AD.nl
'Eerste keer weet je niet wat je hoort'
Door Peter Van Den Belt
GROENE HART - Elektrisch aangedreven boten zijn de toekomst voor de binnensteden van Utrecht, Amsterdam en wellicht ook Gouda en Woerden.
De Utrechtse bierboot, straks elektrisch aangedreven.
Door gebruik van stroom als energiebron blijft het publiek verschoond van dieseldampen en scheepsgeronk.
,,De eerste keer weet je niet wat je hoort. Je bent gewend dat je, als je op een boot zit, de motor hoort lopen, maar nu hoor en voel je niets,'' zegt Theo Koeleman.
,,Bij een zeilboot hoor je nog het klappen van de zeilen. Soms gebeurt het zelfs dat de schipper de motor vergeet uit te zetten.''
Koeleman Elektro uit Mijdrecht krijgt steeds meer werk. De afgelopen jaren installeerden medewerkers van het bedrijf elektromotoren in partyschepen in Amsterdam. Binnenkort wordt eenzelfde motor geïnstalleerd in een bevoorradingsschip voor het centrum van Utrecht, beter bekend als de bierboot.
Koeleman: ,,We werden door de gemeente Utrecht benaderd of we aan de Europese aanbesteding wilden meedoen. Ze waren via Amsterdam bij ons terechtgekomen. We hebben de opdracht uiteindelijk gekregen.''
,, Naast de prijs speelde ook het gebruik van een bepaalde techniek. We weten wat we aan problemen tegen kunnen komen. Dat is belangrijk, want bijna nergens wordt nog met dit type boten elektrisch gevaren. Ook voor de scheepvaartinspectie is het project leerzaam. Gelukkig hebben we samen iets kunnen creëren wat aan alle eisen voldoet.''
Het schip, een exacte kopie van de huidige dieseluitvoering, wordt momenteel gebouwd bij Boxce in Delft.
Koeleman: ,,Wij gaan binnenkort beginnen met de hele bekabeling. In het Utrechtse schip gaat ongeveer 3200 meter kabels, want we doen niet alleen de motor, maar ook de aansluiting voor de marifoon en de belichting. Op het schip komt ook een elektrisch aangedreven hydraulische kraan voor de overslag van goederen.''
De motoren zijn zo gemaakt dat ze ongeveer acht á negen uur kunnen werken, zonder te herladen. Koeleman: ,,Het moeilijkste is de aansturing. De boten moeten ook gas kunnen geven. Dat klinkt simpel, maar het is een complex geheel.''
Het is een maand of drie werk voor twee man. Helemaal elektrisch zijn de schepen nog niet.
Aan boord bevindt zich een aggregaat met dieselmotordie in geval van nood de boot alsnog van stroom kan voorzien. ,,Het mooist zou een op waterstof aangedreven aggregaat zijn, maar dat is qua opslag nog niet mogelijk. En de stroom die de motoren van het net haalt, komt ook ergens vandaan. In Utrecht is het wel zo dat de gemeente hiervoor groene stroom gebruikt.''
Koeleman ziet voor zijn bedrijf duidelijk toekomst in elektrisch aangedreven boten. ,,Het is voor ons niet alleen een interessante, maar ook belangrijke tak van het installatiebedrijf geworden.''
Nieuwe opdrachten liggen in het verschiet. ,,Utrecht denkt al voorzichtig aan een tweede boot. Er is belangstelling uit Gent en Riga. Mokum Mariteam, een organisatie die meer transport over water wil in de hoofdstad, is in Amsterdam bezig met een transportsysteem voor dit soort schepen.''
,,Een bierbrouwer heeft al belangstelling getoond en ook de vuilophaaldienst. et gebruik van schepen hoeft er geen gracht meer afgesloten te worden voor het verkeer. We zijn daar gevraagd om de installatie te doen voor een schip. Gaat het goed lopen, dan kunnen dat er in de toekomst tussen de twintig en dertig worden.''
Of elektrisch aangedreven schepen straks ook tussen de steden in bij voorbeeld het Groene Hart gaan varen, weet Koeleman niet.
Theo Koeleman: ,,Dan heb je motoren met groter vermogen nodig met grotere accupakketten. Dat is op dit moment nog niet haalbaar. Op de weg beginnen ze ook met personenauto's en niet met vrachtwagens, maar de ontwikkelingen staan niet stil. Tien jaar geleden werd ook over de huidige schepen gezegd dat het niet zou lukken en nu varen ze.''
|