Foto
Inhoud blog
  • dikke kussen
  • dankjewel opa Hannah en Margot, Nore!
  • bedankt mama nelson
  • foto's carnaval
  • we gingen op stap naar de tandarts
  • joepie op uitstap
  • morgen, poetsdag
  • spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
  • Jaap de krokodil
  • Mijn favorieten
  • www.sint-alena.be
  • carnaval
  • winterpret
  • sinterklaas in de wijkschool
  • gestart met de kersperiode met heel de wijkschool
  • bezoek aan de tandarts, thema tanden
  • naar de watermolen te Pede
  • naar de dierenarts
  • fakkeltocht
  • zoekspel rond cijfers en letters
    DONDERDAG 19/2 carnavalstoet vanuit de wijkschool! Zorg dat je erbij bent!
    GENIET JE GRAAG MEE VAN DE VELE FOTO'S - GEEF DAN VLUG EEN MEMORYSTICK AAN DE JUF
    reacties
  • Nieuwjaarswensen
  • Bezoekje aan dit mooie blog
  • Hallo
  • fijne middag
  • Vriendelijke groetjes van Trucker_John

    Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten

    lieve.hofmans@pandora.be

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    een toffe rakkerklas!

    01-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maan roos vis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele rakkers speelden binnen ons thema cijfers en letters een fijn zoek-en klankspel.  Eerst de wei bouwen met de puzzelstenen, de pionnen verdelen, de schaapjes in de wei leggen,... wie gaat er beginnen.
     
    Op deze manier leerden onze rakkers om te gaan met de getalbeelddobbelsteen en de 1-1relatie alsook omgaan met verklanken van de beginletter, letters loskoppelen van letters van enkele eenvoudige woordjes (vb. de 'v' van verf, de 's' van sok).

    Wie heeft het meeste schaapjes voor hem? Visueel geheugen speelde hier ook een belangrijke rol!
    Kwamen we op een grote ster in de hoeken van de wei, dan bouwden we ons 3dimensioneel schaapje op.  Wie had het eerst alle delen van het schaapje?

    Plezier en veel leergenot verzekerd!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cijfers en letters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van donderdag 25/1 tot en met vrijdag 2/2 werkten we in onze klas rond cijfers en letters.
    We vertrokken vanuit de getalbeelden en cijfers die we kenden.  We deden en zoekspelletje in de klas en kwamen zo tot de ontdekking dat elk getalbeeld wel degelijk een cijfer duidde.
    We gebruikten de cijferdobbelsteen en de getalbeelddobbelsteen om begrippen als meeste, minste, evenveel, 1 meer, 2 minder,... in te oefenen.

    Na de getalbeelden en cijfers kwamen de letters aan bod!  We vertrokken deze keer vanuit onze eigen naam.  De juf verstopte onze naam in drukletters in de hoekjes... onze zoektocht kon beginnen!
    Wie vond zijn naam?  Wie herkent zijn naam?  Hoeveel letters heb jij? Heb jij dezelfde beginletter als ik?
    Na veel zoeken kwam er nog een opdracht bij: herkennen wij onze naam ook in een ander lettertype!! Dit werd ons snel duidelijk... zo kwamen we in contact met verschillende lettertypes!

    We tekenden ook onszelf zo goed mogelijk en achteraf zochten we in kranten de passende letters voor onze naam!

    >> Reageer (0)
    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste keer oefenen in onze school!!

    Op maandag 5/2 komen de mensen van kids on stage voor de laatste keer naar onze centrumschool.
    We oefenen een laatste keer ons toneel, ons dansje, ons liedje en knutselen alles af.

    Iedereen wordt verwacht tegen 8.30u in de centrumschool, afhalen eveneens in de centrumschool 15.30u.
    Iedereen graag boterhammetjes mee aub.

    Dank


    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een fantasiedoos vol kleuren!!

    Ons optreden van woensdag 7/2 komt dichterbij!!!  Alle voorbereidingen lopen op hun einde...

    Graag wil ik jullie vragen om uw rakker een lange witte broek mee te geven tegen ten laatste maandag 5/2 (naam aub).


    >> Reageer (0)
    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oefenen, oefenen, oefenen,...

    Op maandag 29/1 oefenen we zelf ons toneeltje en onze dans nog eens in voor ons optreden van woensdag 7/2.   Deze keer doen we dit zonder de mensen van kids on stage, zij komen de laatste keer de week erna.
    We stappen, op maandag 29/1, tegen 14.00u richting centrumschool waar we ons verdelen over de verschillende groepen. 
    Uw kleuter kan in de centrumschool afgehaald worden tegen 15.30u in de gang.

    >> Reageer (0)
    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zwemzak niet vergeten


    Morgen, op dinsdag 23/1, gaan we zwemmen.
    Vergeet je zwemzak niet aub!!


    >> Reageer (0)
    18-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kids on stage
    Op maandag 22/1 worden alle rakkers verwacht in de centrumschool tegen 8.30u .  We oefenen terug samen met de mensen van kids on stage voor ons optreden op woensdag 7/2.
    Graag uw rakker boterhammetjes meegeven aub.
    Uw kan uw rakker komen afhalen vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM


    Op vrijdag 19 januari gooi ik met plezier de deur open van onze rakkerklas. 

