Ik ben serckedie en dit is wicca zonder geheimen
Ik ben een man en woon in () en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 12/08/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: wicca.
Mijn naam is serckedie en heb een opleiding van drie jaar gevolgd bij de coven Arcadia.
Ben als priester ingewijd in wicca .
We hebben onze eigen coven waar we samenkomen om onze rituelen te doe.
De coven is gestart op7 januari 2005
pentacus
wicca coven
30-01-2017
een magisch bad
Een magisch bad is een essentieel principe.
Een magisch bad neem je het best op volle of nieuwe maan.
Eenmaal er ingrediënten zijn toegevoegd aan hat water, de beoefenaar moet minste tien minuten weken in het water.
Je moet al gewassen zijn alvorens het nemen van een magisch bad.
Achter dat u geweekt bent in het bad, mag je jezelf niet wassen met zeep of om welke reden ook voor de komende 24 uur .
Daden symboliseert zowel water als aarde ze hebben beide invloed op het emotionele als op het fysieke lichaam.
Ze is niet vervuld van de somberheid van het christendom met zijn opvattingen over erfzonde, met pas in het hiernamaals de mogelijkheid van verlossing en geluk.
De muziek van de hekserij is opgewekt en levendig dus ook wee tegengesteld aan de klaaglijk klinkende ook weer tegengesteld aan de klaaglijke klinkende psalmen van het christendom.
Waarom is dit zo?
Veel ervan heeft te maken met verbondenheid van heksen met de natuur.
De mensen uit vroegere tijden leefden noodzakelijk hand in hand met de natuur.
Ze maken deel uit van de natuur en stonden er niet los van.
Een dier was een broeder of zuster, net als een boom.
De mens verzorgde de akkers en kreeg in ruil daarvoor voedsel op tafel.
Toegegeven, de mens doodde dieren om hen tot voedsel te dienen.
Maar het is nu eenmaal zo dat veel dieren andere dieren doden om ze te eten.
Met andere woorden, vrouwen en mannen maken deel uit van de natuurlijke orde van de dingen; ze stonden er niet los van – waren er niet boven verheven.
De moderne mannen en vrouwen hebben veel, zo niet alles, van die verwantschap met de natuur verloren.
De beschaving heeft hen ervan afgesneden.
Maar dat geld niet voor heksen!
Ook nu, in deze gemechaniseerde en supermoderne wereld die deze tak van de natuur ( vrouwen en mannen) heeft gecreëerd, behouden de heksen hun banden met moeder natuur.
In boeken alsthe secret power of plants van Brett Bolton wordt ons verteld over de ongelooflijke, buitengewone, gezonde reactie van planten op vriendelijkheid; over hoe ze zich voelen en reageren op goed en kwaad;
Hoe ze liefde, angst en haat tot uitdrukking brengen
(misschien iets dat vegetariërs in gedachten kunnen houden als ze al te kritisch worden tegenover vleeseters?).
dit is geen nieuwe ontdekking.
Heksen wisten dat altijd al.
Zij spreken altijd vriendelijk tegen planten.
Het is niet vreemd om een heks die in het bos wandelt een boom te zien omhelzen.
Het is niet raar als een heks haar of zijn schoenen uittrekt om blootsvoets over een geploegde akker te lopen.
Dit alles hoort bij het onderhouden van de band met de natuur, met het niet verliezen van ons erfgoed.
Als je je eens totaal uitgeput voelen, als je boos of gespannen bent, ga dan ergens tegen een boom zitten.
Kies een goede, stevige boom (eiken en dennen zijn prima) en ga op de grond zitten met je rug recht tegen de boom gedrukt.
Sluit je ogen en ontspan je.
Je voelt dan geleidelijk aan een verandering over je komen.
Je spanning, je boosheid, je vermoeidheid verdwijnt.
Het lijkt alsof die uit je wegstroomt.
In plaats ervaren zul je vervolgens een groeiende warmte
Voelen: een gevoel van liefde en troost.
Dat komt uit de boom.
Aanvaard het en wees blij.
Blijf daar zitten tot je je weer helemaal heel voelt.
Ga dan voordat je vertrekt tegen de boom staan, sla je armen
Eromheen en bedank hem.
Neem de tijd om af en toe stil te staan en alles om je heen waar te nemen.
Ruik de aarde, de bomen, de bladeren.
Neem hun energie in je op en stuur hun de jouwe.
Een van de factoren die bijdragen aan onze ontkoppeling van de rest van de natuur is de isolering van onze schoenen.
Als het even kan, loop dan op je blote voeten.
Maak contact met de aarde.
Voel die aarde en neem haar in je op.
Toon je respect en liefde voor de natuur en leef met de natuur.
Leef op dezelfde manier ook mét andere mensen.
Er zijn veel mensen die je in de loop van je leven ontmoet,
Die baat kunnen hebben bij hun ontmoeting met jou.
Sta altijd klaar om een ander zo goed je kunt te helpen.
Negeer niemand of kijk niet de andere kant uit als je weet dat ze hulp nodig hebben.
Als je kunt helpen, doe dat dan met plezier.
Maar let wel erop dat je niet probeert de leiding over het leven van een ander te nemen.
We moeten allemaal ons eigen leven leiden.
Maar als je in staat bent te helpen, raad te geven, de weg te wijzen, doe dat dan.
Het is dan aan de ander te besluiten hoe verder te gaan.
Het belangrijkste principe van de Wicca, de Wiccan rede, is;
Doe wat je wil, zolang het niemand schaadt,
Doe wat je wil…maar doe niets dat een ander kwetst.
Zo eenvoudig is het.
In april 1974 heeft de raad van Amerikaanse heksen een reeks principes van de Wicca aangenomen.
Persoonlijk onderschrijf ik deze principes en ik vermeld ze hieronder.
Lees ze zorgvuldig.
wij voeren riten uit om af te stemmen op het natuurlijke ritme van levenskrachten, gemarkeerd door de fasen van de maan en de vier jaargetijden en de vier windstreken.
wij erkennen dat onze intelligentie ons een unieke verantwoordelijkheid geeft ten aanzien van ons milieu. Wij streven ernaar te leven in harmonie met de natuur, in ecologisch evenwicht dat vervulling van het leven en het bewustzijn biedt binnen een evolutionair concept.
wij erkennen een kern van kracht die veel groter is dan die welke de gemiddelde mens waarneemt. Omdat die kracht veel groter is dan normaal wordt hij soms bovennatuurlijk genoemd, maar wij zien hem als ingebed in wat op natuurlijke wijze voor iedereen toegankelijk is.
in onze voorstelling manifesteert de creatieve kracht zich door middel van polariteit – als mannelijk en vrouwelijk -, in deze zelfde creatieve kracht aanwezig in alle mensen en functioneert hij door middel van de interactie tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Wij achten geen van beide boven het andere verheven en weten dat ze elkaar wederzijds steunen. Wij zien seks als genot, als het symbool en de belichaming van het leven.
wij erkennen zowel de uiterlijke werelden als de innerlijke, ofwel psychische wereld, soms ook bekend als de spirituele wereld, het collectieve onderbewuste, de innerlijke niveaus enzovoort – en wij zien in de interactie tussen deze twee dimensies de basis voor paranormale verschijnselen en magische oefeningen. Wij verwaarlozen geen van beide dimensies ten behoeve van de andere en zien beide noodzakelijk voor onze vervulling.
wij erkennen geen enkele autoritaire hiërarchie, maar eren hen die onderwijzen, respecteren hen die hun grotere kennis en wijsheid delen en wij erkennen hen die zich moedig wijden aan het leiderschap
wij zien religie, magie en wijsheid in leven als een overeenstemming tussen de manier waarop men de wereld ziet en erin leeft – een wereldbeeld en filosofie van het leven die wij heksen noemen – de weg van de Wicca.
jezelf heks noemen maakt je niet tot heks – maar dat doet ook overerving niet, mocht het veraren van titels, graden en inwijdingen. Een heks streeft ernaar de krachten in haar – of zichzelf te beheersen die het leven mogelijk maken teneinde wijs en goed te leven zonder anderen te schaden en in harmonie met de natuur.
wij geloven in de bekrachtiging en vervulling van het leven in een voortdurende evolutie en ontwikkeling van het bewustzijn die betekenis geeft aan het universum dat wij kennen en er aan ons persoonlijke rol daarin.
onze enige animositeit ten opzichte van het christendom, of ten opzichte va enige andere religie of filosofie over het leven, is gericht tegen het feit dat de institutie ervan stellen dat zij de enige weg zijn en hebben getracht anderen hun vrijheid te ontzeggen en andere manieren van religieuze praktijken en opvattingen te onderdrukken.
als heks laten wij ons niet belemmeren door discussies over de geschiedenis van de hekserij, de oorsprong van verschillende bewoordingen, de legitimiteit van uiteenlopende aspecten van verschillende tradities. Wij houden ons bezig met ons heden en niet onze toekomst.
wij aanvaarden niet het idee van het absolute kwaad, en evenmin vereren wij enigerlei entiteit die satan of de duivel wordt genoemd, zoals gedefinieerd door de christelijke traditie, wij streven niet naar macht ten koste van anderen en we aanvaarden ook niet dat persoonlijk profijt alleen kan worden behaald door het anderen te ontzeggen.
wij geloven dat wij binnen de natuur moeten zoeken naar dat wat bijdraagt aan onze gezondheid en ons welzijn.
Menselijke weefsels produceren dodelijke straling
Stralen die worden afgegeven door menselijk bloed,
Vingertoppen, neus en ogen, dodengist en andere
Micro – organismen volgens professor Otto Rahm,
Werkzaam aan de Cornell University. Gist, zoals
Gebruikt bij het bakken van brood, werd binnen vijf minuten
Gedood door de straling vanuit de vingertoppen van één persoon.
Als er een kwartsschijf van een centimeter dik werd tussengevoegd,
Duurde het een kwartier voordat de gist stierf.
Bij testen van vingers werd vastgesteld dat de rechterhand steker was dan de
Linker, ook bij linkshandige
Professor Rahn zette zijn experimenten voort en publiceert de resultaten in
Invisible Radiations Of Organisme (berlijn, 1936).
Sprekend op een bijeenkomst van de American Association for the Advancement of Science zette hij uiteen hoe de stralen het krachtigst leken te komen uit de vingertoppen,
De handpalmen , de voeten, de oksels, de geslachtsorganen en – uitsluitend bij vrouwen - de borsten.
DR.Harold Burr, van de Yale University, sprak over soortgelijke experimenten en conclusies toen hij het derde internationale congres over kanker toesprak,
Heksen hebben altijd gelooft in deze vanuit het lichaam komende kracht, en zij hebben methoden ontwikkeld om deze te versterken, te verzamelen en te gebruiken bij het toepassen van wat wij magie noemen.
De professor Rahn en Burr toonden het destructieve gebruik van deze kracht aan, maar hij kan evenzeer met succes constructief worden gebruikt.
Hier volgt een eenvoudig experiment dat je kunt proberen met een vrind of vriendin.
Laat je vrind(in) zich tot op het middel ontkleden en met de rug naar jou toe gaan zitten.
Steek nu je rechterhand, met de handpalm naar beneden en je vingers tegen elkaar, recht vooruit naar zij of haar rug,
Houd de toppen van je vingers op een centimeter of twee van de huid verwijderd.
Beweeg nu langzaam je hand op en neer langs de lijn van zijn of haar ruggengraat .
Probeer je arm gestrekt te houden en concentreer je gedachten op het naar buiten sturen van al je energie langs je arm en in je hand en je vingers.
Je zult waarschijnlijk een krachtige reactie krijgen van je vrind(in) als je kracht contact maakt.
