Wie veel reist ontdekt ten slotte het eigen vaderland
Godfried Bomans
30-09-2000
Mallorca september 2000
.
Last Minute Mallorca
klik op de foto voor kleine diavoorstelling
Last minute genomen bij Sunair. Hotel OK - wel geen avondanimatie want de hostessen enz. doen geen klop meer daar het de laatste reizen zijn die Sunair organiseert. auto gehuurd - eiland afgedweild - niet aan 't strand geweest - natuur is er prachtig 5 dagen voldoende om hele eiland te zien. Bij de terugvlucht veel problemen omdat ze geen vliegtuig en crew meer hadden. Fijne week gehad voor welgeteld 3600BFr/pp 3* HP -
Eén van de reizen die we graag nog eens zouden over doen. We hadden de tent meegenomen van thuis en huurden een city golfke. We vertrokken met een blauwe en keerden terug met een rode. En nee, het autootje is onderweg niet herschilderd. Het volledige verhaal over de zondvloed in Kruger, de hitte en cape cobra's in de Kalahari, de uitgestrektheid en duinen van Namib Naukluft en de vele mooie beestjes die we zagen hoop ik hier weldra te vertellen.
klik op de foto hierboven voor diavoorstelling Zuidelijk Afrika
Een vlucht geboekt naar Miami. Na de hartoperatie van 't ventje kozen we voor een rustige en zonnige bestemming. We huurden dus ook maar direct een autootje. We verkenden de Everglades en Cypress, de vakantieoorden van de rednecks, hadden de kans een lancering mee te maken vanop Cocoabeach, reden over de stranden van Daytona beach en gingen 't ventje zijn gerepareerde hart uitproberen in de Studio's en... we zagen bomen met baarden de bayou's lonkten. Alabama, Mississippi en Louisiana klonken als muziek in de oren en...we waren nu toch hier. 't Was wel rustig maar veel meer gedaan dan we zinnens waren. Onrustige zielen zeker....
Thailand - Myanmar - Cambodja en Vietnam voorjaar 1996
.
Diavoorstelling 1: Thaïland - Bangkok - Wat Po diavoorstelling 2: Thaïland, einde reis 1996 klik op de foto's
Zoals dikwijls is Bangkok onze startplaats als we door Azië trekken. Hier, in KaoSan Road, kunnen we gemakkelijk de rest van onze reis regelen. We willen naar Birma/Myanmar en in 1996 is er maar één mogelijkheid om er te geraken: vliegen op Rangoon. Vandaar willen we verder naar Kunming China en overland naar Hanoi Vietnam. Overland naar HCM ,vandaar vliegen naar BKK met een stopover in Phnom Penh. We kunnen de volgende dag reeds vliegen en spenderen onze dag met een bezoekje aan Wat Po (zonder massage...).
Myanmar
Yangon, Bago, Inle Lake, Mandalay en oud Mandaley, Mt Popa, Bagan
klik op de foto voorDiavoorstelling Myanmar
.
Het weer op dit moment in de landen die we tijdens deze trip bezochten.
.
Cambodja
Phnom Penh, Killing Fields en Siem Reap met het onvoorstelbaar mooie Angkor Wat. Voor mij het mooiste wat ik ook zag en graag zou ik weer aan de voet van de Bayon in Tha Prom zitten en genieten van de grootsheid van de glimlach der goden
klik op de foto voor diavoorstelling Cambodja een deel van de foto's kreeg ik van onze Japanse reisgezel Yoshinobu Wakita
. Vietnam
Vietnam stond al een tijdje op onze verlanglijst. Een heel mooi land qua natuur. Ho Chi Minh overviel ons met zijn duizenden fietsers en brommers. Het centrale deel van 't land leeft van de groententeelt. Tussen HCM en Danang reden we kilometers lang over de geoogstte rijst. Telkens we daarna rijst aten vroegen we ons af: hebben ze dat straatvuil, die koeienstront, die benzinedampen er wel goed uitgehaald??? In Hue was het bitter koud en in Hoi An genoten we van de ene tropische bui na de andere. Afpingelen in Hanoi was een lachertje (verhogenhun eerste prijs ipv te dalen..) maar de service van Vietnam airlines impeccable. En .. het was TET= chinees Nieuwjaar - wij dachten te kunnen genieten van feestelijkheden. Niks van: wordt in familiekring gevierd en alles, maar dan ook alles ligt meer dan een week plat ...en alle prijzen verdubbelen.
Een onvergetelijk avontuur Imposante natuur Vriendelijke mensen Rust
klik op de foto voor diavoorstelling: Pakistan
Jeep met chauffeur gehuurd voor de ganse periode. Karim bezorgde ons een onvergetelijke tijd Toonde ons de mooiste plekjes van zijn land en bracht ons waar mogelijk in contact met de lokale bevolking Hij waakte over mij zodat ik met mijn vrijgevochten houding niet teveel Pakistani tegen de borst stootte. En hij bracht ons veilig en wel terug in Islamabad ... met heel veel dank
Vlucht van Jakarta in echt noodweer; landen op Medan in de pikkedonker wegens electriciteitspanne; koeien op de landingsbaan aan adrenaline geen tekort.
klik op foto voor diavoorstellingSumatra
.
