Druk oponderstaande knop om een reactie achter te laten
lieve.hofmans@pandora.be
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
een toffe rakkerklas!
21-05-2007
en waar is die trein nu toch?
Na veel uitleg over borden, televisiekijken werd het hoogtijd om de echte treinen op te zoeken. Als onze oortjes goed openstonden, konden we horen waar de treinen waren. Boven ons hoofd, de treinen rijden boven ons hoofd???? Dus we moeten een trap vinden naar omhoog! Veel zoekwerk was dit niet, in het station zijn er heel wat trappen. Waw, roltrappen, goed vasthouden en die brengt ons naar boven!!
Naast de televisies stonden ook nog andere tekens, pictogrammen. Aan de hand van raadseltjes leerden onze rakkers omgaan met het begrijpen en verwoorden van pictogrammen, alsook omgaan met ruimte, richtingen.
En van buiten trokken we richting binnen. Joepie, tv kijken. Doen we dit ook in een station? Neen, hoor het werd ons heel vlug duidelijk dat dit geen televisies zijn voor tekenfilms maar wel televisies die ons wat meer vertellen over het uur, de bestemming en het spoornummer, zelfs buitenlandse treinen konden we hierop herkennen. Heel wat kijk -en speurwerk!
Na een 20tal minuutjes op de bus zitten en veel rondkijken en vertellen, kwamen we aan in Brussel-Zuid! Waw, wat een grote gebouwen, wat een drukte...! Oogjes tekort voor dit allemaal te kunnen bekijken. Een blik naar links, een blik naar rechts, een blik naar omhoog en oeps .... Al vlug zagen we treinen in de lucht. In de lucht? Ja in de lucht! Kunnen treinen dan vliegen? Neen, juf die rijdt op sporen en die hangt bovenaan aan draden. Draden? Zoveel door elkaar? Niemand onder onze rakkers wist te vertellen of die draden een speciale naam hadden en wat hun functie was. Dus, dit werd een opdrachtje voor in het treinstation. Hoe heten deze draden en voor wat dienen deze?
Op maandag 21/5 stonden we allemaal paraat om te vertrekken richting Brussel-Zuid. Hoe geraken we daar met het openbaar vervoer? Moeilijke vraag... na veel nadenken kwam er dan toch een wijs idee: juf, de lijnbus. We gingen op zoek in het uurregelingsboekje naar het juiste uur en de passende bus voor onze bestemming. Onze bus had lijnnummer 137! Om 9.25u namen we onze bus op de Ninoofsesteenweg. Daar hadden we even de tijd om nog eens kort te herhalen over ons bezoek aan de stelplaats alsook enkele belangrijke afspraakjes te maken voor onze uitstap naar Brussel. En nu maar wachten en kijken naar lijnbus nr 137!
In de andere klas ging het er helemaal anders aan toe. Daar werd er niets meer herhaald wel de opdracht gegeven: wat weet jij nog van onze uitstap naar de stelplaats? Wat herinner jij je nog? Hier oefenden onze rakkers het visueel geheugen. Samenwerken, elkaar helpen en uitleg geven, gommen kwam hier allemaal aan bod!
Gedurende deze voormiddag werd onze uitstap naar de stelplaats op papier gezet. In de 2 klassen werd er geschilderd en getekend. Wil jij genieten van deze prachtstukken? Kom dan zeker langs op 2 juni op onze tentoonstelling tijdens het schoolfeest.
Op woensdag 16/5 trokken we na onze turnles met meester Wannes richting grote school. Daar werden we verdeeld over 2 klassen samen met de andere rakkers van meester Kristof en juf Christelle. In de ene klas werd de lijnbus op een groot papier opgebouwd met inoefening van het detailgericht beschouwen van iets, hier de lijnbus.
Na geconcentreerd in het water bezig te zijn met het oog op een leuk brevetje, mochten we het laatste kwartiertje vrij spelen in het water. Allerhande materialen werden aangeboden... zelf op ontdekking gaan stond hier centraal. Alle remmen los!
Meester Wannes nam sommige rakkers om hun brevetje af te leggen in het grote diepe zwembad. Bibber, bibber... maar lukken deed het. Wat een enthousiasme van onze turnleerkracht. Elke rakker werd aangemoedigd tot en met!!
