AIDA
Door Ned Middleton
een vertaling
Dag Boot |
Boot Safari |
Shore Dive |
Snorkelen |
Duiken Grade |
Ja |
Yes |
Nee |
Nee |
Advanced |
Locatie: |
26 ° 19 '00 "N, 34 ° 50' 00" E. Big Brothers Island |
Bereikbaarheid: |
Dag boot of Safari Boat uit Hurghada, Safaga of Qesir |
Minimale Diepte tot Wrak |
12m (op Bows) |
Maximale Diepte tot Zeebodemautoriteit: |
60m + (op hek) |
Gemiddelde Zicht: |
35-40m |
The Ship
De Aida werd gebouwd in Frankrijk en gelanceerd in 1911. Ze verplaatste 1428 brt en werd aangedreven door een 3 cilinder triple expansie motor in staat om een topsnelheid van 9 Knopen. Haar afmetingen waren; 75.1mx 9.7m met een diepgang van 7m.
Oorspronkelijk besteld voor de Egyptische Havens en Vuurtorens administratie, werd ze later overgebracht naar Egyptische Marina en gebruikt als troepen veerboot.
Historische informatie
SITUATIE VERSLAG
Egypte en Canal Area SS Rosalie Moller tot zinken werd gebracht door vijandelijke luchtaanval op Anchorage H. tussen 0045B en 0140B. S. S. AIDA (Poorten en Verlichting vaartuig) werd tot zinken gebracht op Zafarana Anchorage door HE III, die crashte op dezelfde tijd na het raken van mast AIDA's. S. S. AIDA kan worden salved.
De Aïda werd hierna gelicht en hersteld en bleef in dienst tot 1957
.
Het verlies van de Aïda
15 september 1957. De kapitein van de Aïda kreeg de taak om militair personeel uit te wisselen over Big Brothers Island. Er waren zware stormen die dag en het lijkt erop dat hij toch besloten had om door te gaan - en daarmee sloeg hij de rotsen. Bijna onmiddellijk begon de boot te zinken.. De achtersteven zonk en kwam tot rust op een extreem steile hoek van het rif.
Duiken in de Aïda
Dit is een uitstekende duik voor alle normen - De Aïda ligt recht "boven" het rif met haar boeg op 25m en haar achtersteven op 60m. Afgezien van de aanzienlijke schade aan de boeg, is dit schip vrijwel intact.
Na meer dan 40 jaar onder water, is de Aïda nu langzaam uitgegroeid tot een deel van de Reef.
Er is een aanzienlijke groei van koraal over het schip. Met afnemende intensiteit zal de Diver een breed scala ontmoeten van zachte koralen en harde koralen met de ondiepere delen van het wrak wordt een heuse levende verwarring van kleur. Voeg daarbij een geweldige selectie van het leven van vissen die alles van grote Grouper en Tonijn bevat -
Na de beschadigde boeg, is het merendeel van de belangrijkste naar voren dek intact. De houten decking is verrot - het verlaten van een vrijwel intact stalen kader met gemakkelijke toegang tot alle onderdelen.
Ongelooflijk, de voorste mast is nog grotendeels intact en blijft de onvermijdelijke wetten van de verslechtering trotseren .
. Onder de mast zijn een assortiment van lieren met een giek over het dek zelf. Midscheeps is de verhoogde Centrum Kasteel met wat resten van een houten brug structuur . Dit is niet meer dan een platform, maar er zijn nog veel te zien - vooral onder de accommodatie blok hieronder. Er zijn veel hutten te verkennen -en de meeste koperen patrijspoorten zijn nog op hun plaats.
Een massale stoomfluit - zeer vergelijkbaar met die op de Rosalie Moller, is te zien op de onder kant . Direct hieronder is de ingang naar de Engine Room - compleet met de 3 cilinder triple expansie stoommachine
De Aïda werd nooit geborgen en dus is het allemaal nog steeds volledig intact - behalve voor het houtwerk.
|