Qoetbah van vrijdag 15 - 7 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Naast bescherming van ons verstand, begeerte, bezittingen en godsdienst, verplicht de Islam ons ook om onze generatie te beschermen.
Evenzo, dienen we volgens de Islam onze kinderen te beschermen in termen van fysieke en geestelijke gezondheid.
Om deze reden, is het voor ons, onze plicht om maatregelen te nemen tegen allerlei mogelijke zaken die de toekomst van onze kinderen in de negatieve zin kunnen beïnvloeden.
Onze profeet Muhammed (s.a.v.) heeft de kinderen op een speciale manier bejegend en hun veel liefde getoond.
De kinderen die in de tijd van onwetendheid geen liefde, genade en medelijden
hebben gekend en ontvangen, zijn dankzij de Profeet (s.a.v.) het voorbeeld voor de samenleving geworden.
Onze kinderen zijn door Allah aan ons toevertrouwd.
Onze verantwoordelijkheid is om hen te beschermen en hen een gedegen opvoeding te geven.
Ze zijn de toekomst van onze gezinnen en natie.
We moeten niet vergeten dat het voortbestaan van een natie alleen tot stand kan komen door goed opgeleide generaties.
Kinderen die een gebrek hebben aan geloof, ethiek, moraal en wetenschap, kunnen niet voor de toekomst van een natie zorgen.
In een spreekwoord wordt het belang van opvoeding en opleiding heel mooi benadrukt :
"Men moet de boom buigen als hij jong is".
In een ander spreekwoord wordt benadrukt wat het effect van overdrijvingen tijdens het opvoeden op de kinderen kunnen zijn :
"Zeg niet te veel, anders maak je ze brutaal.
Geef ze genoeg te eten, anders worden ze dieven".
Dat opvoeding en opleiding in het gezin begint, en op school en in de
samenleving een vorm krijgt, is een bekend feit.
Om onze kinderen volwaardig op te voeden, hebben op de eerste plaats
de ouders en daarna, alle mensen in de samenleving, een grote
verantwoordelijkheid.
Ik wil mijn preek beëindigen met een vers uit de Koran en een overlevering van de Profeet (s.a.v.) :
In soerah Kehf, vers 46 zegt Allah het volgende :
"Het bezit en de zonen zijn de versieringen van het wereldse leven, maar de goede blijvende daden hebben bij Allah een betere beloning en betere verwachting".
De Profeet (s.a.v.) zegt :
"Behandel u kinderen goed en geef hen een mooie opvoeding".
Qoetbah van vrijdag 8 - 7 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Allah heeft de mens vele gunsten gegeven om zonder moeite zijn/haar leven te leiden en op de juiste manier zijn/haar plichten te verrichten.
De belangrijkste van deze gunsten is zijn/haar vader en moeder.
Onze vader en moeder zijn een middel die ons tot de wereld hebben gebracht.
Deze situatie wordt in de Koran in Soera Ahkaf, vers 15 als volgt weergegeven: "Wij hebben de mens goedheid tegenover zijn ouders bevolen.
Zijn moeder heeft hem met moeite gedragen en hem met moeite gebaard".
De moeder verdient veel respect van haar kind.
Ze heeft haar kind met veel moeite gedragen en gebaard.
Na de geboorte geeft de moeder veel aandacht aan haar kind om er voor te zorgen dat haar kind gezond opgroeit, goed slaapt en hiervoor wordt ze vaak midden in de nacht wakker om haar kind te verzorgen.
Dit doet zij helemaal niet met tegenzin, maar ze heeft er juist plezier in om haar kind te verzorgen, zelfs bij schonen van de luiers van haar kind.
Vooral het offer van de moeders met een gehandicapt kind is niet met woorden uit te drukken.
Het is daarom zeer belangrijk om je tegenover je moeder met alle respect te gedragen en haar te helpen.
De rechten van de vader mogen we zeker niet onderschatten.
Om zijn kind met zorg op te voeden, steekt hij veel energie in zijn groei en zijn toekomst.
Hij doet dit door zijn kind te gunnen wat hij zichzelf niet gunt.
Het wordt ons dus bevolen om onze vader en moeder met liefde en zorg te bejegenen.
In de Koran in Soera Isra, vers 23 en 24 wordt dit als volgt weergegeven:
"Uw Heer heeft u bevolen,zeggende: "
Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders.
