We noemen het vragen van hulp aan de Schepper voor de behoefte van de mens : het gebed
Het gebed is een belangrijke indicatie van overgave en geloof aan Allah.
Vandaar dat de profeet( saw ) heeft gezegd:
Het gebed is de essentie van alle verschillende soorten gebedsvormen.
De Schepper stelt: Bid tot mij, zodat u uw gebeden zal beantwoorden. Hij is ons dichtbij en neemt onze gebeden in ontvangst. Hij beveelt ons om onszelf met een oprechte hart naar Hem te richten en stelt in Soera Bakara:
En wanneer mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept. Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.
In een Hadis-i wordt gezegd: Het moment waarop de mens het meest dichtbij God is, is het moment van de Sadjda ( secde ), bid daar veel tijdens de Sadjda.
Het gebed moet begonnen worden in de naam van God en de Salat-u Salam over de profeet.
Tijdens het gebed moet men zich vermijden van overdrevenheid en buitensporigheid.
Één van de kern voorwaarden voor acceptatie van het gebed is het eerlijk verkregen inkomen. Zonder een eerlijk verkregen inkomen zal het gebed ongeldig zijn.
In plaats van alleen voor onszelf te bidden kunnen we beter ook voor anderen bidden.
Ik eindig mijn preek met een gebed van de profeet:
Mijn God, ik schuil en zoek mijn toevlucht bij jou voor nutteloze kennis, een angstloze hart, grenzeloze wil en voor onbeantwoorde gebeden.
De mens heeft met andere mensen in zijn leven familiebanden.
In de eerste plaats door de ouders, het gezin en op andere manieren worden de banden teweeg gebracht.
Onze Schepper wil dat die familiebanden worden beschermd en stelt:
O, gij mensen, vreest uw Heer, die u van één enkele ziel schiep en daaruit haar echtgenote schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en ( weest plichtsgetrouw ) betreffende de familiebanden.
Voorwaar, Allah is bewaker over u.
Waardige broeders en zusters !
Het beschermen van familiebanden gebeurt door het bewaken van het goed omgaan met de familie.
In een Ayet-iKerim wordt gezegd :
Geef de verwanten, de armen en de reiziger het hun toekomende, maar verspillers niet.
Voorwaar, de verspillers zijn de broeders der duivelen en de duivel is ondankbaar jegens zijn Heer.
Waardige Moslims !
Wanneer de liefdevolle relatie met de mensen in onze directe omgeving verslechterd, begint dit eerst met het gezin, daarna met de familie, daarna met de buren en kennissen en uiteindelijk met de hele gemeenschap en samenleving.
Onze profeet ( saw ) , die wilde en vond dat de relatie en band met de familie altijd voort moest duren.
Laten we de hutbe eindigen met een Hadith - i Serif :
Iemand beschermt de familiebanden niet door de familie meer te geven dan wat hij zelf krijgt ; iemand beschermt de familiebanden pas echt wanneer, ook al wordt hem geen interesse getoond, hij doorzet in de relatie.