Geld besparen? Bel dan
1299
Gsm-operatoren reserveren vaak de beste tarieven voor
gesprekken naar het
eigen'
netwerk. Maar hoe weet je zeker dat je vrienden bij dezelfde operator
klant zijn?
(mon argent)
- Kies je bij Mobistar voor de formule 'TempoFriends' dan krijg
je
bij elke herlaadbeurt 600 gratis belminuten... naar andere Mobistar
klanten.
Bij Base kan je kiezen voor Base 3, waar je recht hebt op 3 uren
bellen
en 1000 sms'en per maand... naar andere Base klanten.
Ook Proximus
heeft
een aantal formules die smijten met gesprekswaarde of gratis
tekstberichten,
maar enkel voor wie naar andere klanten van de operator belt
of
sms't. Goed opletten is dus de boodschap, want
vandaag de dag is het
helemaal
niet meer zo makkelijk om te weten waar welk netwerk je belt.
Nummerbehoud gooit roet in het eten
Tot 30 september 2002 kon je aan de
nummer van een correspondent nog
afleiden
bij wie hij of zij klant was. Proximus deelde enkel
nummers uit die
met
047 begonnen, terwijl 048 voorbehouden was aan base en 049 aan Mobistar.
Sinds 1 oktober van dat jaar zijn operatoren echter
verplicht hun nummers af
te
staan als een klant van aanbieder wisselt. Met andere woorden: iemand die
van
Mobistar naar Base verhuist, behoudt zijn 049-nummer.
Hoe weet je dan
nog
wie waar zit?
De oplossing heet 1299.
Een telefoontje volstaat
Bel je naar het gratis nummer 1299 - beschikbaar vanop elk netwerk - krijg
je
voor eender welk ingevoerd nummer te horen welke operator er 'eigenaar'
van
is. Enige uitzondering lijkt BASE, waar de dienst via de telefoon
momenteel
niet lijkt te werken. Wat wel lukt is het sturen van
een sms'je,
opnieuw
naar 1299. Daarin zet je het woord BASE gevolgd door een spatie en
de
tien cijfers van het gsm-nummer. Enkele seconden
later ontvang je de info
dan
in een tekstberichtje. Proximus en Mobistar bieden zo'n sms-dienst
voorlopig
niet.
Of laat je waarschuwen met een biep
Als je vaak naar onbekende nummers belt, is het
natuurlijk wat omslachtig om
elke
keer de gegevens op te zoeken. Een slimmere methode in dat geval is om
je
te laten waarschuwen telkens wanneer je een nummer op een van de andere
twee netwerken opbelt. Je
hoort dan na het vormen van het nummer drie korte
biepjes.
Je kan het systeem activeren door naar 1299 te bellen
en de
instructies
in het menu te volgen. Base-gebruikers voeren op de
toetsen van
hun
gsm de code *555*# in en drukken vervolgens op de groene knop. Op
dezelfde
manier schakel je de waarschuwing weer uit.
Of kijk op de site
Wie liever het web gebruikt, kan dat natuurlijk
ook.
Je voert dan gewoon het nummer in op de site 1299.be en krijgt opnieuw alle info
voorgeschoteld.