Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
28-05-2007
over koetjes en kalfjes ...
Waar hebben onze rakkers het toch over tijdens zo'n lange treinreis? Een afwisseling van zingen, bijleren, vertellen, kapoenestreken uithalen, eten en drinken,... bracht ons heel vlug op onze bestemming!
Eens in Brussel aangekomen, veranderden we van trein alsook van spoor. Allemaal terug van de trein, eerst even kijken naar de uurregelingen op het grote bord. Welk spoor moeten we nemen en dan terug wachten op het perron.
Niet veel later zaten we allen op de trein richting De Panne!
Donderdag 24 mei... voor onze rakkers een langverwachte dag. Om 7.15u stond iedereen paraat op het perron van het station in Dilbeek richting Brussel. Eerst vlug enkele afspraken maken, kaartjes hechten en daar was de trein. Onze plaats werd aangeduid met een wit-rood papiertje op de vensters van de trein... plaatsen zoeken en dan maar kijken en genieten.
Het duurde niet lang of de treinbegeleider kwam langs. Die kwam de kaartjes knippen, voor 1 keer mochten wij dit zelf doen. Waw..precies het nietjesmachientje van de juf!
Zoals iedereen weet en waar iedereen naar uit kijkt, zijn we met al onze rakkers weg naar Plopsaland... Het wordt een superleuke, lange dag!
Nog even enkele belangrijke afspraken: - we verzamelen om 7.15u aan het treinstation van Dilbeek - rakkers worden afgehaald 18.30u aan het treinstation van Dilbeek - iedereen brengt picknick mee in makkelijk rugzakje - graag iedereen t-shirt aan die we van kids on stage gekregen hebben (in kleur met embleem school/makkelijk herkenbaar)
Moe maar tevreden keerden we rond 15.00u richting school terug. Eerst nog even wachten aan de bushalte. Weten we nog welke bus we moeten nemen? Ja hoor, goed onthouden, lijnnummer 137.
Het werd een vermoeiende maar leerrijke indrukwekkende dag vol belevenissen!!!
En daar was ie dan, de metro. Razendsnel rijdt hij door. Vlug hoor want de deuren gaan snel dicht? Een metro komt ook veel vlugger dan een trein dus bij een metro zijn er geen vaste uurregelingen.
Wel kan je op een schermpje volgen waar de metro zit en hoever hij nog van jouw station rijdt, kijk maar naar de rode stippen!
kijk, bolletjes op een bordje en bolletjes op de grond
Voor we de roltrap namen naar beneden, voor een kijkje te nemen naar de metro, botsten we op iets heel geks. Een bordje vol bolletjes alsook bolletjes op de grond. Hein, kent er dit iemand? Dit is brailleschrift voor mensen die niet kunnen zien. Zo'n mensen zijn blind. Aan de hand van zo n brailleschrift worden zij verder geholpen en lettertjes. En de bolletjes op de grond? Hier kunnen de blinden voelen tot waar zij mogen stappen, een grenslijn,...
Kijk, juf, een letter van mijn naam. De M van mama, de M van moeke, de M van ...., de M van... Maar wat heeft die M met het openbaar vervoer te maken. Samen gingen we op zoek naar voertuigen, vervoersmiddelen met een M. Na wat denkwerk kwamen we op het woordje METRO. Wie heeft er al eens op een metro gezeten, waar rijdt de metro?
Samen namen we de roltrap naar beneden en bekeken we het metroverkeer van dichterbij
Nu effe een kijkje nemen buiten het station. Waw juf kijk een bus op sporen en die hangt ook vast aan spandraden??? Is dit dan wel een bus? Al vlug kwamen we tot de ontdekking dat dit een tram was. Een tram rijdt op sporen en hangt ook vast met spandraden. Een tram rijdt op de straat tussen het verkeer door. Mag die altijd doorrijden? He, kijk gekke verkeerslichten: een plat streepje, een recht streepje een schuin streepje, een bolletje??? Kijken maar hoe de tram hierop reageert. Op deze manier leerden we meer over het tramverkeer
We waren het bijna vergeten maar niet helemaal. Ons opdrachtje over die draden. Aan wie konden we het beter vragen dan aan de kaartjesknipper althans zo noemden we hem vroeger, nu is het de treinbegeleider die de kaartjes controleert! En die wist ons heel wat te vertellen! De draden zijn spandraden. De treinen hangen daarmee vast aan de bovenkant met soort hendel en die spandraden geven elelektriciteit door... amai wat een boterham!! Dit moeten we zeker onthouden!