Hij of zij voelt mogelijk een sterke tinteling,
Hitte, of zelfs iets dat lijkt op een koele bries, hij of zij
Zal in ieder geval iets voelen!
Nog een experiment .
Probeer het nu met de linkerhand,
Met de vingers tegen elkaar, op verschillende afstanden van de rug.
Kijk of je vrind(in) weet waar je hand is.
Voelt hij of zij hem omhoog bewegen als hij naar boven gaat,
En naar beneden als je hand naar beneden gaat?
Je zult merken dat de intensiteit van de kracht varieert afhankelijk van je fysieke gezondheid en ook van het tijdstip van de dag en de dag van de maand.
Houd aantekeningen bij om vast te stellen wanneer het voor jou de beste tijd is om energie op te wekken
Toverformules en tovermiddelen
Toverformules en tovermiddelen vormen het deel van de hekserij
Dat meestal door de solitaire heks (een heks die alleen werkt) wordt gebruikt.
Zeker, toverformules kunnen ook worden toegepast door volledige covens,
Maar er zijn heel effectieve formules die door één persoon kunnen worden gebruikt.
Het belangrijkste ingrediënt voor een toverformule is emotie.
Je moet willen dat er iets gebeurt.
Je moet dat willen met heel je wezen, en door middel van
Dat verlangen zul je al je kracht in de magie brengen.
Dit is de reden waarom het veel beter is magie voor jezelf te toe te passen dan aan iemand anders te vragen dat voor jou te doen.
Als je een toverformule voor een ander toepast,
Kun je daar lang niet zoveel emotionele aandrang in legen als die persoon zelf.
Toverformules en tovermiddelen zijn niet per Se verbonden met de religieuze kant van hekserij.
Werken met een toverformule in de cirkel, onmiddellijk na een esbatrite, zal nagenoeg zeker buitengewoon effectief zijn.
Maar je kunt ook gewoon op een ander tijdstip een cirkel trekken en je formule uitwerken om toch resultaten te krijgen.
Wat zijn de technieken die nodig zijn om een toverformule toe te passen of magie te bedrijven?
We laten dit even rusten tot je wat beter thuis bent in de religieuze kant.
Dit ritueel mot worden uitgevoerd tijdens wassende maan. Het altaar mag overdekt zijn met bloemen en er kunnen ook bloemen in de cirkel rondgestrooid zijn. Als de coven gewoonlijk rituele kledij draagt, wordt voor dit ritueel aanbevolen dat ten minste bruid en bruidegom rituele kledij dragen bij voorkeur de hele coven.
Er zijn 3 graden van handvasting1é graat =verloving(1jaar en 1dag): 2é graat=voor dit leven: 3é graat = tot in de reïncarnatie.
Het oprichten van de tempel wordt uitgevoerd.
Dit stuk wordt in de plaats van het magische werk geplaatst.
Covenlid: “er zijn personen in ons midden die door handvasting met elkaar verbonden willen worden”.
Priesteres: “laat hen worden genoemd en naar voren worden geleid.”
Covenlid:”…(de naam bruidegom)… is de maan en …(naam bruid)… is de vrouw.”
Bruid en bruidegom komen naar voren en gaan tegenover de priester en de priesteres aan de andere kant van het altaar staan, de bruid tegenover de priester en de bruidegom tegenover de priester.
Priesteres (tot de bruidegom): “ bent u…(naam)…?
Bruidegom: ”ja”
Priesteres:” wat is uw wens?
Bruidegom: “te worden verenigd met …(naam bruid)…, in de ogen van de goden en de wicca tot in de(graad van handvasting)”
Priester (tot de bruid): “bent u …(naam)…?”
Bruid: “ja.”
Priesteres: “wat is uw wens?”
Bruid: : “te worden verenigd met …(naam bruidegom)…, in de ogen van de goden en de wicca tot in de(graad van handvasting)”
De priester neemt de athame op en houdt hem omhoog. De priester overhandigt de staf aan de bruidegom en de bruid. Zij houden de staf tussen hen in, elk beide handen.
Priesteres: “heer en vrouw, hier voor u staan er twee van uw volk. Wees nu getuigen van wat zij te verklaren hebben
De priesteres zet de punt van de athame op de borst van de bruidegom.
Priesteres: zeg mij na: “ik… (naam)…, kom hier uit eigen vrije wil, om verbonden te worden met…(naam bruid)…
Ik kom met alle liefde, eer en oprechtheid, met als enige wens één te worden met haar die ik liefheb. Ik zal altijd streven naar het geluk en welzijn van…(naam bruid), ik zal haar leven verdedigen voor mijn eigen leven. Mogen de athame in mijn hart worden gestoken als ik niet oprecht zou zijn in alles wat ik verklaar, ik zweer dit alles in naam van de goden.*mogen zij mij de kracht schenken me aan mij eed te houden. Zo zij het.”
De priesteres laat haar athame zakken . nu heft de priester de athame op en houdt deze op zijn beurt tegen de borst van de vrou
Priester: zeg mij na” “ik… (naam)…, kom hier uit eigen vrije wil, om verbonden te worden met…(naam bruidegom)…
Ik kom met alle liefde, eer en oprechtheid, met als enige wens één te worden met haar die ik liefheb. Ik zal altijd streven naar het geluk en welzijn van…(naam bruid), ik zal haar leven verdedigen voor mijn eigen leven. Mogen de athame in mijn hart worden gestoken als ik niet oprecht zou zijn in alles wat ik verklaar, ik zweer dit alles in naam van de goden.*mogen zij mij de kracht schenken me aan mij eed te houden. Zo zij het.”
De priester laat de athame weer zakken en bind de rechter hand van de vrouw en de man samen terwijl ze met de linkerhand de staf blijven vasthouden.
Priester: ”zoals het gras van de velden en de bomen van de bossen samen buigen onder de druk van de storm, zo moeten ook jullie samen buigen wanneer de wind krachtig blaast. Maar weet dat de storm even snel weer kan verdwijnen als hij is gekomen. Maar jullie zullen standhouden, sterk in elkaars kracht. Zoals je liefde geeft, zo zul je liefde ontvangen. Zoals je kracht geeft, zul je kracht ontvangen. Tezamen zijn jullie één, apart zijn jullie niets.”
Priesteres: “weet dat geen twee mensen helemaal hetzelfde kunnen zijn. Evenmin kunnen twee mensen volledig volmaakt bij elkaar passen. Er zullen tijden zijn dat het moeilijk te geven en lief te hebben. Maar kijk dan naar je spiegelbeeld als in een bosvijver: wanneer het beeld dat je ziet triest en boos kijkt, dan wordt het tijd dat je lacht en liefhebt (want met vuur doof je geen vuur). Op zijn beurt zal het beeld in de vijver lachen en liefhebben. Dus ruil je woede in voor liefde en tranen voor vreugde. Het is geen zwakte om een dwaling toe te geven; het is eerder een kracht en een teken dat je leert.”
Priester:” heb elkaar altijd lief en help en respecteer elkaar, en weet dan dat je waarlijk één bent in de ogen van de goden en van de wicca.”
Iedereen “zo zij het”
De priester neemt de staf over van het paar en legt hem terug op het altaar. Het touw wordt nu weer los gemaakt vervolgens neemt de priester en de priesteres de paar bij de arm en wordt de cirkel rond geleid om door anderen te worden gefeliciteerd.
Beltane is net als het lentefeesteen vruchtbaarheidsfeest, maar hier betreft het meer het nieuwe leven dat zich voor onze ogen ontwikkelt: een overvloed aan bloemen, de eerste groenten, die onder gras gedeeld worden. Het gaat daarbij met name om e bevruchting van al wat bloeit. Veel oud gebruiken rond Pinksteren zijn tot de meiviering te herleiden. De Meibruid of Pinksterbruid vertegenwoordigt Moeder Aarde als verleidelijk, vruchtbare vrouw. De meibruidegom is de Vegatatiegod die de bloesems bevrucht. Bevruchting is in het plantenrijk iets anders dan zaaien, het zaad is al in het vroege voorjaar gezaaid en ontkiemd en de vegetatie groeit en bloeit. ook de meeste bomen e vaste planten staan in bloei, mar de bloesems zijn nog niet bevrucht. Als r verder niets gebeurt zal de vegetatie uitbloeien en afsterven. deze impasse werd in folkloristische gebruiken over heel Europa wel voorgesteld als de luilak die gewekt moet worden . ook werd wel een dorre boom of stropop verbrand of in het water gegooid. De meiboom is niets anders dan de levenskracht van e vegetatie die uit har sluimering gewekt wordt.
Een beltaneviering voor deze tijd
Beltane was vanouds een landbouwfeest, bedoeld om het kritieke moment in de jaarcyclus , waarbij de verschillende gewassen worden bevrucht, te begeleiden. Nog steeds voltrekt dit wonder van de bevruchting zich elk jaar voor onze ogen en nog steeds hebben we de mogelijkheid hier door een ritueel vorm aan te geven. Zoals ook bij de andere jaarfeesten is gezegd, gaat het er niet om dat de natuur zonder ons haar werk niet kan doen. Ook als we het meifeest niet vieren zal de natuur zich in haar zomerkleed hullen en vrucht dragen. Toch is een meifeest méér dan alleen een dankzegging voor de te verwachten overdaad. Door de levenskracht te prikkelen kunnen we enerzijds wel degelijk de natuur een klein beetje stimuleren en anderzijds kan deze levenskracht ons helpen een aantal zaken in onszelf of onze omgeving een goede wending te geven. Hoe vaak nemen we niet iets ter hand en zetten het in gang, maar laten het daarna verwateren en doodbloeden? Beltane kan worden benut om dergelijke zaken net het duwtje te geven dat ze nodig hebben, zodat de plannen alsnog vruchten zullen afwerpen. Beltane is een moment om bepaalde zaken nieuw leven in te blazen. Beltane is een moment om dat leven vorm te geven. Als je, bijvoorbeeld tijdens de lente hebt besloten vrijwilligerswerk te gaan doen om je medemensen te helpen, is het nu het moment om te kiezen voor een bepaald soort vrijwilligerswerk en te zoeken naar een organisatie waarbij je je wilt aansluiten. Als je jarenlang gegevens hebt verzameld over een bepaald folkloristisch gebruik in je omgeving is nu misschien het moment om te besluiten er een artikel over te schrijven of contact te zoeken met iemand die iets méér met je gegevens kan doen dan ze in een la te laten liggen.
Beltane was vanouds ook een feest voor herders en veehouders, die rond die tijd hun kuddes of vee van het winterverblijf naar het zomerverblijf brengen. Dit werd gezien als een grote verandering, die met de nodig overgangsriten gepaard ging. In ons leven maken we vaak dergelijke veranderingen mee: we verhuizen, gaan naar een andere school, krijgen een andere baan, gaan samenwonen of trouwen, we krijgen kinderen, soms gaan we weer scheiden, met een ander samenwonen, in onze omgeving worden mensen geboren, mensen overlijden, die we op hun beloop kunnen laten of kunnen proberen te beïnvloeden. Als je het beltanefeest zonder anderen viert, kun je een zeer persoonlijke invulling aan het ritueel geven. Als je in een groep de jaarfeesten viert zul je een algemener kader zoeken waarbinnen ieder groepslid een eigen plaats kan vinden. Ook in een groep kun je handelingen of teksten opnemen waarmee elk groepslid iets kan uitdrukken wat op dat moment voor hem of haar belangrijk is.
Als onderdeel van het beltaneritueel kun je in de groep een Meibruid of meibruidegom kiezen. Bedenk een samenhangend geheel van handelingen om haar of hun komst in het ritueel in te passen. Je kunt voor de Meibruid zingen of haar iets geven of toewensen. De Meibruid kan iets doen of zeggen. In het stuk over het Meibruidspaar zijn genoeg ideeën te vinden om dit vorm te geven.
