Inhoud blog
  • Formules, methodes, en timing van spreuken
  • wat is een spreuk of spel
  • een magisch bad
  • de filosofie van de wicca
  • handvastings ritueel
  • jaarfeest beltane 30/4 of 01/5
  • jaarfeest 21 maart ostara voorjaarsequinox
  • Inbolc 02 februarie
  • jaarfeest Halloween of sanhain 31 oktober
  • jaarfeest yule of Joel 22 december
  • jaarfest mabon 23 september
  • het verschil tussen hoge,lage,wite en zwarte magie
  • Zelfzegening
  • hoe paranormaal ben je
  • spels en spreuken
  • tip voor een Opleiding
  • Kennismaking met de goden.
  • Dankgebed als je wakker wordt
  • Hoe vertel ik mijn ouder dat ik een heks ben
  • Veelgestelde vragen
  • Rede der Aardgeesten (gnomen )
  • rede der vuurgeesten
  • rede van de watergeesten
  • rede van de luchtgeesten
  • De gebeden, aanroepingen en bezweringen Die worden gebruikt bij hoge magie
  • egyptische goden
  • egyptiseche godinnen
  • hoe doe ik magisch werk
  • hoe maak ik wierook
  • welk is mijn element teken ( vuur, water, arde, lucht)
  • kaarsen in de magie
  • hoe maak ik een amulet?
  • Griekse Goden
  • griekse godinnen
  • de staf
  • het pentagram en zijn simboliek
  • het pentagram en de kabbala
  • de maan in de astrologische tekens
  • hoe doe ik een ritueel
  • esbats
  • wie zijn wij
  • kennismaking met de Goden.
  • Hoe vertel ik mijn ouder dat ik een heks ben
    Over mijzelf
    Ik ben serckedie en dit is wicca zonder geheimen
    Ik ben een man en woon in () en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 12/08/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wicca.
    Mijn naam is serckedie en heb een opleiding van drie jaar gevolgd bij de coven Arcadia. Ben als priester ingewijd in wicca . We hebben onze eigen coven waar we samenkomen om onze rituelen te doe. De coven is gestart op7 januari 2005
    pentacus
    wicca coven
    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie zijn wij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

    Wie zijn wij.

    Wij zijn een groep die bestaat uit gelijkdenkende mensen,.

    met als doel, de oude jaarfeesten en maanrituelen te

    laten herreizen.

    Wij maken ook onze eigen magische attributen die

    gebruikt worden in de rituelen.

    Wij staan open voor andere spirituele wegen, zoals:

    Sjamanisme, Kabbala, Natuurmagie.

    Wij houden ook geregeld bijeenkomsten en doen

    ook uitstappen.

    Wij zijn niet gebonden aan geen enkele andere groep of coven.

    Wij hebben er ook voor gekozen om met een beperkte groep te blijven.

    Toetreding kan alleen op aanvraag en door goedkeuring van alle leden.

    30-10-2011 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formules, methodes, en timing van spreuken

     

     

    Formules, methodes, en timing van spreuken

    De ingrediënten die worden gebruikt in een spel kunne, verschillende vormen aannemen, er zijn verschillende methodes  om ze te activeren, en de energie vrij te laten heeft een bepaalde periode. Hier is een kleine gids voor de terminologie er van.

    baden zijn een essentiële praktijk in de magie. Een magisch bad neem je  het   best bij volle maan. eens de ingrediënten zijn toegevoegd aan het badwater, moet de uitvoerder weken voor een minimum van ten minuten. Je moet je al reeds gewassen hebben voor het nemen van dit bad. Na het weken van dit bad mag je geen zeep of spoeling doen voor 24 uur. Baden representeert beide water en lucht zij hebben allebei effect op het emotionele en  fysieke lichaam.    

    Kaarsen worden gebrand voor magische verzoeken. De kaarsen kunnen ingesneden worden met zegels of verzoeken op de oppervlakte.   De kaarsen worden dan ingewreven met olie of bepoedert met krachtige kruiden die verband hebben met het magische verzoek. Het is ook de gewoonte om de brandende kaars te omringen met kruiden of bloemen. Kaarsen vertegenwoordigen het element vuur, wat dit het meest krachtige magische gereedschap maakt  voor het beïnvloeden van acties.

    Wierook is verkrijgbaar in kegel vorm, stokjes of in losse vorm gemaakt met kruiden, harsen en sessiele olies en geband op kooltjes of daarvoor voorziene branders of potjes. Wierook representeert het element lucht, wat het meest magische kracht geeft voor gedachten.

    Olie worden gebruikt voor het wijden van het lichaam of kaarsen of metaal en papieren talismannen. Olie kan een puur extract zijn of een mengeling van verschillende olies voor het creëren van een magisch effect. Olie representeert het element water, wat het krachtigste werkt voor emoties.

    Offers wordt achtergelaten als specifiek gedetineerd gebed. Sommige offers worden achtergelaten op het altaar tot het gebed is beantwoordt. Andere worden naar bepaalde plaatsen gebracht zoals rivieren, zeeën, of onder bomen en worden achtergelaten voor de God of Godin. Offers zijn een vertegenwoordiging van het element aarde (wat het offer ook mag zijn), zo zijn zij het meest magische voor het bergen van psychologische manifestaties.

    onanga zakjes   worden zakjes genoemd met koortjes die zijn gevuld   met bessen, kruiden , wortels, druppels olie, of andere magische ingrediënten. Die dan worden gedragen als talisman. Na het vullen van de zakjes met ingrediënten, moet u deze activeren door de vier elementen. Steek eerst en lucifer aan (vuur) en steek deze in de zak. Blaas deze dan  direct uit (lucht), en spuug (water) in het zakje. Trek de touwtjes dicht en verzegel ze met enkele knopen. Het vierde element (aarde) is vertegenwoordigt door de inhoud van het zakje (kruiden, bloemen, wortels, ezv.)             

     

    30-11-2017 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat is een spreuk of spel

    Wat is een spreuk

    Een spel kan zo simpel zijn als een gebed.

    Het kan eten zijn dat wordt gegeten met een wens of een visualisatie voor iets speciaals te laten manifesteren.

    Het kan een ritueel perfect ondersteunen met chants, bellen en dansen.

     

    Spreuken op veel gebieden. Als gebeden, vragen songs offers aan de god of godin in ruil voor het te verkrijgen er van. Voor kleine spreuken, is het belangrijk dat u weet wat de god of de godin willen. Weet welk magische werking  ingrediënt heeft.

    Dat zal je helpen bij uw wenste perfectioneren.

     

    De ingrediënten in een spreuk hebben een bepaalde kracht of eigenschappen, en door ze in te nemen, ze in te smeren op je vel, ze te ruiken terwijl ze branden of jezelf er met omringen, zo nemen we hun kwaliteiten in ons op. Zoals vitaminen, deze ingrediënten worden opgenomen in onze spirituele en psychologische lichaam en geeft ons voordeel.

