Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
08-10-2008
richting dierenarts
Vandaag werden we verwacht bij de dierenarts. Waar kunnen we de dierenarts vinden? De rakkers kregen de opdracht om heel goed uit de ogen te kijken want we waren op zoek naar het huis van de dierenarts. Aan de hand van een kenteken vonden we al heel vlug de dierenarts.
Dit was maar het 1ste lesje. Er komen er nog enkele dit schooljaar. Vandaag leerden we al het goed werken met de muis. Dubbelklikken, slepen, gommen, afsluiten van programma,.. onze rakkers leren heel wat ook al ogen ze nog zo klein.
Meester Kevin kwam vandaag langs in onze klas. Hij kwam niet alleen, hij bracht nog 6 laptops mee. Dit jaar heb ik mijn klas ter beschikking gesteld om als testklas te fungeren... om de leerlijnen van ict te kunnen opstellen!
Het weer zat misschien niet mee, maar dat kon de pret voor onze rakkers op de molen niet bederven! Plezier ten top! Wil je meer zien van de foto's, klik dan bij favorieten 'op de kermismolen.'
Daarna vullen maar. Onze rakkers konden hun zakje vullen met frietjes of oliebollen. Hoeveel eerst? Knippen en kleven maar, daarna tellen hoeveel stippen er in het volgende vakje staan... Individueel geconcentreerd werken!
Eens het zakje gevouwen was, werkten onze rakkers met de ogendobbelsteen. Kan jij lezen hoeveel oogjes erop staan? Kan je er ééntje bijtellen? Hoeveel hebben we dan? Kan je de oogjes ook in het vakje tekenen? Een hele opdracht... aandacht en concentratie!
Een ander groepje werkte met papier en de vouwtechniek. De juf toonde eerst hoe het moest, daarna gingen de rakkers zelf aan het werk. Wie weet nog hoe het moest? Al onze rakkers vouwden een 'friet -of oliebollenzakje'. Nu nog vullen!
Binnen ons thema 'kermis' kregen onze rakkers ook de kans om hun vrije vormgeving in te oefenen. Achteraf vertelden ze aan elkaar wat ze geschilderd hadden. Er waren draaimolens, een groot reuzerad en vele blije gezichtjes...
Intussen was de boter gesmolten op het vuurtje en voegden we deze ook toe. Nu nog even roeren en klaar is kees. Hou jij de kom vast? Dan kan ik eens stevig roeren met de garde!
We gingen even kijken hoe ver juf Lut stond met haar beslag. Hé kijk, juf, juf Lut die gebruikt geen mixer. Juf legde uit dat dit een toestelletje was waar je zelf moest aan draaien, je mocht zelf de mixer spelen.
En wat met het eiwit, juf? Daarvoor mochten we de mixer gebruiken. Hoe werkt een mixer? Met een stekker. We brachten de stekker in het stopcontact. Hou de pot goed vast anders vliegt hij wellicht op de grond. Dan maar mixen ... al vlug werd het eiwit stevig en wit.
Daarna de eitjes. Maar ons recept vertelt ons dat we alleen de eierdooier erbij mogen voegen. Wat is een eierdooier? Hoe heet de rest? We voegen 8 versje eierdooiers bij het beslag. Roeren maar!
Juf leest het recept voor, onze rakkers brengen alles in de kom. Eerst de bloem. Deze werd eerst gewogen met een weegschaal. Daarna de melk. Hiervoor hadden we een maatbeker nodig.