Tussen zaaien en oogsten ligt het moment dat het zaad ontkiemt. Er zijn nog geen tastbare resultaten en de groei vind in het verborgen plaats. De lentefeesten die in heel Europa en ook daarbuiten door de eeuwen heen gehouden zijn en soms nog gehouden worden, hebben de bedoeling ge groeikracht van de natuur te versterken en de winter terug te dringen. Voor een deel vinden we dezelfde gebruiken die e ook met Imbolc al zijn tegengekomen, want de winter laat zich niet zo gemakkelijk verdrijven. Nu gaat het echter niet primair om reiniging van de akkers, maar vooral om het stimuleren van het prille leven dat zich daarin ontwikkelt.
Net als met de Vastenavond optochten werd de winter vaak als een stropop voorgesteld en verbrand of in het water gegooid. Soms hielden koning winter en koning zomer schijngevechten waarbij de winter werd verslagen en verjaagd. Vaak werd het voorjaar plechtig en feestelijk ingehaald door een met groen bladeren versierde jongeman uit het bos op te halen. In Engeland werd dit een Groene Man genoemd. Hier sprak men meestal van een Wildeman. Soms waren er een Lentekoning en een Lentekoningin, soms een Lentebruid. Vrijwel altijd trok men feestelijk rond de akkers om de levenskracht van de lente hierop over te brengen. Gr Lentekoning had vaak een staf of roede waarmee hij op de akkers sloeg om de kiemkracht van de gezaaide zaad op te wekken. Op heuvels, als die er waren, werd een lentevuur gebrand. Veel paasgebruiken, zoals het paasvuur zijn hiervan afgeleid.
Ostara voor deze tijd
Voor hedendaagse heidenen spelen landbouw en veeteelt over het algemeen nog maar een geringe rol. Toch kan de cyclus van het jaar zelfs in een flatwoning aanschouwelijk gemaakt worden. Als je met Inbolc in het ritueel tarwe hebt gezaaid in een ketel of teil kun je dit in je ostara viering opnemen, bijvoorbeeld door er overheen te springen. Springen is sinds mensenheugenis een manier om de groeikracht van de lente op te wekken. Je kunt dit nog versterken door een kaars in de ketel te branden.
Naast de levenskracht van het gezaaide zaad en de levenskracht van het pasgeboren lam of een ander dier kun je ook op andere zaken richten. De groeikracht van de lente kan worden opgewekt om iets dat net op gang is gezet te stimuleren en te versterken. Dit kan een baan betreffen die je net bent begonnen en graag wilt houden. Het kan een project zijn dat je net gestart hebt en dat je een goede kans wilt geven, een relatie die je net bent begonnen. Als je met een groep de lente viert, kun je iets nemen waar de hele groep achter staat of bij betrokken is en proberen hier een extra stimulans aan te geven. Stel dat er landelijk een actie is gestart om een bepaalde bedreigd natuurterrein te behouden. naast de gewone middelen die iedereen kan aanwenden kun je een manier zoeken om met de groep e actie te steunen. Zoek dan iets tastbaars dat de betreffende actie voor jou symboliseert. Stel dat het natuurterrein Kessels heide heet. Je kunt dan een dennentak als symbool voor de actie nemen en deze tijdens het ritueel tussen de groepsleden overgooien om de levenskracht van de tak en daarmee van de actie te stimuleren. Als je het ritueel buiten houdt, kun je de tak zo hoog mogelijk in de lucht gooien en de cirkel zo groot mogelijk maken. De extra inspanning die het kost om de tak zo hoog en zo ver mogelijk te gooien, activeert het muze van de tak, dat op zijn beurt de actie die je wilt steunen weer stimuleert.
Op dezelfde wijze kun je voor alles wat je wil stimuleren een manier vinden om dit in een handeling om te zetten. Je kunt de handeling met een tastbaar voorwerp verrichten, zoals we hiervoor beschreven hebben. Aangezien het meestal gaat om een groei die in het verborgen plaatsvind, kun je ook kiezen voor een voorwerp waarin het eigenlijke object zich onzichtbaar bevindt. Denk aan het ei dat de kern van het leven in zich heeft. Denk ook aan de aarde die het leven in zich verbergt tot het zaad ontkiemt en de sprieten zichtbaar worden. Naast het verrichten van handelingen om bepaalde veranderingen op gang te brengen of versterken, kun je het ostara feest ook gebruiken om je dank voor de hernieuwde levenskracht van e natuur uit te drukken. De handelingen die je verricht kunnen dan je gevoelens naar Moeder Aarde toe uitdrukken. Zonder een religieuze basis in het ostara feest een magische handeling, bedoeld om een verandering tot stand te brengen en niets meer dan dat. In de Middeleeuwen was het christendom over het algemeen het kader waarbinnen de jaarfeesten pasten. Voor hedendaagse heidenen is de religieuze basis een teruggrijpen naar oudere elementen, gestoken in een modern jasje.
De krachten die we in een ostara feest opwekken zijn niet bedoeld om de lente op gang te brengen. Dat gebeurt zonder ons ook wel. Het is veeleer dat we de groeikracht van de lente, die potentieel aanwezig is, benutten. Net als we met het joelfeest gebruikmaken van de kracht die loskomt als het wiel van de zon weer gaat draaien, kunnen we de kracht benutten die in het voorjaar door de natuur wordt opgewekt. Al wat we hoeven te doen is de kracht die latent aanwezig is activeren. Springen, gooien, begieten met water, slaan met de levensroede, verdrijven van de winter, het ontsteken van een vuur, het zijn evenzovele manieren om de levenskracht te activeren.
Inbolc heeft te maken met rituele reiniging en met het opwekken van de sluimerende levenskracht (numen) in de natuur. In de zomer is de hele vegetatie doordrenkt van deze levenskracht. Elk grassprietje, elke graan stengel, elke bloem en elke vrucht straalt deze kracht uit. Als de vegetatie wordt geoogst wordt het numen afgesneden van de aarde. Om ervoor te zorgen dat deze kracht gedurende de winter behouden blijft, zijn bepaalde handelingen vereist. Bij de gebruiken rond het winterfeest en Joel hebben we al een aantal van dergelijke handelingen besproken. Tijdens het winterfeest worden de geesten van overledenen geacht terug te keren en als ze met respect behandeld worden zullen ze ervoor hoeden dat de levenskracht verdwijnt. Met Joel is het na de zonnestilstand nodig de natuur weer op gang te helpen en de wereld wordt in alle opzichten op haar kop gezet op de levenskracht te wekken. De kracht van het graan gebruiken we in de winter door er brood van te bakken waarmee we ons in leven houden. Ook de andere opgeslagen voedselvoorraden bezitten een kracht die onontbeerlijk is . om in het vroege voorjaar de nieuwe vegetatie te laten ontkiemen moet de kiemkracht van het zaad optimaal zijn. In onze moderne technocratische maatschappij laten we dit graan over aan voedselexpertes, die met computergestuurde apparatuur de optimale omstandigheden creëren om het zaad laten ontkiemen.
De essentie van Inbolc bestaat uit het verrichten van handelingen die de sluimerende levenskracht wekken, net voordat deze gebruikt moet worden deze handelingen hebben te maken met ploegen, rituele reiniging en zaaien. Dit waren de heilige rituelen die in ere zijn gehouden vanaf het moment dat de mensheid zich met landbouw heeft beziggehouden.
In het bovenstaande is de nadruk gelegd op het landbouwfeest. Tot de industrialisatie in de negende eeuw is landbouw ontegenzeggelijk het belangrijkste middel van bestaan geweest, maar ook de veeteelt speelde een grote rol en ook voor herders en veehouders was dit een belangrijk jaarfeest. Voordat de dieren in het voorjaar jongen krijgen moet hun levenskracht gewekt worden, zodat de jongen dieren, die binnenkort geboren zullen worden, sterk en levenslustig zullen zijn. Zoals alle in de middeleeuwen in Europa gevierde jaarfeesten is Inbolc ontstaan door het versmelten van romeinse, Germaanse, Keltische en christelijke elementen.
Een imbolcviering voor deze tijd
Inbolc is van oorsprong een ploeg- en zaaifeest. Zelfs als je net over een tuin beschikt kun je dit een bepaalde vorm geven, zoals we in het door ons uitgewerkt ritueel aten zien. Je kunt graan zaaien in een grote houten kuip of plastic bak en deze op het balkon zetten. Met lammas kun je dit graan oogsten en het zaad bewaren om het met Inbolc te zaaien. De eerste keer kun je bij een natuurvoedingszaak biologisch geteelde spelt kopen om te zaaien. Spelt is een tarwesoort die al voor het begin van onze jaartelling verbouwd werd. Door de as van het joelblok, als je dat hebt gebruikt, over de aarde te strooien kun je de kringloop van het jaar meer kracht geven.
Imbolc kan ook op een andere manier vorm krijgen. Met joel kunnen we iets wat is vastgelopen weer op gang brengen. De imbolcviering is eerden bedoeld om iets wat al eerder op gang is gekomen van alle overbodige franje te ontdoen en er een duidelijk doel aan vast te knopen. Misschien heb je met joel het goed, maar wat vage voornemens geuit: “ik wil meer voor de medemensen gaan doen.” Dan is Inbolc een goed moment om je af te vragen wat je allemaal niet voor je medemensen wil gaan doen. Je tijd , energie, kennis en vaardigheden hebben nu eenmaal hun grenzen. Bedenk ook wat je wel zou kunnen doen en maak daar een keuze uit. Als je hebt besloten wat je wil gaan doen, kun je dat uitdrukken in een tekst of handeling waarmee je als het ware je goede voornemens zaait, zodat het vruchten zal afwerpen.
Een ander voorbeeld is dat de groep waarmee je de jaarfeesten viert, met joel het plan heest geopend heilig of heidense plaatsen in het land te gaan bezoeken. Met Inbolc kun je dan alle plannen op een rij zetten. Wat wil iedereen en wat wil men niet? Moet het een heidense plaats zijn of mag het ook een kapel of kerk zijn? Wil iedereen een heilige plaats in de natuur, bijvoorbeeld een beek of bron, denkt men meer aan een gebouw of voorwerp? Wat wil je op die plek gaan doen en wat hoop je er te leren? Je kunt er natuurlijk over discussiëren, maar je kunt ook het lot laten beslissen. Iedereen schrijft bijvoorbeeld de naam van een plaats op die hij of zij graag wil bezoeken. Als deze papiertjes worden bij elkaar gedaan in een mand. Dan schrijft iedereen op wat hij of zij die plaats wil geven. Deze papiertjes gaan in een andere mand. Ten slotte schrijft iedereen op wat hij of zij van die plaats wil ontvangen. Deze papiertjes gaan in een derde mand. Je kunt gewoon iemand een papiertje uit de mand laten pakken om vast te stellen waar de groep heen gaat, wat je er wil brengen en wat je er wilt halen. Je kunt de keuze ook opnemen in een rituele handeling, bijvoorbeeld door driemaal met de lok mee rond te lopen, terwijl iedereen steeds herhaalt: “Heiligdom, heiligdom; winter ga, lente kom!” herhaal en rijm door de eeuwen heen gebruikt om de magische werking van een handeling te verhogen. De intentie waarmee je de tekst uitspreekt is belangrijker dan de woorden zelf. Na driemaal rondgelopen te zijn blijft de groep staan en een groepslid pakt een papiertje uit het eerste mandje. Daarna wordt opnieuw driemaal rondgelopen en een papiertje uit het tweede maantje gepakt. Idem voor het derde briefje. Bovenstaande handelingen zijn te vergelijken met het ploegen van een voor rond de akkers om het gebied af te bakenen en te reinigen. Wat je nog kunt doen is dit afgebakende gebied vullen met kracht. In het voorbeeld van de drie papiertjes kun je ze midden in de cirkel leggen en er omheen dansen, trommelen of chants zingen. Je kunt ook de papiertjes driemaal kloksgewijs doorgeven terwijl iedereen de tekst hardop voorleest om op die manier op te laden. gebruik je eigen creativiteit om een vorm te vinden die het beste uitdrukt wat je wil zeggen.