Na veel indrukken in het station werd het tijd om even op adem te komen... met een lekker boterham en een drankje ... meer moest dit niet zijn en genieten deden onze rakkers!!!
En hier stonden we dan, op het perron. Hier wachten we op de trein. Niet te dicht bij de sporen, want anders zuigt de trein ons mee! Even kijken, wat we hier allemaal hebben. Ook borden waarop staat naar waar de trein rijdt, hoe laat en welk spoornummer! Ej juf kijk het voorste stuk trekt de trein verder. Zo leerden we ook wat een locomotief is wat wagons. Ze bekeken de trein langs de buitenkant en leerden het onderscheid tussen klasse 1 en klasse 2. We zagen ook een supersnelle trein... Heel wat indrukken voor onze rakkers!
Na veel uitleg over borden, televisiekijken werd het hoogtijd om de echte treinen op te zoeken. Als onze oortjes goed openstonden, konden we horen waar de treinen waren. Boven ons hoofd, de treinen rijden boven ons hoofd???? Dus we moeten een trap vinden naar omhoog! Veel zoekwerk was dit niet, in het station zijn er heel wat trappen. Waw, roltrappen, goed vasthouden en die brengt ons naar boven!!
Naast de televisies stonden ook nog andere tekens, pictogrammen. Aan de hand van raadseltjes leerden onze rakkers omgaan met het begrijpen en verwoorden van pictogrammen, alsook omgaan met ruimte, richtingen.
En van buiten trokken we richting binnen. Joepie, tv kijken. Doen we dit ook in een station? Neen, hoor het werd ons heel vlug duidelijk dat dit geen televisies zijn voor tekenfilms maar wel televisies die ons wat meer vertellen over het uur, de bestemming en het spoornummer, zelfs buitenlandse treinen konden we hierop herkennen. Heel wat kijk -en speurwerk!
Na een 20tal minuutjes op de bus zitten en veel rondkijken en vertellen, kwamen we aan in Brussel-Zuid! Waw, wat een grote gebouwen, wat een drukte...! Oogjes tekort voor dit allemaal te kunnen bekijken. Een blik naar links, een blik naar rechts, een blik naar omhoog en oeps .... Al vlug zagen we treinen in de lucht. In de lucht? Ja in de lucht! Kunnen treinen dan vliegen? Neen, juf die rijdt op sporen en die hangt bovenaan aan draden. Draden? Zoveel door elkaar? Niemand onder onze rakkers wist te vertellen of die draden een speciale naam hadden en wat hun functie was. Dus, dit werd een opdrachtje voor in het treinstation. Hoe heten deze draden en voor wat dienen deze?
Op maandag 21/5 stonden we allemaal paraat om te vertrekken richting Brussel-Zuid. Hoe geraken we daar met het openbaar vervoer? Moeilijke vraag... na veel nadenken kwam er dan toch een wijs idee: juf, de lijnbus. We gingen op zoek in het uurregelingsboekje naar het juiste uur en de passende bus voor onze bestemming. Onze bus had lijnnummer 137! Om 9.25u namen we onze bus op de Ninoofsesteenweg. Daar hadden we even de tijd om nog eens kort te herhalen over ons bezoek aan de stelplaats alsook enkele belangrijke afspraakjes te maken voor onze uitstap naar Brussel. En nu maar wachten en kijken naar lijnbus nr 137!
In de andere klas ging het er helemaal anders aan toe. Daar werd er niets meer herhaald wel de opdracht gegeven: wat weet jij nog van onze uitstap naar de stelplaats? Wat herinner jij je nog? Hier oefenden onze rakkers het visueel geheugen. Samenwerken, elkaar helpen en uitleg geven, gommen kwam hier allemaal aan bod!
Gedurende deze voormiddag werd onze uitstap naar de stelplaats op papier gezet. In de 2 klassen werd er geschilderd en getekend. Wil jij genieten van deze prachtstukken? Kom dan zeker langs op 2 juni op onze tentoonstelling tijdens het schoolfeest.