Indien één van hen bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Offf" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een prettig woord.
En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg:
O mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was.
Het is een absoluut bevel van Allah om de vaders en de moeders met respect te bejegenen.
Wie dit niet doet, begaat een grote zonde.
Dit wordt door Profeet Muhammed (s.a.v.) als volgt genoemd:
"De grootste zonden zijn:
1. Het toekennen van deelgenoten aan Allah
2. Ongehoorzaam zijn aan de ouders
3. Het doden van een persoon zonder recht
4. En een valse eed afleggen."
Na de bestudering van de verzen en hadith in deze preek, kunnen we met gezond verstand niet accepteren dat we onze vader en moeder alleen op één dag van het jaar herinneren.
Een van de wegen om tot het Paradijs toegelaten te worden, is door je vader en moeder met respect te bejegenen.
Dit kan niet door dit één keer per jaar te doen, maar continue.
We moeten ons afkeren van verbale en non-verbale activiteiten die hen kunnen schaden.
We moeten niet vergeten dat onze kinderen ons op dezelfde manier zullen bejegenen als wij onze vader en moeder hebben bejegend.
Ik wil mijn preek beëindigen met de overlevering van de Profeet (s.a.v.):
"De zegening van Allah is bij de zegening van de vader en de moeder,
Qoetbah van vrijdag 24 - 6 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Isra betekent, volgens het woordenboek, nachtwandeling. Miraç betekent omhoog klimmen of verhogen. Isra en Miraç worden in de Koran als volgt beschreven.
Heilig is Allah, die om een deel van de verzen te openbaren zijn dienaar (Mohammed) bij nacht van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee bracht, waarvan wij de omgeving hebben gezegend. Voorwaar! Hij is de Alhorende, de Alzienende.
Waardige broeders en zusters !
De Miraç, oftewel de hemelvaart heeft als gebeurtenis belangrijke berichten in zich. Allereerst is de hemelvaart een test van het geloof. Het is belangrijk dat we met een geloof als die van Abu Bakr ons kunnen overgeven aan de Profeet (sav). Aan de andere kant is het belangrijk dat het vijf keer bidden per dag, de Salat, tijden de Miraç verplicht werd. Onze Profeet(sav) heeft de Salat beschreven als de Hemelvaart van een gelovige. Door te bidden kan een gelovige de miraç van de Profeet (sav) in het hart voelen.
Ook in deze nacht werd in de laatste twee verzen van Soera Bakara het goede nieuws gegeven dat alle zonden, behalve het aanbidden van meerdere goden en het inpikken van andermans recht, vergeven kunnen worden.
Eewaardige broeders en zusters !
De nacht van Dinsdag 28 juni op woensdag 29 juni is het de gezegende Miraç. Laten we middels deze nacht een ander koers geven aan ons leven. Laten we het bidden niet slecht als een gewoonte, maar als een Miraç naar de Schepper proberen te beleven. Laten we gebruik maken van de vruchtbaarheid van die nacht en op zoek gaan naar wegen die naar Hem leiden.
Laat Allah die nacht zegenen, onze gebeden aanvaarden en onze zonden vergeven inshallah! LaatAllah ter dezer gelegenheid,in respect van de Profeet (SAV) die met een hoogste kracht van Mescid-i Haram naar Mescid-i Aksa werd gebracht, onze broeders in Palestina helpen en alle andere Moslims over de hele wereld, die het moeilijk hebben helpen, Inshallah !
Qoetbah van vrijdag 17 - 6 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Vandaag zullen we het hebben over verspilling.
Een van de belangrijkste uitgangspunten van de Islam, om een vredig leven tot stand te brengen, is bewust leven.
Bijvoorbeeld, tijdens het eten en drinken, geld uitgeven en praten, zouden we ons moeten richten, op referenties, die gesteld zijn door de Islam.
Het tegenovergestelde van dit, is verspilling.
Verspilling houdt in, dat iemand meer dan nodig uitgeeft en doet,
met andere woorden, zich bezig houdt met buitensporige uitgaven en gedrag.
Enkele voorbeelden zijn: te veel slapen, onnodig geld uitgeven, en te veel eten.
