Op 29 juli na het ontbijt op het dek bemerkte we een vreemd vaartuig in de haven van Stavanger het bleek de op biodiesel voortgedreven Earthrace trimaran te zijn deze maakte de touwen los en vertrok uit de haven . Wij hebben hem daarna niet meer gezien .
De Earthrace is een golfdoorklievende trimaran die alternatieve brandstof verbruikt. De powerboat brak op 27 juni 2008 het wereldrecord voor circumnavigatie dat de Cable and Wireless Adventurer tien jaar eerder vestigde.
Specificaties
Het schip is ontworpen door Craig Loomes Design Group en de twee Cummins Mercruiser 350 kW dieselmotoren verbruiken pure biodiesel dat gewonnen wordt uit dierlijk vet, sojabonen en andere grondstoffen. De scheepsromp bestaat voornamelijk uit koolstofvezel. De bouw kostte $1,25 miljoen dat voornamelijk kwam van sponsors.
Missie
Met de Earthrace worden milieuvriendelijke technologieën zoals biodiesel, lage-emissie motoren en milieuvriendelijke antifouling geëtaleerd. De boot werd gebouwd om het wereldrecord voor circumnavigatie van 74 dagen, 20 uur en 58 minuten te breken dat de Cable and Wireless Adventurer vestigde in 1998.
2007 poging
Op 10 maart 2007 vertrok de boot van Barbados voor de eerste poging, maar ondervond ernstige vertraging door problemen met de schroeven en andere mechanische problemen. In de nacht van 19 maart 2007, 22 kilometer uit de kust van Guatemala, kwam de Earthrace in aanvaring met een vissersboot, waarbij één van de drie vissermannen om het leven kwam. De bemanning werd na een onderzoek van tien dagen vrijgelaten. De vertragingen verhinderden de recordpoging, maar besloten werd om San Diego als nieuw startpunt te nemen, waarvandaan ze op 7 april 2007 vertrokken. De poging werd echter afgebroken nadat op 31 mei kort na vertrek uit Malaga een scheur ontdekt werd in de romp.
2008 poging
Na een reparatie bij de Vulkan scheepswerf in Sagunto bij Valencia en proefvaarten werd begonnen aan een volgende poging om 14:35 (MET) op 27 april 2008.
De route van deze poging was als volgt:
Sagunto Azoren Azoren - Puerto Rico Puerto Rico - Panama Panama - Manzanillo Manzanillo - San Diego San Diego - Hawaii Hawaii - Majuro Majuro - Koror Palau - Singapore Singapore - Cochin Cochin - Salalah Salalah - Suezkanaal Suezkanaal - Sagunto
Na twee dagen waren er problemen met de stuurautomaat en op 30 april raakte de brandstofpomp van de stuurboordsmotor verstopt. Desondanks arriveerde de boot iets voor op schema in de Azoren.
De twee etappes daarna verliepen zonder grote problemen en de bemanning wist het Panamakanaal vlot te passeren, ondanks het grote aantal wachtende schepen. Halverwege Hawaii, op dag 22, werd een zware trilling gevoeld waarna de vaart uit de boot ging. Schipper Pete Bethune dook in het donker met een zaklantaarn en vond een net in de schroef.
Kort na vertrek van Palau, op dag 34, kwam de Earthrace in aanvaring met drijvend afval dat twee bladen van de bakboordsschroef vernielde en de schroefas verboog, zodat men terug moest keren naar Palau. Na een noodreparatie vertrok de boot op één motor naar Singapore, terwijl een nieuwe schroefas werd gemaakt. In Singapore werd de Earthrace uit het water getild om de schroefas en de schroef te vervangen.
Op dag 48 kreeg de bemanning last van hitte-uitslag en werd de snelheid behoorlijk gereduceerd door de hoge golven. Dit hield aan tot ze in de Rode Zee aankwamen. Op dag 56 gaf de brandstofpomp problemen zodat de vaart terugliep naar 16 knopen, wat een drie uur durende reparatie vergde.
Om 14:24 (MET) op vrijdag 27 juni 2008 brak de Earthrace het wereldrecord voor powerboten door de circumnavigatie te voltooien in 60 dagen, 23 uur en 49 minuten, waarmee het record van de Cable and Wireless Adventurer (nu de Ocean 7 Adventurer) uit 1998 werd verbeterd met 13 dagen, 21 uur en 9 minuten.
Bron :Wikipedia
Fotos © Foto's Van Joke
|