Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
13-05-2007
we verwerken onze uitstap naar de stelplaats
Op woensdag 16/5 gaan we eerst turnen met meester Wannes. We bekijken enkele foto's van ons bezoek aan de stelplaats en breiden dit dieper uit via kringgesprek! Tegen 10.30u trekken we naar de centrumschool waar we onze uitstap naar de stelplaats verder verwerken met de andere rakkers.
Graag uw kleuter afhalen aan de centrumschool om 12.10u aub
Op maandag 14/5 starten we ons project: ter land, ter zee en in de lucht. We openen dit met heel de kleuterschool met een leuk instaptoneeltje gespeeld door de meester en de juffen. Daarna trekken onze rakkers richting stelplaat van Dilbeek. Hier bekijken zij het reilen en zeilen van het busvervoer!!
Alle rakkers worden tegen 8.30u verwacht in de centrumschool. Graag iedereen zijn boterhammetjes mee aub
Op zondag 13 mei worden alle mama's weer eens extra in de verf gezet! Ze worden die dag wellicht van kop tot teen in de watten gelegd. In onze rakkerklas gaan we daar zeker niet aan voorbij. Allerlei activiteiten worden op touw gezet, foto's worden aan het prikbord gehangen, mama's komen naar onze klas en nemen even de rol van juf over, onze rakkers maken een fijne kaart en geschenkje,... kortweg alles staat in teken van onze mama!
Terwijl juf Yentl met enkele rakkers klassikaal werktte, besloot ik ook mijn handen uit de mouwen te steken, samen met enkele rakkers. Groot papier werd op de tafel gelegd... Eerst werd er uitvoerig aan elkaar verteld hoe onze mama eruit ziet. Welke vorm van gezicht, welke kleur, welke kleur ogen, haarkleur, sproetjes... de aandacht werd vooral gelegd op de details! En dan aan het werk, elke rakker schilderde het gezicht van zijn of haar mama heel nauwkeurig. Zelf zoeken naar een passende kwast was er deze keer ook bij (fijne kwast voor wimpers en wenkbrauwen, dikkere kwast voor het schilderen van het gezicht) Op het einde vertelden we aan elkaar hoe ons mama haar naam is, zegt de juf ook mama tegen mijn mama? Hier werd de aandacht gelegd op het omgaan met letters en lettertypes. Onze rakkers stempelden de naam van hun mama onder het gezicht!
De moeite waard om eens een kijkje te komen nemen in onze klas, u vindt beslist uzelf terug!!
In de week dat we werkten rond links en rechts stond er dus heel wat op het programma. Zoveel dat we van onze rakkers niet kunnen verwachten dat dit allemaal gekend wordt binnen 1 of 2 weken. Infoefening baart kunst!
Op het einde van ons thema kregen onze schilderwerkjes een plaats in onze klas en dan werd alles nog eens besproken. Wie zijn linkerkant is er hier geschilderd? Van wie is de rechterkant? Hoe zit het met de bloemetjes en de vogeltjes aan de linkerkant, aan de rechterkant? We trachtten zo goed mogelijk te verwoorden hoeveel bloemetjes er werden getekend, hoeveel vogeltjes,... Hier stond omgaan en begrijpen van rekentaalbegrippen centraal (1 meer, 1 minder, 2 meer, 2 minder)
'Juf, mijn veters zijn open???' 'Kom, ik strik ze wel even dicht.' Maar wat als onze rakkers beginnen te protesteren en zeggen: 'neen, ik wil het zelf doen maar kan het niet.' Tja dan zit er niets anders op dan het aan te leren en het in te oefenen. En dat deden en doen onze rakkers nog steeds.
Met behulp van duidelijke prenten en een fijn doeliedje leren onze rakkers elke dag hun veters te strikken elkaar te helpen en lukken doet het!
Eerst een knoop en dan een lus, dat is al een hele klus, eind errond en dan daardoor, zo zit je op t goede spoor. Nu nog even strikken maar, dan is onze strik mooi klaar!
Handen uit de mouwen!!! Met 2 gingen ze aan het werk op reuzegroot papier... zo groot dat het werken aan de tafel geen lachertje was, dan maar stoelen aan de kant en op de grond! Met ons heel ons lichaam ontdekten we hoe groot ons blad was. Hoe maken we het kleiner? Hoe kunnen we 2 gelijke delen, helften krijgen? We experimenteerden met het blad om allerlei dingen te achterhalen.
Na het experimenteren, het echte werk. Het blad werd verdeeld in 2 gelijke helften... goed kijken ... misschien eerst toch nog eens vouwen. Dan een helft kiezen, ik teken mijn linkerhelft en ik teken mijn rechterhelft erbij. Hey kijk, ik teken maar de helft van mijn hoofd en de helft van mijn neusje en mijn mond maar wel een een volledig oog en oor... hoe komt dit. Wat een gek iemand wordt dit dan. Dan schilderen maar!
Voor onze rakkers is links en rechts zeer moeilijk te onderscheiden. Daarom besloten we er een weekje rond te werken. Als men het heeft over links en rechts zullen weinig rakkers weten welke kant ze uitmaken. Spreken we over leentje links en rikje rechts dan gaat er bij velen een belletje rinkelen. Leentje is de kant waar we ons symbooltje kleven, rikje is dan maar de andere kant!
We deden allerlei oefenspelletjes rond links en rechts. Gehoorspelletjes, doolhofspellejtes met verbale opdrachten, spiegelspelen, we vouwen ons lichaam in 2 / juist 2 helften! Onze rakkers werden bewust van de 2 helften van ons lichaam. De ene verkiest de ene helft boven de andere... we ontdekten op allerlei verschillende manieren ons eigen voorkeurslichaamszijde!!
Van maandag 14/5 tot en met vrijdag 25/5 werken we met heel onze school een project uit. Ons project luidt als volgt: ter land, ter zee en in de lucht.
Rond 15.00u moesten we spijtig genoeg terug schoolwaarts keren. Vlug onze turnpantoffels uit en wachten op onze lijnbus richting school. We kregen allemaal nog een leuk rollebollesticker!
Het was reuzefijn met tal aan bewegingsmogelijkheden!
De grote uitdaging en het grote uitkijkmoment voor velen... het reuzegrote springkasteel! Wie raakt helemaal hoog mbv het touwenladder? Wie geraakt tussen de dikke balken? Let op ... een reuzesteile daling... glijden maar!
Andere vermaken zich door het geconcentreerd klauteren en klimmen op een touwenladder. Niet makkelijk hoor! Goed kijken waar we onze voetjes zetten is van belang...
Aan de hand van een melodietje wisten we wanneer we van de ene bewegingspost naar de andere mochten schuiven. Wat een varieteit aan beweginsmogelijkheden.
We probeerden ons evenwicht te houden op balanceerplanken. Is het met 2 makkelijker of moeilijker? Wie kan het langst?
Aangekomen in Parnas, trokken we zo vlug mogelijk onze turnpantoffels aan en verzamelden we in de sporthal. Daar stonden vele studenten klaar om met ons verschillende bewegingsposten te doorlopen. Maar eerst... groepjes verdelen en samen het rollebollelied -en dansje uitvoeren. Dit was alvast een goede opwarming!