Allah benadrukt in de Koran in Soera 25, Furkan vers 67
de eigenschappen van de volwassen moslims als volgt:
"Zij zijn die niet overdrijven en niet te zuinig zijn wanneer zij bijdragen geven, maar daartussen het midden houden".
De door Allah aan ons geschonken leven, gezondheid, lichaam, echtgenoot, kinderen, status, geld en andere bezittingen, zijn allemaal aan ons, met vertrouwen door Allah gegeven. In het hiernamaals zullen we worden ondervraagd , waar en hoe,
we deze gunsten van Allah hebben gebruikt.
Dit wordt in de Koran in Soera 102, Tekâsür vers 8 als volgt vermeld:
"Op de dag des Oordeels zult u worden ondervraagd over uw uitgaven".
Als volk verspillen we helaas heel erg veel.
Te beginnen met het brood, die zonder bij na te denken, worden weggegooid,
tot openbare goederen zoals,
elektriciteit, water, gas en allerlei andere zaken die worden verspild.
Daarnaast gebruiken we onze tijd ook erg inefficiënt en verkeerd.
We hechten veel meer waarde aan zaken, die door andere mensen goedgekeurd worden, of ons aanspreken, zoals; gelijk na je werk televisie kijken, of naar het café gaan, terwijl je je tijd met je vrouw en kinderen, gezamenlijk hoort door te brengen.
Er is helaas, zelfs binnen in onze eigen huizen te veel scheiding, die op den duur,
een realiteit zal worden, met allerlei ernstige gevolgen.
Zoals kinderen die uit huis willen, of vaders die hun kinderen uit huis zetten.
Dit zijn enkele voorbeelden van de gevolgen van verspilling.
Ik wil mijn hutbe beëindigen met twee verzen (vers 26 en 27) uit de Koran,
Soera 17 Đsrâ: (vers 26) "Geef de verwant wat hem toekomt, de armen,
en wie onderweg is, en wees niet verspillend.
(vers 27) De verspillers zijn de broeders der duivelen en de duivel is ondankbaar jegens Allah".
Qoetbah van vrijdag 10 - 6 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Vandaag zullen we het hebben over de bruiloft, en onze tradities en gewoonten.
Onze gewoonten en tradities bepalen de kenmerken van onze samenleving.
Bijvoorbeeld, de manier waarop we onze bruiloften tegenwoordig in de Islamitische gemeenschap organiseren, wordt beïnvloed door de tradities
en gewoontes.
Echter moeten we heel goed bedenken dat wat we doen tijdens een dergelijk bruiloft,
die gekenmerkt wordt als een Islamitische bruiloft, wel of niet binnen de Islamitische regels passen.
We zouden ons moeten afvragen hoe onze profeet (s.a.v.) en zijn metgezellen
( Sahaba ) hun bruiloft hebben uitgevoerd.
Als we bij het praktiseren van de Islam onze profeet (s.a.v.) als referentie nemen, in plaats van andere bronnen die geen waarde voor onze Islamitische
samenleving biedt, blijven we op de rechte pad en zullen ook beloond worden door Allah in de dingen die we doen.
Tijdens onze huwelijk en bruiloft zetten we de eerste stap om een gezonde en gelukkige familie te stichten.
Het stichten van zo'n familie kan niet berusten op tijdelijke lusten,
maar op wederzijds tolerantie en elkaar steun geven op leuke en minder leuke momenten van onze huwelijk.
Onze familie zal een duurzame familie zijn als we de Islam vanaf het begin van onze huwelijk heel precies in acht nemen.
In de Koran staat in Soera Nur vers 32:
"En huwt uw weduwen en de deugdzamen onder uw mannelijke of vrouwelijke slaven.
Indien zij arm zijn, zal Allah hen uit Zijn overvloed verrijken,
want Allah is milddadig, Alwetend."
Families horen elkaar tijdens de bruiloft en daarna op maximale mate te helpen. Problemen door simpele zaken moeten vermeden worden.
De families moeten elkaar na de bruiloft nog steeds in ogen kunnen kijken en steunen.
Het is zeker niet de bedoeling dat er allerlei buitensporige zaken worden geëist waardoor de familieleden in financiële en psychologische druk komen te zitten. Het is erg belangrijk om te weten en te praktiseren wat onze profeet (s.a.v.) heeft gezegd:
"Eenvoudigste huwelijk/bruiloft is het mooiste".
