En waarvoor dienen die gekleurde kaartjes dan? Kijk eens goed. Onze rakkers werden uitgenodigd om eens goed te kijken naar het verschil tussen de witte kaartjes en de gekleurde kaartjes. Al vlug kwamen ze tot de ontdekking dat de witte prentjes ook beeldtaal was, de gekleurde prentjes waren de woorden die het beeld weergaven. Aan het werk... de prenten werden in de klas opgehangen en zo gingen alle rakkers individueel zoeken naar het juiste woord. Telkens beginnend van de kant van leen, de linkerkant dus!!!
Alles geknipt? Dan zijn we klaar om onze brief eens te horen. Samen werd de brief in de kring aangebracht. Onze rakkers probeerden het woord te visualiseren door het juiste prentje. Zo bouwden ze de brief voor oma en opa op. Nu individueel werken.. ieder zijn eigen brief, zijn eigen uitgeknipte kaartjes. Samen met de juf werd elke zin aangepakt. Welk prentje hoort hierbij? Zoeken maar...
Onze rakkers dachten er goed vanaf te komen. Neen, hoor, ook voor hen ligt een brief klaar. Deze weliswaar ietsipietsie moeilijker. Zij werken rond letters visueel te herkennen en dit binnen woorden. Zij leren ook het belang om van links naar rechts te kijken en zoeken naar verschillen in letters/ woorden. Vooraf wat knipwerk. Onze rakkers knipten alles woord-en beeldkaartjes uit. Morgen proberen zij hun brief op te bouwen.
De 2de keer gaat het al veel beter. Hoe? Juf, moeten wij deze brief 2 keer maken? Hoe komt dat? We houden even halt om in de kring wat meer uitleg te geven. Onze rakkers konden de link leggen naar ouders van mama en ouders van papa. Via een duidelijke weergave op het prikbord begrepen onze bengels het heel vlug. Is deze 2de keer ook zo moeilijk? Neen, hoor, nu kan het misschien helemaal alleen!! Zoeken maar...
Vind je de kusjes in je potje wel? Oei, neen, het zijn er 2 en dan 3 en dan 4 en zo tellen we er elke keer 1 zoentje bij. Goed volgen hoor, want alleen is het nog wat moeilijk. Zo leren onze bengels aandachtig, geconcentreerd volgen met een oefening alsook hun brief wordt ingeoefend!
Op dinsdag 20/11 zetten we ons oma en opa in de bloemetjes. In onze klas gaat hier heel wat aan vooraf. Met onze bengels en rakkers maken we een brief. Onze bengels knippen prentjes die ontbreken in hun brief. Daarna goed luisteren naar de juf want we bouwen de brief terug samen op.
joepie, op 20 november worden alle grootouders weer in de bloemetjes gezet. Onze rakkers en bengels zijn volop aan het werk om jou op deze dag een brief te geven.
Graag had ik nog iets aan jullie, grootouder(s), gevraagd. Wie heeft zin om komende week of volgende week in onze klas iets te komen doen? vb verhaaltje vertellen, vertellen over vroeger hoe het was in de klas eventueel met foto's, vertellen over oud speelgoed, een liedje aanleren ...
Zie jij dit zitten? Aarzel dan niet en reageer vlug via dit blogje of op mijn mail. Samen zoeken we dan naar een gepast moment in die week. Ik kijk er naar uit.
Vandaag, vrijdag 9/11 kregen jullie een bestelformulier voor de kerstboeken. Beslis vlug, vul je formuliertje in en bezorg het aan de juf. Dit tegen ten laatste 16 november - dan worden de bestellingen doorgegeven aan uitgeverij Averbode.
De individuele foto's en klasfoto/familiefoto al bekeken? Beslis dan vlug of je ze al dan niet neemt en geef het door aan de juf! Zeker in orde te brengen tegen ten laatste 23/11 aub
Spanning perron, dinoskeletten ten top, kriebelbeestjes, te gekke spinnen en waanzinnige waterdieren... onze rakkers en bengels hebben ervan genoten. Het was een lange, fijne, interessante, superdag.. zowel voor de kleuters als de juf
Moe maar tevreden wachtten we op het perron naar onze trein richting Dilbeek.!!!!!
Dit hadden we nog nooit gezien. Spinnen met haar op! Reuzeslakken! Sissende kakkerlakken. Hé juf, hier zit niks in. Kijk is goed, waarschijnlijk heeft het beestje zich verstopt tussen de blaadjes als bescherming.
Terug wat energie opgedaan? Dan zetten we onze tocht verder.
De dino's hadden we gezien... waren hier alleen maar dino's. Neen, hoor, we keken even terug op de pictogrammen. Wat willen we nog zien? De insecten. Wie ziet deze pictogram? Joepie, we nemen de lift. In de lift zochten we ook nog het pictogram van de insecten. Zo kwamen we op de juiste plaats.
Na veel indrukken opgedaan te hebben, werd het tijd om naar de eetzaal te gaan. Daar zochten we ons een plaatsje en smulden we onze boterhammetjes op. Nooit waren deze hongerige magen zo vlug gevuld!!