Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
03-02-2009
oortjes open... ons 1ste contractje
Onze rakkers leerden ook een nieuwe werkvorm kennen... contractwerk. Zelfstandig aan het werk gaan en plannen staan hier centraal. Met pictogrammen werden de opdrachten aan de kleuters voorgesteld. Het contractwerk bestaat uit moetjes en magjes. Daarna zelf aan de slag!
We werkten ook met verf en de tamponeertechniek. Stroken knippen, omvormen tot onze naam, goooien met de getalbeelddobbelsteen en dan maar verfkleuren kiezen. Creatief aan het werk gaan daarna toveren! Is dit mijn naam of een andere letter? Of ken jij de eerste letter van je naam? Ken jij daar nog afbeeldingen van? Kan je ze tekenen?
Onze rakkers werkten met een legende. Zo leerden ze het verschil tussen letters en cijfers. Ze gingen op zoek in tijdschriften, kranten en onze letter -en cijferschuiven van in de schrijfhoek. Elkeen had een andere legende...
Tot nu toe gebruikten onze rakkers steeds de drukletters om hun naam te tekenen... vanaf nu proberen we het in kleine leesletters, zoals in het 1ste leerjaar. Elkeen kwam aan bod en vormde zijn naam om mbv stempels tot leesletters. Heel wat zoekwerk!
Het leek wel of we een tijdje niets deden in onze klas... toch niet hoor. Onze rakkers hebben de voorbije weken al heel wat bijgeleerd. We zijn al een tijdje bezig rond cijfers en letters. Onze rakkers leerden wat cijfers en letters zijn. Wat is een alfabet? Van wat heb je er 10 en van wat 26? Heel wat nieuwe informatie...
Op donderdagnamiddag 19/2 trekken we door de Dilbeekse straten. We verkleden ons in... en trekken erop uit. We vertrekken vanuit de wijkschool richting centrumschool. We pikken onze andere vriendjes op en stappen door de straten. Plezier verzekerd!
Klaar is kees? Neen hoor dan maar vertellen hoe het vogelhuisje eruit zag en hoeveel vogeltjes getekend. Ken je de naam nog van de vogeltjes. Inoefenen maar
De juf bracht in het hoekje van het blad een getalbeeld aan evenveel wintervogeltjes mochten erbij getekend worden. Waarheidsgetrouw tekenen was van belang vogeltjes die echt bestaan, die we in de winter zien. We probeerden zoveel mogelijk details te tekenen oa het aantal juiste poten, tenen, kleur. Ook de vetbollen, pindasnoeren, hoorden erbij
We konden er de laatste tijd haast niet naastkijken! De winter was en is nog steeds in ons land. Onze rakkers werkten hier in de klas uitvoerig rond. Zij maakten met de sneeuw fantastische sneeuwpoppen. Zij gingen aan het werk met verschillende groottes van cirkels, schijven om sneeuwpoppen op papier te maken. Zo leerden zij omgaan met verhoudingen. Ze hielden ook even halt hoe de dieren zich in de winter gedragen of al dan niet aanpassen. We vergeleken met onszelf. Via prentjes, boeken, verhaaltjes van de juf kwamen ze tot de constatie dat sommige dieren een wintervacht kregen, een winterslaap/winterrust deden, een verenpak kregen, wegtrekken, We bekeken de wintervogeltjes van dichterbij. Heel wat nieuwe woorden voor onze rakkers. Ze maakten kennis met de koolmees, het roodborstje, de pimpelmees, de merel, de mus,
Joepie... op woensdagvoormiddag gaan we met onze klas naar de bibliotheek. We gaan op ontdekking! Wat zien we in de bibliotheek? Wat kunnen we in de bibliotheek? Wat is uitlenen? Wat is kopen? Wat is het verschil tussen een boekenwinkel en een bibliotheek? Elke rakker mag 1 boekje kiezen voor onze klasbib!
Graag rakkers afhalen tegen 12.10u in de gang van de centrumschool.
Deze week hebben we het in onze klas over de seizoenen. We staan ook wat meer stil bij de winter. Onze rakkers associeerden kleuren met een seizoen. We dachten na over welke kleur bij welk seizoen hoorde en waarom... daarna vertelde de juf enkele anekdotes. Bij welk seizoen past dit?
Vergeet morgen je attribuutje niet mee te brengen. Sta even stil bij welk seizoen jij het liefste hebt... breng daar iets over mee dat bij dit seizoen past. Je mag het komen tonen en vertellen en in de kring bij de andere vriendjes.
Op 6 januari vierden we de 3 koningen die een bezoek brachten aan kindje Jezus. In onze klas gingen we hier zeker niet aan voorbij. De juf vertelde het verhaal, onze rakkers vulden de stal verder aan met de juiste kerstfiguren. Daarna het spel met de 3 taarten! In elke taart zat een kerstfiguurtje verstopt... en de gelukkigen waren: Sofie, Senne en Rune. Deze 3 koningen gingen naar huis met een kroon. Achteraf werd er nog gediscusseerd over wie Melcheor, Balthazar of Kasper was...
Wij vinden het koud en misschien onaangenaam... maar onze ukken vinden dit echt wel geweldig weer. Kijk zeker naar de foto's bij winterpret onder favorieten!