Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
12-11-2008
verschillende soorten molens
Binnen ons thema molens hadden we het niet enkel en alleen over windmolens of watermolens. Onze rakkers brachten ook een molentje mee van thuis... keuze genoeg: een pepermolen, een aardappelmolen, een wekker, een oplaadbare zaklamp, een kofiemolen, een molen om wortels fijn te snijden,... We probeerden er ééntje uit... de koffiemolen! Een koffiemolen zonder koffiebonen bestaat niet... vullen en draaien maar!
Vandaag werkten we de laatste dag rond 'molens'. Onze rakkers hebben heel wat mogen beleven... de verwerking in de klas was om naar op te kijken. Schilderen, tekenen, vormgevend knippen of kleven? Het maakte weinig uit... iedereen wist wel iets te doen. Het resultaat mag er zijn!
Welke oma of opa ziet het zitten om eens langs te komen in de klas? Met een verhaaltje, een anekdote van toen zij naar de kleuterklas gingen, een liedje... onze rakkers zouden het erg op prijs stellen! Laat me gerust iets weten!
Neen hoor... de 'lange slapers' hebben pech want op maandag 10 november staat onze klasdeur open. Geen dagje vrijaf... wel de dag erna! Dus iedereen maandag 10/11 op post in de klas. Dinsdag 11/11 mogen we wat langer slapen!
De molenaar liet ons ook nog vele andere soorten molens zien: een pepermolen, een koffiemolen, een rasp,... we staan er niet stil bij maar nu gebruiken we nog heel veel molens, groot en klein.
Dat had de luizenmolen ook... een ligger en de loper. De watermolen heeft dat ook. We trokken naar boven op de maalzolder en steenzolder waar ze de stenen goed konden zien. Water in de bakjes? Dan kon de loper beginnen lopen... de graantjes werden geplet.
De molenaar nam ons mee in de molen. Maar waar zijn de wieken? De luizenmolen had wieken en deze niet??? Hij vertelde ons dat deze molen werkte met een waterrad nl een schoebbenrad. Wanneer elk bakje gevuld was kon de loper draaien over de ligger... wat een werking!
De molenaar van de watermolen verwelkomde ons en nam ons onmiddellijk mee naar het bakhuis. Daar vertelde hij over de 'tijd van toen'; zonder licht. Alleen het licht van het houtvuur. Hij liet ons ook zien hoe de mensen vroeger wafeltjes bakten, met een heel zwaar wafelijzer... op de stoof!
Deze week werken we rond de molens. Gisteren gingen enkele rakkers op verkenning in de luizenmolen. De andere rakkers die deden dat vorig jaar al. Wat een beleving. Een molen die draait door de wind... ze wisten er heel wat over te vertellen. Vandaag gingen we op uitstap met de hele klas richting de watermolen van Pede. We namen de lijnbus die ons tot ginds bracht.
We hadden het niet voorzien maar toch was er dolle pret met de parachute. Wat een belevenis! Hoog, laag, vlug, traag, eronder, hoog in de lucht... teveel om op te sommen. Kijk zeker bij favorieten 'dolle pret met de parachute'
In de namiddag pikten we onze rakkervriendjes van de centrumschool op alsook de lln van het 1ste leerjaar. Samen stapten we richting het bos. We beleefden heel wat plezier. Zo deden we allerei gehoorspelletjes, bewegingsspelletjes, leerspelletjes. We leerden over de schors, de jaarringen, de dieren van het bos, de blaadjes, het herfstweer, de paddestoelen, de nerven in een blad, ... kortweg bekijk vlug onze foto's bij favorieten: herfst in het bos. Dan geniet je dubbel zoveel!
Onze rakkers leerden hoe het komt dat de blaadjes van de bomen vallen. Deze bomen zijn loofbomen... we zagen ook naaldbomen in ons wijkschooltje, deze hebben geen blaadjes wel naaldjes. Zij verliezen hun naaldjes nauwelijks in de herfst.
Met een vergrootglas alleen kwamen we niet ver, ook de handen uit de mouwen... zo vonden we veel meer aan bodemdiertjes.Kom kijken, juf... wormen, pissebedden, spinnen,slakken...
Tijdens de speeltijd trokken we onze laarzen aan en gingen we op speurtocht... wie zoekt die vindt de beestjes. Met een vergrootglas gaat het wellicht beter. Ook onze loeppotjes werden erbij gehaald!
Daarna konden onze rakkers heb web verder opbouwen! Zij hadden de keuze uit het werken met een stift, schrijfpotlood, wol of verf. Deze rakker koos voor wol... duidelijk geen makkelijke opdracht.