Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
21-05-2007
ej en onze vraag over die draden
We waren het bijna vergeten maar niet helemaal. Ons opdrachtje over die draden. Aan wie konden we het beter vragen dan aan de kaartjesknipper althans zo noemden we hem vroeger, nu is het de treinbegeleider die de kaartjes controleert! En die wist ons heel wat te vertellen! De draden zijn spandraden. De treinen hangen daarmee vast aan de bovenkant met soort hendel en die spandraden geven elelektriciteit door... amai wat een boterham!! Dit moeten we zeker onthouden!
Na veel indrukken in het station werd het tijd om even op adem te komen... met een lekker boterham en een drankje ... meer moest dit niet zijn en genieten deden onze rakkers!!!
En hier stonden we dan, op het perron. Hier wachten we op de trein. Niet te dicht bij de sporen, want anders zuigt de trein ons mee! Even kijken, wat we hier allemaal hebben. Ook borden waarop staat naar waar de trein rijdt, hoe laat en welk spoornummer! Ej juf kijk het voorste stuk trekt de trein verder. Zo leerden we ook wat een locomotief is wat wagons. Ze bekeken de trein langs de buitenkant en leerden het onderscheid tussen klasse 1 en klasse 2. We zagen ook een supersnelle trein... Heel wat indrukken voor onze rakkers!
Na veel uitleg over borden, televisiekijken werd het hoogtijd om de echte treinen op te zoeken. Als onze oortjes goed openstonden, konden we horen waar de treinen waren. Boven ons hoofd, de treinen rijden boven ons hoofd???? Dus we moeten een trap vinden naar omhoog! Veel zoekwerk was dit niet, in het station zijn er heel wat trappen. Waw, roltrappen, goed vasthouden en die brengt ons naar boven!!
Naast de televisies stonden ook nog andere tekens, pictogrammen. Aan de hand van raadseltjes leerden onze rakkers omgaan met het begrijpen en verwoorden van pictogrammen, alsook omgaan met ruimte, richtingen.
En van buiten trokken we richting binnen. Joepie, tv kijken. Doen we dit ook in een station? Neen, hoor het werd ons heel vlug duidelijk dat dit geen televisies zijn voor tekenfilms maar wel televisies die ons wat meer vertellen over het uur, de bestemming en het spoornummer, zelfs buitenlandse treinen konden we hierop herkennen. Heel wat kijk -en speurwerk!
Na een 20tal minuutjes op de bus zitten en veel rondkijken en vertellen, kwamen we aan in Brussel-Zuid! Waw, wat een grote gebouwen, wat een drukte...! Oogjes tekort voor dit allemaal te kunnen bekijken. Een blik naar links, een blik naar rechts, een blik naar omhoog en oeps .... Al vlug zagen we treinen in de lucht. In de lucht? Ja in de lucht! Kunnen treinen dan vliegen? Neen, juf die rijdt op sporen en die hangt bovenaan aan draden. Draden? Zoveel door elkaar? Niemand onder onze rakkers wist te vertellen of die draden een speciale naam hadden en wat hun functie was. Dus, dit werd een opdrachtje voor in het treinstation. Hoe heten deze draden en voor wat dienen deze?
Op maandag 21/5 stonden we allemaal paraat om te vertrekken richting Brussel-Zuid. Hoe geraken we daar met het openbaar vervoer? Moeilijke vraag... na veel nadenken kwam er dan toch een wijs idee: juf, de lijnbus. We gingen op zoek in het uurregelingsboekje naar het juiste uur en de passende bus voor onze bestemming. Onze bus had lijnnummer 137! Om 9.25u namen we onze bus op de Ninoofsesteenweg. Daar hadden we even de tijd om nog eens kort te herhalen over ons bezoek aan de stelplaats alsook enkele belangrijke afspraakjes te maken voor onze uitstap naar Brussel. En nu maar wachten en kijken naar lijnbus nr 137!
In de andere klas ging het er helemaal anders aan toe. Daar werd er niets meer herhaald wel de opdracht gegeven: wat weet jij nog van onze uitstap naar de stelplaats? Wat herinner jij je nog? Hier oefenden onze rakkers het visueel geheugen. Samenwerken, elkaar helpen en uitleg geven, gommen kwam hier allemaal aan bod!
Gedurende deze voormiddag werd onze uitstap naar de stelplaats op papier gezet. In de 2 klassen werd er geschilderd en getekend. Wil jij genieten van deze prachtstukken? Kom dan zeker langs op 2 juni op onze tentoonstelling tijdens het schoolfeest.
Op woensdag 16/5 trokken we na onze turnles met meester Wannes richting grote school. Daar werden we verdeeld over 2 klassen samen met de andere rakkers van meester Kristof en juf Christelle. In de ene klas werd de lijnbus op een groot papier opgebouwd met inoefening van het detailgericht beschouwen van iets, hier de lijnbus.
Na geconcentreerd in het water bezig te zijn met het oog op een leuk brevetje, mochten we het laatste kwartiertje vrij spelen in het water. Allerhande materialen werden aangeboden... zelf op ontdekking gaan stond hier centraal. Alle remmen los!
Meester Wannes nam sommige rakkers om hun brevetje af te leggen in het grote diepe zwembad. Bibber, bibber... maar lukken deed het. Wat een enthousiasme van onze turnleerkracht. Elke rakker werd aangemoedigd tot en met!!
Niet alleen meester Wannes werkte rond de zwembrevetjes. Ook in het groepje van meester Kristof en mezelf werd er hard gewerkt... op naar een fijn brevetje met een leuke naam. Onder water een hoepel ingeraken, of inspringen en hoofd helemaal onder water, of bovenaan een stok tot op de bodem van het zwembad geraken, drijven met een plankje... een heleboel opdrachten..
Buiten feest vieren voor onze jarige Carlès, stond er ook heel wat op het programma in het zwembad. Meester Wannes vertelde het ons al eerder ... Zeepaardje, eendje, pinguin, zeehond, dolfijn????? Voor jullie misschien onbekend maar voor onze rakker heel belangrijk. Deze namen verwijzen naar brevetjes. Elk brevetje heeft enkele opdrachtjes die onze rakkers moeten uitvoeren. Lukken deze opdrachtjes dan behaal je één van deze fijne brevetjes met een leuke naam
Vandaag openden wij ons project 'ter land ter zee en in lucht' adhv een leuk toneeltje! Plezier verzekerd!
Daarna trokken we naar de stelplaats waar een lieve mevrouw, ooit buschauffeur, ons meer vertelde over het reilen en zeilen op de stelplaats. Een hele belevenis!!
Op woensdag 16/5 gaan we eerst turnen met meester Wannes. We bekijken enkele foto's van ons bezoek aan de stelplaats en breiden dit dieper uit via kringgesprek! Tegen 10.30u trekken we naar de centrumschool waar we onze uitstap naar de stelplaats verder verwerken met de andere rakkers.
Graag uw kleuter afhalen aan de centrumschool om 12.10u aub