Voor alle Indo-Europese stammen was het begin van de winter een belangrijk moment . het was de afsluiting van het oogstfeest en de voorbereiding op de winter door het slachten van een aantal dieren en het aanleggen van een wintervoorraad. Voor alle stammen gold het begin van de winter als het begin van het nieuwe jaar. Alleen konden plaatselijke groten verschillen optreden in de datum die hiervoor werd aangenomen, uiteenlopend van begin september tot het begin van december. Het winterfeest was bij al deze volkeren ook het moment dat de doden geacht werden terug te keren naar de wereld van de levenden om er tot na Midwinter te blijven. Het Winterfeest was dan ook in de eerste plaats een Doodenfeest, want de doodden brachten voorspoed en geschenken, zoals later Sint Maarten, Sint Nicolaas en andere heiligen dat zouden doen. Omdat het contact met de andere wereld in de tijd gemakkelijker te maken zou zijn dan anders werd het Winterfeest veelvuldig gebruikt om divineren (orakelen) om de doden en anderen geesten te raadplegen over zaken van levensbelang.
Een winterviering voor deze tijd
Het oude heidense Winterfeest was gebaseerd op de gedachten dat de grens tussen de gewone wereld en de gene zijde in deze tijd wat minder strikt is dan anders. Voor de Indo-Europese volkeren betekende dit dat ze contact konden krijgen met de overleden voorouders die drie generaties lang nog in de winter terug zouden keren. Voor Wicca’s en andere Moderne Heidenen biedt het Winterfeest de mogelijkheid op de een of andere manier contact te maken met een overleden vriend of familielid. Toch zal het begrip voorouders voor hen niet hetzelfde betekenen als voor de Germanen of Kelten, voor wie familie, stam en geloofsgenoot dezelfde groep omvatte. Voor moderne heidenen is de situatie meestal dat hun familie en voorouders een ander geloof aanhangen of aanhingen dan ze zelf doen. Ook zijn zij niet gewent in stamverband te leven en ook daarom betekenen voorouders voor hen iets anders dan voor de heidense Kelten of Germanen. Het Winterfeest is ook voor moderne paganisten een feest om met de andere wereld in contact te komen, maar daarbij hoeven de voorouders geen rol te spelen. Je kunt contact zoeken met een dierbare dode – een familielid, vriend of vriendin – maar je kunt ook onbekende geesten ontmoeten en iets van ze leren. Of je zoekt contact met een totemdier, dat je al eerder bent tegengekomen. Of je stelt je open voor de krachten uit de andere wereld, welke vorm ze ook aannemen. Als je in je religie met de God en de Godin werkt zullen de krachten zich deels rond hun wezen vormen. Tijdens het Winterfeest is het gemakkelijker een persoonlijk contact met de wezens uit de andere wereld tot stand te brengen. Als je eraan gewend bent met de heersers van de elementen te werken zullen die zich in het Winterfeest gemakkelijker manifesteren dan anders. Het bovenstaande moet niet sensationeel worden voorgesteld als het oogverblindende optreden van een bovennatuurlijke verschijning. Soms is een vluchtige aanraking, een flauw lichtschijnsel of nauwelijks hoorbaar geluid het enige dat je een andere aanwezigheid gewaar doet worden. Meestal is het niet meer dan een vaag gevoel dat er iets om je heen is at je niet met je gewone zintuigen kunt waarnemen. door te orakelen tijdens een ritueel voor het Winterfeest kun je de daar aanwezige krachten, welke dat ook zijn, vragen je te helpen het juiste antwoord op een vraag te vinden. Omdat het Winterfeest het begin van het jaar is kun je de uitkomst als aanwijzing voor het hele komende jaar opvatten. In Engeland legde men vaak stenen in het Hallowe’envuur. Ieder zette een eigen teken op een steen en de volgende dag ging men kijken wat het vuur met de steen had gedaan. Als ze waren gebarsten of weggerold was dat een slecht teken voor de betreffende persoon. Ook andere vormen van divinatie tijdens het Hallowe’enfeest waren zeer gelieft. Vooral de appel speelde daarbij een grote rol. In De Keltische maankalender in het zonnejaar, p. 159-161, heeft Ko deze divinatiemethoden beschreven. Sommige spelletjes in de huislijke kring werden door de deelnemers vaak allen als amusement gezien, maar even vaak wilden men iets te weten komen over de toekomstige geliefde of de perikelen in een bestaande relatie. Om te orakelen kun je gebruik maken van de verschillende in de handel zijnde systemen of je eigen orakel ontwerpen. In de kringloop van het leven hebben we een groot aantal technieken beschreven.
Door magisch werk te doen tijdens een hefeestritueel kun je de daar aanwezige krachten vragen en je te helpen iets te veranderen. het is een eenvoudig en veilige manier om een magische handeling te verrichten met een groep of als je alleen bent. Je neemt een kaars met bijbehorende kandelaar of stander, een ketel of schaal en drie smalle stroken papier. De kaars steek je aan. De ketel of de schaal zet je ernaast. Op de eerste strook papier beschrijf je in een paar woorden een probleem. Op de tweede strook beschrijf je het doel dat je wil bereiken en op de derde strook e weg waarlangs je dat doel wil bereiken. Een voorbeeld kan zijn dat je werkloos bent en aan de slag wil. Je kunt de strookjes dan als volgt invullen:
Probleem: ik ben werkloos
Doel: ik wil een vaste baan
Weg: ik ga een sollicitatiebrief schrijven
Deze strookjes ga je in elkaar vlechten. Het vlechten is een eeuwenoude handeling om iets dat je wil bereiken magisch te bekrachtigen. Om drie stroken papier te kunnen vlechten moeten ze niet te breed zijn. je moet ze aan de bovenkant op elkaar leggen en vastmaken, bijvoorbeeld met een nietje of lijm. Daarna vlecht je de drie strookjes in elkaar en maak ze aan de onderkant vast. Terwijl je het doel dat je wilt bereiken visualiseert zeg je:
“Mogen het vuur mijn wens transformeren naar de werkelijkheid”
Hierna steekt je met de kaars de ineengevlochten stroken aan en gooit ze in de ketel of schaal waar je ze laat uitbranden. Als je op het derde strookje had aangegeven iets te zullen ondernemen doe je dat na het ritueel of zodra de gelegenheid zich voordoet. In het gegeven voorbeeld ga je dus een sollicitatiebrief schrijven zodra je een geschikte vacature ziet. Vanouds het Winterfeest, naast een Dodenfeest een Slachtfeest. Op de boerderij werden meestal een of meerdere dieren geslacht. Wat gerookt kon werd in de schoorsteen gehangen en diende samen met de gemaakte worst en balkenbrij als wintervoorraad. Dieren die men niet gedurende de gehele wintertijd konden voederen werden verkocht of geslacht. In onze moderne maatschappij is het slachten steeds meer het werk van specialisten geworden. Het slachten was destijds noodzakelijk om de winter door te komen. In overdrachtelijke zin kan het Winterfeest voor ons nog steeds een slachtfeest zijn. We kunnen ons erover beraden wat e moeten achterlaten (verkopen), wat we willen opofferen (slachten) en wat we willen bewaren (de winter door helpen). In het ritueel kun je dit bijvoorbeeld vormgeven door drie lijstjes in te vullen met dingen die je wilt achterlaten, opofferen of bewaren. Midden in de cirkel zet je een ketel en een brandende kaars. De lijst met zaken die je wilt achterlaten draag je driemaal widdershins de cirkel rond. Je loopt dan naar de kaars en zegt:
“Dit wil ik achter me laten”
Daarna steek je het papier aan en gooi het in de ketel. Dan pak je het lijstje me dingen die je wil opofferen en zegt:
“dit wil ik opofferen”
Ook dit papier verbrand je. Daarna neem je het papier en loop driemaal deosil rond de cirkel. Dan loop je naar de kaars en zegt:
“dit wil ik meenemen”
Daarna verbrand je ook dit papier. Widdershins en deosil lopen zijn eeuwenoude methoden om zaken af te sluiten of te versterken.
In beperkte maten is het Winterfeest ook een laatste Oogstfeest. De geslachte dieren zijn in zekere zin de oogst va de zomer. Noten, zaden, de laatste appels en knolgewassen worden rond deze tijd geoogst. Het Herfstfeest is in dit opzicht belangrijker, maar de winter is nu dichterbij en wat niet in de herfst is geoogst kan nu misschien alsnog worden binnengehaald. De relatie tussen Samhain en oogst is ook dat men de hulp van de doden inriep om voor het volgend jaar een goede oogst te verzekeren. Zaden werden vaak in de winterviering betrokken om de kracht van de doden op het zaad over te brengen. Soms werd van het laatste koren een krans voor de doden gemaakt die tijdens de winteromgang rond de velden werd meegedragen. Zowel het binnenhalen van de laatste oogst als het overbrengen van de kracht op iets dat later geoogst zal worden is een thema dat in een Winterfeest vorm kan krijgen.
Het woord Joel gaat vermoedelijk terug op een Indo-Europese wortel, “kwel, die draaien betekent. Het Oudnoorse jol, het Zweedse jul en het Deense Juul zijn varianten in de Scandinavische talen. Het is mogelijk dat het Oud Engelse Jul door Deense kolonisten in de elfde eeuw over de Britse eilanden is verspreid. Yule wordt in het Engels nog steeds gebruikt om het Kerstfeest mee aan te duiden. Hoewel de geleerden het over de afleiding van het woord joel niet eens zijn, lijkt de betekenis van wiel het meest voor de hand liggend. De gedachte daarbij is dat na het wintersolstitium de zon, na enkele dagen op hetzelfde punt te zijn gebleven, weer in beweging lijkt te komen . het Zweedse en Deense woord voor wiel, hjul, is vrijwel identiek aan de naam van het midwinterfeest. Al in de steentijd was de mens gericht op het wintersolstitium, zoals megalithische bouwsels als Newgrange in Ierland en Meas Howe op de Orkney-eilanden bewijzen. De eerste is gericht op de zonsopgang tijdens het solstitium, de laatste op de zonsondergang.