     

    Rituele, of spreuk wek, wekt nog verder dan het lichamelijk leven,

    Spreuken zijn ook symbolisch, en de ingrediënten werken als een sleutel die het  onbewuste opent.

    Ze dienen als voerteug om onze focus en drijfkracht tot onze wil.

    Als het nu een gebed is, eigendom, of potentieel, spreuken zijn bekent om hun werking en brengen manifestatie van ons verlangen.

     

    Een spreuk kan zoveel  worden gedaan als een gebed.

    Herhaling is zeer krachtig in het brengen van magische manifestatie,

    Nochtans zou u willen dat “bug” de god en godin te veel verzoeken vraagt.

    Mijn suggestie is te focussen op een magisch problemen ter tijd voor de tijd van een volledige maansikkels (maansikkels is 28 dagen) u zal merken dat dit de beste resultaten brengt    

    Als dit niet het geval is herbekijk uw spel op fouten en herhaal de spel.   


    30-11-2017 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een magisch bad

    Een magisch bad is een essentieel principe.

    Een magisch bad neem je het best op volle of nieuwe maan.

    Eenmaal er ingrediënten zijn toegevoegd aan hat water, de beoefenaar moet minste tien minuten weken in het water.

    Je moet al gewassen zijn alvorens het nemen van een magisch bad.

    Achter dat u geweekt bent in het bad, mag je jezelf niet wassen met zeep of om welke reden ook voor de komende 24 uur .

    Daden symboliseert zowel water als aarde ze hebben beide invloed op het emotionele als op  het fysieke lichaam.

      

    30-01-2017 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de filosofie van de wicca

    De filosofie van de Wicca”hekserij”

     

    Wicca is een religie van liefde en vreugde.

    Ze is niet vervuld van de somberheid van het christendom met zijn opvattingen over erfzonde, met pas in het hiernamaals de mogelijkheid van verlossing en geluk.

    De muziek van de hekserij is opgewekt en levendig dus ook wee tegengesteld aan de klaaglijk klinkende ook weer tegengesteld aan de klaaglijke klinkende psalmen van het christendom.

    Waarom is dit zo?

    Veel ervan heeft te maken met verbondenheid van heksen met de natuur.

    De mensen uit vroegere tijden leefden noodzakelijk hand in hand met de natuur.

    Ze maken deel uit van de natuur en stonden er niet los van.

    Een dier was een broeder of zuster, net als een boom.

    De mens verzorgde de akkers en kreeg in ruil daarvoor voedsel op tafel.

    Toegegeven, de mens doodde dieren om hen tot voedsel te dienen.

    Maar het is nu eenmaal zo dat veel dieren andere dieren doden om ze te eten.

    Met andere woorden, vrouwen en mannen maken deel uit van de natuurlijke orde van de dingen; ze stonden er niet los van – waren er niet boven verheven.

    De moderne mannen en vrouwen hebben veel, zo niet alles, van die verwantschap met de natuur verloren.

    De beschaving heeft hen ervan afgesneden.

    Maar dat geld niet voor heksen!

    Ook nu, in deze gemechaniseerde en supermoderne wereld die deze tak van de natuur ( vrouwen en mannen) heeft gecreëerd, behouden de heksen hun banden met moeder natuur.

    In boeken alsthe secret power of plants van Brett Bolton wordt ons verteld over de ongelooflijke, buitengewone, gezonde reactie van planten op vriendelijkheid; over hoe ze zich voelen en reageren op goed en kwaad;

    Hoe ze liefde, angst en haat tot uitdrukking brengen

    (misschien iets dat vegetariërs in gedachten kunnen houden als ze al te kritisch worden tegenover vleeseters?).

    dit is geen nieuwe ontdekking.

    Heksen wisten dat altijd al.

    Zij spreken altijd vriendelijk tegen planten.

    Het is niet vreemd om een heks die in het bos wandelt een boom te zien omhelzen.

    Het is niet raar als een heks haar of zijn schoenen uittrekt om blootsvoets over een geploegde akker te lopen.

    Dit alles hoort bij het onderhouden van de band met de natuur, met het niet verliezen van ons erfgoed.

    Als je je eens totaal uitgeput voelen, als je boos of gespannen bent, ga dan ergens tegen een boom zitten.

    Kies een goede, stevige boom (eiken en dennen zijn prima) en ga op de grond zitten met je rug recht tegen de boom gedrukt.

    Sluit je ogen en ontspan je.

    Je voelt dan geleidelijk aan een verandering over je komen.

    Je spanning, je boosheid, je vermoeidheid verdwijnt.

    Het lijkt alsof die uit je wegstroomt.

    In plaats ervaren zul je vervolgens een groeiende warmte

    Voelen: een gevoel van liefde en troost.

    Dat komt uit de boom.

    Aanvaard het en wees blij.

    Blijf daar zitten tot je je weer helemaal heel voelt.

    Ga dan voordat je vertrekt tegen de boom staan, sla je armen

    Eromheen en bedank hem.

    Neem de tijd om af en toe stil te staan en alles om je heen waar te nemen.

    Ruik de aarde, de bomen, de bladeren.

    Neem hun energie in je op en stuur hun de jouwe.

    Een van de factoren die bijdragen aan onze ontkoppeling van de rest van de natuur is de isolering van onze schoenen.

    Als het even kan, loop dan op je blote voeten.

    Maak contact met de aarde.

    Voel die aarde en neem haar in je op.

    Toon je respect en liefde voor de natuur en leef met de natuur.

    Leef op dezelfde manier ook mét andere mensen.

    Er zijn veel mensen die je in de loop van je leven ontmoet,

    Die baat kunnen hebben bij hun ontmoeting met jou.

    Sta altijd klaar om een ander zo goed je kunt te helpen.

    Negeer niemand of kijk niet de andere kant uit als je weet dat ze hulp nodig hebben.

    Als je kunt helpen, doe dat dan met plezier.

    Maar let wel erop dat je niet probeert de leiding over het leven van een ander te nemen.

    We moeten allemaal ons eigen leven leiden.

    Maar als je in staat bent te helpen, raad te geven, de weg te wijzen, doe dat dan.

    Het is dan aan de ander te besluiten hoe verder te gaan.

    Het belangrijkste principe van de Wicca, de Wiccan rede, is;

    Doe wat je wil, zolang het niemand schaadt,

    Doe wat je wil…maar doe niets dat een ander kwetst.

    Zo eenvoudig is het.

    In april 1974 heeft de raad van Amerikaanse heksen een reeks principes van de Wicca aangenomen.

    Persoonlijk onderschrijf ik deze principes en ik vermeld ze hieronder.

