Als we niet kunnen fietsen, dan houden w’ons maar bezig met schrijven.
Bij de AS Adventure staan de Ortlieb tassen in de reclame. ’t Is solden en tijdens deze periode krijg je om de haverklap tegoed-bonnen of wat dan ook in de bus. Ideaal moment dus om nog een fietsbroek met zeemvel, een regenjas en vooral 1 Ortlieb achtertas aan te schaffen. De dame van de zaak is goed onderlegd in de fietsmaterie. Ofwel heeft ze al twintig keer de wereld rondgefietst ofwel heeft ze de hele bibliotheek leeggeplunderd, maar ze kent haar vak als geen ander.
Bedoeling was initieel om een bagagedrager boven het achterwiel te plaatsen en aan de niet-versnellingszijde één reistas te hangen. Ze weet me echter te overtuigen om niet één, maar twee tassen te hangen van het type dat normaal aan de voorwielen is bevestigd. Enerzijds kan je het gewicht beter verdelen en in één tas echt, de meest waardevolle spullen onder brengen. Kwestie om bij een bezoek niet je hele santaboetiek te moeten meesleuren!
‘Jamaar, protesteer ik nog even, zoveel zal ik wel niet meenemen zeker onderweg!’
Als ik even begin op te sommen wat ik mee wil tijdens de dagtrips begint het lijstje toch al aardig wat vorm aan te nemen, eigenlijk meer dan gedacht. Uiteraard denk ik nu aan ‘veel’ en zal er tijdens de reis wel het een en ander worden bijgesteld, maar je moet er toch van uit gaan dat drinken, een snelle hap, wat fietsreparatiespullen, EHBO-troesje, regenvestje, droog shirt, documenten, de Sweerman-boekjes, kaart, fototoestel, telefoon en wat weet ik nog meer, moet opgeborgen worden. Ik begin te twijfelen aan één achterzak en besluit om twee voorzakken te nemen die ik probleemloos ook achteraan kan plaatsen. De korting is welkom en ik wandel met twee zakken buiten voor de prijs van één.
Ik heb nog een aanzienlijke fietsgarderobe, maar toch zal ik nog het één en ander moeten aanschaffen. Je handen, voeten en achterwerk zijn zowat de enige contactpunten met je tweewieler en verdienen dus alle aandacht. Gezien de fietsfrequentie is een broek van het allergrootste belang. Niet alleen de pasvorm en de naden, maar ook de zeem is belangrijk, een item waarop dus zeker niet bespaard mag worden. Handschoenen met de nodige gel-kussentjes of gel-handvaten kunnen het urenlange contact enigszins veraangenamen. Schoenen met SPD-plaatjes zijn waarschijnlijk het meest aangewezen. Je zit goed vast op je fiets en de kans dat je van de trappers afschuift is verwaarloosbaar. Een korte wandeling is eveneens mogelijk zonder als ‘moonwalker’ te worden uitgelachen.
Bijkomend aandachtspunt is het weer. Vooral omdat we dagelijks willen rijden is een echte, ademende regenjas bijna onmisbaar. De benen tot daar toe, maar een jas? Ik heb er in ieder geval één aangeschaft. De helm, als veiligheidsitem, en in Frankrijk en Spanje bijna verplicht mag zeker niet ontbreken. Ook hier geldt dat beknibbelen op het helmbudget niet echt de beste raad is. Ook een degelijke zonnebril bewijst z’n nut, niet alleen om de zon te filteren, maar tevens als buffer voor wind, stof en ongedierte. Het hoeft niet allemaal een aanslag op je bankrekening te betekenen, maar in de Solden tijd zijn de kortingen meer dan welkom.
Volgende vaststelling bij de Dday-100 is de aanvraag en de verzending van mijn geloofsbrief en stempelboekje. Je hebt er alleszins tijd genoeg voor maar het leek mij het best om de planning te volgen die ik ‘ergens’ had opgemaakt. Toen eind 2012 het lidmaatschap bij het Compostela-genootschap werd hernieuwd heb ik maar ineens beide documenten aangevraagd.
De geloofsbrief opent deuren onderweg en is een noodzakelijke voorwaarde voor het verkrijgen van een ‘Compostela’ (certificaat van volbrachte tocht). In elke slaapplaats of kerk wordt de geloofsbrief afgestempeld als bewijs dat je er was.
Niet dat enige spirituele of godsdienstige achtergrond aan de basis ligt van mijn tocht maar als je het spel speelt, kan je’t maar beter volledig spelen. De brief is en blijft een bewijs en aandenken aan het hele avontuur en ik zou het voor geen geld van de wereld willen missen.
Ik was blij toen de enveloppe met perkamentachtige inhoud in mijn bus rolde deze week. Het zijn de kleine signalen die de voorbereiding zo boeiend maken.
Laatste Dday-100 vaststelling vandaag…Het is eindelijk beginnen dooien. Links en rechts nog een hoopje zwart, vieze sneeuw, maar door de dag worden de hoopjes kleiner en kleiner. Spijtig genoeg regent het, maar dit is de aanzet naar de lente, ook al is die nog ver weg. Hopelijk kunnen we deze week de baan op!
|