Op vrijdag 1 juni zal de sportzaal pas geopend worden vanaf 8.30u ipv 8.15u. Breng uw rakker dus naar de centrumschool tegen 8.30u, de wijkjuffen verzamelen alle kleuters van de wijk daar en gaan samen naar de sportzaal!
Op vrijdag 1 juni is het in de namiddag generale repetitie op het podium. Vooraf gaan we eerst turnen, daarna luisteren we even naar verhaaltje in de centrumschool om vervolgens nog even te oefenen met de andere rakkers van de centrumschool. We blijven een hele dag in de centrumschool, in de namiddag oefenen we op het podium.
Op woensdag 30 juni worden we door de lagere school uitgenodigd voor een poppenkastvoorstelling. De leerlingen van de 4de klas werkten hier geruime tijd rond. Meester Wannes komt naar de centrumschool om met ons te turnen. Daarna oefenen we nog wat verder in functie van het schoolfeest.
Graag uw rakker afzetten tegen 8.30u centrumschool! Graag uw rakker afhalen vanaf 11.45u in de centrumschool (gang)
Na onze zwemles op dinsdag 29 juni blijven we in de centrumschool. We oefenen er verder ons liedjes, dansje in voor het schoolfeest van 2 juni. We werken ook alles af van beeldend werk!
Graag rakkers afhalen tegen 15u30 in de centrumschool!
We werken verder aan onze brevetjes van vorige keer.
Vergeet je zwemzak niet
(vorige keer is er een grote lichtgroene handdoek blijven liggen, is dit de jouwe? zeg het dan vlug aan onze juf, zij bezorgt het wel aan mama of papa)
Spijtig genoeg zat de dag er zo vlug op. Rond 4 u stond de trein in De Panne ons op te wachten. Moe maar tevreden stapten we de trein op en lieten we het zonnige, fijne Plopsaland achter ons!
De treinreis richring Brussel? Stil? Dat had je gedacht... onze rakkers waren niet moe te krijgen. Vol enthousiasme vertelden ze aan elkaar hun belevenissen vanin Plopsaland! De ene durfde dat, de andere dat. Voor we t wisten was de overstap naar Dilbeek al gedaan en stonden onze mama's en papa's al ons op te wachten op het perron in Dilbeek!
Het was een zonnige, fijne, supergekke dag voor onze rakkers!
In plopsaland aangekomen, maakten we een korte plaspauze. Voor onze rakkers zat er al een halve dag op... wat een enthousiasme. Voor de meester en de juffen moest de dag nog beginnen! We maakten enkele afspraken en we begonnnen eraan. Iedereen kwam aan zijn trekken, voor de durvers de echte, grote, uitdagende attracties. Voor diegene die het wat rustiger zochten, was er de grote speeltuin. We bezochten ook de 'boomstammetjes', de 'botsauto's, de 'ruimtevaart', het 'plopperdeplopperdeplopperbos',.. kortweg plopsaland was voor ons te klein! Een hele dag van links naar rechts... met af en toe een korte stop voor het eten en drinken werd het een onvergetelijke dag!
Waar hebben onze rakkers het toch over tijdens zo'n lange treinreis? Een afwisseling van zingen, bijleren, vertellen, kapoenestreken uithalen, eten en drinken,... bracht ons heel vlug op onze bestemming!
Eens in Brussel aangekomen, veranderden we van trein alsook van spoor. Allemaal terug van de trein, eerst even kijken naar de uurregelingen op het grote bord. Welk spoor moeten we nemen en dan terug wachten op het perron.
Niet veel later zaten we allen op de trein richting De Panne!
Donderdag 24 mei... voor onze rakkers een langverwachte dag. Om 7.15u stond iedereen paraat op het perron van het station in Dilbeek richting Brussel. Eerst vlug enkele afspraken maken, kaartjes hechten en daar was de trein. Onze plaats werd aangeduid met een wit-rood papiertje op de vensters van de trein... plaatsen zoeken en dan maar kijken en genieten.
Het duurde niet lang of de treinbegeleider kwam langs. Die kwam de kaartjes knippen, voor 1 keer mochten wij dit zelf doen. Waw..precies het nietjesmachientje van de juf!
Zoals iedereen weet en waar iedereen naar uit kijkt, zijn we met al onze rakkers weg naar Plopsaland... Het wordt een superleuke, lange dag!
Nog even enkele belangrijke afspraken: - we verzamelen om 7.15u aan het treinstation van Dilbeek - rakkers worden afgehaald 18.30u aan het treinstation van Dilbeek - iedereen brengt picknick mee in makkelijk rugzakje - graag iedereen t-shirt aan die we van kids on stage gekregen hebben (in kleur met embleem school/makkelijk herkenbaar)
Moe maar tevreden keerden we rond 15.00u richting school terug. Eerst nog even wachten aan de bushalte. Weten we nog welke bus we moeten nemen? Ja hoor, goed onthouden, lijnnummer 137.
Het werd een vermoeiende maar leerrijke indrukwekkende dag vol belevenissen!!!
En daar was ie dan, de metro. Razendsnel rijdt hij door. Vlug hoor want de deuren gaan snel dicht? Een metro komt ook veel vlugger dan een trein dus bij een metro zijn er geen vaste uurregelingen.
Wel kan je op een schermpje volgen waar de metro zit en hoever hij nog van jouw station rijdt, kijk maar naar de rode stippen!
kijk, bolletjes op een bordje en bolletjes op de grond
Voor we de roltrap namen naar beneden, voor een kijkje te nemen naar de metro, botsten we op iets heel geks. Een bordje vol bolletjes alsook bolletjes op de grond. Hein, kent er dit iemand? Dit is brailleschrift voor mensen die niet kunnen zien. Zo'n mensen zijn blind. Aan de hand van zo n brailleschrift worden zij verder geholpen en lettertjes. En de bolletjes op de grond? Hier kunnen de blinden voelen tot waar zij mogen stappen, een grenslijn,...
Kijk, juf, een letter van mijn naam. De M van mama, de M van moeke, de M van ...., de M van... Maar wat heeft die M met het openbaar vervoer te maken. Samen gingen we op zoek naar voertuigen, vervoersmiddelen met een M. Na wat denkwerk kwamen we op het woordje METRO. Wie heeft er al eens op een metro gezeten, waar rijdt de metro?
Samen namen we de roltrap naar beneden en bekeken we het metroverkeer van dichterbij
Nu effe een kijkje nemen buiten het station. Waw juf kijk een bus op sporen en die hangt ook vast aan spandraden??? Is dit dan wel een bus? Al vlug kwamen we tot de ontdekking dat dit een tram was. Een tram rijdt op sporen en hangt ook vast met spandraden. Een tram rijdt op de straat tussen het verkeer door. Mag die altijd doorrijden? He, kijk gekke verkeerslichten: een plat streepje, een recht streepje een schuin streepje, een bolletje??? Kijken maar hoe de tram hierop reageert. Op deze manier leerden we meer over het tramverkeer