Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
20-09-2007
Dilbeek vroeger en nu
Maandag 24/9 starten we met het thema 'dilbeek vroeger en nu'. We gaan op verkenningstocht doorheen Dilbeek en stoppen bij enkele belangrijke gebouwen oa het kasteel, de Laiterie van vroeger nu het nieuwe gemeentehuis, de Sintalenatoren, de ijskelder, kasteel La Fosse. We bekijken al deze gebouwen en luisteren naar wat het vroeger was in vergelijking met nu.
Op verkenningstocht wil dus zeggen we gaan op stap. Graag die week gepaste kledij (bij regenweer regenkledij) en gemakkelijk schoeisel!
Maandag graag iedereen boterhammetjes mee aub!
Vaak zijn oude prenten, postkaarten, boekjes over Dilbeek niet meer te vinden! Wie deze toch heeft of ander bruikbaar materiaal mag dit zeker meebrengen op maandag naar de klas!
Maar die pompoenstukjes blijven erin, juf. Aiaiaiai, hoe kunnen we er voor zorgen dat we deze niet meer zien? Eruit nemen, wegspoelen, ... de meest gekke ideetjes kwamen naar boven. Toen was er 1 bengel die vertelde dat haar mama daarvoor een mixer gebruikte... en de juf blijkbaar ook. Op 1 minuut tijd was de soep gemixt en had ze een mooi oranje kleur.
Nu was het gewoon ..... genieten!!!
Voor wie er vandaag niet genoeg van kreeg, geen nood morgen doen we gewoon verder. Er staan nog wat pompoenstukjes te wachten ...
De pompoen werd door de juf midden doorgesneden en dan zagen we dat die vol zaadjes zat. Zaadjes om in de lente te planten en te laten uitgroeien tot een reuze pompoen(plant).
Wat hebben we nodig? Wie weet het van thuis? Enkele kleuters wisten me te vertellen dat er een ui bijmocht. De boter werd op het vuur in de kom gezet, kijk... de boter smelt. Opgepast want nu is de kom wel heet. Terwijl werd de reuzepompoen in stukjes gesneden. Een echte karwei want een pompoen is niet zo zacht vanbinnen. Eerst de harde schil wegsnijden. Dat was werk voor de juf... nu onze rakkers en bengels aan het werk! De gesneden pompoen werd gewogen met een weegschaal een gewassen in een vergiet. Nu alles in de kom en dan nog water bij. Het water werd gemeten met een maatbeker, niet met een weegschaal juf dat kan niet. Nu op wat wachten tot alles kookt, af en toe eens roeren en wat op smaak brengen.
Genoeg op ontdekking geweest, nu werk aan de winkel. Terug in de klas herhaalden we alles wat we gezien hebben en probeerden we het groeiproces van een pompoenplant op te bouwen met duidelijke prenten. We deden een fijn spelletje waar we de prentjes leerden ordenen en we onze getalbeelden tot 6 inoefenden.
Daarna... kokerellen! Maar is iedereen hierover te vinden? In de namiddag kozen 8 rakkers/bengels om de pompoen aan te vallen en om te vormen tot pompoensoep... en dat lukte aardig!
Het bleef niet alleen bij kijken, voelen, op ontdekking gaan... maar ook even luisteren naar wat weetjes van de juf. Zo wist onze juf te vertellen dat een pompoen groeit vanuit een klein zaadje. Dat een pompoenplant ver kan kruipen. Sommige kleuters vonden bloemen op de plant. He, juf kijk bloemen die verwelkt zijn met daarachter een bolletje... Wat wil dit zeggen? Onze juf vertelde dat je meisjesbloemen en jongensbloemen hebt. De zaadjes van de jongen wordt door een bijtje bij het meisje gebracht en oeps ... dat is zoals een baby, wist een bengel te vertellen. En ja hoor, lukte het, dan gaat het bloempje dood en kan het bolletje uitgroeien tot een reuzepompoen! Enkele rakkers merkten op dat elke pompoen dus een meisje is! Wat een reuzebladeren!! Tjonge, tjonge, dat hebben we nog nooit gezien...
En dan kon de ontdekking beginnen! Waw, juf, kijk daar is een dikke pompoen. Kijk, hier een gele, hier nog een kleine, ... ogen tekort alsook handjes tekort. Elke pompoen kwam in ons vizier en werd overspoeld door handjes. Waw, wat een dikke harde pompoenen!
