Foto
Inhoud blog
  • dikke kussen
  • dankjewel opa Hannah en Margot, Nore!
  • bedankt mama nelson
  • foto's carnaval
  • we gingen op stap naar de tandarts
  • joepie op uitstap
  • morgen, poetsdag
  • spiegeltje, spiegeltje aan de wand...
  • Jaap de krokodil
  • Mijn favorieten
  • www.sint-alena.be
  • carnaval
  • winterpret
  • sinterklaas in de wijkschool
  • gestart met de kersperiode met heel de wijkschool
  • bezoek aan de tandarts, thema tanden
  • naar de watermolen te Pede
  • naar de dierenarts
  • fakkeltocht
  • zoekspel rond cijfers en letters
    DONDERDAG 19/2 carnavalstoet vanuit de wijkschool! Zorg dat je erbij bent!
    GENIET JE GRAAG MEE VAN DE VELE FOTO'S - GEEF DAN VLUG EEN MEMORYSTICK AAN DE JUF
    reacties
  • Nieuwjaarswensen
  • Bezoekje aan dit mooie blog
  • Hallo
  • fijne middag
  • Vriendelijke groetjes van Trucker_John

    Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten

    lieve.hofmans@pandora.be

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    een toffe rakkerklas!

    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat moeilijker...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het tekenen kwam het knippen van de woordjes en kleven.  Goed gedetailleerd kijken naar de woordkaarten stond hier centraal.  Hierdoor komen onze rakkers in contact met verschillende letters en zien hier ook verschil in.  Zelfstandig werk!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een brief voor de sint - beeldtaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Allemaal tegelijk schilderen dat zou niet goedkomen.  Daarom maakten we groepjes.  Enkele rakkers maakten al een brief voor de sint.  In de kring werd de brief samen met heel de groep opgebouwd.  De kleuters probeerden zo het juiste prentje te zoeken voor wat de juf vertelde.  Daarna individueel werk aan de tafel.  Deze keer geen prentjes knippen maar wel zelf de beelden weergeven met potlood en stift.  Wie weet nog hoe de brief  ging?  Op deze manier memoriseerden onze rakkers hun brief voor de sint.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opbouwend tewerk gaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze sint kreeg langzaam maar zeker vorm, ieder naar zijn eigen kunnen en willen.  Ook de achtergrond kreeg een kleur.  Achteraf werd er gekeken wat er nog ontbrak... evalueren leren onze kleuters hierbij, kritisch kijken!  Hierbij werd de typische woordenschat rond de sint nog eens ingeoefend.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genoeg gepraat...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na veel waargenomen te hebben, kwam het echte werk.  De vraag wie wil schilderen was blijkbaar heel populair.  De kledij was besproken, de kleuren hadden we mee... dus nu zelf aan het werk.  We kregen een reuzegroot blad en konden beginnen.  Waar beginnen we?  Bovenaan.. wat zien we bovenaan de sint?  De mijter, welke vorm heeft de mijter?

    >> Reageer (0)
    28-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pofbroek glanzend als fluweel..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waw... de zwarte pieten mogen er ook best zijn.  We bekeken ook hun outfit.  Van waar komt die knappe pluim?  Waarom een pofbroek?  Hoe komt het dat hij altijd handschoenen aantrekt?  Wist je dat de pofbroek van fluweel is?  Hoe noemt die muts van een piet? Veel luisterende oortjes om daarna hun indrukken te kunnen verwerken.  Aan -en uittrekken van de kledij hoorde er natuurlijk ook bij!

    Nog effe hadden we tijd om aan onze pietjes te beginnen: omgaan met verschillende maten van cirkels, fijn motorisch werken, gericht knippen of prikken... het resultaat komt later.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat heeft de Sint aan?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de hand van prenten uit een boek en echt conreet materiaal stonden we stil bij de outfit van de Sint.  Onze rakkers en bengels leerden zo de juiste benaming.  De sint heeft geen hoed, wel een mijter; de sint heeft geen mantel wel een tabbaard; de sint heeft geen kleed wel een albe... Heel veel indrukken om achteraf vrij te schilderen en mee kunnen om te gaan in de verkleedhoek

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ons vooropgesteld programma grondig gewijzigd...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tja ons weekbriefje voor deze week is al niet meer te volgen.  Onze rakkers en bengels hebben er hun eigen week van gemaakt.  Door de vele vragen, gesprekken,... valt er heel wat weg dat normaal op het weekbriefje stond.  Een boek zomaar in de boekenhoek laten?  Geen denken aan... juf vertel het maar.  Stof genoeg om er rond te kletsen en dit gebeurde ook!


