Vaarwegen op de schop Den Haag- De beroepsvaart, maar ook recreanten op het water, moeten zich de komende acht jaar voorbereiden op files en forse vertragingen op de Nederlandse vaarroutes. Rijkswaterstaat gaat achterstallig onderhoud wegwerken aan tientallen sluizen, bruggen, damwanden en kribben langs rivieren en kanalen. Ze worden grondig geïnspecteerd en gaan desnoods compleet op de schop.
De werkzaamheden zijn de afgelopen tijd geruisloos van start gegaan, maar hinder zal de komende tijd onvermijdelijk zijn. Voor het zogeheten inhaalprogramma voor groot en achterstallig onderhoud is 500 miljoen euro begroot. In 2016 moeten in totaal 500 grote en kleine projecten gereed zijn. Op tal van plekken in het hele land gaan sluizen mogelijk voor langere tijd dicht. Verder wordt er langs de oevers aan kribben en damwanden gewerkt. Daarnaast worden markeringsboeien en aanlegplaatsen van veerboten geïnspecteerd.
Vooral op de Lek en Nederrijn wordt het door de onderhoudswerkzaamheden op het water dringen geblazen. Dat zal onherroepelijk leiden tot langere wachttijden, opstoppingen en stremmingen.
De sluiscomplexen bij Driel (Gelderland) en Amerongen en Hagestein (Utrecht) worden onder handen genomen en gaan geruime tijd dicht. Ook de Prinses Beatrixsluis bij Utrecht, de Volkeraksluizen op de grens van Zeeland en Zuid-Holland worden aangepakt. Aan de Waal bij Tiel wordt gewerkt aan de Prins Bernardsluis. "We willen ook sluiscomplexen aanpakken die nu al tot lange wachttijden leiden", zegt Berend Klok, projectleider Vaarwegen Rijkswaterstaat. Niet alleen sluizen, maar ook de oeverbescherming langs rivieren en kanalen gaat op de schop.
Om grote problemen op het water te voorkomen start Rijkswaterstaat een informatiecampagne. Er wordt daarvoor intensief overleg gevoerd met de brancheorganisatie voor beroepsvaart Schuttevaer en het Nederlands Watersportverbond.
Ook wordt onderzocht of, net als bij de reguliere verkeersinformatie, filevorming op het water op de nieuwszenders kan worden gemeld. De Telegraaf.nl
|