    Lees ze zorgvuldig.

    1. wij voeren riten uit om af te stemmen op het natuurlijke ritme van levenskrachten, gemarkeerd door de fasen van de maan en de vier jaargetijden en de vier windstreken.
    2. wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft ten aanzien van ons milieu. Wij streven ernaar te leven in harmonie met de natuur, in ecologisch evenwicht dat vervulling van het leven en het bewustzijn biedt binnen een evolutionair concept.
    3. wij erkennen een kern van kracht die veel groter is dan die welke de gemiddelde mens waarneemt. Omdat die kracht veel groter is dan normaal wordt hij soms bovennatuurlijk genoemd, maar wij zien hem als ingebed in wat op natuurlijke wijze voor iedereen toegankelijk is.
    4. in onze voorstelling manifesteert de creatieve kracht zich door middel van polariteit – als mannelijk en vrouwelijk -, in deze zelfde creatieve kracht aanwezig in alle mensen en functioneert hij door middel van de interactie tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Wij achten geen van beide boven het andere verheven en weten dat ze elkaar wederzijds steunen. Wij zien seks als genot, als het symbool en de belichaming van het leven.
    5. wij erkennen zowel de uiterlijke werelden als de innerlijke, ofwel psychische wereld, soms ook bekend als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, de innerlijke niveaus enzovoort – en wij zien in de interactie tussen deze twee dimensies de basis voor paranormale verschijnselen en magische oefeningen. Wij verwaarlozen geen van beide dimensies ten behoeve van de andere en zien beide noodzakelijk voor onze vervulling.
    6. wij erkennen geen enkele autoritaire hiërarchie, maar eren hen die onderwijzen, respecteren hen die hun grotere kennis en wijsheid delen en wij erkennen hen die zich moedig wijden aan het leiderschap
    7. wij zien religie, magie en wijsheid in leven als een overeenstemming tussen de manier waarop men de wereld ziet en erin leeft – een wereldbeeld en filosofie van het leven die wij heksen noemen – de weg van de Wicca.
    8. jezelf heks noemen maakt je niet tot heks – maar dat doet ook overerving niet, mocht het veraren van titels, graden en inwijdingen. Een heks streeft ernaar de krachten in haar – of zichzelf te beheersen die het leven mogelijk maken teneinde wijs en goed te leven zonder anderen te schaden en in harmonie met de natuur.
    9. wij geloven in de bekrachtiging en vervulling van het leven in een voortdurende evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn die betekenis geeft aan het universum dat wij kennen en er aan ons persoonlijke rol daarin.
    10. onze enige animositeit ten opzichte van het christendom, of ten opzichte va enige andere religie of filosofie over het leven, is gericht tegen het feit dat de institutie ervan stellen dat zij de enige weg zijn en hebben getracht anderen hun vrijheid te ontzeggen en andere manieren van religieuze praktijken en opvattingen te onderdrukken.
    11. als heks laten wij ons niet belemmeren door discussies over de geschiedenis van de hekserij, de oorsprong van verschillende bewoordingen, de legitimiteit van uiteenlopende aspecten van verschillende tradities. Wij houden ons bezig met ons heden en niet onze toekomst.
    12. wij aanvaarden niet het idee van het absolute kwaad, en evenmin vereren wij enigerlei entiteit die satan of de duivel wordt genoemd, zoals gedefinieerd door de christelijke traditie, wij streven niet naar macht ten koste van anderen en we aanvaarden ook niet dat persoonlijk profijt alleen kan worden behaald door het anderen te ontzeggen.
    13. wij geloven dat wij binnen de natuur moeten zoeken naar dat wat bijdraagt aan onze gezondheid en ons welzijn.

     

    Menselijke weefsels produceren dodelijke straling

     

    Stralen die worden afgegeven door menselijk bloed,

    Vingertoppen, neus en ogen, dodengist en andere

     Micro – organismen volgens professor Otto Rahm,

    Werkzaam aan de Cornell University. Gist, zoals

    Gebruikt bij het bakken van brood, werd binnen vijf minuten

    Gedood door de straling vanuit de vingertoppen van één persoon.

    Als er een kwartsschijf van een centimeter dik werd tussengevoegd,

    Duurde het een kwartier voordat de gist stierf.

    Bij testen van vingers werd vastgesteld dat de rechterhand steker was dan de

    Linker, ook bij linkshandige

     

    Professor Rahn zette zijn experimenten voort en publiceert de resultaten in

    Invisible Radiations Of Organisme (berlijn, 1936).

    Sprekend op een bijeenkomst van de American Association for the Advancement of Science zette hij uiteen hoe de stralen het krachtigst leken te komen uit de vingertoppen,

    De handpalmen , de voeten, de oksels, de geslachtsorganen en – uitsluitend bij vrouwen - de borsten.

    DR.Harold Burr, van de Yale University, sprak over soortgelijke experimenten en conclusies toen hij het derde internationale congres over kanker toesprak,

    Heksen hebben altijd gelooft in deze vanuit het lichaam komende kracht, en zij hebben methoden ontwikkeld om deze te versterken, te verzamelen en te gebruiken bij het toepassen van wat wij magie noemen.

    De professor Rahn en Burr toonden het destructieve gebruik van deze kracht aan, maar hij kan evenzeer met succes constructief worden gebruikt.

    Hier volgt een eenvoudig experiment dat je kunt proberen met een vrind of vriendin.

    Laat je vrind(in) zich tot op het middel ontkleden en met de rug naar jou toe gaan zitten.

    Steek nu je rechterhand, met de handpalm naar beneden en je vingers tegen elkaar, recht vooruit naar zij of haar rug,

    Houd de toppen van je vingers op een centimeter of twee van de huid verwijderd.

    Beweeg nu langzaam je hand op en neer langs de lijn van zijn of haar ruggengraat .

    Probeer je arm gestrekt te houden en concentreer je gedachten op het naar buiten sturen van al je energie langs je arm en in je hand en je vingers.

    Je zult waarschijnlijk een krachtige reactie krijgen van je vrind(in) als je kracht contact maakt.

    Hij of zij voelt mogelijk een sterke tinteling,

    Hitte, of zelfs iets dat lijkt op een koele bries, hij of zij

    Zal in ieder geval iets voelen!

    Nog een experiment .

    Probeer het nu met de linkerhand,

    Met de vingers tegen elkaar, op verschillende afstanden van de rug.

    Kijk of je vrind(in) weet waar je hand is.

    Voelt hij of zij hem omhoog bewegen als hij naar boven gaat,

    En naar beneden als je hand naar beneden gaat?

    Je zult merken dat de intensiteit van de kracht varieert afhankelijk van je fysieke gezondheid en ook van het tijdstip van de dag en de dag van de maand.

