Spanning perron, dinoskeletten ten top, kriebelbeestjes, te gekke spinnen en waanzinnige waterdieren... onze rakkers en bengels hebben ervan genoten. Het was een lange, fijne, interessante, superdag.. zowel voor de kleuters als de juf
Moe maar tevreden wachtten we op het perron naar onze trein richting Dilbeek.!!!!!
Dit hadden we nog nooit gezien. Spinnen met haar op! Reuzeslakken! Sissende kakkerlakken. Hé juf, hier zit niks in. Kijk is goed, waarschijnlijk heeft het beestje zich verstopt tussen de blaadjes als bescherming.
Terug wat energie opgedaan? Dan zetten we onze tocht verder.
De dino's hadden we gezien... waren hier alleen maar dino's. Neen, hoor, we keken even terug op de pictogrammen. Wat willen we nog zien? De insecten. Wie ziet deze pictogram? Joepie, we nemen de lift. In de lift zochten we ook nog het pictogram van de insecten. Zo kwamen we op de juiste plaats.
Na veel indrukken opgedaan te hebben, werd het tijd om naar de eetzaal te gaan. Daar zochten we ons een plaatsje en smulden we onze boterhammetjes op. Nooit waren deze hongerige magen zo vlug gevuld!!
Zijn dit eieren, bah maar vies hoor. Neen, het zijn geen eieren het zijn fossielen van de uitwerpselen van dino's. Dit hebben ook mensen gevonden, zo konden ze onderzoeken wat de dino's allemaal opaten. Zo ontdekten ze vleeseters en planteneters.
Kijk, een kleine dino. Van waar komt die? Zit die, zoals wij, in mama's buik? Neen, kijk is goed, dino's leggen grote eieren in een nest van modder. Zij houdt haar eieren warm met haar poep, dat heet broeden. Daarna komen de eieren uit en zijn er toch kleine dino's.
Kijk is goed naar hun bek en hun poten. Sommigen hebben scherpe klauwen, anderen gewoon een dolk aan hun duim en nog andere hebben hele scherpe tanden.
Hé juf kijk, een langnek. Waw, die zijn nek is inderdaad reuzelang. Wist je dat die stenen at om zijn eten in zijn maag te pletten en te malen.
Kijk, juf, ik ben zo groot als een triceratops. En jij? Proberen maar...
Kijk, juf, nog een ander skelet. Die heeft horens en een kraag. Het is een triceratops. En daar nog 1 en nog en nog ... onze rakkers en bengels hadden ogen tekort. Bij elk skelet hielden we even halt. Wie ziet hier een dino in? Hoe heet die dino? Zo zagen we dino's met kammen op hun kop om geluiden te maken, met knotsen op hun kop om mee te botsen - deze knotsen waren van steen.
De beenderen die gevonden werden diep onder de grond, liggen daar al heel heel lang - dus zijn deze heel oud. Voorzichtig werd gezocht naar beenderen - borsteltjes hielpen wat mee alsook een beiteltje. Daarna werd alles ingegispd en zo vervoerd naar de werkplaats. Kijk, als wij een arm of been breken moeten we ook in het gips. In de werkplaats word alles zorgvuldig uitgepakt en behandeld en terug aan elkaar gepuzzeld. Een heus werk!
Kijk, daar beneden, wat zien we daar? Beenderen? Maar nog geen skelet! En wel precies een afdruk van een dino in steen. Ja, dat is een fossiel! Zo konden ze weten hoe de dino eruit zag en het skelet terug helemaal opbouwen. Wat een karwei!!!
En ja hoor, onze bengels en rakkers waren juist. Ze hadden het goede pictogram gevonden. Heel vlug zagen we enkele reuzen staan... skeletten van iguanodons! Kijk is goed allemaal, hoe groot dat deze dino was. Wel even groot als een appartementsblok. Kijk is naar die beenderen. Juf, waar is zijn vel en zijn vlees? Dat is er niet meer want de dino's leven niet meer, wel heel lang geleden. Dit zijn beenderen die ze gevonden hebben en terug gemaakt hebben tot een dino... we hebben ook een skelet, voel maar is - voel je de beenderen!
Aan de hand van pictogrammen ontdekten we dat dit museum niet alleen voor dino's was, ook voor insecten, zoogdieren, vissen, stenen en mineralen. Waar moeten wij naartoe? Wie ziet het pictogram van de dino?
Een hele dag rondlopen met onze jas en schooltas... dat zagen we niet zitten. We kregen aan de balie een kapstokkenkoffer. In de koffer konden onze schooltassen terecht, aan de kapstok onze jas. Ziezo, we kunnen eraan beginnen!