Het begin van de winter was in heel Europa een belangrijk moment in het jaar. De laatste oogst was binnen, er werd geslacht wat nodig was om de winter door te komen en de geesten van overledenen werden geacht terug te keren naar hun voormalige woonplaats. Ook in het Joelfeest spelen de geesten een grote rol, zoals we aan de hand van vele voorbeelden zullen verduidelijken. In het volksgeloof werd algemeen aangenomen dat geesten in het begin van de winter verschenen en pas na het solstitium weer vertrokken, hoewel ze ook daarna op bepaalde hoogtijdagen nog geacht werden aanwezig te zijn. Het Joelfeest speelde in Noord-Europa, waar de winters langer, kouder en donkerder zijn, een grotere rol dan in het zuiden. Naarmate men verder naar het noorden gaat, komt de zon in de winter minder hoog boven de horizon. Boven de poolcirkel verdwijnt de zon zelfs enkele dagen of weken. Toch is ook in Midden- en Zuid-Europa het Joelfeest door de eeuwen heen een belangrijk moment in het jaar geweest
Een joelviering voor deze tijd
Het Joelfeest is door de eeuwen heen een gelegenheid geweest waarbij de sluimerende levenskracht van de natuur opnieuw werd gewekt. Het exacte moment van het wintersolstitium is daarbij niet van belang. Tussen 17 en 30 december gaat de zon vrijwel elke dag op hetzelfde tijdstip op en onder. Na deze periode van stilstand komt het wiel weer in beweging. In het verleden is meestal een periode van twaalf of dertien dagen beschouwd als de joeltijd waarin deze verandering zich voltrekt. Door dit proces van beweging na stilstand vorm te geven in een ritueel context kun je de aanwezige levenskracht activeren en gebruiken. Het is niet zo dat onze heidense en christelijke voorouders het Joelfeest vierden omdat ze bang waren dat de zon anders stil zou blijven staan. Onze heidense voorouders wisten heel goed dat een magische handeling haar kracht ontleent aan het meegaan met de stroom –nooit door er tegenin te gaan of zich eraan te onttrekken. Door aan de kant te blijven staan kun je de kracht van een rivier bewonderen, maar je hebt er geen deel aan. Door een boot in het water los te laten kun je de kracht van de rivier benutten om een bepaald doel te bereiken. De zon komt heus wel weer in beweging zonder dat wij het Joelfeest vieren, maar door het Joelfeest rond het wintersolstitium te vieren komen wij zelf in beweging. De Joeltijd is, net als het begin van de winter, een moment dat de grens tussen deze en gene wereld wat minder absoluut is. Voor de Germanen, Kelten en andere Indo-Europese stammen waren het de voorouders die nog een aantal generaties lang in de wintertijd contact zochten. Ook tegenwoordig geloven nog veel mensen dat overledenen zich, als ze dat willen, onder de levenden kunnen begeven, soms zonder gezien of gehoord te worden, maar soms ook duidelijk met een van onze zintuigen waarneembaar. Veel moderne heidenen geloven in reïncarnatie, wat niet uitsluit dat overledenen een tijdlang aan gene zijde doorbrengt en bij bepaalde gelegenheden terug kan komen. Anderen geloven dat een overledenen zich geleidelijk aan oplost in de kosmos tot alleen de basiselementen overblijven waaruit weer talloze nieuwe organismen gevormd worden. De Joeltijd kan voor ons een gelegenheid zijn om, op wat voor manier dan ook, contact te maken met een overleden vriend, vriendin of familielid. Ook andere wezens uit de andere werkelijkheid kunnen in de Joeltijd dichter bij ons zijn dan anders. Voor de een zal de aanwezigheid van de God en de Godin een gegeven zijn. Voor de ander kunnen het vele Goden en Godinnen zijn die zich kunnen manifesteren, of krachten die verbonden zijn met een bepaald element, zoals lucht- of watergeesten. Deze wezens kun je op een bepaalde manier eer bewijzen om ze te danken voor hun goede zorgen en de bescherming die ze je bieden. Je kunt ze ook vragen iets voor je te doen, bijvoorbeeld de in het ritueel opgewekte kracht een bepaalde toepassing te geven. Het Joelritueel leent zich bij uitstek om zaken die al een tijd vastzitten opnieuw in beweging te brengen. Probeer datgene wat is vastgelopen een bepaalde vorm e geven en verricht er dan een handeling mee die de beweging uitbeeld. Stel dat je het gevoel hebt at de relatie met een vrind, vriendin of familielid een beetje vastgelopen. Je maakt dat iets dat voor jou deze persoon uitbeeld, bijvoorbeeld door een foto van die persoon te nemen, of een voorwerp dat je van deze persoon hebt gekregen. Leg dit voorwerp midden in de cirkel en loop er driemaal widdershins (tegen de klok in) omheen. Daarna neem je het voorwerp in de hand en loop er driemaal deosil (met de klok mee) de cirkel rond. Door widdershins te lopen laat je dingen achter je. Je laat daarbij het voorwerp liggen, waarmee je aangeeft dat je niet deze persoon achter je wil laten, maar wat er tussen jullie is gekomen. Door deosil te lopen bouw je iets nieuws op. Door het voorwerp hierbij mee te nemen geef je aan dat je samen met deze persoon iets nieuws wil opbouwen en dingen weer in beweging wil zetten. Als je het ritueel met anderen doet kan elk op deze manier iets uitbeelden dat is vastgelopen en weer op gang gezet moet worden.
Het herfstfeest is een dankfeest voor de oogst die op dat moment zijn binnengehaald.
Het gaat daarbij, naast het afronden van de verschillende graanoogsten, vooral om vruchtbomen,
Noten, bessen, bramen, etc.
Het Oogstfeest rond de eerste augustus stond i het teken van de geofferde Vegatatiegod.
Allen in de Griekse Herfstfeesten sterft de Vegatatiegod om als Wijngod herboren te worden.
In Noord-Europa is het Herfstfeest wat gemoedelijker.
Jaarmarkten, kermissen en gilden feesten zijn vanouds met dit jaargetijde verbonden.
De oogst is binnen en de winter is nog ver; dit lijkt het thema van veel hedendaagse Herfstfeesten te zijn.
Een herfstviering voor deze tijd
Het Herfstfeest is een tijd om dankbaar te zijn voor de goede dingen in het leven.
“Count your blessings” zoals de Engelsen zeggen. kijk om je heen en zie wat je allemaal hebt bereikt
Het afgelopen jaar. Zie wat anderen voor je hebben gedaan en wat jij voor anderen hebt betekent.
Doe iets met deze oogst om de kracht die erin sluimert te activeren, zodat je die kracht nog langer zult voelen en kunnen gebruiken. Te vaak nemen we de goede dingen voor lief en richten we ons alleen op problemen die we nog moeten oplossen. Het gaat er niet om deze problemen te bagatelliseren of weg te stoppen. Zie ze alleen in de juiste proporties en laat ze niet de overhand krijgen. De kracht van de herfst kan je daarbij behulpzaam zijn.
Voor de viering van het Herfstfeest kun je afvragen wat het afgelopen jaar het belangrijkste is geweest dat je hebt bereikt of meegemaakt. Misschien heb je je jarenlang ergens voor ingezet, bijvoorbeeld het starten van een eigen zaak, en is het nu eindelijk gelukt. Misschien heb je de liefde van je leven ontmoet, neem een voorwerp dat je “oogst’ vertegenwoordigt of symboliseert, bijvoorbeeld een foto van je geliefde of iets wat met je bedrijf te maken heeft, en doe er in het ritueel iets mee. Bij het Oogstfeest gaat het om iets wat je nog naar je toe wil hallen, als oogst van je inspanningen in het verleden. Bij het Herfstfeest hoef je niets naar je toe te halen, want je hebt het al. wat je doet is de kracht van de oogst opwekken. Je kunt, in het voorbeeld van de geliefde, een foto van deze persoon in de cirkel leggen en hier driemaal met de klok mee omheen lopen en er overheen springen, terwijl je een tekst zegt die uitdrukt welke gevoelens je deze persoon toedraagt. Je kunt er een rijmende spel van maken, waarin je de naam van de betreffende persoon noemt, bijvoorbeeld
“marjolein, het is fijn dat we op elkaar verlieft zijn”. Gedurende het komende jaar kun je dan af en toe voor jezelf de tekst van de spel herhalen “in een ritueel” zodoende de kracht weer te activeren.
Als je met anderen samen het Herfstfeest viert kan ieder voor zich iets nemen wat hij /zij als de belangrijkste oogst van het afgelopen jaar beschouwt. Je kunt ook als groep bespreken wat je het belangrijkste vindt en hier iets mee doen. Je kunt tot uitdrukking brengen wat je met de oogst die nu binnen is wilt gaan doen. Uiteraard kun je, alleen of met een groep, ook gewoon vreugde en dankbaarheid uitdrukken voor de gaven van de natuur die je ook dit jaar weer hebt ontvangen.
Het volgende ritueel in een zelfzegeningsritueel om jezelf ontvankelijk te maken voor magie, gebaseerd op een oude Irse zegening.
Benodigdheden:
Een brandend vuur (of kaars)
Nabijheid van natuurlijk water (of een kom met water.
Voorbereiding;
Zuiver jezelf door een douche te nemen of een kalmerend bad .
Zorg ervoor dat je niet gestoord kan worden en dat je optimaal op de oefening kan concentreren(telefoon van de haak ,gsm uit …)
Regel je ademhaling.
Ga naast het vuur of een kaars staan, met je lichaam en gelaat naar de maan gericht.
Het is niet erg als je de maan niet kan zien,visualiseer ze dan.
Zeg de volgende tekst;
Isis, beschermster en begeleidster, de troon is Uw symbool, Vrouw van de zee, het graan, Godin van het land en de sterren, Dochter, Moeder, Vrouw, Geliefde, ik vraag U om Uw hulp en zegening tijdens dit ritueel.
Belicht mijn pad, het pad van de zoeker naar de geheimen van de hekserij.
Toon (naam) de weg, de weg van de magie.
Zegen (naam) met de kracht van de Aarde onder(haar of hem),
De wateren van de eeuwige zee om (haar of hem)heen,
De energie van het vuur naast en in (haar of hem),
En de lucht rondom (haar of hem).
Ga in pentagramhouding staan en zeg;
Godin van de Maan, Godin van de Sterren, Godin van de pracht van de nachtelijke hemel, van Schittering en Duister, van Kracht en Rust.
Zegen (naam) op (haar of hem) zoektocht naar Uw weg .
Loop nu drie keer deosiel rond het vuur en zeg;
Isis, Moedergodin, Godin van de liefde dat in (naam) ’s hart , ziel en lichaam bevind, zegen (naam) op (haar of hem) zoektocht naar Uw weg.
Ga rustig op de grond liggen of zitten, en voel alle krachten van je naar dit moment vloeien.
Je verlaat het gewone leven om een leven van magie aan te vangen.
Neem dit niet te licht op! Bepaalde dingen kunnen en zullen veranderen.
Hou er ook rekening mee dat deze weg onomkeerbaar is .
Het eerste deel is voor jezelf bedoeld, nu richt je je tot de Godin en de God.
Kon ik de weg van de Oude Goden maar zien, kon ik het magisch pad van zij die mij zijn voorgegaan maar vinden, kon ik de magie van de Oude Wijze maar leren. Werden alle wijsheid en de magische van de voorbije eeuwen nij maar ingefluisterd zodat ik kan genieten en leren van uw schoonheid en kracht, zodat ik de aarde kan liefhebben en de stem van de Goden in het gefluister van de bomen en in het lied van vogels en rivieren zou kunnen begrijpen.
Godin van de Vlam en van de Bron, God van Wind en Zee, van Ster en Steen,Moeder en Vader van alle leven, Ik vraag U om de kennis van de Hekserij, om het zaad van liefde en schoonheid in mijn leven en in de wereld rondom mij te zaaien. Ik beloof plechtig om de kennis die ik opdoe en de magie die ik leer, te gebruiken om te helpen en te helen, te groeien, te verbeteren, te verzorgen en om kracht, liefde en moed in de harten van iedereen rondom mij te zaaien, te koesteren en te kweken.
Ga voor het water staan en steek je handen er in .
Op deze nacht van wedergeboorte in de wereld van magie en hekserij, vraag ik om negen golven van zegeningen.
Vorm met je handen een kommetje en besprenkel jezelf negen keer met water.
Indien mogelijk kan je ook het water ingaan.
Na elke besprenkeling zeg je een regel van de zegening
Een golf van zegeningen voor mijn lichaam, zodat het zich krachtig, mooi en vrij mag voelen!
Een golf van zegeningen voor mijn stem, zodat deze sterk, krachtig en helder mag zijn!
