OPERA
Savats Oranje Theehuis : Populaire opera- operette en klassieke muziek
08-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder bekend, minder bemind ?

 

 

Vincenzo Bellini - Casta Diva, ditmaal niet gezongen maar door Joshua Bell op viool gebracht. Een mooie hommage aan de Siciliaanse componist die op 34 jarige leeftijd overleed

 

Uit de vrijwel vergeten opera Il Pirata zingt Maria Callas "Col sorriso" (met de glimlach). Een opname uit eind jaren '50 toen een wederopvoering plaatsvond in de Scala met naast Callas, Franco Corelli en Ettore Bastianini. Het talent van Calas, als u mij toelaat, waarmede zij de wereld verbaasde, lag in haar dramatische expressie en een aparte stemkleur, niet zozeer in haar vocale kwaliteiten. Zij bezat een opmerkelijke vibrato die soms storend is.

 

Alfredo Catalani - La Wally - Ebben? Nel andro lontana - Renée Fleming in stemmig zwarte outfit. Altijd keurig, altijd de perfectie nastrevend.

 

Francesco Cilea - Adriana Lecouvreur - Io sono l'umile ancella (ik ben de nederige meid) - Mirella Freni, de perfecte en onovertroffen nachtegaal onder de sopranen. Opname uit 1991 in de Metropolitan.

 ..

Riccardo Zandonai - Francesca da Rimini - Slot met Renata Scotto en Placido Domingo - Opvoering 1984 - Metropolitan - Een gewelddadig einde, het is echter opera en daar gebeuren vele wrede dingen, die in Grotemensenland voor het assisenhof eindigen.

Savat, de vriend van uw rijke emoties


06-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Licht klassiek - Muziek die aan het verdwijnen is ...

 

 

Johann Strauss - Die Fledermaus - Ouverture - Opera-orkest Zürich o.l.v. Nicolaus Harnoncourt

 

Franz von Suppé - Lichte Cavallerie - Franz Welser-Möst conduct The Cleveland Orchestra

 

Franz Liszt - Hongaarse Rapsodie - Berliner Philharmoniker - Herbert von Karajan

   

Emile Waldteufel - De schaatsrijderswals - André Rieu in Royal Albert Hal

Johannes Brahms - Hongaarse Dans N° 5 - Vioolsolo : David Garrett

 


03-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giuseppe Verdi - Aida - Integrale versie

 

 Bij voorkeur te bekijken op groot scherm !

 

Aida kende zijn wereldpremière op 24 december 1871 in Caïro en is sedertdien een vaste waarde in het operarepertoire. Het is Verdi op zijn best, met indrukwekkende koorpartijen, heroïsche soli en intieme duetten die zinderen van doorleefde romantiek en tragiek. Deze productie van de San Francisco Opera is zowat de beste Aida die ik ooit gezien heb (et j'en ai vu) : met een ideale cast (althans wat de vocale kwaliteiten betreft) met Margaret Price als Aida, Stefania Toczyska als Amneris en Luciano Pavarotti in de rol van Radames. En het schitterende orkest van de SF Opera.

De opname duurt 2.45 uur. 

Savat


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In Operetteland

 

Het blijft een moeilijke opgave om geschikte fragmenten uit operettes te vinden op het internet. Dat is uiteraard het gevolg van het wegdeemsteren van dit genre uit het muziektheater. Opvoeringen zijn veeleer zeldzaam en wat we te zien en te horen krijgen, voldoet soms niet aan de kwalitatieve normen die we verwachten en die het tanende operettegenre omhoog tillen. 

Het gebeurt dus meer dat ik terugval op fragmenten die hier al vertoond zijn geweest. Op de radio hoort men ook herhalingen. Mocht u suggesties hebben of verzoeken, aarzel niet ze voor te leggen

 

Richard Heuberger - Der Opernbal - Gehen wir ins Chambre Séparée - Opname 1980 uit Nationale Opera Estland - Urve Tauts - Voldemar Kuslap

   

 Franz Lehar - Der Graf von Luxembourg - De Wals - San Francisco Opera - (muziek uit de Graaf van Luxembourg hier gebruikt in een opvoering uit De Lustige Weduwe)

 