Niet alleen meester Wannes werkte rond de zwembrevetjes. Ook in het groepje van meester Kristof en mezelf werd er hard gewerkt... op naar een fijn brevetje met een leuke naam. Onder water een hoepel ingeraken, of inspringen en hoofd helemaal onder water, of bovenaan een stok tot op de bodem van het zwembad geraken, drijven met een plankje... een heleboel opdrachten..
Buiten feest vieren voor onze jarige Carlès, stond er ook heel wat op het programma in het zwembad. Meester Wannes vertelde het ons al eerder ... Zeepaardje, eendje, pinguin, zeehond, dolfijn????? Voor jullie misschien onbekend maar voor onze rakker heel belangrijk. Deze namen verwijzen naar brevetjes. Elk brevetje heeft enkele opdrachtjes die onze rakkers moeten uitvoeren. Lukken deze opdrachtjes dan behaal je één van deze fijne brevetjes met een leuke naam
Vandaag openden wij ons project 'ter land ter zee en in lucht' adhv een leuk toneeltje! Plezier verzekerd!
Daarna trokken we naar de stelplaats waar een lieve mevrouw, ooit buschauffeur, ons meer vertelde over het reilen en zeilen op de stelplaats. Een hele belevenis!!
Op woensdag 16/5 gaan we eerst turnen met meester Wannes. We bekijken enkele foto's van ons bezoek aan de stelplaats en breiden dit dieper uit via kringgesprek! Tegen 10.30u trekken we naar de centrumschool waar we onze uitstap naar de stelplaats verder verwerken met de andere rakkers.
Graag uw kleuter afhalen aan de centrumschool om 12.10u aub
Op maandag 14/5 starten we ons project: ter land, ter zee en in de lucht. We openen dit met heel de kleuterschool met een leuk instaptoneeltje gespeeld door de meester en de juffen. Daarna trekken onze rakkers richting stelplaat van Dilbeek. Hier bekijken zij het reilen en zeilen van het busvervoer!!
Alle rakkers worden tegen 8.30u verwacht in de centrumschool. Graag iedereen zijn boterhammetjes mee aub
Op zondag 13 mei worden alle mama's weer eens extra in de verf gezet! Ze worden die dag wellicht van kop tot teen in de watten gelegd. In onze rakkerklas gaan we daar zeker niet aan voorbij. Allerlei activiteiten worden op touw gezet, foto's worden aan het prikbord gehangen, mama's komen naar onze klas en nemen even de rol van juf over, onze rakkers maken een fijne kaart en geschenkje,... kortweg alles staat in teken van onze mama!
Terwijl juf Yentl met enkele rakkers klassikaal werktte, besloot ik ook mijn handen uit de mouwen te steken, samen met enkele rakkers. Groot papier werd op de tafel gelegd... Eerst werd er uitvoerig aan elkaar verteld hoe onze mama eruit ziet. Welke vorm van gezicht, welke kleur, welke kleur ogen, haarkleur, sproetjes... de aandacht werd vooral gelegd op de details! En dan aan het werk, elke rakker schilderde het gezicht van zijn of haar mama heel nauwkeurig. Zelf zoeken naar een passende kwast was er deze keer ook bij (fijne kwast voor wimpers en wenkbrauwen, dikkere kwast voor het schilderen van het gezicht) Op het einde vertelden we aan elkaar hoe ons mama haar naam is, zegt de juf ook mama tegen mijn mama? Hier werd de aandacht gelegd op het omgaan met letters en lettertypes. Onze rakkers stempelden de naam van hun mama onder het gezicht!
De moeite waard om eens een kijkje te komen nemen in onze klas, u vindt beslist uzelf terug!!
In de week dat we werkten rond links en rechts stond er dus heel wat op het programma. Zoveel dat we van onze rakkers niet kunnen verwachten dat dit allemaal gekend wordt binnen 1 of 2 weken. Infoefening baart kunst!
Op het einde van ons thema kregen onze schilderwerkjes een plaats in onze klas en dan werd alles nog eens besproken. Wie zijn linkerkant is er hier geschilderd? Van wie is de rechterkant? Hoe zit het met de bloemetjes en de vogeltjes aan de linkerkant, aan de rechterkant? We trachtten zo goed mogelijk te verwoorden hoeveel bloemetjes er werden getekend, hoeveel vogeltjes,... Hier stond omgaan en begrijpen van rekentaalbegrippen centraal (1 meer, 1 minder, 2 meer, 2 minder)