Een vorm van onethisch gedrag in onze samenleving is,
dat mensen in plaats van trouwen, samen wonen.
Samen wonen of iets dergelijks valt volledig buiten de regels van de Islam
en is dus niet toegestaan.
In de Islam wordt waarde gehecht aan een blijvend huwelijk.
Huwelijk zorgt voor een gezond en geordend leven.
Dat betekent dat we een huwelijk niet in de weg moeten staan door onnodige uitgaven.
We moeten afstand nemen van buitensporige uitgaven,
wat vaak gemaakt worden om op te scheppen bij andere mensen of simpelweg om anderen na te doen zonder erbij na te denken.
Dit soort uitgaven vallen onder de categorie verspilling en verspillers worden in de Koran heel duidelijk gemerkt met de broeders en zusters van de duivel.
Het is dus heel erg belangrijk om precies na te gaan hoe je, je eerste
stap tot je huwelijk zet, want dat zal de toekomst van de familie beïnvloeden. Als je dit volgens de Islam doet, zul je een gelukkig leven met je familie leiden.
Qoetbah van vrijdag 20 - 5 - 2011 Vanuit de Turkse Moskee Hoogeveen
Salaam Alaikoem,
Waardige moslims, broeders en zusters !
Een mensenleven kent grofweg drie fases,
een jeugd, een jongeren en een ouderdomsfase.
Van meeste invloed op het leven zijn de jaren die we als jongere meemaken.
Dat zijn ook de jaren waarin de mens het efficiëntst is.
Er is geen twijfel dat de zegeningen van de jonge jaren, op een juiste manier benut moet worden.
Aldus stelt de Koran niet voor niets:
Op die dag zullen jullie worden ondervraagd over de zegeningen.
De Profeet(SAV) die voor ons op alle vlakken als voorbeeld geldt, hechtte een grote waarde aan jongeren.
Zo koos hij bijvoorbeeld de schrijvers van de Openbaring uit jongeren
en benoemde jongeren tot docenten.
En zelfs benoemde hij jonge mensen tot commandant van legers,
die bestonden uit oude sahabés (metgezellen).
Waardige Gemeenschap!
De profeet (sav) vestigde de aandacht op jongeren, hij zei:
De mens kan op de Dag des Oordeels (Qijaamah) niet van zijn plek bewegen totdat hij heeft verantwoord,
waar hij zijn jeugd heeft doorgemaakt en in welke mate hij die heeft verwaarloosd.
Totdat hij heeft verantwoord welke daden hij met welk doel heeft verricht,
op welke manier hij zijn bezit heeft verkregen,
en waar hij het aan heeft besteed.
Hij zal niet kunnen bewegen totdat hij heeft verantwoord,
hoe en in welke mate hij zijn lichaam en gezondheid heeft afgeleefd,
en heeft versleten.
Jongeren zijn de grootste en belangrijkste krachtbronnen van een samenleving. Want samenlevingen, waarin jongeren goed zijn opgeleid en een sterk bewustzijn hebben, verkrijgen een sterke en gezonde constructie.
De toekomst van een land en de grootste energiebron van een land,
zijn de jongeren.
Een samenleving, waarin geen waarde wordt gehecht aan jongeren,
zullen in de toekomst, met grote problemen te maken krijgen.
Waardige Moslims!
Om die reden moeten we ons best doen om onze jongeren op te voeden,
en op te leiden met
kennis, geloof, vertrouwen en juiste moraliteit en zedelijkheid.
Laat God ons allen jongere opleiden die kennis en juiste deugd bezitten,
die verbonden zijn aan hun wortels,
en die hun drijfkracht halen uit hun geschiedenis,
en dat alles kunnen doorgeven aan latere generaties.
Onze Schepper stelt dat de mens het meest eervolle wezen is dat door Hem is geschapen. Hij stelt in Sura Isra:
"En inderdaad hebben Wij de kinderen van Adam geëerd en hen gedragen over land en zee, en hun van het goede gegeven en hen verheven boven velen anderen die Wij hebben geschapen.