Johann Strauss Jr. - Der Zigeunerbaron - Als flotter geist - Harrie van der Plas

 

Eduard Künneke - Der Vetter aus Dingsda - Ich bin nur ein armer Wandergesell - Rudolf Schock (1963)

 

Franz Lehar - Het land van de glimlach - Luciano Pavarotti

 


02-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In operetteland

 

 

Goud en Zilver - Het Johann Strauss orkest van André Rieu

 

Johann Strauss Jr. - Ouverture De Zigeunerbaron - Stella Matutina Girls' High School Orchestra from Taichung Taiwan 

 

Emmerich Kalmann - Ouverture Gravin Maritza

 

Robert Stolz - Im Prater blüh'n wieder die Bäume - André Rieu

  

Franz Lehar - De lustige weduwe - Lippen schweigen - Renée Fleming - Dmitri Hvorostovski

 


01-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 november Allerheiligen - Messa di Gloria - Giacomo Puccini

 

 

Eerste opvoering juli 1880

 


31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puccini en zijn tragische heldinnen

 

Zakdoeken bij de hand ?

 

  

Madama Butterfly - Finale - Mirella Freni (vocaal nog steeds een onovertroffen Cio Cio San) - Nadat Butterfly verneemt dat haar geliefde Pinkerton met een Amerikaanse getrouwd is en zijn zoontje komt ophalen, pleegt zij zelfmoord.

 

Manon Lescaut - Finale - Renata Scotto en Placido Domingo - Verbannen naar Louisiana, komen de beide geliefden om in een ontoegankelijke woestijn.

 

La Bohème - Finale - Productie Sydney Opera - Mimi keert terug naar de zolderkamer van haar geliefde Rodolfo, zij is terminaal aangetast door tuberculose en sterft in aanwezigheid van haar bohémienvrienden.

 

Suor Angelica - Finale met Barbara Frittoli - Suor Angelica, gedwongen tot het kloosterleven omdat ze een zoontje kreeg zonder gehuwd te zijn, verneemt na jaren dat het kind gestorven is. Ze neemt vergif in en sterft. Op dat moment verschijnt de madonna met haar zoontje en hij leidt zijn mama de hemel in.

 

Turandot - De dood van Liu - Oknina Irina - Het slavinnetje Liu wigert de naam van haar meester te verraden aan de wrede prinses Turandot en na gemarteld te zijn, werpt zij zich op een speer zodat zij zich zeker niet de naam van Kalaf zou laten ontfutselen.

Savat


30-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hedendaagse opera

 

  

John Adams - Nixon in China - I am the wife of Mao Tse-tung - Kathleen Kim 

 Nixon in China is een opera in drie bedrijven van John Adams op een libretto van Alice Goodman. Deze opera werd voor de eerste keer opgevoerd in het Opera House in Houston op 22 oktober 1987. De opera behandelt in drie bedrijven het bezoek van Richard Nixon aan China in 1972, en zijn ontmoeting met Mao Zedong. De belangrijkste personages zijn Richard Nixon, zijn vrouw Pat Nixon en zijn adviseur Henry Kissinger namens de Amerikanen en Mao Zedong, zijn vrouw Jiang Qing en premier Zhou Enlai.

PhilipGlass - Echnaton - Part III (Autumn) of the video installation at the live performance of the opera Akhnaten by Philip Glass, 2001 Images copyright 2001 Eddy Seesing.

Savat


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bel canto

 

Giuseppe Verdi - Don Carlo - Covent Garden 2007 - Egli e tempo chi'io viva Act.III DON CARLO (Verdi)- Don Carlo - Rolando Villazon - Elizabeth of Valois - Marina Poplavskaya - Marquis of Posa - Simon Keenlyside - Philip II - Ferrucio Furlanetto

 

Georges Bizet - Les pêcheurs de perles - Je croi entendre encore - Rolando Villazon

 

Vinceno Bellini - La sonambula - Anna Netrebko

   

Giacomo Puccini - Madama Butterfly - Un bel di vedremo - Mirella Freni


29-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaetano Donizetti - La Fille du RĂ©giment

 

 

Ah mes amis, quel jour de fête - Juan Diego Florez

  