Een golf van zegeningen voor mijn spraak, dat ik gehoord en begrepen mag worden!
Een golf van zegeningen voor mijn werk, zodat ik ook daarin vreugde en bevestiging mag vinden!
Een golf van zegeningen voor mijn vrijgevigheid, zodat deze vrij uit mijn hart en handen mag vloeien!
Een golf van zegeningen voor mijn verlangens, zodat deze vervuld mogen worden ten voordele van iedereen rondom mij!
Een golf van zegeningen voor mijn rijkdom, zodat mijn leven overvloed mag kennen!
Een golf van zegeningen voor mijn gezondheid, zodat deze krachtig, sterk en vitaal mag zijn!
Een golf van zegeningen voor mijn leven, zodat het vreugde en zegeningen aan anderen kan brengen!
Het is vrij normaal dat iemand Helleens twee of misschien drie van de onder gevoegde verschijnselen heeft meegemaakt.
Hebt u er echter zes of zeven ervan, dan toont dat aan dat u paranormale potenties bezit.
Hebt u “ja” geantwoord op tien of zelfs alle opgesomde dingen, dan bezit u vrijwel zeker een groter dan gemiddelde paranormale potentie.
Lees dus verder.
Voelt u soms aan dat de telefoon zal gaan rinkelen, waarna dat ook gebeurt?
Weet u soms al wat uw partner gaat zeggen nog voordat hij zijn mond opendoet?
Hebt u soms sterke gevoelens dat iets staat te gebeuren, waarna dat ook gebeurt?
Bent u ooit, als u alleen thuis was, plotseling door het gevoel bekropen dat er iemand naar u keek of achter u stond?
Hebt u zich ooit onbehaaglijk gevoeld toen u alleen in een theater zat of ergens in de rij stond, en bleek er toen iemand u aan te staren toen u over uw schouder keek?
Droomt u soms van specifieke dingen of situaties die later echt gebeuren?
Neemt u soms stipjes van intens licht rond iemands hoofd waar, of kleurenstipjes die door de lucht zweven?
Hebt u ooit een gekleurde mist rond mensen os dieren waargenomen?
Hebt u ooit gedacht vanuit uw ooghoeken een schimmige figuur te zien terwijl u alleen t’huis was?
Hebt u ooit het gevoel gehad dat u zeker wist dat u iemand die u net voor het eerst ontmoette al ergens van kende, hoewel dat niet zo was?
Bent u ooit, toen u voor de eerste maal een huis binnenliep, direct overweldigd geweest door de warmte, de kilte, het geluk of het verdriet in dat huis?
Hoort u soms terwijl u in slaap valt iemand uw naam roepen?
Werd u ooit overweldigd door een geur die niemand anders kon ruiken en die u aan een overleden familielid of vrind herinnerde?
Hebt u het ooit meegemaakt dat er zich, toen u een antiek sieraad vasthield, beelden en indrukken vormden in uw hooft?
Hebben sterke voorgevoelens u ooit gewaarschuwd niet naar een bepaalde plaats te gaan of iets niet te doen?
Hebt u ooit negatieve gevoelens gehad bij iemand die iedereen graag mag?
Voelt u, als iemand onwel is, soms de drang om uw handen op die persoon te leggen in een poging om hem beter te maken?
Hebt u ooit patronen op gordijnen of tapijten in gezichten zien transformeren?
Hebt u ooit het sterke gevoel gehad dat een familielid os vrind, die aan de andere kant van de wereld woonde, en ongeluk had gehad, wat later zo bleek te zijn?
Hebt u ooit een sterke drang gevoeld om een gedacht of filosofisch getint stuk te schrijven, waarna uw schrijfsel achteraf volstrekt vreemd aan uw manier van denken bleek te zijn?
Het effect dat ik creëerde is nu voor mij een kwel.
Specifiek ( het probleem) mag deze
Spel verdwijnen zodat ik nu heb
De vreugde van (wat u wilde bereiken)
Deze fijne gave.
Spel om een geliefde van je dromen naar je toe te trekken.
Benodigdheden
Een rode en witte roos
Een opgerold stuk papier
Een lok van je haar
Een stukje roze lint
Zo ga je te werk.
Pluk of koop een rode en witte roos.
De bloemen mogen niet volledig open zijn.
Kies bij voorkeur voor oude variëteiten met een weelderige geur.
Bij de witte roos heb je bijvoorbeeld ‘Mme Hardy’ of Boule de Neige’,
Bij de rode ‘Souvenir de Docteur Jamain’ of ‘Cardinal de Richelieu’.
Schrijf op het rolletje papier wat voor iemand je ideale minnaar is.
Wikkel dat rolletje om je haarlok.
Neem de twee rozen en snijd de bloemen overlangs in twee.
Leg een witte helft naast een rode helft,
Met het rolletje papier en de haarlok er tussenin.
Bind de twee helften samen met het roze lint en kus elke helft.
Gooi ze daarna in stromend water, zoals een rivier ,bron of een beek en zeg.
O Venus, breng een geliefde naar mij,
En zorg dat hij/zij warm,
Geestig en sensueel is.
Begraaf de twee andere helften van de rozen samen in de aarde en vraag aan Venus om je spel te zegenen.
Om een liefdesbelofte te bezegelen
Tip
Doe deze spel bij wassende of volle maan, op zaterdag , de dag van de serieuze saturnus
Het doel van deze spel is een geliefde helpen die een verklaring van trouw magisch willen bezegelen.
Gebruik tijdens deze spel steriele naalden en pas op dat u geen (schaaf)wonden (inclusief de speldenprik die u voor deze spel doet) in contact laat komen met bloed van een partner, om gezondheidsredenen.
Dit heeft u nodig
Drie steriele dunne naalden
Tien bessen van elk, van gedroogde hulst, jenever en maretak.
Een zwarte draad van 75 cm lang.
Een witte kaars van 15-20 cm lang
Een rode kaars van 15-20 cm lang.
Een groene kaars van 15-20 cm lang
Lucifers of aansteker
Een potje met een deksel voor de naalden
Twee pleisters
Zo gaat u te werk
trek de cirkel zoals u gewend bent dit te doen.
zeg samen:
om onze liefde en verbintenis te bezegelen
voor elkaar
veel geloften die hier worden gedaan houden één jaar stand.
haal een dubbele draad door de naald en leg er een knoop in. Prik met een andere naald in uw duim, knijp er een druppel bloed uit en doe hem op de draad. Verbind de “wonde en stop de naald in het potje
laat uw partner hetzelfde doen met de andere steriele naald, op een ander deel van de draad, zodoende uw bloed vermijden.
rijg ieder vijf hulstbessen aan de draad, steek de witte kaars aan en zeg:
dat we ons woord mogen houden.
Doe hetzelfde met de jeneverbessen,
Steek de rode kaars aan en zeg :
Dat we trouw mogen blijven.
Herhaal deze procedure met de maretakbessen, steek de groene kaars aan en zeg:
Dat liefde moge bloeien onder deze gelofte.
bind de bessen tot een ketting en hecht de draad af. Hang hem dan boven de haard gedurende een jaar en ééndag.
Kaarsen magie om het negatieve te verwijderen
Trek een cirkel volgens de methode die u kent.
Steek een blauwe kaars aan.
Houd de zwarte kaars tussen uw palmen, sluit uw ogen en concentreer u op iets waarover u bezorgd bent; visualiseer het als een donkere wolk die uit u wegtrekt en in de kaars gaat .
Houd de zwarte kaars boven de vlam van de blauwe kaars om de zijkant zacht te maken, pak de doorn en druk ze in de zwarte was; noem ze terwijl u dat doet bv.
(ik wil van mijn geld probleem af)
Als u vindt dat u al uw zorgen heeft afgewerkt, steekt u de zwarte kaars aan en zegt.
Terwijl u brandt, laat u bezorgdheid los.
Die dan ophoudt terwijl u brandt vallen
De doorns af alle zorgen worden dan
Afgeworpen.
Voor overvloed in uw leven
In het komende jaar
tip;
Deze spel heeft het meest effect als je hem doet met het lughnasadh feest.
neem een driehoekig stuk karton van 10 op 10 op 10 cm en boor met een naald gaatjes in het karton , één in elke hoek boor er dan zeven tussen de hoeken, langs de rand.
trek de halmen van rijpe tarwehalmen met hun onderkant van bovenaf door de gaatjes en bind ze onder het karton samen. Laat ongeveer 15 cm halm (onder de aar) boven het karton uitsteken
bind de halmen vlak onder de aren met een groen lint bijeen
houd uw geestenkooi (dit is de driehoek die je net hebt gemaakt) omhoog en zeg
Kom geest van graan
Leef binnen deze woning
Blijf tevreden tussen plag en dak
En heb geen reden om te dolen.
hang hem in uw keuken en verbrand hem met inbolk onder de graangeest in de zaadtijd in de velden om hem weer los te laten.
Suikekspreuk
Om welkome bezoekkers naar uw huis te trekken
Zo voert u de spreuk uit
trek een cirkel volgens jou strekking
steek een kaars aan en zeg:
machtige jupiter
brenger van vrolijkheid
breng hier goed gezelschap
doe suiker, saffraan, paardebloemwortel en sinaasappelolie in een schaal, meng ze deosiel door elkaar “met de klok mee” en chant:
kom, bij naar honing kom, zon naar bloem
kom, getijde naar kust kom, vreugde om te delen
laat uw geest onder het roeren met het lied meevoeren en probeer een gouden lijn te visualiseren vanaf uw voordeur de wereld in stel u veel vrienden voor en verwelkom familieleden die langs de lijn naar uw voordeur komen blijf schanten en roer totdat het mengsel egaal is
spreid het mengsel op een krant uit en laat het in de zon drogen
doe het mengsel in een potje en vorm er een lijn mee naar uw voordeur telkens als u behoefte heeft aan bezoek of gezelschap
Om u aan krachtige beloften te houden
(deze spreuk doe je het best met belteine)
doel : uw wilskracht vergroten door u een belofte aan jezelf te laten nakomen.
Als onderdeel van uw BELTAINE-FEEST doet u als volgt binnen uw cirkel.
Leg de bezem dwars over uw pad.
Zet één groene kaarsen aan elke uiteinden van de bezem, steek ze aan en zeg:
Deze is voor Marion in het woud
(bij de andere kaars zeg je)
deze is voor Jack zo groen en goed
Houd een verse amandelnoot tussen uw palmen. Visualiseer de belofte die u wilt houden en spreek uw wens tot de noot.
Kraak de noot, (als het nodig is met een notenkraker) doop hem een stukje in het sap van een citroen en zeg:
Ook al smaakt het bitter
Ik beloof mijn trouw.
Doop hetzelfde stuk in een kop met suiker en zeg:
Zoetheid voor wie
Stabiel en stevig standhoudt.
