Saipem 7000 in Noorwegen Onderweg naar de haven van Stavanger lag de Saipem 7000 of was hij in beweging op dat moment had ik het niet zo goed bekeken , In alle geval wij waren avonds klaar voor nog enkele fotos te nemen maar lag nergens meer
De SAIPEM 7000 is het op één na grootste kraanschip ter wereld met een hefvermogen van 2x 7000 ton (nummer 1 van de wereld is SSCV Thialf 2x 7100 ton). Eigenaar van het kraanschip is het bedrijf Saipem S.p.A.
Het begin Begin jaren 80 werd het concept voor de Saipem bedacht door de toenmalige eigenaar Micoperi. Het bedrijf wilde een kraanschip bouwen dat in staat was om zeer grote olieproductieplatforms te heffen. Naast de werkelijke hefcapaciteit geldt het schip ter ondersteuning van het gehele project door hotel en werkplaatsfaciliteiten te bieden. Fincantieri Monfalcone Yard gaf de uiteindelijke order aan het bedrijf in 1985 .
De bouw Het schip werd gebouwd tussen 1985 en 1987 in Trieste.De Saipem werd in twee losse delen gemaakt in een lang droogdok. De losse helften werden buiten het droogdok aan elkaar gemaakt. In september 1987 begonnen de proefvaarten en in december van hetzelfde jaar werd het schip overgedragen aan Micoperi. De totale bouwkosten werden nooit vrijgegeven.
Projecten Het eerste project dat de Saipem 7000 uitvoerde was voor Petrobrás ,het Braziliaanse staatsoliebedrijf. Tijdens dit project was de Saipem 7000 betrokken bij het bestrijden van een brand in één van de oliebronnen .Na daarna in de Golf van Mexico actief te zijn geweest, arriveerde de Saipem 7000 in 1989 voor het eerst in de Noordzee, waar het aan verschillende projecten werkte.
Ondanks de verschillende projecten had Micoperi het moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden. Hierdoor werd het in 1991 gedwongen een aantal belangrijke bezittingen te verkopen, waaronder de Saipem 7000. Het schip werd verkocht aan haar huidige eigenaar, de Italiaanse aannemer Saipem, die het schip haar naam Saipem 7000 gaf.
Ondanks dat de Saipem 7000 anno 2008 wereldwijd wordt ingezet, is haar voornaamste taak het zware hijswerk van boordplatformen in de Noordzee. In 1999 en 2000 werd het schip hiervoor geüpdate en opgewaardeerd.
Records De Saipem 7000 is houder van het wereldrecord "heavy lift" , met het hijswerk van de Sabratha, een 12150 ton wegend dek in de Middellandse Zee.
Tot 2005 was de Saipem 7000 recordhouder voor het leggen van de diepste pijpleiding, op 2150 meter diepte in de Zwarte Zee. Dit record werd in 2005 gebroken door de Balder, door een pijp te leggen op 2200 meter diepte.
Bron : Wikipedia
Fotos Van Joke
|