    Houd aantekeningen bij om vast te stellen wanneer het voor jou de beste tijd is om energie op te wekken

     

    Toverformules en tovermiddelen

     

    Toverformules en tovermiddelen vormen het deel van de hekserij

    Dat meestal door de solitaire heks (een heks die alleen werkt) wordt gebruikt.

    Zeker, toverformules kunnen ook worden toegepast door volledige covens,

    Maar er zijn heel effectieve formules die door één persoon kunnen worden gebruikt.

    Het belangrijkste ingrediënt voor een toverformule is emotie.

    Je moet willen dat er iets gebeurt.

    Je moet dat willen met heel je wezen, en door middel van

    Dat verlangen zul je al je kracht in de magie brengen.

    Dit is de reden waarom het veel beter is magie voor jezelf te toe te passen dan aan iemand anders te vragen dat voor jou te doen.

    Als je een toverformule voor een ander toepast,

    Kun je daar lang niet zoveel emotionele aandrang in legen als die persoon zelf.

    Toverformules en tovermiddelen zijn niet per Se verbonden met de religieuze kant van hekserij.

    Werken met een toverformule in de cirkel, onmiddellijk na een esbatrite, zal nagenoeg zeker buitengewoon effectief zijn.

    Maar je kunt ook gewoon op een ander tijdstip een cirkel trekken en je formule uitwerken om toch resultaten te krijgen.

    Wat zijn de technieken die nodig zijn om een  toverformule toe te passen of magie te bedrijven?

    We laten dit even rusten tot je wat beter thuis bent in de religieuze kant.

    Tenslotte is hekserij een religie.

     

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    01-12-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handvastings ritueel

    Dit ritueel mot worden uitgevoerd tijdens wassende maan. Het altaar mag overdekt zijn met bloemen en er kunnen ook bloemen in de cirkel rondgestrooid zijn. Als de coven gewoonlijk rituele kledij draagt, wordt voor dit ritueel aanbevolen dat ten minste bruid en bruidegom rituele kledij dragen bij voorkeur de hele coven.

    Er zijn 3 graden van handvasting1é graat =verloving(1jaar en 1dag): 2é graat=voor dit leven: 3é graat = tot in de reïncarnatie. 

    Het oprichten van de tempel wordt uitgevoerd.

    Dit stuk wordt in de plaats van het magische werk geplaatst.

    Covenlid: “er zijn personen in ons midden die door handvasting met elkaar verbonden willen worden”.   

    Priesteres: “laat hen worden genoemd en naar voren worden geleid.”

    Covenlid:”…(de naam bruidegom)… is de maan en …(naam bruid)… is de vrouw.”

    Bruid en bruidegom komen naar voren en gaan tegenover de priester en de priesteres aan de andere kant van het altaar staan, de bruid tegenover de priester en de bruidegom tegenover de priester.

    Priesteres (tot de bruidegom): “ bent u…(naam)…?

    Bruidegom: ”ja”

    Priesteres:” wat is uw wens?

    Bruidegom: “te worden verenigd met …(naam bruid)…, in de ogen van de goden en de wicca tot in de(graad van handvasting)”

    Priester (tot de bruid): “bent u …(naam)…?”

    Bruid: “ja.”

    Priesteres: “wat is uw wens?”

    Bruid: : “te worden verenigd met …(naam bruidegom)…, in de ogen van de goden en de wicca tot in de(graad van handvasting)”

    De priester neemt de athame op en houdt hem omhoog. De priester overhandigt de staf aan de bruidegom en de bruid. Zij houden de staf tussen hen in, elk beide handen.

    Priesteres: “heer en vrouw, hier voor u staan er twee van uw volk. Wees nu getuigen van wat zij te verklaren hebben

    De priesteres zet de punt van de athame op de borst van de bruidegom.  

    Priesteres: zeg mij na: “ik… (naam)…, kom hier uit eigen vrije wil, om verbonden te worden met…(naam bruid)…

    Ik kom met alle liefde, eer en oprechtheid, met als enige wens één te worden met haar die ik liefheb. Ik zal altijd streven naar het geluk en welzijn van…(naam bruid), ik zal haar leven verdedigen voor mijn eigen leven. Mogen de athame in mijn hart worden gestoken als ik niet oprecht zou zijn in alles wat ik verklaar, ik zweer dit alles in naam van de goden.*mogen zij mij de kracht schenken me aan mij eed te houden. Zo zij het.”

     De priesteres laat haar athame zakken . nu heft de priester de athame op en houdt deze op zijn beurt tegen de borst van de vrou

    Priester: zeg mij na” “ik… (naam)…, kom hier uit eigen vrije wil, om verbonden te worden met…(naam bruidegom)…

    Ik kom met alle liefde, eer en oprechtheid, met als enige wens één te worden met haar die ik liefheb. Ik zal altijd streven naar het geluk en welzijn van…(naam bruid), ik zal haar leven verdedigen voor mijn eigen leven. Mogen de athame in mijn hart worden gestoken als ik niet oprecht zou zijn in alles wat ik verklaar, ik zweer dit alles in naam van de goden.*mogen zij mij de kracht schenken me aan mij eed te houden. Zo zij het.”

    De priester laat de athame weer zakken en bind de rechter hand van de vrouw en de man samen terwijl ze met de linkerhand de staf blijven vasthouden.

           

    Priester: ”zoals het gras van de velden en de bomen van de bossen samen buigen onder de druk van de storm, zo moeten ook jullie samen buigen wanneer de wind krachtig blaast. Maar weet dat de storm even snel weer kan verdwijnen als hij is gekomen. Maar jullie zullen standhouden, sterk in elkaars kracht. Zoals je liefde geeft, zo zul je liefde ontvangen. Zoals je kracht geeft, zul je kracht ontvangen. Tezamen zijn jullie één, apart zijn jullie niets.”

    Priesteres: “weet dat geen twee mensen helemaal hetzelfde kunnen zijn. Evenmin kunnen twee mensen volledig volmaakt bij elkaar passen. Er zullen tijden zijn dat het moeilijk te geven en lief te hebben. Maar kijk dan naar je spiegelbeeld als in een bosvijver: wanneer het beeld dat je ziet triest en boos kijkt, dan wordt het tijd dat je lacht en liefhebt (want met vuur doof je geen vuur). Op zijn beurt zal het beeld in de vijver lachen en liefhebben. Dus ruil je woede in voor liefde en tranen voor vreugde. Het is geen zwakte om een dwaling toe te geven; het is eerder een kracht en een teken dat je leert.”

    Priester:” heb elkaar altijd lief en help en respecteer elkaar, en weet dan dat je waarlijk één bent in de ogen van de goden en van de wicca.”

    Iedereen “zo zij het”

    De priester neemt de staf over van het paar en legt hem terug op het altaar.  Het touw wordt nu weer los gemaakt  vervolgens neemt de priester en de priesteres de paar bij de arm en wordt de cirkel rond geleid om door anderen te worden gefeliciteerd.