Houd de noot tussen uw tanden en spring over de bezem. Eet de noot meteen op en herhaal dit voor elke belofte die u wilt doen.
om bescherming te bieden tegen wrok
trek een een cirkel zoals je gewent bent .
neem een houtskool blokje en steek het aan.
neem dan een rode kaars en steek ze aan.
neem een spijker en verhit de pint in de vlam van de rode kaars en kerf op de zijkant van de kaars een gelijkzijdige driehoek met de punt naat de wiek toe (naar boven gericht).
strooi nu rozemarijn op het houdskool blokje.
neem nu een zakje dat je om je nek kan binden en leg er de leuwenbekjes één voor één in en zeg daarbij telkens een regel (7stuks).
kracht van een, de machtige zon.
kracht van twee, houd vaste koers.
kracht van drie, angst van de bij.
kracht van vier, betreur alle leed.
kracht van vijf, stem van de bijenkorf.
kracht van zes, beeindig alle leed.
voor de zeven is alle leed verdreven.
houd het zakje tussen uw palmen en visualiseer de kracht ervan als een draak die vuur spuuwd, klaar om alle wrok en onvriendelijkheid die in de buurt komen, te verwoesten. haal het zakje nu door de rook van het wierrook om het te verzegelen.
bind het koortje eraan en draag het zakje om uw hals voor bescherming of hang het in uw huis om uw gezin of huisgenoten te beschermen.
cirkel van zout
(om een boosdoener met zijn eigen
daden te bedwingen)
tnaar behfte, maar hij is het krachtigst
bij donkere maan, de beste tijd om oculte bariéres op te werpen.
trek de cirkel zoals je gewent bent .
steek een zwarte kaars aan en zeg;
donkerte van de maan
alle krachten omhulen zegen deze ruimte
als gewijde grond verban ziekte en verdrietig leed
terwijl ik langs deze cirkel loop.
loop langs de cirkel tegen de klok in (deociel), met de kaars
in uw hand keer naar het midden en zet de kaars neer.
bind nu een plukje haar van de boosdoener met een stukje
zwarte wol (van 10cm lang) goed vast en zeg
(naam van de boosdoener)
door mijn daden zijn de uwe bedwongen.
leg het haar midden op een ronde spiegel van minstens
15 cm doorsnee, strooi er een cirkel van zout omheen en zeg;
ik maak deze cirkel rond
adem over de spiegel, gooi het haar en het zout in een vuur
(een open haard, een barbecue of op een houtvuur buiten)
en zeg;
het kwaad sterft.
door mijn adem.
ouroborosspreuk
om fysiek evenwicht te bevorderen.
tijdstip: u doet deze kunst bij wassende halvemaan om positief evenwicht aan te trekken.
elke dag van de week is geschikt, maar maandag is bij uitstek krachtig.
zo voert u de spreuk uit.
trek een cirkel zoals u dit gewent bent te doen.
zet een zwarte kaars ( van 15-20 cm lang)links van de witte (van 15-tot20 cm lang) neer,
steek ze allebei aan en zeg
hermes, magier van het eeuwige
schenk deze weldaad
van volmaakt elementair evenwicht.
teken met (een groene pen) op een stukje papeir (van 2.5 x 1 cm) het symbol van de ouroboros- de slang die in zijn eigen staart bijt.
als de inkt droog is, haalt u het papier door de wierookwolk. leg het ernaast en vlecht ( negen stukken dik borduurdraad van katoen drie zwarte, drie rode en drie witte van 45 cm lang,) voor uw linkerpols van de zwarte,rode en witte draden
voordat u het om uw pols bind, rolt u hhet stukje papier met de ouroboros om het bandje en wind u de grijze draad (van dik grijs borduurdraad van katoen, van 45 cm lang) er omheen totdat het op is. maak het an stevig vast. draag het bandje met de ouroboros totdat het van uw pols valt.
Maan der der liefde
Zo trekt u een nieuwe geliefde aan.
Zet twee dagen voor volle maan een roze votiefkaars in uw ketel of een grote metalen schaal of andere houder.
Leg naast de ketel een roos en een belletje op uw altaar.
Smeer de pit van de kaars in met etherische rozen- of appelbloesemolie.
Houd de twee daaropvolgende avonden de kaars in uw tot een kommetje gevormde handen en kanaliseer uw liefdevolle gedachten in de kaarsvlam.
Breek op de avond van volle maan een doorn van de roos af en kerf daarmee de naam van uw hart begeerte in de was van de kaars.
Reciteer daarbij:
Ik zal mijn ware lief vinden.
Steek de roze kaars aan en rinkel driemaal met het belletje.
Zeg ondertussen:
Met deze kaars ontstoken ontmoet ik mijn lief waar een puur.
In de gloed van de almaar hoger oplaaiende vlam voel ik al mijn vuur.
Rinkel nogmaals drie keer met de bel en laat de kaars helemaal opbranden.
Liefdesolie
verwen uzelf op een avond met maanlicht met dit sensuele, ontspannende ritueel bad, dat uw huid laat gloeien en u in een verleidelijke aura hult.
Ook met z’n tweeën is dit een sexy bad bij uitstek!
Bereid het mengsel in een fles en voeg dan een scheutje aan een heet, stomend bad toe.
100 ml abrikozenpitenolie
100 ml amandelolie
30 ml aloë- Vera- gel
15 ml rozenwater
13 druppels etherische rozenolie
Meng de ingrediënten goed door ze samen te schudden en giet van het mengsel zoveel als u wilt in het bad. (de ingrediënten moeten van tevoren gemengd worden; als u ze afzonderlijk aan het bad toevoegt, verdunt het water de olie voordat hun magische eigenschappen zich voldoende hebben kunnen verbinden.)
Terwijl u zich uitkleed, stel u dan voor dat u zich klaarmaakt voor uw minnaar, strooi gedroogde kamillebloemen en duizendblad in het hete bad en laat ze trekken.
Steek een roze kaars (voor passie) aan en zeg:
Mijn hart is geopend, ik ben er helemaal klaar voor.
Godin, mogen u mij mijn geliefde brengen! Wees gezegend.
Droom baden in de roze gloed van dit brouwsel
Over wat jullie allemaal zullen doen wanneer de gelegenheid zich daadwerkelijk voordoet!
Zwartepeperspreuk
Het doel van deze spreuk is het concentratievermogen vergroten bij voorbeelden van een examen of een sollicitatiegesprek – en om de focus te handhaven als het zover is.
Zo voert u de spreuk uit
Trek een cirkel zoals uw strekking u dit heeft aangeleerd.
Steek een kaars aan (een gele kaars van 15 tot 20 cm lang) en zeg
Ik verzoek het element lucht mijn doelgerichtheid te geven
Mij te helpen bij mijn vaste voornemen
En te helpen mijn geest te focussen.
Doe twee theelepels water in een olieverdamper en steek het waslichtje aan.
Houd de fles met olie (etherische olie van zwarte peper “piper nigrum”) tussen uw palmen en focus op uw doel. Doe nu zes druppels olie in de brander.
leg gedroogde jeneverbessen in het midden van een kaasdoek van 17.5 x 17.5 cm en doe er zes druppels olie bij; bind dan de punten samen zodat het een zakje wordt.
Hang dit zakje in uw studeerkamer. Doe olie in de verdamper telkens als u gaat studeren en vlak voor een examen of sollicitatiegesprek.
Misschien zie je er wel vreselijk tegen op om bij een coven in opleiding te gaan.
Je school vind je misschien al moeilijk genoeg, en dan nog eens een dergelijke intensieve opleiding erbij in je vrije tijd
. Maar wat leer je nu allemaal in een zodanig opleiding?
Wat moet je allemaal kunnen om ingewijd te worden?
Zeker als je écht geen coven of leermeester kunt vinden en je helemaal alleen het pad moet bewandelen,
dan is het wel handig om te weten wat je moet kunnen voor je jezelf gaat inwijden.
De lijst die ik hieronder geef is niet gebaseerd op een specifieke traditie. Het is een combinatie van de eisen van meerdere tradities.
1. je kent drie manieren om een cirkel te trekken en te sluiten uit je hooft.
2. je kent ten minste drie standaardrituelen voor een esbat en drie voor een sabat uit het hoofd en kunt ze uitlegen. 3.
je hebt ten minste één jaar en één dag al je ervaringen op magisch en ritueel gebied opgeschreven in je heksen dagboek.
4. je kent drie divinatiesystemen en kunt er redelijk mee overweg.
5. je hebt ten minste drie keer magie bedreven en resultaat behaald.
6. je kent de wicca rede uit het hoofd en je kunt aangeven hoe je ernaar leeft.
7. je schrijft een opstel over de geschiedenis en gebruiken van een door jou gekozen heksentraditie.
8. je hebt ten minste voor één jaar en één dag de heksenkunde bestudeerd en je vorderingen genoteerd in je heksen dagboek.
9. je bezit alle altaarbenodigdheden en weet hoe en waar ze moeten liggen op en rond je altaar.
10. je hebt ten minste drie esbats en drie sabats gevierd, alleen of in groep.
11. je hebt ten minste één jaar en één dag uitgebreid de kruideleer, volksgeneeskunde of alternatieve geneeswijzen bestudeerd.
12. je hebt een boek der schaduwen gemaakt en kunt die laten zien.
13. je hebt kennis van de opbouw van een ritueel en hebt minstens drie rituelen voor een esbat, drie voor een esbat en droe dagelijkse rituelen (bv. Voor bij het opstaan, eten, slapengaan) zelf geschreven.
14. je kunt een magische cirkel openen en sluiten en je kunt aangeven of een bestaande cirkel geopend of gesloten is.
15. je kunt rituele oliën bereiden voor drie gelegenheden ( bv. Sabat, esbat, magisch werk).
16. je kunt aangeven op welke wijze de liefde voor de natuur in jouw leven een belangrijke rol speelt.
17. je hebt ervaring met meditatie en visualisatie.
18. je hebt ten minste eenmaal een visualisatie geschreven en hem met succes uitgevoerd.
19. je hebt op eigen wijze contact met de Godin en de God onderhouden en je kunt duidelijk maken hoe.
Sommige denken misschien “ is dat alles”, Terwijl anderen het vreselijk veel vinden. Covens vinden vaak dat je nog meer moet kunnen voordat ze je vraag om inwijding accepteren. Als solitair kun je je voorlopig aan bovenstaande richtlijnen houden.
lees eerst aandachtig het ritueel een paar keer door en leer uit je hooft wat je zeggen moet.
trek kleren aan die een beetje vuil mogen worden.
zoek in een boek of op je pc een plaatje op van een godin die je mooi vind of waar je je toe aangetrokken voelt. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld een plaatje van athena,issis of diana vind. Maak dan een kopietje van het plaatje.
zoek ook plaatjes van een god. En maak ook hier een kopie van het plaatje.
Het ritueel
ga naar buiten en kies een boom.
Neem het kopietje van de godin en leg dit met de afbeelding naar boven twee meter van de boom op de grond zodat je er gemakkelijk omheen kunt lopen.
loop je in de richting van de wijzers van de klok in een cirkel om de boom en het kopietje heen. Maak de cirkel zo groot dat je er straks gemakkelijk in kunt liggen. Terwijl je dat doet zeg je het volgende:
ik (je naam) reinig deze plek
van al het kwade dat hier ooit is gebeurd,
omdat ik op deze plek de goden wil ontmoeten
nu ga je in de cirkel staan en zegt;
Grote Godin, Moeder Aarde,
Ik (je naam) wil graag uw dochter/zoon zijn.
Hier op deze plaats wil ik u leren kennen,
En deze wegen bewandelen waar u mij naartoe leidt.
Daarna ga je op je buik op de grond liggen. Blijf daar een paar minuten liggen. Probeer de Godin te voelen, te horen, te zien of te ruiken. Voel welke gevoelens er in je naar boven komen. Misschien komen er spontaan woorden op in je hooft. Beschouw dit als woorden die van de Godin afkomstig zijn, en probeer eventueel “terug te praten”.
Als je het gevoel hebt dat je de Godin hebt gezien, gevoeld, gehoord of anderszins met haar hebt kennisgemaakt, bedank haar dan dat ze zich aan jou heeft laten zien en sta langzaam weer op.
Pak het kopietje van de god. Zet het kopietje tegen de boom en ga aan de andere kant van de boom tegen de boom aanzitten, of als je dat fijner vind, sla dan je armen om de boom heen. Daarbij zeg je het volgende:
Grote God, heer van het woud.
Ik (je naam) wil graag uw dochter/zon zijn.