Na veel gezwoeg en fantasieverhalen, kwam de eigenlijke vraag. 'Juf, een pompoen waar groeit die aan, in een boom, in een struik, aan een tak?' Laat ons het gaan ontdekken... we lieten er geen gras over groeien en weg waren we! Niet ver van onze school heeft de buurman een moestuin. Een moestuin? Wat is dat? Onze rakkers en bengels kwamen direct in contact met allerhande groenten.
Wie ziet er pompoenen in de moestuin? Eventjes klimmen en klauteren ... maar we worden beloond!!
Na het optillen van de pompoen kwamen we tot de conclusie dat de pompoen echt wel zwaar is, veel te zwaar. Maar wat zou er in de pompoen zitten? Het fantaseren kon niet op! Wat een harde schil, tok tok tok is er iemand thuis?
Zoals beloofd, gingen we op donderdag 20/9 hebben over de meegebrachte pompoen van Maurice. Waw, zo dik, waw precies een voetbal! Ja dik was hij inderdaad. We brachten de pompoen in de kring en bekeken hem van dichterbij. Wat een harde schil? Hoeveel zou hij wegen? Kan hij op onze weegschaal? Is de pompoen zwaarder als een potlood, een blad papier, een schaar, onszelf... We gingen op ontdekking! Alleen was het toch wel wat moeilijk om hem op te tillen, dan maar met 2...
Het is misschien altijd al wat opgeschoven, maar morgen is het zover. Dan hebben we het over de meegebrachte pompoen van Maurice. Hij heeft ons beslist veel te vertellen... we gaan ook eventjes kijken bij onze buurman in zijn moestuin. Daarna gaan we zelf aan het werk ... we maken pompoensoep!
Onlangs gaf ik een papiertje mee met daarop de vermelding wie onze klasafgevaardigde dit jaar is,alsook haar emailadres.
Bij deze wil ik jullie laten weten dat er een klein, maar niet onbelangrijk foutje in stond. Haar emailadres is: lies-vereecke@telenet.be
Voor diegene die het verschil niet ontdekken of zien (waaronder ik dus blijkbaar ook) is het dus geen punt tussen 'lies' en 'vereecke' maar wel een koppelteken!!!
Wanneer de klok 10.30u tikt, is het tijd om ons terug af te drogen en aan te kleden. Al het materiaal netjes uit het water,... klaar om het laatste stukje te starten... wellicht het meest leuke van alles! OPNIEUW DOUCHEN!!!!!!
Voor we uit het zwembad gaan, krijgen onze rakkers nog effe de tijd om wat te spelen in het water, te doen wat ze zelf willen. De ene keer wordt er materiaal aangeboden, de andere keer niet. Onze rakkers hebben het naar hun zin, geloof me. Die laatste minuutjes zijn voor hen van groot belang! Elkaar helpen, grenzen verleggen, met juf of meester nog iets proberen, ... het hoort er allemaal bij
Bij meester Wannes gaat het er wat moeilijker aan toe. Alle rakkers krijgen een plankje. Meester Wannes laat zien hoe het moet, wie kan hem nadoen. Proberen maar. Armen strekken, lukt het met je benen ook? En durf je je hoofd onder water steken? Drijven maar ...
Eindelijk! We kunnen eraan beginnen! We werken in 2 groepjes. Het ene groepje durft al wat meer dan het andere groepje. Kijk, we maken een fontein met onze voetjes... Wie kan nog meer spetters maken?
Heeft iedereen zich gedoucht? Dan is het tijd om te verzamelen op het trapje. Want meester Wannes heeft ons elke zwemles vanalles te vertellen. Nog even kort de afspraakjes herhalen, de groepjes verdelen en wat we gaan doen.
Eens in Dilkom aangekomen, zoeken we ons een plaatsje in de kleedkamer en kleden we ons zo vlug mogelijk om. Dan is het even wachten tot meester Wannes komt opdagen, die ons meeneemt naar de douche en het zwembad! Bij het uitkleden komt heel wat bijkijken. Hangen onze kleertjes netjes aan de kapstok? Zijn onze sokken in onze schoenen? Wat met onze slip? Vraag het maar aan je rakker ... die vertelt het je allemaal!