Via Koen Herbots gingen Andre en Ida naar SHARM EL SHEIKH
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Sharm-El-Sheikh: een paradijs in vele opzichten
  • Stortregens eisen17 levens
  • sinds 1994
  • mee te nemen:aansteker (voor het verbranden van wc-papier).
  • Penarie in de Sinaï
  • GF2009: Rotax karavaan vertrekt naar Egypte voor WK (preview)29 NOVEMBER 2009 PAGINA 2 VAN 2
  • GF2009: Rotax karavaan vertrekt naar Egypte voor WK (preview)29 NOVEMBER 2009 PAGINA 1 VAN 2
  • Toeristische boot zinkt in de Rode Zee
  • de aïda en de Numidia
  • Belgisch duikers maken professionele beelden van Brits wrak
  • Noordroute vanuit Sharm el Sheikh
  • duikstekken
  • The Kingston (Sarah H)
  • Abu Nuhas heeft 4 bekende wrakken
  • scheepswrak Agia Varvara (een vertaling)
  • Vertaling - Wrak Aida
  • Carnatic
  • Chrisoula K
  • de Salem express
  • Giannis D (Danae)
  • scheepswrak/Rosalie Moller
  • De thistlegorm
  • een wereldwonder
  • niet laten voorbij gaan.....
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek
  • fijne avond
  • Welkom en succes !
  • welkom en veel plezier
  • een fijne Vrijdag
  • Succes met u nieuwe blog

    klik hieronder

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 09-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
    Nieuws HLN
  • Verschillen tot 312 euro per jaar voor bijna identieke gsm-abonnementen: dit zijn de voordeligste formules
  • Trump wil niet dat Apple iPhone-productie naar India verplaatst
  • Telenet-dochter Tadaam lanceert aanbod voor mobiele telefonie, maar niet voor iedereen
  • Hoe staat DIGI er intussen voor? “Tot 60 minuten wachten aan de telefonische helpdesk”
  • Goedkope telefoon of dure smartphone met 'korting' via abonnement: wat is het voordeligst?
  • Gebruikers van iPhone kunnen voor het eerst een porno-app installeren
  • Disney+ verliest in drie maanden tijd 700.000 abonnees
  • Zeg Amerikaanse tech vaarwel: dit zijn sympathieke Europese alternatieven voor Apple Maps, Google Translate en je smartwatch
  • Apple lanceert nieuwe ‘budgetvriendelijke’ iPhone 16e: wat krijg je voor 719 euro?
  • Volgende week nieuwe budgetvriendelijke iPhone SE? Alle geruchten over de Ap­ple-telefoons van dit jaar op een rij
    Nieuws Ned. AD
    Nieuws HBVL
    Nieuws VRT NWS
  • Medewerker van NMBS vervalste jarenlang facturen en cashte zo meer dan 1 miljoen euro: "Niemand controleerde me, vindt u dat normaal?"
  • Uitzonderlijk veel publiek voor Koningin Elisabethwedstrijd: "Nog nooit zoveel tickets verkocht voor 1e ronde"
  • Regisseur Tim Mielants steunt Dogma 25-beweging in strijd tegen streamingdiensten: "Meer vrijheid nodig om provocerende verhalen te brengen"
  • Amerikaanse president Trump kondigt 'Golden Dome' aan: rakettenschild dat VS moet beschermen
  • Europese Commissie wil 2 euro kosten aanrekenen voor elk klein pakje dat EU binnenkomt
  • Vlaams Belang-voorzitter Van Grieken over fraudeonderzoek Ninove: "Ik heb geen harde bewijzen, wel indicaties van orkestratie van hogerhand"
  • EU gaat Associatieverdrag met Israël onder de loep nemen en onderzoeken of internationaal recht wordt geschonden in Gaza
  • Boze buurman schiet met luchtdrukgeweer kogeltje in achterhoofd van jonge voetballer in Sint-Gillis-Waas 
  • Met dank aan DNA-tests: duivenmelkers Luc, Jacques, Jos en Willy hebben al enkele tientallen gestolen prijsduiven terug
  • Parket onderzoekt huisjesmelkerij bij paters Augustijnen in Gent
    Ditjes en datjes over Sharm-El-Sheikh en hotel Sunrise Garden/View
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de aïda en de Numidia


    The Aida

    Dit is een uitstekende duik hoe u het ook bekijkt – de duiker verlaat deze duiklocatie met de vraag hoe het toch mogelijk is dat een schip op deze wijze kon komen te zinken en nog meer, hoe het mogelijk is dat ze, bij een dergelijke hoek blijft staan.
     
    De Aida staat rechtop tegen het rif met haar boegen op 25 meter en haar achtersteven op 60 meter. Behalve aanzienlijke schade aan de boegen, is dit schip vrijwel intact.