Hier op deze plaats wil ik u leren kennen,
En de wegen bewandelen waar u mij naartoe leidt
Blijf enkele minuten tegen de boom zitten of omhels de boom, en probeer de God te voelen, te horen, te zien of anderszins contact met hem te maken, op dezelfde manier als je de Godin probeerde te voelen.
Als je het gevoel hebt dat je de God hebt ontmoet, bedank hem dan dat hij jou heeft laten zien en sta langzaam weer op.
Begiet de grond met een beetje water, en begraaf een stukje van je brood terwijl je het volgende zegt:
Ik deel mijn eten met de natuur,
Omdat ik het van haar heb gekregen.
Eet daarna de rest van je voedsel op en drink de rest van je water .
Wij danken U, Godin, voor deze nieuwe morgen; wij danken u voor de rust van de nacht zonder zorgen, voor gezondheid, liefde en vrienden die U ons schenkt. Wij danken u voor alles wat uw goedheid ons brengt. Godin in het universum, wij danken U.
Natuurlijk is het niet makkelijk om je familie te vertellen dat je een heks bent.
Bij vele mensen is er aan het woord heks nog steeds een negatieve gedachten aan verbonden.
Je bent daardoor misschien bang dat ze het niet goed zullen vinden en verbieden met vrinden om te gaan omdat ze een zogezegde slechte invloed op je hebben.
De grote vraag blijft:
Wil je het vertellen, en waarom wil je dat.
Het is natuurlijk altijd beter dat je het zelf vertelt dan dat je ouders er toevallig achter komen of van iemand anders horen.
Want dan zal voor hen de schok nog groter zijn en zullen ze het misschien nog minder accepteren.
Maar hoe vertel ik het dan?
Nu je toch hebt besloten hebt het eindelijk te vertellen.
Dit doe je niet zomaar.
Je snapt wel dat het niet verstandig is om even tussen de soep en de aardappelen te zeggen mam pap ik ben een heks en dan als een pijl uit een boog de tafel te verlaten.
Je moet je er wel op voorbereiden ( tenminste als je het zeker zelf wil vertellen) want ze zulle ongetwijfeld wel veel vragenhebben die je misschien niet allemaal kunt beantwoorden.
Een slimme methode is om ze een boek in de hand te stoppen.
Daarin kunnen ze lezen waar jij je mee bezig hout en krijgen zo meteen antwoord op hun vragen zonder dat jij daar je hooft moet op breken.
(het is natuurlijk wel handig om het boek eerst zelf eens goed door te nemen voor je het in hun hand stopt zodat je natuurlijk wel weet wat er juist in staat.)
bovendien zullen ze altijd wel dingen in vermeld staan waar je wat aan hebt, of dat totaal nieuw voor je is.
Moet ik paranormale gave hebben om een heks te worden?
Nee: heksen en paranormaliteit staan eigenlijk helemaal los van elkaar,
Maar het is wel zo dat vele heksen hun paranormale talenten goed ontwikkeld hebben.
Wanneer mag ik mezelf een heks noemen?
Er zijn geen regels voor wanneer je jezelf nu wel of niet een heks mag noemen; ook heb je geen diploma of inwijding nodig om jezelf een heks te kunnen noemen.
Je kunt jezelf een heks noemen vanaf het moment dat jij het gevoel hebt dat jij die dingen doet en gelooft, die heksen doen en geloven.
Kun je leren om een heks te worden?
Ja, je kunt alle dingen die heksen doen leren,
Maar eigenlijk ben je dan al een heks omdat jij je met deze dingen bezighoud.
Kan ik alles wat heksen moeten kunnen leren en lezen uit boeken?
Nee, hekserij is een ervaringsreligie,
Dat wil zeggen, jou beleving ervan is gebaseerd op je eigen ervaringen.
Als je dus alleen (nog) maar dingen uit boeken hebt gelezen,
Heb je nog geen echte ervaring.
Wel kun je veel dingen met behulp van boeken (of het internet) leren,
Maar zonder deze te proberen blijven het alleen maar teksten die ergens in je hoofd zijn opgeslagen
Is het gevaarlijk om te experimenteren met informatie die ik van het internet of boeken heb gehaald?
Nee, gevaarlijk wil ik niet zeggen, maar dat hangt natuurlijk af van wat je precies wil uitproberen.
Wél moet je heel goed op je hoede blijven.
Waar kan ik heksenspullen vandaan halen?
Als je solitair bent, zul je je ogen en oren goed moeten openhouden om alles te kunnen kopen.
Je kan ze ook vaak gemakkelijk zelf maken.
Als je bij een coven bent aangesloten, kunne zij je meestal wel het adres geven van handige winkels, of anders kun je aan andere heksen vragen waar ze hun spullen vandaan hebben.
Op het internet valt ook het één en ander te bestellen, maar daarbij is het moeilijk om aan te voelen of het wel echt bij je past.
Wat is een heksenkring (coven)?
Een coven is een heksenkring die meestal uit niet meer dan dertien leden bestaat, waarvan er één de plaats van de hogepriesteres en één de plaats hogepriester inneemt:
Zij leiden de coven.
Een coven heeft zich ten doel gesteld om samen de jaarfeesten en de maanfeesten te vieren, samen divinatie en magie te bedrijven, samen te studeren en samen plezier te hebben.
Een coven is een hele hechte (vrinden) groep, waarvan de leden op een gelijke manier hun religie beleven en belijden.
Hoe oud moet ik zijn om toegelaten te worden tot een coven?
Covens zullen nooit iemand dat nog geen achttien jaar is toelaten:
Ze vrezen dat problemen met de ouders van deze (minderjarigen) kinderen te krijgen, of dat anderen zullen denken dat ze (minderjarige) kinderen dwingen om lid te worden van de coven.
Wat moet ik allemaal kunnen en weten
Om toegelaten te worden tot een coven?
De precieze criteria zijn bij elke coven verschillend,
Maar absolute beginnelingen worden niet toegelaten.
Waar vind ij een coven (bij mij in de buurt)
Waarschijnlijk vind je geen coven bij jou in de buurt,
Maar zul je een tijdje onderweg moeten zijn om bij de dichtstbijzijnde coven te komen.
Ga er vanuit dat je (minstens) een half uur moet reizen en denk er van te voren goed na of je er de tijd en het (zak) geld voor (over) hebt.
Waar moet ik op letten als ik lid van een coven wil worden?
·Wat is je gevoel over hen?
·Welke traditie volgt e coven en sluit deze aan op jou persoonlijke geloofsbeweging?
·Kost het (veel ) geld of is het gratis om lid te zijn?
·Hoe vaak komt de coven samen?
·Wat verwacht de coven van jou als nieuw lid en wat verwacht jij er van de coven
Stel zoveel mogelijk vragen en geef eerlijk antwoord op de vragen die aan jou gesteld worden.
Natuurlijk moet je op nog veel meer dingen letten, dit zijn alleen maar een paar richtlijnen.
Wat is inwijding?
inwijding is een soort rang binnen een coven, die je bepaalde verantwoordelijkheden binnen de groep geeft.
Voor de eerste inwijding (of na de nieuwelingenwijding) wordt er alleen maar van je verwacht dat je hard studeert om alle basisvaardigheden te leren.
Na je eerste inwijding mag je rituelen alléén doen en mag je soms een speciale taak verrichten tijdens groepsrituelen.
Na je tweede inwijding mag je zelfstandig hoger magisch werk verrichten en mag je, als dat nodig is de hogepriesteres of hogepriester vervangen als deze er niet toe in staat is.
Na je derde inwijding mag je zelf je eigen heksenkring of coven leiden als je dat wil.
Wanneer je niet in een coven werkt, heeft een inwijding niet veel zin.
Inwijdingen horen bij een traditie en een groep : als je geen traditie volgt, heb je ook geen inwijding nodig.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn eerste inwijding kan krijgen?
Normaal gesproken duurt het één jaar en één dag (vanaf het moment dat je het eerste contact met een coven legt), voordat je klaar bent voor je eerste inwijding.
Moet ik zelf vragen om mijn eerste inwijding?
Ja, dat is wel gebruikelijk, covenleiders zullen er nooit op aandringen om je in te wijden.
Wél zullen ze je laten weren dat je ver genoeg bent voor je eerste inwijding.
Hoe word ik zelf hogepriesteres of hogepriester?
Als je vanuit een coven een eigen groep wil oprichten, dan moet je in de derde graat zijn ingewijd.
Als je zelf een kring start zonder ooit in een bestaande kring (of coven) te hebben gezeten, word jij automatisch één van de leiders tenzij je het leiderschap overdraagt aan één of twee leden die meer ervaring hebben dan jij.
Hoe start ik mijn eigen coven?
Als je andere gelijkgestemde mensenuit jou omgeving kent en je wilt samen feest vieren en studeren, dan kun je een coven, een (jaar) feest of een studiegroep opzetten.
Denk ook na over de kosten, de plek waar je samenkomt en de criteria om lid te kunnen worden.
Wat is het minimum aantal leden dat een coven kan hebben?
Een coven telt minimum één hogepriesteres, een hogepriester en één lid.
Waarom willen heksen heel graag lid van een coven worden?
Veel heksen denken dat,wanneer ze niet in een coven zijn opgenomen of geen inwijding behalen, ze geen volwaardige heks zijn.
Zijn bang dat andere (wel ingewijde) heksen dan op hen neer zullen kijken of hen minachten.
Anderen zijn lid van een coven omdat ze graag samen de feesten willen vieren of omdat ze heel graag vanuit een coven worden begeleid in hun heks zijn.
Hoe dan ook, of je nu wel of niet in een coven zit of er in terecht wil komen: je bent een volwaardige heks wanneer je dat vindt dat je het hent.
Onsterfelijk, eeuwig, onuitsprekelijk en ongeschapen, vader van alle dingen,
Vader van alle dingen, die gedragen worden door de kar die zonder ophouden werelden doorrolt,
Die altijd draait; beheerser der geësthetiseerde onmetelijkheden,
Waar de troon van uw macht zich verheft,
Van de hoogte vanwaar u te duchten ogen alles ontdekken,
En uw schone en heilige oren alles horen,
Uw kinderen, die u bemind hebt van af de geboorte de eeuwen;
Want uw gulden en grote en eeuwige majesteit schittert boven de wereld en de hemel der sterren uit;
U zijd boven dat verheven, o tintelend vuur;
Daar verlicht u en onderhoudt uu zeven door uw eigen glans,
En uit uw werken komen te voorschijn onuitputtelijke
Beken van licht die uw oneindige geest voeden.
Deze oneindige geest voedt alle dingen,
En maakt deze onuitputtelijke schat van substantie altijd gereed voor de generatie die haar bewerkt en die de vormen waarop u van af de aanvang u merk gezet hebt, Toeeigent.
Uit deze geest leidden ook hun oorsprong af die zeer heilige koningen die rondom u w troon zijn en die uw hoefstoet uitmaken,
O vader van het universum! O eeuwige!
O vader der welgelukkige stervelingen en onsterfelijke.
U hebt in tbijzonder de machten geschapen die bewonderenswaardig gelijk zijn aan uw eeuwige gedachten en aan uw aanbiddelijke essentie, u hebt ze gesteld hoger dan de engelen, die aan de wereld u wilt verkondigen;
Eindelijk hebt u ons geschapen op de derde rang in ons rijk der elementen.
Daar is voortdurende oefening het loven van u en het vereren van uwe verlangens;
Daar branden wij zonder ophouden in het streven om u te bezitten.
O vader! O moeder! O bewonderenswaardig archetype van de moederschap en van de reine liefde! O zoon, O bloem der zonnen! O vorm van alle vormen,