Plus d'avenir, plus d'espérance - Natalie Dessay ) Juan Diego Florez - In het begin van volgend bedrijf herkent u in de rol van de Duchesse de Crackentorf de bekende Engelse komische actrice French Dawn (meteen korte vervelende geluidsstoring in de overgang tussen twee bedrijven)

 

Finale La fille du régiment" de Gaetano Donizetti

Marie : Natalie Dessay Tonio : Juan Diego Flórez La Marquise de Berkenfeld : Felicity Palmer Sulpice Pingot : Alessandro Corbelli Hortensius : Donald Maxwell La Duchesse de Crackentorp : Dawn French Conductor : Bruno Campanella Stage director : Laurent Pelly Covent Garden

 


28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mario Lanza

 

.. ..

The donkey's serenade uit Heavenly Creatures

 ..

Augustin Lara - Granada - Uit Because you're mine

 

Giacomo Puccini - Nessun dorma (Turandot) Uit Serenade

 

Giacomo Puccini - Aria Rodolfo (La Bohème) - Uit The great Caruso

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

 

 

 

Gioacchino Rossini - Il Barbiere di Seviglia - Una voce poco fa - Joyce di Donato

 

W.A. Mozart - Cosi fan tutte - Ah, guarda sorella - Renée Fleming - Joyce di Donati 

 

Richard Strauss - Der Rosenkavalier - De overhandiging van de roos - Diana Damrau, Joyce di Donato

 

Georges Bizet - Carmen - Habanera - Elina Garanca

 

Georges Bizet - Carmen - Je dis que rien ne m'épouvante (aria van Michaella) - Mirella Freni (1957 - Salzburg)

 


27-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Varia

 

 

 

Verdi - La Traviata - Un di felice - ANGELA GHEORGHIU,FRANK LOPARDO,LEO NUCCI,Orchestra & chorus of the Royal Opera House,Covent Garden,conducted by Sir Georg Solti,december 1994 at Covent Garden

 

Verdi - Don Carlo - Autodafé - Ghiaurov, Freni, Domingo, Quilico

 

Verdi - Otello - Ave Maria - Marina Poplavskaya - Salzburg Festival 2008

 

Charles Gounod - Faust - Liefdesduet Faust - Marguerite - Jonas Kaufmann, Marina Poplavskaya

 


26-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Instrumentaal

 

 

Emile von Reznicek - Donna Diana

 

Felix Mendelssohn - A Midsummer Night's Dream: Overture, Op. 21 - London Symphony Orchestra - Claudio Abbado

 

Pjotr Tsjaikovski - Ouverture 1812 - Seiji Ozawa - Berliner Philharmoniker

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. De Engelse bariton Simon Keenlyside

 

 ..

 Uittreksels : Mozart - Verdi - Leoncavallo - Gounod - Rossini

 

Ruggiero Leoncavallo - I Pagliacci - Prologue

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk terug na verschillende dagen pc-problemen

 

Het overkomt de meesten van ons, een pc die je in de steek laat, die de dagelijkse routine abrupt onderbreekt.  De handigen trekken zelf hun plan  maar ik geloof niet dat die talrijk zijn.  De meesten moeten beroep doen op een buitenstaander, een expert, een ET-wonderboy  en dan maar hopen dat de fout snel hersteld is.

Deze week had ik weer prijs.  Het heeft te maken met de draadloze verbinding die Belgacom ons opgesolferd heeft en de locatie van mijn pc ten overstaan van de plaats waar de geleerden van Belgacom beslist hebben dat zij onze woning zouden penetreren.  

Ik wacht op de lichte cavallerie die mij uit de penarie zal helpen.  Er is nog een tweede pc in huis maar die kan ik wegens omstandigheden niet gebruiken ; ik moet niet alle geheimen onthullen.

Mijn dag begint steeds rond 6 uur, het kan wat eerder of wat later zijn, maar zo is het al een ganse leven, wat zou ik er aan veranderen.  De computer draait hier tot iets voor middernacht. Ook tijdens het dutje na het middageten en 's avonds als er televisie gekeken wordt tussen 7 en 10. 