    Het schip is bedekt met harde en zachte koraal en de verscheidenheid van het koraal op de diepere delen is voortreffelijk. Dit is verbazingwekkend omdat

    men dit normaal gesproken op de diepere delen niet ziet.
     
    Voeg hieraan toe een verbazingwekkende selectie van grote vissen waaronder de grote baars en tonijn (altijd aan het eten bij het eerste licht) en de duizenden copper sweepers omvatten en dit is een wrak dat voor ieder wat wils biedt.
     Op de beschadigde boegen na, is het voorste gedeelte van het schip intact gebleven. Het ontbrekende houten dek laat een vrijwel intacte staalconstructie achter met gemakkelijk toegang tot alle delen van het schip.
     De voorste boegen zijn leeg en eenmaal binnen, wordt de duiker volledig beschut tegen de stroming, die vrij sterk kan zijn. Ongelooflijk maar waar, de voorste mast is nog grotendeels intact en biedt nog steeds weerstand tegen de onvermijdelijke aantasting.

    De mast staat nog steeds in een hoek van 90 graden met het schip en het rif. Onder de mast is een assortiment van krukken en een boom die over het dek zelf ligt. In het midden van het schip vind men met de overblijfselen van de brugconstructie.
    Dit is niet veel meer dan een platform maar er is nog steeds veel te zien, vooral in de slaapvertrekken eronder. Er zijn veel cabines om te onderzoeken en enkelen hebben nog steeds hun messingpatrijspoorten op zijn oorspronkelijke plaats.

    De omgevallen schoorsteen van het schip ligt op ongeveer 45 meter diepte en is gedeeltelijk weggeroest.
    Een indrukwekkende stoomfluit, vergelijkbaar met de stoomfluit die op de Rosalie Moller is gevonden.
     De stoomfluit kan, omdat alles nu stevig vergroeid is aan het bovendek waar hij op ligt, vanaf de onderzijde bekeken worden. Onmiddellijk hieronder is de ingang naar de machinekamer compleet met een 3 cilinder stoommotor.

    De Aida werd nooit geborgen zodat alles er nog steeds ligt,
     tot aan de propeller aan toe.

    The Numidia



     Haar houten spanten zijn reeds weggerot maar haar koraalgroei is compacter dan bij de Aida mede doordat de Numidia al 56 jaar langer op de zeebodem ligt
    . Haar binnenkant is gemakkelijk toegankelijk, u daalt sterk tot aan de sierlijke achtersteven met zijn traditionele noodstuurrad en versnelling.
     Er staat hier een sterke stroming en het kan zijn dat u jagende zijde haaien tegenkomt.
    De maximumdiepte bij het achtersteven is 83 meter, de boegen liggen op 8 meter.

    Tussen de gevarieerde kleuren, van het lichtste groen tot aan het diepste rood, bevinden zich vele vissen die het scheepswrak tot hun huis hebben gemaakt.

    De baarzen zijn waarschijnlijk de meest bijzondere bewoners, maar alle duikers hebben hun eigen favoriet en ze zijn hier allemaal te vinden.
    Dit scheepswrak biedt voor elk wat wils.
     Zelfs dié duikers die niet van scheepswrakken houden zullen hier hun hart kunnen ophalen.

    Zoals bij zo velen wrakken is het scheepsdek vergaan en de lading geborgen
    . Dit biedt echter de ongelofelijke mogelijkheid om een groot schip te onderzoeken op de diepte die u persoonlijk fijn vindt.
     Voor de centrale brug zijn twee poreuze scheepsruimen met ventilatieluiken aan de stuurboordzijde.
    De dekken zijn nu een vierkant staalpatroon met in het midden de onderste helft van de voorste mast.

    Direct na scheepsruim nummer 2 is het midden schip met zijn cabines en de overblijfselen van de brug.
    Omdat dit gedeelte volledig van hout was gemaakt op een vloer van staal, is, behalve het fundament, alles weggerot. Wij zijn nu bij een diepte van 50 meter en de rest van het schip ligt in zeer diep water.

    Achter de brug is de omgevallen schoorsteenpijp van het schip te zien. Hier kunt u ook zien dat verscheidene reddingsbootkranen de kabels al hadden laten zakken. De machinekamer ligt hier precies onder.
     Als we nog iets meer naar het achterdek gaan ziet u de scheepsruimen nummer 3 en 4. Wederom zult u hier alleen de onderste helft van een eveneens stevige achterste mast vinden samen met alle dekkrukken.
     Ook hier is weer te zien dat deze mast weerstand biedt aan de zwaartekracht, net als het (bijna) gehele schip.

    Het achtersteven wordt opgeheven en biedt u een prachtig rond achterdek waaronder zich één grote propeller bevindt op een diepte van zo’n 80 meter.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!