      

    30-11-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaarfeest beltane 30/4 of 01/5

    x

    Beltane 30/04 of 01/05

    De essentie van Beltane

    Beltane is net als het lentefeest een vruchtbaarheidsfeest, maar hier betreft het meer het nieuwe leven dat zich voor onze ogen ontwikkelt: een overvloed aan bloemen, de eerste groenten, die onder gras gedeeld worden. Het gaat daarbij met name om e bevruchting van al wat bloeit. Veel oud gebruiken rond Pinksteren zijn tot de meiviering te herleiden. De Meibruid of Pinksterbruid vertegenwoordigt Moeder Aarde als verleidelijk,  vruchtbare vrouw. De meibruidegom is de Vegatatiegod die de bloesems bevrucht. Bevruchting is in het plantenrijk iets anders dan zaaien, het zaad is al in het vroege voorjaar gezaaid en ontkiemd en de vegetatie groeit en bloeit. ook de meeste bomen e vaste planten staan in bloei, mar de bloesems zijn nog niet bevrucht. Als r verder niets gebeurt zal de vegetatie uitbloeien  en afsterven. deze impasse werd in folkloristische gebruiken over heel Europa wel voorgesteld als de luilak die gewekt moet worden . ook werd wel een dorre boom of stropop verbrand of in het water gegooid. De meiboom is niets anders dan de levenskracht van e vegetatie die uit har sluimering gewekt wordt.

    Een beltaneviering voor deze tijd

    Beltane was vanouds een landbouwfeest, bedoeld om het kritieke moment in de jaarcyclus , waarbij de verschillende gewassen worden bevrucht, te begeleiden.  Nog steeds voltrekt dit wonder van de bevruchting zich elk jaar voor onze ogen en nog steeds hebben we de mogelijkheid hier door een ritueel vorm aan te geven. Zoals ook bij de andere jaarfeesten is gezegd, gaat het er niet om dat de natuur zonder ons haar werk niet kan doen. Ook als we het meifeest niet vieren zal de natuur zich in haar zomerkleed hullen en vrucht dragen. Toch is een meifeest méér dan alleen een dankzegging voor de te verwachten overdaad. Door de levenskracht te prikkelen kunnen we enerzijds wel degelijk de natuur een klein beetje stimuleren en anderzijds kan deze levenskracht ons helpen een aantal zaken in onszelf of onze omgeving een goede wending te geven. Hoe vaak nemen we niet iets ter hand en zetten het in gang, maar laten het daarna verwateren en doodbloeden? Beltane kan worden benut om dergelijke zaken net het duwtje te geven dat ze nodig hebben, zodat de plannen alsnog vruchten zullen afwerpen. Beltane  is een moment om bepaalde zaken nieuw leven in te blazen. Beltane is een moment om dat leven vorm te geven. Als je, bijvoorbeeld tijdens de lente hebt besloten vrijwilligerswerk te gaan doen om je medemensen te helpen, is het nu het moment om te kiezen voor een bepaald soort vrijwilligerswerk en te zoeken naar een organisatie waarbij je je wilt aansluiten. Als je jarenlang gegevens hebt verzameld over een bepaald folkloristisch gebruik in je omgeving is nu misschien het moment om te besluiten er een artikel over te schrijven of contact te zoeken met iemand die iets méér met je gegevens kan doen dan ze in een la te laten liggen.

    Beltane was vanouds ook een feest voor herders en veehouders, die rond die tijd hun kuddes of vee van het winterverblijf naar het zomerverblijf brengen. Dit werd gezien als een grote verandering, die met de nodig overgangsriten gepaard ging. In ons leven maken we vaak dergelijke veranderingen mee: we verhuizen, gaan naar een andere school, krijgen een andere baan, gaan samenwonen of trouwen, we krijgen kinderen, soms gaan we weer scheiden, met een ander samenwonen, in onze omgeving worden mensen geboren, mensen overlijden, die we op hun beloop kunnen laten of kunnen proberen te beïnvloeden. Als je het beltanefeest zonder anderen viert, kun je een zeer persoonlijke invulling aan het ritueel geven. Als je in een groep de jaarfeesten viert zul je een algemener kader zoeken waarbinnen ieder groepslid een eigen plaats kan vinden. Ook in een groep kun je handelingen of teksten opnemen waarmee elk groepslid iets kan uitdrukken wat op dat moment voor hem of haar belangrijk is.

    Als onderdeel van het beltaneritueel kun je in de groep een Meibruid of meibruidegom  kiezen. Bedenk een samenhangend geheel van handelingen om haar of hun komst in het ritueel in te passen. Je kunt voor de Meibruid zingen of haar iets geven of toewensen. De Meibruid kan iets doen of zeggen. In het stuk over het Meibruidspaar zijn genoeg ideeën te vinden om dit vorm te geven.   

     

     

    01-11-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaarfeest 21 maart ostara voorjaarsequinox

    cx

    Voorjaarsequinox (ostara of lentefeest)

    De essentie van ostara

    Tussen zaaien en oogsten ligt het moment dat het zaad ontkiemt. Er zijn nog geen tastbare resultaten en de groei vind in het verborgen plaats. De lentefeesten die in heel Europa en ook daarbuiten door de eeuwen heen gehouden zijn en soms nog gehouden worden, hebben de bedoeling ge groeikracht van de natuur te versterken en de winter terug te dringen. Voor een deel vinden we dezelfde gebruiken die e ook met Imbolc al zijn tegengekomen, want de winter laat zich niet zo gemakkelijk verdrijven. Nu gaat het echter niet primair om reiniging van de akkers, maar vooral om het stimuleren van het prille leven dat zich daarin ontwikkelt.

    Net als met de Vastenavond optochten werd de winter vaak als een  stropop voorgesteld en verbrand of in het water gegooid. Soms hielden koning winter en koning zomer schijngevechten waarbij de winter werd verslagen en verjaagd. Vaak werd het voorjaar plechtig en feestelijk ingehaald door een met groen bladeren versierde jongeman uit het bos op te halen. In Engeland werd dit een Groene Man genoemd. Hier sprak men meestal van een Wildeman. Soms waren er een Lentekoning en een Lentekoningin, soms een Lentebruid. Vrijwel altijd trok men feestelijk rond de akkers om de levenskracht van de lente hierop over te brengen. Gr Lentekoning had vaak een staf of roede waarmee hij op de akkers sloeg om de kiemkracht van de gezaaide zaad op te wekken. Op heuvels, als die er waren, werd een lentevuur gebrand. Veel paasgebruiken, zoals het paasvuur zijn hiervan afgeleid.

