Op Donderdag zetten we onze tocht verder naar Haarlem.
Het is vrij mistig en we wachten nog even voor te vertrekken , we nemen kontact op met de Centrale Meldpost en vragen naar de zichtbaarheid op het IJmeer . De zichtbaarheid is ongeveer 2 km en we besluiten te vertrekken.
We varen de havengeul uit en zetten koers naar de Rode boei P14 , we passeren het Eiland Pampus , daarna de IJ-Toren en varen zo naar de Oranjesluizen die voor ons al openstaan , met weinig oponthoud varen we naar het afgesloten IJ en verder via het Noordzeekanaal .
Het Noordzeekanaal is de hoofdvaarroute van de Noordzee bij IJmuiden naar het IJ bij Amsterdam. Jaarlijks passeren meer dan 100.000 schepen het kanaal. Het kanaal is ontstaan door inpoldering van het IJ, waarbij over een lengte van 17 kilometer dijken zijn aangelegd. Het Noordzeekanaal en het IJ hebben tien zijkanalen: A t/m K. Deze verbinden rivieren en kanalen die op het IJ of Wijkermeer uitkomen.
Op deze tocht met meer scheepvaart is het wel opletten voor de veerponten en beroepsvaart, Marifoon op het juiste kanaal en luisteren . We komen vrij veel zeevaart tegen , als ook een toertocht van de KNMC die van Haarlem naar Amersfoort vaart voor het openingsfeest . Er zijn ook terug baggerwerken aan de gang op het kanaal . Een stuk voorbij de werkzaamheden hebben we aan bakboord zijde het Zijkanaal C dat we in varen naar onze volgende sluis de Grote Sluis Spaardam We vernemen via de Marifoon dat de brug zodra zal draaien en na verlaten van de beroepsvaart kunnen invaren .
Bij bediening van deze sluis moet er 3.50 worden afgerekend bij de sluiswachter .
Ik leg de boot vast met voldoende touw en tijdens het schutten verlaat ik even de boot om te gaan afrekenen . Mijn echtgenote kijkt verbaast dat ik haar even alleen achterlaat met de vraag wat is er aan de hand wat doet hij nu , ik zal alleen de boot maar verlaten als ik zeker ben dat alles veilig is en niets kan gebeuren .
We varen via het vaarwater Noorder Buiten Spaarne naar onze éérste brug van Haarlem de Waarderbrug de bediening verloopt vlot , er wordt ons medegedeeld dat we aan het Havenkantoor moeten aanleggen om onze doorvaart te betalen , maar dat wisten we al van onze vorige bezoeken aan deze plaats .( te bekijken in mijn archief )
We betalen voor doorvaart en één overnachting 10 .
Voor we losgooien vragen we een brugbediening voor de Prinsenbrug en de Spoorbruggen.De prinsenbrug word bediend en de spoorbrug moeten we een 10 tal minuten wachten voor de opening . Daarna hebben we nog een brug de Catharijnebrug voor we de aanlegsteigers van Haarlem Centrum bereiken , er ligt op dat moment nog geen boot aan de aanlegsteigers tegen de avond zijn we nog maar met drie .
Haarlem biedt vele bezienswaardigheden op loopafstand met beroemde hofjes en musea een eeuwenoud stadhuis en vele monumentale gebouwen , statige woningen van de welvarende Haarlemse kooplieden uit de 17° eeuw een Historische stad met gezellige restaurants en càfes. En niet te vergeten de markt die elke maandag en zaterdag wordt gehouden op de Fraaie Grote Markt en de knusse Botermarkt .
Foto's van Joke
|