Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
19-11-2007
op visite bij juf Karen
Joepie, op vrijdag 23/11 worden we voor de 2x dit jaar uitgenodigd bij juf Karen in het laptopklasje. Na onze turnles haasten we ons naar de laptopklas. Daar kunnen we individueel werken, ieder op eigen niveau/tempo,... Er wachten weer een heleboel aan leuke spelletjes op ons.
Wanneer we klaar zijn, tekenen we onze naam op ons blad of ons symbooltje. Juf, waar moet mijn naam? Tja... in begin van het schooljaar was dit echt wel een raadsel... maar nu we wat verder staan weten we dat beslist zelf. En als dit nog niet alleen lukt, hebben we een hulpje in de klas. Op onze kast hangen 2 bladen (verticaal/horizontaal) . Onze rakkers en bengels houden hun blad in de positie dat ze tekenden en kunnen zo heel goed zien waar de linkerkant is of de 'leenkant'. Ziezo, zoeken maar ...
Tom ging naar huis met een prachtige zelfportret, een zelfgemaakte kroon en mooie tekeningen van de andere vriendjes van de klas!
Dankjewel mama en papa voor de lekkere cake en het drankje!
Niet iedereen schilderde. De overige bengels en rakkers kregen een papier waar ze Tom ook op tekenden - eveneens gedetailleerde weergave van hoe Tom er nu uitziet. We verdeelden ons blad ook in lucht en grond door een lijn te trekken. Wat heeft Tom onder zijn hoofd? Een nekje... voor sommigen was dit een moeilijk stuk om weer te geven. Hoeveel ogen heeft Tom? Kijk eens goed, wat zie je boven zijn ogen, en in zijn oog? Heb ik dat ook op mijn blad staan? Een geluk dat Tom aanwezig was in onze klas, want effe terugblikken was soms toch wel nodig.
Onze jarige, Tom, die werkte zelf aan zijn kroon. Knippen, plakken, tekenen, kleuren,... het hoorde er allemaal bij. Tom is jarig, hij maakt zijn kroon naar eigen wens.
Terwijl Tom op het grote papier lag, bekeken we zijn kledij. Wat heeft Tom aan? Welke kleur? Lange of korte mouwen? Hoe is zijn trui aan zijn nek? Welke kleur van haar heeft Tom? Heeft hij haar tot op zijn voorhoofd? Wat voor kleur ogen heeft hij? Kortweg, Tom onderging een gedetailleerde waarneming alvorens echt te werk te gaan met enerzijds verf en anderzijds kleurpotloden en stiften.
Tom koos 2 rakkers en 2 bengels die het grote portret mochten kleur geven. Goed kijken wat we nodig hebben. Afspreken wie wat gaat doen? In welke kleur moet alles?
Op maandag 19/11 werd de verjaardag van Tom in onze klas gevierd. Op dinsdag 20/11 wordt hij 5 jaar. Daar het op dinsdag grootouderfeest is, werd er voor Tom in de klas gefeest op maandag. Wanneer er een rakker jarig is zijn er zo wat vaste gewoontes: oa. we maken een afdruk van het lichaam van de jarige. Tom ging op een groot blad papier leggen, andere kleuters maakten de omtrek van zijn lichaam met een schrijfpotlood. Op deze manier leren onze bengels en rakkers omgaan met het lichaamsschema.
En waarvoor dienen die gekleurde kaartjes dan? Kijk eens goed. Onze rakkers werden uitgenodigd om eens goed te kijken naar het verschil tussen de witte kaartjes en de gekleurde kaartjes. Al vlug kwamen ze tot de ontdekking dat de witte prentjes ook beeldtaal was, de gekleurde prentjes waren de woorden die het beeld weergaven. Aan het werk... de prenten werden in de klas opgehangen en zo gingen alle rakkers individueel zoeken naar het juiste woord. Telkens beginnend van de kant van leen, de linkerkant dus!!!
Alles geknipt? Dan zijn we klaar om onze brief eens te horen. Samen werd de brief in de kring aangebracht. Onze rakkers probeerden het woord te visualiseren door het juiste prentje. Zo bouwden ze de brief voor oma en opa op. Nu individueel werken.. ieder zijn eigen brief, zijn eigen uitgeknipte kaartjes. Samen met de juf werd elke zin aangepakt. Welk prentje hoort hierbij? Zoeken maar...
Onze rakkers dachten er goed vanaf te komen. Neen, hoor, ook voor hen ligt een brief klaar. Deze weliswaar ietsipietsie moeilijker. Zij werken rond letters visueel te herkennen en dit binnen woorden. Zij leren ook het belang om van links naar rechts te kijken en zoeken naar verschillen in letters/ woorden. Vooraf wat knipwerk. Onze rakkers knipten alles woord-en beeldkaartjes uit. Morgen proberen zij hun brief op te bouwen.
De 2de keer gaat het al veel beter. Hoe? Juf, moeten wij deze brief 2 keer maken? Hoe komt dat? We houden even halt om in de kring wat meer uitleg te geven. Onze rakkers konden de link leggen naar ouders van mama en ouders van papa. Via een duidelijke weergave op het prikbord begrepen onze bengels het heel vlug. Is deze 2de keer ook zo moeilijk? Neen, hoor, nu kan het misschien helemaal alleen!! Zoeken maar...
Vind je de kusjes in je potje wel? Oei, neen, het zijn er 2 en dan 3 en dan 4 en zo tellen we er elke keer 1 zoentje bij. Goed volgen hoor, want alleen is het nog wat moeilijk. Zo leren onze bengels aandachtig, geconcentreerd volgen met een oefening alsook hun brief wordt ingeoefend!
Op dinsdag 20/11 zetten we ons oma en opa in de bloemetjes. In onze klas gaat hier heel wat aan vooraf. Met onze bengels en rakkers maken we een brief. Onze bengels knippen prentjes die ontbreken in hun brief. Daarna goed luisteren naar de juf want we bouwen de brief terug samen op.
joepie, op 20 november worden alle grootouders weer in de bloemetjes gezet. Onze rakkers en bengels zijn volop aan het werk om jou op deze dag een brief te geven.
Graag had ik nog iets aan jullie, grootouder(s), gevraagd. Wie heeft zin om komende week of volgende week in onze klas iets te komen doen? vb verhaaltje vertellen, vertellen over vroeger hoe het was in de klas eventueel met foto's, vertellen over oud speelgoed, een liedje aanleren ...
Zie jij dit zitten? Aarzel dan niet en reageer vlug via dit blogje of op mijn mail. Samen zoeken we dan naar een gepast moment in die week. Ik kijk er naar uit.
Vandaag, vrijdag 9/11 kregen jullie een bestelformulier voor de kerstboeken. Beslis vlug, vul je formuliertje in en bezorg het aan de juf. Dit tegen ten laatste 16 november - dan worden de bestellingen doorgegeven aan uitgeverij Averbode.