Alle religies in het algemeen, maar met name de islam proberen de volgende vijf fundamentele waarden te beschermen. Dat is het beschermen van de religie, het leven, de ratio, de generatie en het eigendom. Het bestaan van de rechten van de mens en het ontwikkelen van die rechten in een samenleving is afhankelijk van de aanwezigheidvan rechtvaardigheid en rechtszekerheid in die samenleving.
Volgens de islam, zijn mensen betreft waarde en rechten aan elkaar gelijk. Niemand staat hoger ten opzichte van de ander vanwege geslacht, religie, ras, kleur of taal. Volgens de Koran is de enige geldige maatstaaf van waardering (door Allah) godvrezendheid/vroomheid.
Ons profeet (s.a.v) heeft in zijn laatste preek ook de gedachte van gelijkheid onderstreept, hij zei:
Mensen, let wel! Uw Schepper is Één. En uw vader is ook Één! Allen bent u de kinderen van Adam. Terwijl Adam is geschapen van aarde. Een Arabier staat niet hoger dan iemand die geen Arabier is, een blanke niet ten opzichte van een donkere en een donkere niet ten opzichte van een blanke. Het enige wat geldt is godsdienstigheid.
Laten we onze hutbe beëindigen met een waarschuwing van onze profeet, dat de ernst van deze zaak ook laat zien:
Vraag uw medegelovige om je te vergeven wanneer er wreedheid en ontevredenheid is betreft zijn eigendommen en vraag om kwijtschelding, doe dat vóór de dag des oordeels aanbreekt waarop geen goud noch zilver aanwezig zal zijn. Anders, zal hij wanneer hij rechtvaardige daden gepleegd heeft,de goede daden van de schuldige afgehaald worden en zal de ontvanger beloond worden. Indien hij geen goede daden heeft verricht, zullen de zonden van de degene wie hij kwaad heeft aangedaan ook bij hem worden opgeteld.
Het is één van de middelen, waar we door getoetst worden.
In de Koran stelt Allah :
`En zij die zeggen:
"Onze Heer, maak onze echtgenoten en kinderen tot troost der ogen,
en maak ons tot voorbeeld voor de Godvruchtigen."
Onze Profeet (Sas) zegt: volgens een hadith:
het mooiste erfgoed dat ouders aan kinderen achter kunnen laten is,
dat zij hen goed en met fatsoen opvoeden.:
Op deze manier laat de Profeet ons herinneren aan onze verantwoordelijkheid.
Net als we verlangen naar het aardse, en dat we dat voor onze kinderen het beste proberen te realiseren, moeten we voor onze kinderen, op de zelfde manier, ook geloof, fatsoen, vroomheid en eerwillen bijbrengen en achterlaten.
We moeten onze kinderen zowel voor het aardse,
als voor het hiernamaals, proberen op de beste manier op te voeden.
En hun op de beste manier, voor de beide werelden toebereiden,
en gereedmaken.
Waardige Gelovigen,
Het is het grootste recht van onze kinderen, om opgevoed te worden.
Laat Allah Inshallah, onze kinderen opgevoed worden,
op de manier zoals Allah, dat wilt en beveelt.
Laat Allah onze kinderen en jongeren beschermen,
van slechte en schadelijke gewoonten.
Ik eindig mijn Hutbe met een gebed van Hz. Ibrahim:
Mijn God, laat mij en mijn kinderen tot diegenen behoren,
Onze geliefde Profeet is in het jaar 571 op maandag 20 april in Mekka geboren.
Voordat onze Profeet VZMH op de wereld kwam,
beleefde de mensheid de meest duistere periode.
Overal in de wereld was het geloof in de enige God, Allah vergeten, en onwetendheid, wreedheid, en onzedelijkheid was enorm toegenomen.
In deze tijd, waarin Onze geliefde Profeet uit genade is gezonden voor alle schepselen, is de geschiedenis van de mensheid veranderd.
Dankzij hem zijn de mensen er weer achter gekomen, dat zij mensen zijn.
Dankzij hem zijn de menselijke natuurlijke emoties opnieuw herwonnen.
Onze geliefde Profeet heeft ons geleerd, hoe we gelukkig kunnen worden, op deze wereld, en in het hiernamaals.
Hij heeft ons, de mensheid, moraliteit en de deugd geleerd.
Ik feliciteer jullie allemaal met de geboortedag van de Profeet Sallallah Aleyhi Vesellem en moge Allah de gehele mensheid, liefde, harmonie, en vrede schenken. Ameen.