    Kom gerust eens lang tussen 16.00u en 18.00u voor een gezellige babbel tussen andere ouders en juf.


    >> Reageer (0)
    17-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hip hip hoera voor Alexandro
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op dinsdag 16/1 vierden we ook Alexandro zijn verjaardag in onze klas.  Hij is de oudste van de klas, hij werd 6 jaar.  We zongen, we tekenden, we overtrokken hem op groot papier, hij maakte een leuke kroon met schaar en potlood/stif, we maakten vuurwerk....

    Dikke proficiat aan de jarige en dankjewel voor de lekkere cakejes!!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bouwen met blokken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ons bezoek aan de studioklas werd afgesloten met een vrij bouwmoment op de mat.  Hier kon elke rakker naar believen zijn huis, zijn villa, zijn appartement, zijn tent kortom zijn woonst opbouwen met losse houten blokken.  Veel variatie en veel fantasie.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vensters? deuren?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met behulp van potloden en stiften werden de stenen aangebracht.  Een mes sneed de vensters en deuren uit...
    Het werd een multifuncitoneel huis waar zelfs rekening werd gehouden met huisdieren.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.meten en passen... een huis uit karton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het andere groepje kreeg de uitdaging om een huis te maken uit karton.  Met schaar, lat, potloden, papier, mesjes, stiften,... gingen ze aan het werk.  Een hele karwei om met 9 kleuters 1 huis te maken.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even checken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een echte binnenhuisarchitect bekijkt alles achteraf nog eens.... wat is het moeilijk om te beslissen welke kamers we allemaal in ons huis willen.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.samenwerken voor ons huis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een groot magneetbord?  Wat had dit te betekenen.  Eronder stond een bakje met allerlei prenten, schilderijtjes met afbeeldingen.  Op deze afbeeldingen stonden verschillende kamers uit een huis. (oud en nieuw)
    We werden in 2 groepjes verdeeld en zo maakten we met ons groepje ons droomhuis. Althans de architectuur vanbinnen.  We overlegden welke badkamer, welke slaapkamer, welke keuken, welke .... we zagen zitten binnen ons huis en bracht het aan op het magneetbord.  Een werk van lange adem, want met 5 verschillende visies, 5 verschillende ideeën, 5 verschillende personen 1 huis maken is helemaal niet makkelijk dus er ging heel wat overleg en samenspraak aan vooraf.
    Achteraf aan elkaar tonen en vertellen was het leukst van al!


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fimpje - kritsich leren kijken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We bekeken een te gekke film vanuit een echte woonkamer en vanuit een lekker luie zetel.
    Onze opdracht was om deze film kritisch te bekijken en te vertellen wat kan in realiteit en wat fantasie was.

    Achteraf kregen we allerlei boeken, tijdschriften.  We snuffelden erin en zochten naar huizen.  We vestigden nu de aandacht uit welke materie huizen gemaakt werden.  Is er een verschil in tijd?  Vroeger en nu?

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoe zal mijn huisje eruit zien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een beetje fantasie kan geen kwaad.  En dat hebben onze rakkers met overvloed!
    Elke rakker kreeg een plak klei en kon naar believen zijn eigen huis ontwerpen ...

    Achteraf vertelden we als echte architecten hoe ons droomhuis er zal uitzien!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kamers sorteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We kregen ook allerlei prenten van vroeger en nu te zien.  We besproken ze eventjes en dan was het aan ons om er een ordening in aan te brengen.
    Zie jij slaapkamers?  Waar zie je er nog?  Zijn er nog andere kamers?
    Leg alle badkamers bij elkaar.  Waw kijk wat een rare badkamer!

    Aansluitend hierbij kregen we allerlei materialen die we mochten ordenen op de prenten.  Waar hoort een garde thuis?  Een agenda, een mixer, een kam, een tv?  Zo kwamen tot de ontdekking dat dit bij iedereen anders een invulling of plaatsje kreeg!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kijkkast
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een ander groepje vertelde meer over hoeveel kamers hij of zij had thuis.  Hebben die kamers een naam?  Wat doe je in de kamer?

    Daarna volgde een leuk verhaal.  Niet uit een gewoon boek.  Wel mbv een kijkkast waar de begeleidster elke keer een nieuwe prent inschoof.  Het verhaaltje ging over 'vrolijke rommel'
    Heb jij thuis ook rommel?  Er kwam heel wat aan het licht!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een vrolijke rommel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een ander groepje genoot van een verhaaltje.  Niet uit een boek maar wel met de kijkkast!  De begeleidster schoof elke keer een andere prent voor de kast.  Zo wist ze wat meer te vertellen over vrolijke rommel'.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het grootste huis van de wereld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na onze ervaringen aan elkaar te vertellen over ons huis, luisterden we naar een leuk verhaal
    'het grootste huis van de wereld' Leo Lionni.
    Aan de hand van reuzegrote prenten werd het verhaal gevisualiseerd.


    >> Reageer (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!