    Ostara voor deze tijd

    Voor hedendaagse heidenen spelen landbouw en veeteelt over het algemeen nog maar een geringe rol. Toch kan de cyclus van het jaar zelfs in een flatwoning aanschouwelijk gemaakt worden. Als je met Inbolc in het ritueel tarwe hebt gezaaid in een ketel of teil kun je dit in je ostara viering opnemen, bijvoorbeeld door er overheen te springen. Springen is sinds mensenheugenis een manier om de groeikracht van de lente op te wekken. Je kunt dit nog versterken door een kaars in de ketel te branden.

    Naast de levenskracht van het gezaaide zaad en de levenskracht van het pasgeboren lam of een ander dier kun je ook op andere zaken richten. De groeikracht van de lente kan  worden opgewekt om iets dat net op gang is gezet te stimuleren en te versterken. Dit kan een baan betreffen die je net bent begonnen en graag wilt houden. Het kan een project zijn dat je net gestart hebt en dat je een goede kans wilt geven, een relatie die je net bent begonnen. Als je met een groep de lente viert, kun je iets nemen waar de hele groep achter staat of bij betrokken is en proberen hier een extra stimulans aan te geven. Stel dat er landelijk een actie is gestart om een bepaalde bedreigd natuurterrein te behouden. naast de gewone middelen die iedereen kan aanwenden kun je een manier zoeken om met de groep e actie te steunen. Zoek dan iets tastbaars dat de betreffende actie voor jou symboliseert. Stel dat het natuurterrein Kessels heide heet. Je kunt dan een dennentak als symbool voor de actie nemen en deze tijdens het ritueel tussen de groepsleden overgooien om de levenskracht van de tak  en daarmee van de actie te stimuleren. Als je het ritueel buiten houdt, kun je de tak zo hoog mogelijk in de lucht gooien en de cirkel zo groot mogelijk maken. De extra inspanning die het kost om de tak zo hoog en zo ver mogelijk te gooien, activeert het muze van de tak, dat op zijn beurt de actie die je wilt steunen weer stimuleert.

    Op dezelfde wijze kun je voor alles wat je wil stimuleren een manier vinden om dit in een handeling om te zetten. Je kunt de handeling  met een tastbaar voorwerp verrichten, zoals we hiervoor beschreven hebben. Aangezien het meestal gaat om een groei die in het verborgen plaatsvind, kun je ook kiezen voor een voorwerp waarin het eigenlijke object zich onzichtbaar bevindt. Denk aan het ei dat de kern van het leven in zich heeft. Denk ook aan de aarde die het leven in zich verbergt tot het zaad ontkiemt en de sprieten zichtbaar worden. Naast het verrichten van handelingen om bepaalde veranderingen op gang te brengen of versterken, kun je het ostara feest ook gebruiken om je dank voor de hernieuwde levenskracht van e natuur uit te drukken. De handelingen die je verricht kunnen dan je gevoelens naar Moeder Aarde toe uitdrukken. Zonder een religieuze basis in het ostara feest een magische handeling, bedoeld om een verandering tot stand te brengen en niets meer dan dat. In de Middeleeuwen was het christendom over het algemeen het kader waarbinnen de jaarfeesten pasten. Voor hedendaagse heidenen is de religieuze basis een teruggrijpen naar oudere elementen, gestoken in een modern jasje.

    De krachten die we in een ostara feest opwekken zijn niet bedoeld om de lente op gang te brengen. Dat gebeurt zonder ons ook wel. Het is veeleer dat we de groeikracht van de lente, die potentieel aanwezig is, benutten. Net als we met het joelfeest gebruikmaken van de kracht die loskomt als het wiel van de zon weer gaat draaien, kunnen we de kracht benutten die in het voorjaar door de natuur wordt opgewekt. Al wat we hoeven te doen is de kracht die latent aanwezig is activeren. Springen, gooien, begieten met water, slaan met de levensroede, verdrijven van de winter, het ontsteken van een vuur, het zijn evenzovele manieren om de levenskracht te activeren.

     

     

    31-10-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbolc 02 februarie

    Inbolc 02 februarie

    De essentie van Inbolc (het ploeg- en zaaifeest)

    Inbolc heeft te maken met rituele reiniging en met het opwekken van de sluimerende levenskracht (numen) in de natuur. In de zomer is de hele vegetatie doordrenkt van deze levenskracht. Elk grassprietje, elke graan stengel, elke bloem en elke vrucht straalt deze kracht uit. Als de vegetatie wordt geoogst wordt het numen afgesneden van de aarde. Om ervoor te zorgen dat deze kracht gedurende de winter behouden blijft, zijn bepaalde handelingen vereist. Bij de gebruiken rond het winterfeest en Joel hebben we al een aantal van dergelijke handelingen besproken. Tijdens het winterfeest worden de geesten van overledenen geacht terug te keren en als ze met respect behandeld worden zullen ze ervoor hoeden dat de levenskracht verdwijnt. Met Joel is het na de zonnestilstand nodig de natuur weer op gang te helpen en de wereld wordt in alle opzichten op haar kop gezet op de levenskracht te wekken. De kracht van het graan gebruiken we in de winter door er brood van te bakken waarmee we ons in leven houden. Ook de andere opgeslagen voedselvoorraden bezitten een kracht die onontbeerlijk is . om in het vroege voorjaar de nieuwe vegetatie te laten ontkiemen moet de kiemkracht van het zaad optimaal zijn. In onze moderne technocratische maatschappij laten we dit graan over aan voedselexpertes, die met computergestuurde apparatuur de optimale omstandigheden creëren om het zaad laten ontkiemen.

    De essentie van Inbolc bestaat uit het verrichten van handelingen die de sluimerende levenskracht wekken, net voordat deze gebruikt moet worden deze handelingen hebben te maken  met ploegen, rituele reiniging en zaaien. Dit waren de heilige rituelen die in ere zijn gehouden vanaf het moment dat de mensheid zich met landbouw heeft beziggehouden.

    In het bovenstaande is de nadruk gelegd op het landbouwfeest. Tot de industrialisatie in de negende eeuw is landbouw ontegenzeggelijk het belangrijkste middel van bestaan geweest, maar ook de veeteelt speelde een grote rol en ook voor herders en veehouders was dit een belangrijk jaarfeest. Voordat de dieren in het voorjaar jongen krijgen moet hun levenskracht gewekt worden, zodat de jongen dieren, die binnenkort geboren zullen worden, sterk en levenslustig zullen zijn. Zoals alle in de middeleeuwen in Europa gevierde jaarfeesten is Inbolc ontstaan door het versmelten van romeinse, Germaanse, Keltische en christelijke elementen.