    >> Reageer (0)
    27-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP
     WIE HEEFT THUIS NOG OUD VERKLEEDGERIEF LIGGEN?  GOOI JIJ HET ANDERS TOCH WEL GEBRUIK JE HET NIET MEER?
    DENK DAN EENS AAN ONZE KLAS, WIJ KUNNEN HET ZEKER EN VAST GEBRUIKEN IN ONZE VERKLEEDHOEK, ONZE BENGELS EN RAKKERS ZIJN ER DOL OP...

    >> Reageer (0)
    26-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZEKER DOEN
    Bekijk de link 'fotoalbums' bij favorieten, dan zie je een weergave van foto's per gebeurtenis, activiteit, evenement. Zeker doen, niet vergeten. Via deze link kan je ook al de foto's downloaden. Proberen maar!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.inleving...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de namiddag was onze verkleedhoek de populairste hoek.  Hoe zou dat nu toch komen?

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muzikale link
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de voorwerpen zoeken, de passende prenten zoeken nog niet genoeg was.  Nu moesten onze kleuters ook nog nadenken welk liedje erbij hoorde.  Onze kleuters werden echt uitgenodigd om intens na te denken.  Zo zongen we samen de liedjes 'zie ginds komt de stoomboot', zie de maan schijnt door de bomen, 'de zak van sinterklaas', 'leg wat in mijn schoentje',...en vele anderen.  Soms was het echt wel zoeken.
    Het was een intense, actieve, fijne instap voor het Sinterklaasgebeuren!!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gedetailleerd bekijken + vergelijken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wanneer we de juiste prenten gevonden hadden, werd zowel de prent als het voorwerp vergeleken met elkaar.  Wat is er anders?  Zijn er evenveel visjes in de zee op de prent als in het echt op het voorwerp? Vergelijkende waarnemen was hier de opdracht...

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voor elke voorwerp een prent...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze manier kregen alle voorwerpen er de passende prent bij... voor sommige voorwerpen was het niet altijd makkelijk om de juiste prent erbij te zoeken.  Zo gingen onze kleuters over van concreet naar abstract.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stapje verder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alle voorwerpen waren nu herkenbaar voor onze kleuters.  Nu wat abstracter gedoe...
    Kies maar een kleurtje en kijk wat erop staat?  Welke kleur ga je kiezen?  Laat het zien aan de andere kleuters en vertel maar wat erop staat.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug verzamelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zijn alle voorwerpen gevonden?  Dan verzamelden we terug in 1 klas.  Daar werd alles op de timmertafel gezet en verwoord in welke klas wat verstopt zat.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zoeken maar...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu kon in elke klas de opdracht beginnen, uitgelegd worden.  In elke klas waren 3 voorwerpen verstopt.  Wie vindt ze?  Zoeken maar... onder, boven, op, tussen, naast, in,... tot we ze vonden!


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de groene groep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze hoorde thuis in mijn eigen klas.
    Het deed er niet toe of je kapoen, kabouter, bengel of rakker was.  Alle kleuters zaten door elkaar!

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de oranje groep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze hoorde thuis bij juf Veerle.

    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de rode groep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De rode groep hoorde thuis in de klas van juf Lut.


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezamelijke start van het thema 'sinterklaas'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op maandag 26/11 startten we in onze wijkschool het thema 'sinterklaas' met een fijn spel met de 3 klasjes.  We verzamelden allen samen in 1 klas waar het spel werd uitgelegd.
    De kleuters werden in 3 groepen gedeeld aan de hand van gekleurde kaartjes.  Deze gekleurde kaartjes gaven telkens een klasje aan.  Zo was de oranje kleur: juf Veerle.  De rode kleur: juf Lut en de groene kleur, ikzelf.  Onze ukkepukken konden deze kleur ook terugvinden op de deur (jules zijn truitje)
    Verdelen maar...

    >> Reageer (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!