Er wordt in de Kor'an beschreven dat het meest nuttige en gelukbrengende levensmiddel is Taqwa is.
Dat gehoorhoorzaamheid aan Allah en Zijn verboden is.
De Kor'an vertelt ons dat diegene die zijn vleselijke lusten kan temmen en daarmee Taqwa verkrijgt, geen angst zullen beleven en niet zullen treuren.
De Kor'an stelt:
"O, kinderen van Adam, als boodschappers vanuit uw midden tot u komen, die Mijn tekenen aan u voordragen, dan, wie Allah zal vrezen en goede daden verrichten, over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren."
Broeders en zusters!
Onze religie heeft het principe gebracht dat één ieder gelijk ten opzichte van een ander. Slechts voor Allah is slechts Taqwa een criterium voor de superioriteit van een persoon ten opzichte van een ander. En het is slechts aan Hem om dat te beoordelen. Aldus heeft onze profeet ( saw ) gezegd;
"Een Arabier is niet superieur aan iemand die geen Arabier is.
En iemand die geen Arabier is, is niet superieur aan een Arabier.
Superioriteit is alleen aan hem die Taqwa bezit, en vreest voor Allah."
Onze Profeet (saw ) wees naar zijn hart en zei;
Taqwa ligt hier! Mijn God geef mijn menselijke lusten slechts
gehoorzaamheid aan U !"
Op deze manier heeft onze Profeet gebeden.
Ik eindig mijn preek met de vertaling van de vers die ik in het begin heb gelezen:
"Koers uzelf richting uw Heer en richting het paradijs, welks uitgestrektheid de hemelen en de aarde is, bereid voor de godvrezenden/
Allah ( cc ) heeft de mens verstand en een vrije wil gegeven.
Hij heeft hen verantwoordelijk gesteld voor hun daden.
Degenen die Zijn geboden opvolgen en Zijn verboden nalaten gaan naar de Hemel.
Degene die het tegenovergestelde doen gaan naar de Hel.
De schoonheid van de hemel is niet met het verstand te vatten en is wonderbaarlijk.
Allah ( cc ) heeft daar zulke gunsten geschapen dat geen oog dat heeft gezien, geen oor heeft gehoord en geen mens op aarde daar ooit van zal kunnen dromen.
Onze Almachtige Allah zegt het volgende in een Koran vers:
"voorwaar, degene die geloven en goede daden verrichten, voor hen is het Paradijs waar rivieren onder door stromen.
Dat is een grote overwinning"
Zeer waarde Moslims !
De Hel is in het hiernamaals de plaats waar de ongelovigen en zondaars gestraft zullen worden.
De ernst van die straf wordt in de volgende Koran vers als volgt beschreven:
" zij zullen daarin geen koelte en geen drank proeven.
Behalve kokend water en etter. " Nebe 24, 25
Geachte broeders en zusters !
Of we naar de hemel zullen gaan en of we verlost zijn van de hel, is niet zeker.
Daarom is het belangrijk dat we ons leven leiden als moslims.
We moeten klaar zijn voor het hiernamaals.
Alsof we straks zullen sterven.
Ik eindig mijn preek met de uitleg van de volgende koran vers :
Onze heer , geef ons in de wereld het goede en in het hiernamaals het goede, bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel. " Bakara 201
We noemen het vragen van hulp aan de Schepper voor de behoefte van de mens : het gebed
Het gebed is een belangrijke indicatie van overgave en geloof aan Allah.
Vandaar dat de profeet( saw ) heeft gezegd:
Het gebed is de essentie van alle verschillende soorten gebedsvormen.
De Schepper stelt: Bid tot mij, zodat u uw gebeden zal beantwoorden. Hij is ons dichtbij en neemt onze gebeden in ontvangst. Hij beveelt ons om onszelf met een oprechte hart naar Hem te richten en stelt in Soera Bakara:
En wanneer mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept. Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.
In een Hadis-i wordt gezegd: Het moment waarop de mens het meest dichtbij God is, is het moment van de Sadjda ( secde ), bid daar veel tijdens de Sadjda.
Het gebed moet begonnen worden in de naam van God en de Salat-u Salam over de profeet.
Tijdens het gebed moet men zich vermijden van overdrevenheid en buitensporigheid.
Één van de kern voorwaarden voor acceptatie van het gebed is het eerlijk verkregen inkomen. Zonder een eerlijk verkregen inkomen zal het gebed ongeldig zijn.
In plaats van alleen voor onszelf te bidden kunnen we beter ook voor anderen bidden.
Ik eindig mijn preek met een gebed van de profeet:
Mijn God, ik schuil en zoek mijn toevlucht bij jou voor nutteloze kennis, een angstloze hart, grenzeloze wil en voor onbeantwoorde gebeden.
De mens heeft met andere mensen in zijn leven familiebanden.
In de eerste plaats door de ouders, het gezin en op andere manieren worden de banden teweeg gebracht.
Onze Schepper wil dat die familiebanden worden beschermd en stelt:
O, gij mensen, vreest uw Heer, die u van één enkele ziel schiep en daaruit haar echtgenote schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en ( weest plichtsgetrouw ) betreffende de familiebanden.
Voorwaar, Allah is bewaker over u.
Waardige broeders en zusters !
Het beschermen van familiebanden gebeurt door het bewaken van het goed omgaan met de familie.
In een Ayet-iKerim wordt gezegd :
Geef de verwanten, de armen en de reiziger het hun toekomende, maar verspillers niet.
Voorwaar, de verspillers zijn de broeders der duivelen en de duivel is ondankbaar jegens zijn Heer.
Waardige Moslims !
Wanneer de liefdevolle relatie met de mensen in onze directe omgeving verslechterd, begint dit eerst met het gezin, daarna met de familie, daarna met de buren en kennissen en uiteindelijk met de hele gemeenschap en samenleving.
Onze profeet ( saw ) , die wilde en vond dat de relatie en band met de familie altijd voort moest duren.
Laten we de hutbe eindigen met een Hadith - i Serif :
Iemand beschermt de familiebanden niet door de familie meer te geven dan wat hij zelf krijgt ; iemand beschermt de familiebanden pas echt wanneer, ook al wordt hem geen interesse getoond, hij doorzet in de relatie.