Ik houd niet van standaarduitdrukkingen zoals de pc is mijn venster op de wereld, of het is de opslagplaats van alle kennis, alhoewel dat best waar is. De computer is mijn virtuele ontmoetingsplaats met gelijkgestemde zielen, een keuvelcafé zonder drank, maar daarom niet minder heftig.  Er ontluiken vriendschappen en  er sterven er af, zoals in het echte leven.  Stamgasten verdwijnen, nieuwe klanten doemen op, het is een komen en gaan in een surrogaatwereld waarin het Woord almachtig is en ieder zijn eigen realiteit beleeft. Maar we lopen onder één paraplu met dezelfde kleuren.

Vandaag laat mijn surrogaatwereld me in de steek.  Ik ben alle enkele malen mijn bureau ingewandeld om te checken of de draadloze verbinding zich niet stiekem hersteld heeft uit een soort berouw maar de pc blijft kil en de boodschap "kan de verbinding niet tot stand brengen" staat als gebeiteld in het scherm.

Ik heb nog een hele stapel ongelezen boeken klaarliggen en een 15-tal e-boeken zitten opgeslagen in een  e-lezer die een goede vriend me gegeven  heeft.  De elektronische lectuur bewaar ik voor tijdens de vakantie, dat bespaart kilo's  in de bagage.   Ik bekijk de maagdelijke stapel, wat wordt het ?   Nederlands, het verhaal van een taal,  zint me niet vandaag. Vladimir Poetin een korte biografie, hoeft even niet, ik heb vandaag liever Poesjkin dan Poetin. Een spannende Baldacci gaat me te lang vastkluisteren, 400 bladzijden thrillen,  die ik in te veel schijfjes ga moeten onderverdelen, want sinds mijn ene oog het heeft laten afweten, lees ik trager. Het is vijftig procent minder, wat wil u.

Plots weet ik het, ik was dit boekje compleet vergeten "Elsschot, Antwerpen & Coraline" door ene Bart van Loo met foto's van Alain Giebens, een heldere, aantrekkelijke omslag met de Boerentoren waartegen een witte reuze-affiche hangt met de zwarte profielfoto van  Elsschot en de onvermijdelijke, protserige "A".  De socialisten wendden gedurende jaren belachelijke pogingen aan om Willem Elsschot in hun rode stal onder te brengen ; ze worden alleen verstoord in hun annexatiedroom door het gedicht over dr. August Borms.  Ooit beweerde Steve Stevaert  in zijn gloriejaren tijdens een bijeenkomst van het Elsschotgenootschap, dat de schrijver "toch een socialist was".  Enkel Ida de Ridder, Elsschots enige toen nog levende dochter, durfde protesteren.  De rest van de academische aanwezigen knikten, lachten maar dachten er niet aan de Hasseltse sjoemelaar en wipper een stomp tegen zijn lompe muil te geven voor zoveel prietpraat. 

Ik wil even google raadplegen, wat ik gewoonlijk doe als ik een boek begin van een auteur die ik niet ken, maar verdorie google is natuurlijk onbereikbaar vandaag. Ik ben al op weg naar mijn bureau maar keer terug naar de living. Uitgeverij Houtekiet heeft  een half slappe kaft, een duidelijke letter en zorgvuldig rustgevend wit, smaakvol gespreid over de pagina's en de tekst ademt breed. Veel  foto's, alle genomen bij zonlicht, scherpe, veelbelovende beelden van Antwerpen en Parijs.  150 bladzijden hebben mij nu al verleid en in hoopvolle stemming gebracht, maar ik heb geleerd er mij niet hals over kop in te storten, zoals het jonge veulen dat ik ooit was, maar mij langzaam keurend en proevend over te geven aan het plezier van de woorden die Bart van Loo uitgekozen heeft. Ik weet intussen via de achterflap dat hij veel afweet van Franse literatuur en bestuurslid is van PEN Vlaanderen. En de rest lees ik wel.  Op een foto van Alain Gieben, de fotograaf, zie ik een man die grote ogen opentrekt achter grote brilglazen. Zijn attributen zijn veelbelovend.

Nog even bedenk ik dat ik in de helft zal moeten stoppen, want de zon schijnt heerlijk, het lijkt een zomerdag en ik wil nog even het park in.  De overvloed van mogelijkheden als de pc je in de steek laat, dwingt tot keuzes en planning. Ik voel me goed en wandel  het verhaal binnen dat de auteur bijeengefantaseerd heeft.