De Islam adviseert ons om voor onze eigen welzijn te werken op aarde, maar daarnaast het hiernamaals niet te vergeten.
De Islam leert ons ook om geduldig te wachten op de resultaten van onze inspanningen die Allah zal bepalen.
We noemen dit Tavekkul, oftewel 'overlaten aan Allah'.
Deze 'overlating aan God' betekent, dat wanneer de mens alle inzet heeft vertoond en er alles voor heeft gedaan om het doel te bereiken, hij zich daarna overlaat aan God en Hem vertrouwt.
De Qoraan Stelt:
" .en raadpleeg hen in belangrijke zaken en wanneer gij vastbesloten zijt, leg dan uw vertrouwen in Allah.
Voorzeker, Allah heeft degenen lief die vertrouwen in Hem hebben" *1
Waardige Moslims,
Tavekkul betekent dus, inzet vertonen en werken en tijdens het werken en het tonen van inzet niet te vergeten dat Allah met ons is en de uitkomst en resultaat altijd in Zijn handen is.
We eindigen de Hutbe met de vertaling van een Ayat en een Hadith.
Ten eerste stelt de Qoraan in Sura Necm: "En dat de mens niet meer kan krijgen dan hetgeen waarnaar hij streeft."*2
Ten tweede stelde een Bedoeïen die op bezoek kwam bij de Profeet ( saw ) hem een vraag:
"Zal ik alles aan Allah overlaten zonder de kameel vast te binden of zal ik de kameel vastbinden en dan alles aan Allah overlaten ?"
Waarop de Profeet antwoordde:
"Bind eerst je kameel vast en laat dan alles aan God over. "* 3
Het hele universum is geschapen door Allah, en alles op aarde en in de hemel is van Hem.
Er is geen enkel wezen dat de naam van Allah niet noemt.
Dit wordt in de Qoraan beschreven als:
" Alles op aarde en in de hemelen gedenkt en aanbid Allah " .
Onze almachtige Schepper wilt van ons dat we leven volgens Zijn wil en wilt van ons dat we op elk mogelijk moment Hem gedenken. Allah stelt:
Gedenk mij daarom en ik zal u gedenken en weest Mij dankbaar en weest mij niet ondankbaar."
" O, gij die gelooft! Gedenkt Allah veelvuldig."
Onze Schepper stelt;
"Ziet toe! Enkel in het gedenken van Allah kunnen de harten rust vinden."
De profeet heeft gezegd:
"Alles heeft een bovenste laag; en de bovenste laag van het hart is Allah gedenken. "
Hiermee probeert de profeet te benadrukken hoe groot het belang is van het gedenken van God.
Het gedenken van God betekent, in onze individuele leven en in de samenleving, gelet op ons gedrag en woorden, leven als een moslim naar Gods wil.
Harten zijn verlicht door het licht van religie en die God gedenken, kwetsen niemand. Die harten zullen geen enkele levende kwaad aandoen. Zij zullen al het geen wat door Hem is geschapen liefhebben, omdat zij Allah liefhebben.
Laten we niet vergeten dat degene die Allah gedenken, op de wereld en in het hiernamaals winnaars zijn;
en zij die verliezen zullen degenen zijn die hem de rug keren.
Ik eindig mijn Hutbe met de vertaling van de Sura Ta Ha:
"Doch degene die zich van Mijn gedachtenis zal afwenden, zal in benarde omstandigheden leven en op de Dag der Opstanding zullen Wij hem blind doen opstaan."
Hij zal zeggen: "Mijn Heer waarom hebt Gij mij blind doen opstaan, terwijl ik kon zien ? "
God zal zeggen: "Aldus kwamen Onze tekenen tot u en u bent ze vergeten; vandaag zult u op dezelfde manier vergeten worden."
Er wordt in de Kor'an beschreven dat het meest nuttige en gelukbrengende levensmiddel is Taqwa is.
Dat gehoorhoorzaamheid aan Allah en Zijn verboden is.
De Kor'an vertelt ons dat diegene die zijn vleselijke lusten kan temmen en daarmee Taqwa verkrijgt, geen angst zullen beleven en niet zullen treuren.