    Een imbolcviering voor deze tijd

    Inbolc is van oorsprong een ploeg- en zaaifeest. Zelfs als je net over een tuin beschikt kun je dit een bepaalde vorm geven, zoals we in het door ons uitgewerkt ritueel aten zien. Je kunt graan zaaien in een grote houten kuip of plastic bak en deze op het balkon zetten. Met lammas kun je dit graan oogsten en het zaad bewaren om het met  Inbolc te zaaien. De eerste keer kun je bij een natuurvoedingszaak biologisch geteelde spelt kopen om te zaaien. Spelt is een tarwesoort die al voor het begin van onze jaartelling verbouwd werd. Door de as van het joelblok, als je dat hebt gebruikt, over de aarde te strooien kun je de kringloop van het jaar meer kracht geven.

    Imbolc kan ook op een andere manier vorm krijgen. Met joel kunnen we iets  wat is vastgelopen weer op gang brengen. De imbolcviering is eerden bedoeld om iets wat al eerder op gang is gekomen van alle overbodige franje te ontdoen en er een duidelijk doel aan vast te knopen. Misschien heb je met joel het goed, maar wat vage voornemens geuit: “ik wil meer voor de medemensen gaan doen.” Dan is Inbolc een goed moment om je af te vragen wat je allemaal niet voor je medemensen wil gaan doen. Je tijd , energie, kennis en vaardigheden hebben nu eenmaal hun grenzen. Bedenk ook wat je wel zou kunnen doen en maak daar een keuze uit. Als je hebt besloten wat je wil gaan doen, kun je dat uitdrukken in een tekst of handeling waarmee je als het ware je goede voornemens zaait, zodat het vruchten zal afwerpen.

    Een ander voorbeeld is dat de groep waarmee je de jaarfeesten viert, met joel het plan heest geopend heilig of heidense plaatsen in het land te gaan bezoeken. Met Inbolc kun je dan alle plannen op een rij zetten. Wat wil iedereen en wat wil men niet? Moet het een heidense plaats zijn of mag het ook een kapel of kerk zijn? Wil iedereen een heilige plaats in de natuur, bijvoorbeeld een beek of bron, denkt men meer aan een gebouw of voorwerp? Wat wil je op die plek gaan doen en wat hoop je er te leren? Je kunt er natuurlijk over discussiëren, maar je kunt ook het lot laten beslissen. Iedereen schrijft bijvoorbeeld de naam van een plaats op die hij of zij graag wil bezoeken. Als deze papiertjes worden bij elkaar gedaan in een mand. Dan schrijft iedereen op wat hij of zij die plaats wil geven. Deze papiertjes gaan in een andere mand. Ten slotte schrijft iedereen op wat hij of zij van die plaats wil ontvangen. Deze papiertjes gaan in een derde mand. Je kunt gewoon iemand een papiertje uit de mand   laten pakken om vast te stellen waar de groep heen gaat, wat je er wil brengen en wat je er wilt halen. Je kunt de keuze ook opnemen in een rituele handeling, bijvoorbeeld door driemaal met de lok mee rond te lopen, terwijl iedereen steeds herhaalt: “Heiligdom, heiligdom; winter ga, lente kom!” herhaal en rijm door de eeuwen heen gebruikt om de magische werking van een handeling te verhogen. De intentie waarmee je de tekst uitspreekt is belangrijker dan de woorden zelf. Na driemaal rondgelopen te zijn blijft de groep staan en een groepslid pakt een papiertje uit het eerste mandje. Daarna wordt opnieuw driemaal rondgelopen en een papiertje uit het tweede maantje gepakt. Idem voor het derde briefje. Bovenstaande handelingen zijn te vergelijken met het ploegen van een voor rond de akkers om het gebied af te bakenen en te reinigen. Wat je nog kunt doen is dit afgebakende gebied vullen met kracht. In het voorbeeld van de drie papiertjes kun je ze midden in de cirkel leggen en er omheen dansen, trommelen of chants zingen. Je kunt ook de papiertjes driemaal kloksgewijs doorgeven terwijl iedereen de tekst hardop voorleest om op die manier op te laden. gebruik je eigen creativiteit om een vorm te vinden die het beste uitdrukt wat je wil zeggen.

     

     

    01-09-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jaarfeest Halloween of sanhain 31 oktober

    31 oktober of 01 november

    Halloween of samhain

    De essentie van het winter feeds

    Voor alle Indo-Europese  stammen was het begin van de winter een belangrijk moment . het was de afsluiting van het oogstfeest en de voorbereiding op de winter  door het slachten van een aantal dieren en het aanleggen van een wintervoorraad. Voor alle stammen gold het begin van de winter als het begin van het nieuwe jaar. Alleen konden plaatselijke groten verschillen optreden in de datum die hiervoor werd aangenomen, uiteenlopend van begin september tot het begin van december. Het winterfeest was bij al deze volkeren ook het moment dat de doden geacht werden terug te keren naar de wereld van de levenden om er tot na Midwinter te blijven. Het Winterfeest was dan ook in de eerste plaats een Doodenfeest, want de doodden brachten voorspoed en geschenken, zoals later Sint Maarten, Sint Nicolaas en andere heiligen  dat zouden doen. Omdat het contact met de andere wereld in de tijd gemakkelijker te maken zou zijn dan anders werd het Winterfeest veelvuldig gebruikt om divineren (orakelen) om de doden en anderen geesten te raadplegen over zaken van levensbelang.