Na twee, drie bladzijden weet ik het : dit boek is als een aantrekkelijke vrouw die intelligent, zacht en verrassend is.  Er zijn meer zulke boeken dan vrouwen. Je moet veel gelezen hebben om dit te beseffen.

De ik-figuur en Coraline, een kleine Française met lang zwart haar en ranke ringloze vingers ontmoeten mekaar in de Bibliothèque nationale van Parijs. En zij spelen het spel van de verleiding door hun kennis van de literatuur te etaleren en zo sluipt Elsschot, die een tijdje in Parijs gewoond heeft, tussen het duo in.  Elskot, zoals zij het zegt, is geen onbekende voor haar, dat leren we later in het verhaal.

Ik word in mijn aangename lectuur gestoord door een telefoon van Floriaan Terbeke die terug is van een lang verblijf in het buitenland. Hebben wij hem gemist, vraagt hij hoopvol.  Ik wil hem niet ontgoochelen dus zeg ik vlug  ja natuurlijk.  Het zal nog even moeten wachten, antwoordt hij, want mijn pc heeft nukken.  Doe maar kalm aan, Floriaan, er is nog leven buiten de computer. We spreken af mekaar volgende week terug te bellen. Ik besluit na het inhaken niet te gaan wandelen in het park. De zon maakt opdwarrelende stofjes in de living zichtbaar.  Coraline en Parijs roept me. Even afdwalen.  De laatste keer dat ik er geweest ben, is zo'n tien jaar geleden met vrouw, dochter en haar drie kinderen in een gezellig hotelletje dichtbij de Arc de Triomphe. Veel gewandeld, met de metro gereden, op de Place du Tertre rondgelopen en drankjes gebruikt opgediend door een echte Franse ober, onverschillig en hautain, de Eiffeltoren, in Café de la Paix schandalig duur maar zo gezellig geluncht.  En angstvallig vermeden om een laakbaar woord te zeggen over de nieuwe Fransen die 's avonds in trosjes over de Champs Elysées paraderen.

Bart van Loo voert me weg van Honoré Balzac, Victor Hugo en Alexandre Dumas, die ook maar gewone mannen waren die na hun inspiratie fysieke expiratie zochten in de armen van een schone, naar Antwerpen waar Coraline zich uitleeft in de ontdekking van de vele merktekens die deze stad vertoont en die nagelaten werden door Guillaume Elskot.  Zelfs een jonge Karel Dillen komt ter sprake, een voldoende reden om de ridicule rode wipper uit Hasselt een lange neus te zetten.

Ik ben echt in de ban van de erudiete auteur, die het oeuvre van de schrijver van Kaas, Lijmen en Het Dwaallicht op zijn duimpje kent met alle mogelijke details en geraffineerde symbolen.  Van Loo slaagt er in twee fictieve hoofdpersonages  te creëren die een kortstondige relatie beleven, zij het een die niet geconsumeerd wordt, op basis van de geheimen van mijnheer Alfons de Ridder die zich vermomt als Willem Elsschot.  Een prikkelend boek, in keurig en correct Nederlands dat een tweede en een derde lectuur verdient, want het zit vol verrassingen en onverwachte wendingen.

's Avonds komt de lichte cavallerie binnengewaaid om mij technisch uit de brand te helpen.  Deze dag zonder computer heeft mij ontzettend gelukkig gemaakt. 

 


22-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sergei Rachmaninov - Symfonie II en Pianoconcerto II

  