Sulawezi
Het oude Celebes Door de botsing van de continenten heeft het eiland een heel opvallende vorm Wij gingen vooral voor de kleurrijke Torajacultuur en de prachtige koraalriffen
Van Palu op Sulawezi vlogen we eerste klas (dankzij overboekingen) naar Balikpapan, Noord Kalimantan (het vroegere Borneo) Met public taxi rijden we naar Samarinda. Over de Mahakam river hoorden we vele verhalen en het leven op en langs de rivier intrigeerde ons
Zuid Kalimantan
Banjarmarsin en de diamantmijnen
klik op foto voor diavoorstellingKalimantan zuid
In onze overmoed beslistten we de bus te nemen van Samarinda naar Balikpapan en van daar Banjarmarsin in hethet zuiden. We kwamen dus meer dan geradbraakt in Samarinda aan. Samarinda is een stad tussen water. De streek is gekend voor zijn diamantmijnen en de langneusapen.
Biak
Witte zandstranden, helder zeewater en paradijsvogels Kalksteengrotten hoeksteen van het Japanse verdedigingssysteem Heel vriendelijke mensen, de meeste van austronesische afkomst Zo goed als geen toeristen.
klik op foto voor diavoorstelling: Biak.
Irian Jaya nu weer Papua
Nieuw-Guinea is na Groenland het grootste eiland ter wereld.
klik op foto voor diavoorstelling: Wamena en Baliëmvallei
Irian Jaya neemt de westelijke helft van het eiland in. Vooral ongetemd, met afwijkende ecologische zones en nog veel ongekend gebied. Onlangs nog werden vele ongekende dieren en planten ontdekt. Land ook van de Dani en de Baliëmvallei
.
Bali
Het eiland dat er in slaagt niettegenstaande veel toerisme en buitenlandse invloeden zijn eigenheid te bewaren.
USA Het westen en de parken met huurauto met huurauto
Verenigde staten
Het Westen en de parken
met huurauto en tent
Mei-Juni 1992
Al jaren droomden we om de grote plas eens over te steken. De kinderen zijn volwassen en wij voelen ons nog jong. De kampeerauto overzetten, daar hebben we toen nog niet kunnen van dromen. We kozen San Diego als vertrekpunt want, zo kwamen we niet direct in die grote steden terecht... om eens goed te lachen dus... en waar we dat idee gehaald hebben??? Nu lachen we daar eens mee. San Diego IS een grote stad. Druk, zoals wij dat hier ervaren bestaat ginder niet. Rechte, brede wegen - goede bewegwijzering en van 't moment dat er huizen staan gaan we toch gewoon blokken tellen. Een beetje uitgebreider verhaal en de foto's volgen nog... (ooit geraken mijn reisverslagen vanaf pensioen nog eens af...)
Article I: The assumption of immortality is required of all road users.
Article II: Indian traffic like Indian society, is structured on a strict caste system. The following precedence must be accorded at all times. In descending order, give way to: cows, elephants, heavy trucks, buses, official cars, camels, light trucks, buffalo, jeeps, ox-carts, private cars, motorcycles, scooters, auto-rickshaws, pigs, pedal-rickshaws, goats, bicycles (goods-carrying), handcarts, bicycles (passenger-carrying), dogs, pedestrians.
Article III: All wheeled vehicles shall be driven in accordance with the maxim: to slow is to falter, to brake is to fail: to stop is defeat. This is the Indian drivers mantra.
Article IV: Use of horn (also known as the sonic sender or aural amulet.)
Cars: Short blasts (urgent) indicate supremacy, i.e. in clearing dogs, rickshaws and pedestrians from path. Long blasts (desperate) denote supplication, i.e. to oncoming trucks I am going too fast to stop, so unless you slow down we shall both die In extreme cases this may be accompanied by flashing of headlights (frantic).
Single blast (casual) means: I have seen someone out of Indias 870 million whom I recognize", There is a bird in the road which at this speed could go through my windscreen", or I have not blown my horn for several minutes.
Trucks and Buses: All horn signals have the same meaning, I have an all-up weight of approximately 12.5 tons and have no intention of stopping, even if I could This signal may be emphasized by the use of headlamps.
Article IV remains subject to the provision of Order of Precedence in Article II above.
Article V: All maneuvers, use of horn and evasive action shall if be left until the last possible moment.
Article VI: In the absence of seat belts (which there is) car occupants shall wear garlands of marigolds. These should be kept fastened at all times.
Article VII: Rights of way: Traffic entering a road from the left has priority. So has traffic from the right, and also traffic in the middle. Lane discipline: All Indian traffic at all times and irrespective of direction of travel shall occupy the centre of the road
Article VIII: Roundabouts: India has no roundabouts. Apparent traffic islands in the middle of crossroads have no traffic management function. Any other impression should be ignored.
Article IX: Overtaking is mandatory. Every moving vehicle is required to overtake every other moving vehicle, irrespective of whether it has just overtaken you. Overtaking should only be undertaken in suitable conditions, such as in the face of oncoming traffic, on blind bends at junctions and in the middle of villages/city centers. No more than two inches should be allowed between your vehicle and the one you are passing one inch in the case of bicycles or pedestrians.
Article X: Nirvana may be obtained through the head-on crash.
Article XI: Reversing: no longer applicable, since no vehicle in India has reverse gear.
Article XII: The 10th incarnation of God was an articulated tanker.
ribbedebie voor van alles en nog wat kampeerauto1 voor reizen met onze kampeerauto door Europa en Maghreb kampeerauto2 met eigen of gehuurde camper door andere continenten