     Een winterviering voor deze tijd

    Het oude heidense Winterfeest was gebaseerd op de gedachten dat de grens tussen de gewone wereld en de gene zijde in deze tijd wat minder strikt is dan anders. Voor de Indo-Europese volkeren betekende dit dat ze contact konden krijgen met de overleden voorouders die drie generaties lang nog in de winter terug zouden keren. Voor Wicca’s en andere Moderne Heidenen biedt het Winterfeest de mogelijkheid op de een of andere manier contact te maken met een overleden vriend of familielid. Toch zal het begrip voorouders voor hen niet hetzelfde betekenen als voor de Germanen of  Kelten, voor wie familie, stam en geloofsgenoot dezelfde groep omvatte. Voor moderne heidenen is de situatie meestal dat hun familie en voorouders een ander geloof aanhangen of aanhingen dan ze zelf doen. Ook zijn zij niet gewent in stamverband te leven en ook daarom betekenen voorouders voor hen iets anders dan voor de heidense Kelten of Germanen. Het Winterfeest is ook voor moderne paganisten een feest om met de andere wereld in contact te komen, maar daarbij hoeven de voorouders geen rol te spelen. Je kunt contact zoeken met een dierbare dode – een familielid, vriend of vriendin – maar je kunt ook onbekende geesten ontmoeten en iets van ze leren. Of je zoekt contact met een totemdier, dat je al eerder bent tegengekomen. Of je stelt je open voor de krachten uit de andere wereld, welke vorm ze ook aannemen. Als je in je religie met de God en de Godin werkt zullen de krachten zich deels rond hun wezen vormen. Tijdens het Winterfeest is het gemakkelijker een persoonlijk contact met de wezens uit de andere wereld tot stand te brengen. Als je eraan gewend bent met de heersers van de elementen te werken zullen die zich in het Winterfeest gemakkelijker manifesteren dan anders. Het bovenstaande moet niet sensationeel worden voorgesteld als het oogverblindende optreden van een bovennatuurlijke verschijning. Soms is een vluchtige aanraking, een flauw lichtschijnsel of nauwelijks hoorbaar geluid het enige dat je een andere aanwezigheid gewaar doet worden. Meestal is het niet meer dan een vaag gevoel dat er iets om je heen is at je niet met je gewone zintuigen kunt waarnemen. door te orakelen tijdens een ritueel voor het Winterfeest kun je de daar aanwezige krachten, welke dat ook zijn, vragen je te helpen het juiste antwoord op een vraag te vinden. Omdat het Winterfeest het begin van het jaar is kun je de uitkomst als aanwijzing voor het hele komende jaar opvatten. In Engeland legde men vaak stenen in het Hallowe’envuur. Ieder zette een eigen teken op een steen en de volgende dag ging men kijken wat het vuur met de steen had gedaan. Als ze waren gebarsten of weggerold was dat een slecht teken voor de betreffende persoon. Ook andere vormen van divinatie tijdens het Hallowe’enfeest  waren zeer gelieft. Vooral de appel speelde daarbij een grote rol. In De Keltische maankalender in het zonnejaar, p. 159-161, heeft Ko deze divinatiemethoden beschreven. Sommige spelletjes in de huislijke kring werden door de deelnemers vaak allen als amusement gezien, maar even vaak wilden men iets te weten komen over de toekomstige geliefde of de perikelen in een bestaande relatie. Om te orakelen kun je gebruik maken van de verschillende in de handel zijnde systemen of je eigen orakel ontwerpen.  In de kringloop van het leven hebben we een groot aantal technieken beschreven.

    Door magisch werk te doen tijdens een hefeestritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen en  je te helpen iets te veranderen. het is een eenvoudig en veilige manier om een magische handeling te verrichten met een groep of als je alleen bent. Je neemt een kaars met bijbehorende kandelaar of stander, een ketel of schaal en drie smalle stroken papier. De kaars steek je aan. De ketel of de schaal zet je ernaast. Op de eerste strook papier beschrijf je in een paar woorden een probleem. Op de tweede strook beschrijf je het doel dat je wil bereiken en op de derde strook e weg waarlangs je dat doel wil bereiken. Een voorbeeld kan zijn dat je werkloos bent en aan de slag wil. Je kunt de strookjes dan als volgt invullen:

    1. Probleem: ik ben werkloos
    2. Doel: ik wil een vaste baan
    3. Weg: ik ga een sollicitatiebrief schrijven

    Deze strookjes ga je in elkaar vlechten. Het vlechten is een eeuwenoude handeling om iets dat je wil bereiken magisch te bekrachtigen. Om drie stroken papier te kunnen vlechten moeten ze niet te breed zijn. je moet ze aan de bovenkant op elkaar leggen en vastmaken, bijvoorbeeld met een nietje of lijm. Daarna vlecht je de drie strookjes in elkaar en maak ze aan de onderkant vast. Terwijl je het doel dat je wilt bereiken visualiseert zeg je:

    “Mogen het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid”

    Hierna steekt je met de kaars de ineengevlochten stroken aan en gooit ze in de ketel of schaal waar je ze laat uitbranden. Als je op het derde strookje had aangegeven iets te zullen ondernemen doe je dat na het ritueel of zodra de gelegenheid zich voordoet. In het gegeven voorbeeld ga je dus een sollicitatiebrief schrijven zodra je een geschikte vacature ziet. Vanouds  het Winterfeest, naast een Dodenfeest een Slachtfeest. Op de boerderij werden meestal een of meerdere dieren geslacht. Wat gerookt kon werd in de schoorsteen gehangen en diende samen met de gemaakte worst en balkenbrij als wintervoorraad. Dieren die men niet gedurende de gehele wintertijd konden voederen werden verkocht of geslacht. In onze moderne maatschappij is het slachten steeds meer het werk van specialisten geworden. Het slachten was destijds noodzakelijk om de winter door te komen. In overdrachtelijke zin kan het Winterfeest voor ons nog steeds een slachtfeest zijn. We kunnen ons erover beraden wat e moeten achterlaten (verkopen), wat we willen opofferen (slachten) en wat we willen bewaren (de winter door helpen). In het ritueel kun je dit bijvoorbeeld vormgeven door drie lijstjes in te vullen met dingen die je wilt achterlaten, opofferen of bewaren. Midden in de cirkel zet je een ketel en een brandende kaars. De lijst met zaken die je wilt achterlaten draag je driemaal widdershins  de cirkel rond. Je loopt dan naar de kaars en zegt:

    “Dit wil ik achter me laten”

    Daarna steek je het papier aan en gooi het in de ketel. Dan pak je het lijstje me dingen die je wil opofferen en zegt:

    “dit wil ik opofferen”

    Ook dit papier verbrand je. Daarna neem je het papier en loop driemaal deosil rond de cirkel. Dan loop je naar de kaars en zegt:

    “dit wil ik meenemen”

    Daarna verbrand je ook dit papier. Widdershins en deosil lopen zijn eeuwenoude methoden om zaken af te sluiten of te versterken.

    In beperkte maten is het Winterfeest ook een laatste Oogstfeest. De geslachte dieren zijn in zekere zin de oogst va de zomer. Noten, zaden, de laatste appels en knolgewassen worden rond deze tijd geoogst. Het Herfstfeest is in dit opzicht belangrijker, maar de winter is nu dichterbij en wat niet in de herfst is geoogst kan nu misschien alsnog worden binnengehaald. De relatie tussen Samhain en oogst is ook dat men de hulp van de doden inriep om voor het volgend jaar een goede oogst te verzekeren. Zaden werden vaak in de winterviering betrokken om de kracht van de doden op het zaad over te brengen. Soms werd van het laatste koren een krans voor de doden gemaakt die tijdens de winteromgang rond de velden werd meegedragen. Zowel het binnenhalen van de laatste oogst als het overbrengen van de kracht op iets dat later geoogst zal worden is een thema dat in een Winterfeest vorm kan krijgen.

     

     

     

    02-08-2014 om 00:00 geschreven door serckedie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)



    Gastenboek
  • Bedankt
  • verschillende taalfouten
  • venus hoge priesteres in de wicca
  • hoi
  • Tweede Kerstavond bezoek

    Je mening is belangrijk! Was deze pagina nuttig?


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen. (vergeet jou e mail niet te vermelden zodat wij ook u kunnen beantwoorden



    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!