Toen hij zijn tweede symfonie componeerde, had Rachmaninov twee succesvolle seizoenen als dirigent van de Imperial Opera van het Bolshoi Theater in Moskou achter de rug. Hij beschouwde zichzelf in die tijd vooral als componist en vond dat het drukke optredensschema hem afhield van het componeren. Vandaar dat hij met zijn echtgenote en hun jonge kind naar Dresden verhuisde, om meer tijd te kunnen besteden aan het componeren, en in een poging om aan de politieke drukte, die Rusland uiteindelijk in de revolutie zou storten, te ontsnappen. Ze bleven daar drie jaar, maar brachten de zomers door op het landgoed Ivanovka van zijn schoonfamilie, nabij Moskou. In die tijd schreef Rachmaninov niet alleen zijn tweede symfonie, maar ook het symfonisch gedicht het Dodeneiland . De compositie werd op de première op 8 februari 1908 door de componist zelf gedirigeerd. Het werk duurde ongeveer 60 minuten. Soms bracht men daarna coupures aan en werd de duur teruggebracht tot 40 minuten. Op de partituur staat een opdracht vermeld aan Sergej Tanejev, een leerling van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Rachmaninov was er niet helemaal van overtuigd dat hij een begaafd componist van symfonieën was; dat had alles te maken met de mislukking van zijn eerste symfonie (die tijdens de première in 1897 gedirigeerd werd door Alexander Glazoenov); de kritieken waren toen zo erg dat de jonge componist er een depressie van gekregen zou hebben. Zelfs na het succes van zijn tweede pianoconcert (dat in 1904 behalve de Glinka Prijs hem bovendien 1000 roebel opleverde), zou het Rachmaninov nog steeds aan vertrouwen in zijn talent als componist ontbroken hebben. Hij was ontevreden met de eerste versie van zijn tweede symfonie, maar na maanden van herzieningen dirigeerde hij uiteindelijk in 1908 de première, die hem tien maanden later opnieuw de Glinka prijs opleverde. Dat bevestigde het gevoel van eigenwaarde als getalenteerd componist van Rachmaninov behoorlijk.

 ..  

Piano Concerto No.2 in C minor, op.18 - Piano: Arcadi Volodos-  Riccardo Chailly Koninklijk Concertgebouw Orkest - Royal Albert Hall, London, 1997

 


21-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leve de Barok !

 

 

Georg Friedrich Händel - Agrippina. Dé bitch van het oude Rome.  De meedogenloze en machtsgeile Agrippina is vastbesloten haar zoon Nero op de troon te zetten, dit ten koste van regerende keizer Claudio. De liefde van beide mannen voor de beeldschone maar niet beschikbare Poppea geeft haar een perfecte opportuniteit om hen tegen elkaar uit te spelen. Het netwerk van intriges dat zich zo ontspint, is een heuse soap avant la lettre die zich afspeelt in het oude Rome.  Agrippina zou zich niet beschroomd hebben met haar eigen zoon Nero een incestueuze verhouding te hebben gehad. Zij werd in opdracht van zoonlief op het eiland Capri met roeispanen doodgeslagen. Mooie tijd.

Momenteel in de Vlaamse Opera te Gent en later te Antwerpen - Op 3 november rechtstreekse captatie via Klara.

  

Uittreksels uit Agrippina in het Teatro Communale Luciana Pavarotti in Modena (2009)

 

Georg Friedrich Handel - Opera Giulio Cesare Conductor William Christie - Glyndebourne

 

Claudio Monteverdi - l'Incoronazione di Poppea - Glyndebourne

 

 


20-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemlezing

 

 

 

Tratto da Preludio e Siciliana di Pietro Mascagni, eseguito senza il brano "Siciliana", durante il 17° Concerto d'Autunno eseguito il giorno 18 ottobre 2008 presso la Chiesa parrocchiale di Gessate - Direttore : M° Pierangelo Pelucchi - Tenore : Luigi Frattola - Orchestra sinfonica Gaetano Donizetti di Gessate

 ..

 Giacomo Puccini - Tosca - Voorspel III

  ..

Mozart - Le nozze di Figaro - Ouverture - Wiener Philharmoniker - Riccardo Muti .

.

Charles Gounod - Mireille - Finale - Opéra de Paris

 


19-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anna Netrebko

 

 

Pjotr Tsjaikovski - Iolanta - Duet - Anna Netrebko - Rolando Villazon

 

Jules Massenet - Manon - Anna & Roberto Alagna

 

 Diverse duetten en interviews met Anna en Rolando Villazon

 

Luisa Fernanda 'Callate, Corrazon' (F. Moreno-Torroba)

 ..

Een toemaatje ...

 




WEGENS DE MOEILIJKE TOEGANKELIJKHEID IS DEZE BLOG VERVANGEN :
  • OPERA BELCANTO OPERETTEMUZIEK


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!