Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
19-12-2007
het resultaat mag er zijn
Na veel kijken, twijfelen, passen en meten kwamen alle rakkers tot een prachtig kaartje. Nu nog de binnenkant... dan werken we met letters en letterstempels!
Onze rakkers die gingen wat verfijnder aan het werk. In de kring werd het kerstkaartje aangebracht. Eerst een gesprekje waar ze verwoorden wat ze allemaal op het kaartje zagen staan. Plaatsbegrippen, hoeveelheidsbegripen werden ingeoefend. Wie ziet dit stukje in de kring liggen? Wie zit dat stukje liggen, is het niet te groot, is het niet rood? Nu zelf aan het werk... Alle rakkers kregen een wit kaartje waar zij precies hetzelfde mochten opkleven zoals in de kring aangebracht. Onze rakkers gingen op zoek naar de linkerkant, telden hoeveel kerstballetjes, welk stuk naar boven, waar moet de kerstboom. Eerst een heel zoekwerk met klein, fijn materiaal om daarna een prachtig kerstkaartje te hebben.
En ja hoor, veel verbale hulp hadden onze bengels niet meer nodig want zij wisten heel goed nog hoe ze aan de slag gaan met een deegrol. Spontaan werd er bloem op de deegrol aangebracht anders blijft het deeg aan de rol kleven. Onze bengels vormden de 2 bollen om tot knappe zoutdeegsterretjes. Nu met de juf mee naar huis, in de oven en klaar is kees!
Nu ons deeg klaar was, lieten we het eventjes rusten en gingen we turnen met meester Wannes. Wanneer de turnles gedaan was, stonden we terug paraat om de bollen deeg uit te rollen met een deegrol. Fijn was dat, daarna gebruikten we uitsteekvormpjes van sterretjes om het deeg vorm te geven. Waarom sterretjes, hoort u met nieuwjaar van je bengel wel!
Het was niet altijd even makkelijk. Het blijft kleven aan je handen... even nadenken hoe of met wat kunnen we daar iets aan doen??? Met bloem natuurlijk en als het deeg te droog was, deden we er wat water bij. Zo werd er gekneed tot we 2 dikke brooddeeg of zoutdeegbollen hadden!!
Voor onze rakkers en bengels niet meer onbekend... handen uit de mouwen want we werken weer met deeg. Deze keer brooddeeg. Onze rakkers die kregen een andere opdracht, de bengels maakten brooddeeg in functie van hun nieuwjaarsbrief. Eerst bekeken we de ingrediënten. We weet nog wat er verschillend is met het speculaasdeeg? Daarna kneden maar en de kom goed vasthouden want niet altijd even makkelijk.
Op donderdag 20/12 vieren met alle kleuters onze school kerst in de kerk. Graag iedereen tegen 8.30u centrumschool, van daar gaan samen naar de kerk waar we een kerstviering houden (kaarsjes aansteken, het kerstverhaal, kerstliedjes zingen)
Het was weer super fijn, superactief, superanders, superuitdagend zo'n rollebollenamiddag. Onze bengels en rakkers hebben er weer van genoten. Kijk zeker eens naar de fotos's bij favorieten rubriek 'rollebolle doe je mee' - ze zijn de moeite waard! Voor onze rakkers was dit het laatste jaar rollebollen, onze bengels die kijken al uit naar volgend jaar...
Joepie, op maandagnamiddag, 17 december, gaan we sporten in de Parnas. We gaan met de lijnbus ... iedereen graag boterhammetjes mee aub. Voorzie je van sportieve kledij aub. We zijn tussen 15.30u en 16.00u terug aan de centrumschool. Daar afhalen aub!
Ik kijk er naar uit... het wordt beslist een superactieve dag!!
Na de sterretjes en hartjes in brooddeeg werd het wat tijd voor meer kleur. Kiezen en voorzichtig in de spar hangen want deze balletjes konden heus wel stuk.
Vele handen brachten de spar in onze klas... EINDELIJK Nu komt het leuke werk: versieren. De juf geeft de lichtjes een plaats in de boom. Langzaam maar zeker veranderde onze spar in een fijne mooie kerstboom. Onze rakkers en bengels versierden hem naar eigen zin. Eerst zelfgemaakte dingetjes uit brooddeeg...
Kijk is goed naar beneden. Waar zit onze spar in? In een pot. Wat zit er in die pot? Aarde. Wat wil dit zeggen? Wat wanneer we een spar gekocht hadden zonder wortel? Onze rakkers en bengels wisten heel goed dat we deze spar later een plaats kunnen geven in onze tuin, een spar zonder wortels kan dit jammer genoeg niet. Waarom dienen wortels? Weer heel wat stof om te vertellen!
Nu de spar bevrijd was van zijn net, konden we er een kring rond maken en van dichterbij bekijken. We vertelden aan elkaar welke kleur hij had, hoe groot hij was in vergelijking met onszelf, wat we voelden wanneer wa hem aanraakte, hoe hij ruikt, of hij blaadjes had, of er vruchtjes aanhangen,... kortweg heel veel luisterende oortjes vragend naar heel wat nieuwe informatie!
Terug in onze wijkschool, gebruikten we de schaar en onze handen om de spar van zijn net te bevrijden. Al heel vlug voelden we het geprikkel van de naaldjes ...
Ook de spar van de bengels en kapoenen van juf Veerle werd zorgvuldig ingepakt. We kijken nog eens goed mee... eerst de wortels erin en dan de rest van de spar. Ziezo, nu nog betalen aan de kassa en weg ermee!
Hoe gaan we die nu meenemen? Die is veel te breed? Gelukkig hadden ze in de winkel een wondermiddeltje... kijk maar mee. Vlug een netje rond de spar en klaar is kees.
Daar aangekomen, ontdekten we de eigenschap van de spar in vergelijking met de andere bomen aan de lijve. Voelen, ruiken, vertellen, kijken, luisteren, het hoorde er allemaal bij. Wat voor een spar hebben we nodig? Of beter welke spar kan in onze klas binnen? Je hebt natuurlijk vele soorten. Is een spar hetzelfde als een den? Neen, kijk maar goed naar de naaldjes... Hebben we ééntje gevonden?
Alleen de bolderkar trekken? Dat dachten die stoere rakkers maar... ze kregen hulp van onze bengels. Met 2 trekken aan de bolderkar en sturen is een pak makkelijker.