Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
30-09-2008
links en rechts aan mijn eigen handjes
Leen en rik vertelden ons genoeg! Nu zelf aan het werk. We omtrekten onze handjes met een schrijfpotlood. Daarna mochten we kiezen: prikken of knippen. Soms was wat hulp van een vriendje wel van belang... fijn motorisch werken, ooghandcoördinatie... het hoorde er allemaal bij. En of dit nog niet genoeg was! Dan kwam de juf met haar vraag: welk handje is het handje van leen en welk is het handje van rik? Even zoeken, het huis hielp ons. En ook de letter 'l' van links en van leen, die kunnen we alleen maar vormen met ons linkerhand. Probeer zelf maar!
Onze rakkers leerden dmv het huis en de inwonende wat links en rechts was. We werkten een stukje verder. Met welke letter begint het woordje links en met welke letter begint het woordje rechts? Onze rakkers probeerden de beginklank los te koppelen. Zo werden enkele woorden gesorteerd (vb lopen, rennen, leeuw, land, lucht, rat,...)
Ken jij leen en rik? Neen? Dan moet je dit zeker is vragen aan je rakkers... zij hebben heus wat te vertellen over deze 2 kapoenen. De juf vertelde hen een intrigerend verhaal over een groot huis waar broer en zuslief in wonen. Ieder zijn kant want echte dikke vrienden waren ze niet. Leentje aan de linkerkant, rikje aan de rechterkant van het huis.
Er is het één en ander wat verschoven ons programma. Maandag en dinsdag beginnen we eindelijk te werken aan ons linkerhand en rechterhand. Dit mbv leentje links en rikje rechts. Inoefenen maar...
Onze bedoeling was om de kleuters erop attent te maken dat we altijd de veilige weg nemen richting de centrumschool of richting de wijkschool. Nu deden we dit niet, we probeerden de steenweg over te steken. Een geluk dat er verkeerslichten stonden, maar dan nog was het opgepast geblazen.
Wanneer er een zebrapad op de weg is, maken we hier natuurlijk gebruik van. Op welke manier? Onze kleuters tonen het! Hé als wij op het zebrapad oversteken, stoppen de auto's van zelf?
We stappen op deze straat misschien wel heel veel maar toch zijn er enkele moeilijke punten. Wat doen we als we geen zebrapad hebben om over te steken? Hoe noemt dat waar we op stappen? Hoe moeten we oversteken waar geen zebrapad is? Onze kleuters leerden de weg over te steken zonder een zebrapad en op een zo veilig mogelijke manier.
Vandaag, woensdag 24 september, trokken we erop uit. We deden mee aan de autoluwe dag: de strapdag! Ofwel kwam je al trappend naar de klas ofwel kwam je al stappend naar de klas. Met onze wijkschool deden we een extraatje... we maakten ons zichtbaar door fluovestjes en gingen op tocht!
Wist je dat onze rakkers met echt gereedschap in de timmerhoek werken? Echte zagen, echte moeren, echte nagels, echte schroeven, echte hamers, echte figuurzagen, echte vijlen,... Kijk maar! Geloof je't nog niet? Kom dan zeker is langs in onze klas.
Als de zaal klaar staat met turntoestellen kunnen we beginnen met sporten. Eerst enkele belangrijke afspraken maken daarna beginnen we eraan. Onze kleuters krijgen tal van bewegingsmogelijkheden en verleggen keer op keer hun grenzen. Wil je meer foto's zien, kijk dan zeker bij favorieten 'wekelijkse portie sport'.
Elke vrijdag staan alle kleuters paraat in de sportzaal. Eerst vlug de turnpantoffels aantrekken... daarna de juffen helpen met de zaal klaar te zetten.
Een groepje knipte en kleefde een kindje. Met glanspapier, lijmstift, schrijfpotlood en schaar gingen zij aan de slag. Staat alles erop? Ook de details?
We bekeken alle details en keken elke helft na. Daarna werd alles aan elkaar teruggepuzzeld. Juf tekende een helft op een blad, de andere helft mochten onze rakkers zelf aanvullen. Heel wat denkwerk kwam hierbij kijken. Een halve neus? een halve mond? Maar wel een volledig oog en een ganse arm en been... gek hé. Op deze manier gingen kinderen om met asymmetrie en symmetrie.
Deze week werken we in onze rakkerklas rond het lichaam. Heel wat nieuwe woordenschat wordt aangebracht alsook gebruikt. We hebben het over de lichaamsdelen over de functie van de lichaamsdelen,... Vandaag werkten we rond symmetrie. We knipten een lichaamsschema in 2 en dan bespreken maar...
Op dinsdag 16/9 staat de klasdeur open voor alle mama's en papa's. Juf heeft wat te vertellen over de klaswerking en wat nuttige informatie. We beginnen om 19.30u!! Zorg dat je erbij bent!
Op dinsdag 16/9 staat meester Wannes op ons te wachten in Dilkom! Wil jij erbij zijn? Vergeet dan zeker en vast je zwemzak niet! Het wordt weer de moeite...