Meester Kevin kwam vandaag langs in onze klas. Hij kwam niet alleen, hij bracht nog 6 laptops mee. Dit jaar heb ik mijn klas ter beschikking gesteld om als testklas te fungeren... om de leerlijnen van ict te kunnen opstellen!
Het weer zat misschien niet mee, maar dat kon de pret voor onze rakkers op de molen niet bederven! Plezier ten top! Wil je meer zien van de foto's, klik dan bij favorieten 'op de kermismolen.'
Daarna vullen maar. Onze rakkers konden hun zakje vullen met frietjes of oliebollen. Hoeveel eerst? Knippen en kleven maar, daarna tellen hoeveel stippen er in het volgende vakje staan... Individueel geconcentreerd werken!
Eens het zakje gevouwen was, werkten onze rakkers met de ogendobbelsteen. Kan jij lezen hoeveel oogjes erop staan? Kan je er ééntje bijtellen? Hoeveel hebben we dan? Kan je de oogjes ook in het vakje tekenen? Een hele opdracht... aandacht en concentratie!
Een ander groepje werkte met papier en de vouwtechniek. De juf toonde eerst hoe het moest, daarna gingen de rakkers zelf aan het werk. Wie weet nog hoe het moest? Al onze rakkers vouwden een 'friet -of oliebollenzakje'. Nu nog vullen!
Binnen ons thema 'kermis' kregen onze rakkers ook de kans om hun vrije vormgeving in te oefenen. Achteraf vertelden ze aan elkaar wat ze geschilderd hadden. Er waren draaimolens, een groot reuzerad en vele blije gezichtjes...
Intussen was de boter gesmolten op het vuurtje en voegden we deze ook toe. Nu nog even roeren en klaar is kees. Hou jij de kom vast? Dan kan ik eens stevig roeren met de garde!
We gingen even kijken hoe ver juf Lut stond met haar beslag. Hé kijk, juf, juf Lut die gebruikt geen mixer. Juf legde uit dat dit een toestelletje was waar je zelf moest aan draaien, je mocht zelf de mixer spelen.
En wat met het eiwit, juf? Daarvoor mochten we de mixer gebruiken. Hoe werkt een mixer? Met een stekker. We brachten de stekker in het stopcontact. Hou de pot goed vast anders vliegt hij wellicht op de grond. Dan maar mixen ... al vlug werd het eiwit stevig en wit.
Daarna de eitjes. Maar ons recept vertelt ons dat we alleen de eierdooier erbij mogen voegen. Wat is een eierdooier? Hoe heet de rest? We voegen 8 versje eierdooiers bij het beslag. Roeren maar!
Juf leest het recept voor, onze rakkers brengen alles in de kom. Eerst de bloem. Deze werd eerst gewogen met een weegschaal. Daarna de melk. Hiervoor hadden we een maatbeker nodig.
Met een beetje geduld lukt het wel. Alle rakkers komen tot een mooie vormgeving van een kindje... dat er toch wat anders uit ziet dan anders! Ligt dit aan onze hand?
'Juf, met mijn rechterhand weet ik heel goed hoe ik mijn stift moet vasthouden, maar met mijn linkerhand lukt dit echt niet.' Een uitdaging en ervaring tegelijk!
Onze rakkers vertelden aan elkaar met welk hand zij alles doen. Weten we of het links of rechts is. Dit bracht heel wat gespreksstof met zich mee. Hoe moeilijk is het om te tekenen met een linkerhand als je normaal rechtshandig bent? We proberen het... onze rakkers werden uitgenodigd om is omgekeerd te werken! Niet makkelijk maar het proberen waard.