De Kor'an stelt:
"O, kinderen van Adam, als boodschappers vanuit uw midden tot u komen, die Mijn tekenen aan u voordragen, dan, wie Allah zal vrezen en goede daden verrichten, over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren."
Broeders en zusters!
Onze religie heeft het principe gebracht dat één ieder gelijk ten opzichte van een ander. Slechts voor Allah is slechts Taqwa een criterium voor de superioriteit van een persoon ten opzichte van een ander. En het is slechts aan Hem om dat te beoordelen. Aldus heeft onze profeet ( saw ) gezegd;
"Een Arabier is niet superieur aan iemand die geen Arabier is.
En iemand die geen Arabier is, is niet superieur aan een Arabier.
Superioriteit is alleen aan hem die Taqwa bezit, en vreest voor Allah."
Onze Profeet (saw ) wees naar zijn hart en zei;
Taqwa ligt hier! Mijn God geef mijn menselijke lusten slechts
gehoorzaamheid aan U !"
Op deze manier heeft onze Profeet gebeden.
Ik eindig mijn preek met de vertaling van de vers die ik in het begin heb gelezen:
"Koers uzelf richting uw Heer en richting het paradijs, welks uitgestrektheid de hemelen en de aarde is, bereid voor de godvrezenden/
Allah ( cc ) heeft de mens verstand en een vrije wil gegeven.
Hij heeft hen verantwoordelijk gesteld voor hun daden.
Degenen die Zijn geboden opvolgen en Zijn verboden nalaten gaan naar de Hemel.
Degene die het tegenovergestelde doen gaan naar de Hel.
De schoonheid van de hemel is niet met het verstand te vatten en is wonderbaarlijk.
Allah ( cc ) heeft daar zulke gunsten geschapen dat geen oog dat heeft gezien, geen oor heeft gehoord en geen mens op aarde daar ooit van zal kunnen dromen.
Onze Almachtige Allah zegt het volgende in een Koran vers:
"voorwaar, degene die geloven en goede daden verrichten, voor hen is het Paradijs waar rivieren onder door stromen.
Dat is een grote overwinning"
Zeer waarde Moslims !
De Hel is in het hiernamaals de plaats waar de ongelovigen en zondaars gestraft zullen worden.
De ernst van die straf wordt in de volgende Koran vers als volgt beschreven:
" zij zullen daarin geen koelte en geen drank proeven.
Behalve kokend water en etter. " Nebe 24, 25
Geachte broeders en zusters !
Of we naar de hemel zullen gaan en of we verlost zijn van de hel, is niet zeker.
Daarom is het belangrijk dat we ons leven leiden als moslims.
We moeten klaar zijn voor het hiernamaals.
Alsof we straks zullen sterven.
Ik eindig mijn preek met de uitleg van de volgende koran vers :
Onze heer , geef ons in de wereld het goede en in het hiernamaals het goede, bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel. " Bakara 201
We noemen het vragen van hulp aan de Schepper voor de behoefte van de mens : het gebed
Het gebed is een belangrijke indicatie van overgave en geloof aan Allah.
Vandaar dat de profeet( saw ) heeft gezegd:
Het gebed is de essentie van alle verschillende soorten gebedsvormen.
De Schepper stelt: Bid tot mij, zodat u uw gebeden zal beantwoorden. Hij is ons dichtbij en neemt onze gebeden in ontvangst. Hij beveelt ons om onszelf met een oprechte hart naar Hem te richten en stelt in Soera Bakara:
En wanneer mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept. Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.
In een Hadis-i wordt gezegd: Het moment waarop de mens het meest dichtbij God is, is het moment van de Sadjda ( secde ), bid daar veel tijdens de Sadjda.
Het gebed moet begonnen worden in de naam van God en de Salat-u Salam over de profeet.
Tijdens het gebed moet men zich vermijden van overdrevenheid en buitensporigheid.
Één van de kern voorwaarden voor acceptatie van het gebed is het eerlijk verkregen inkomen. Zonder een eerlijk verkregen inkomen zal het gebed ongeldig zijn.
In plaats van alleen voor onszelf te bidden kunnen we beter ook voor anderen bidden.
Ik eindig mijn preek met een gebed van de profeet:
Mijn God, ik schuil en zoek mijn toevlucht bij jou voor nutteloze kennis, een angstloze hart, grenzeloze wil en voor onbeantwoorde gebeden.