
Al meer dan 140 ondernemingen in het Vlaamse landsgedeelte dienden daartoe een aanvraag in.
Zo werden in 2008 op het Noordervak van de Ringvaart kades in gebruik genomen door de firma's Van Gansewinkel, EOC en Perstorp.
In Sint-Baafs-Vijve werd de loswal voor de Group De Cloedt afgewerkt en op het kanaal van Zwijnaarde bouwde de firma Saey een nieuwe losinstallatie.
Bij de steenbakkerij Vande Moortel in Oudenaarde wordt dit jaar een kademuur opengesteld.
Aan de Bovenschelde zijn laad- en losfaciliteiten gepland in Desselgem, Waregem, Ingelmunster en Gent zelf.
Dwars door Gent
De afdeling Bovenschelde van vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal werkt intussen verder aan de doortocht van Kortrijk, die geschikt wordt gemaakt voor schepen van 1350 ton.
Ook deze opwaardering gebeurt in het kader van het Seine-Nordproject en wordt bekostigd uit Europese fondsen.
In Gent zelf en in samenwerking met het stadsbestuur, wordt de historische samenvloeiing van de Leie en de Schelde, de Nederschelde tussen het Laurentplein en de Veerkaai, weer opengelegd.
Dit project behelst ook de bouw van de Scaldissluis om het verschil in waterpeil tussen de verschillende waterpanden op te vangen.
De sluis wordt gebouwd ter hoogte van de oude Beestenmarkt en zal door de gebruikers zelf worden bediend.
Voor kajaks en kano's wordt naast de sluis een glijbaan aangelegd.
Die werken moeten het voor de pleziervaart mogelijk maken weer dwars door Gent te varen. (JG)
Foto's gemaakt door Joke .
Bij het in en uitvaren van de drukke sluis Evergem , bij een vaartocht van Gent naar Terneuzen.
http://blog.seniorennet.be/image/
http://blog.seniorennet.be/fotovanjoke/
http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/
http://blog.seniorennet.nl/photogalery/xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />