Via Koen Herbots gingen Andre en Ida naar SHARM EL SHEIKH
Foto
Foto
Inhoud blog
  • Sharm-El-Sheikh: een paradijs in vele opzichten
  • Stortregens eisen17 levens
  • sinds 1994
  • mee te nemen:aansteker (voor het verbranden van wc-papier).
  • Penarie in de Sinaï
  • GF2009: Rotax karavaan vertrekt naar Egypte voor WK (preview)29 NOVEMBER 2009 PAGINA 2 VAN 2
  • GF2009: Rotax karavaan vertrekt naar Egypte voor WK (preview)29 NOVEMBER 2009 PAGINA 1 VAN 2
  • Toeristische boot zinkt in de Rode Zee
  • de aïda en de Numidia
  • Belgisch duikers maken professionele beelden van Brits wrak
  • Noordroute vanuit Sharm el Sheikh
  • duikstekken
  • The Kingston (Sarah H)
  • Abu Nuhas heeft 4 bekende wrakken
  • scheepswrak Agia Varvara (een vertaling)
  • Vertaling - Wrak Aida
  • Carnatic
  • Chrisoula K
  • de Salem express
  • Giannis D (Danae)
  • scheepswrak/Rosalie Moller
  • De thistlegorm
  • een wereldwonder
  • niet laten voorbij gaan.....
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek
  • fijne avond
  • Welkom en succes !
  • welkom en veel plezier
  • een fijne Vrijdag
  • Succes met u nieuwe blog

    klik hieronder

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief per maand
  • 09-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
    Nieuws HLN
  • Apple onthult naar verwachting over twee weken de nieuwste iPhones
  • Google Pixel 10 gaat iPhone achterna: MagSafe-opladers van Apple te gebruiken op nieuwe modellen
  • Hackers krijgen toegang tot informatie van 850.000 Orange-klanten: “Bedrijf moet uitleggen hoe het gaat beschermen tegen sim swapping”
  • Samsung Galaxy Fold 7 kost maar liefst 2.099 euro: waarom kreeg plooitelefoon zo’n ‘ultraprijs’?
  • KIJK. Stofzuigen, je sleutels zoeken en de vaatwasser leegmaken: vanaf 2026 helpt huisrobot Neo je met je huishoudelijke taken
  • Geen producten meer naar EU, dreigt Apple, Europese Commissie “niet verrast”: “Geen intentie om wet in te trekken”
  • Telenet, Proximus en Orange slokken grootste marktaandeel op: gaat dat gepaard met het beste aanbod?
  • Meer dan de helft van de Belgen bewaart oude smartphones
  • Gsm in het water of al je mobiele data op? Eerste hulp bij 4 rampscenario’s met je smartphone op reis
  • KIJK. Piloten Brussels Airlines leren vliegen met VR-technologie: “Door de bril zien en horen we de cockpit”
    Nieuws Ned. AD
    Nieuws HBVL
    Nieuws VRT NWS
  • Homohuwelijk voorlopig veilig in de VS: Hooggerechtshof beslist erkenning niet te herzien
  • Oekraïense minister van Justitie geschorst voor vermeende betrokkenheid bij grootschalige corruptiezaak
  • 17,50 euro: zoveel zouden mensen gemiddeld betalen om Boom van 't Groot Verdriet te "redden" in Leuven
  • 20 vrachtladingen anticonceptiemiddelen in Kallo verloren na ontmanteling USAID door Trump
  • Fabriek van Mars in Olen gaat dicht: 80 werknemers verliezen mogelijk hun job
  • "Waarom zij?" Familie van vermoorde Cennet (28) en Efe (5) hoopt op antwoorden tijdens assisenproces 
  • AI-lied met kritiek op asielzoekers verdwijnt van Spotify na felle discussie in Nederland
  • Nederlandse politie haalt hond Sparrow weg bij eigenaars na aanrijding in Tessenderlo
  • Megan Desaever van 'Temptation Island' krijgt 10 maanden cel met uitstel en moet 65.000 euro aan achterstallige belastingen terugbetalen
  • Waarom de oplopende spanningen tussen China en Japan weinig goeds voorspellen
    Ditjes en datjes over Sharm-El-Sheikh en hotel Sunrise Garden/View
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de aïda en de Numidia


    The Aida

    Dit is een uitstekende duik hoe u het ook bekijkt – de duiker verlaat deze duiklocatie met de vraag hoe het toch mogelijk is dat een schip op deze wijze kon komen te zinken en nog meer, hoe het mogelijk is dat ze, bij een dergelijke hoek blijft staan.
     
    De Aida staat rechtop tegen het rif met haar boegen op 25 meter en haar achtersteven op 60 meter. Behalve aanzienlijke schade aan de boegen, is dit schip vrijwel intact.

    Het schip is bedekt met harde en zachte koraal en de verscheidenheid van het koraal op de diepere delen is voortreffelijk. Dit is verbazingwekkend omdat

    men dit normaal gesproken op de diepere delen niet ziet.
     
    Voeg hieraan toe een verbazingwekkende selectie van grote vissen waaronder de grote baars en tonijn (altijd aan het eten bij het eerste licht) en de duizenden copper sweepers omvatten en dit is een wrak dat voor ieder wat wils biedt.
     Op de beschadigde boegen na, is het voorste gedeelte van het schip intact gebleven. Het ontbrekende houten dek laat een vrijwel intacte staalconstructie achter met gemakkelijk toegang tot alle delen van het schip.
     De voorste boegen zijn leeg en eenmaal binnen, wordt de duiker volledig beschut tegen de stroming, die vrij sterk kan zijn. Ongelooflijk maar waar, de voorste mast is nog grotendeels intact en biedt nog steeds weerstand tegen de onvermijdelijke aantasting.

    De mast staat nog steeds in een hoek van 90 graden met het schip en het rif. Onder de mast is een assortiment van krukken en een boom die over het dek zelf ligt. In het midden van het schip vind men met de overblijfselen van de brugconstructie.
    Dit is niet veel meer dan een platform maar er is nog steeds veel te zien, vooral in de slaapvertrekken eronder. Er zijn veel cabines om te onderzoeken en enkelen hebben nog steeds hun messingpatrijspoorten op zijn oorspronkelijke plaats.

    De omgevallen schoorsteen van het schip ligt op ongeveer 45 meter diepte en is gedeeltelijk weggeroest.
    Een indrukwekkende stoomfluit, vergelijkbaar met de stoomfluit die op de Rosalie Moller is gevonden.
     De stoomfluit kan, omdat alles nu stevig vergroeid is aan het bovendek waar hij op ligt, vanaf de onderzijde bekeken worden. Onmiddellijk hieronder is de ingang naar de machinekamer compleet met een 3 cilinder stoommotor.

    De Aida werd nooit geborgen zodat alles er nog steeds ligt,
     tot aan de propeller aan toe.

    The Numidia



     Haar houten spanten zijn reeds weggerot maar haar koraalgroei is compacter dan bij de Aida mede doordat de Numidia al 56 jaar langer op de zeebodem ligt
    . Haar binnenkant is gemakkelijk toegankelijk, u daalt sterk tot aan de sierlijke achtersteven met zijn traditionele noodstuurrad en versnelling.
     Er staat hier een sterke stroming en het kan zijn dat u jagende zijde haaien tegenkomt.
    De maximumdiepte bij het achtersteven is 83 meter, de boegen liggen op 8 meter.

    Tussen de gevarieerde kleuren, van het lichtste groen tot aan het diepste rood, bevinden zich vele vissen die het scheepswrak tot hun huis hebben gemaakt.

    De baarzen zijn waarschijnlijk de meest bijzondere bewoners, maar alle duikers hebben hun eigen favoriet en ze zijn hier allemaal te vinden.
    Dit scheepswrak biedt voor elk wat wils.
     Zelfs dié duikers die niet van scheepswrakken houden zullen hier hun hart kunnen ophalen.

    Zoals bij zo velen wrakken is het scheepsdek vergaan en de lading geborgen
    . Dit biedt echter de ongelofelijke mogelijkheid om een groot schip te onderzoeken op de diepte die u persoonlijk fijn vindt.
     Voor de centrale brug zijn twee poreuze scheepsruimen met ventilatieluiken aan de stuurboordzijde.
    De dekken zijn nu een vierkant staalpatroon met in het midden de onderste helft van de voorste mast.

    Direct na scheepsruim nummer 2 is het midden schip met zijn cabines en de overblijfselen van de brug.
    Omdat dit gedeelte volledig van hout was gemaakt op een vloer van staal, is, behalve het fundament, alles weggerot. Wij zijn nu bij een diepte van 50 meter en de rest van het schip ligt in zeer diep water.

    Achter de brug is de omgevallen schoorsteenpijp van het schip te zien. Hier kunt u ook zien dat verscheidene reddingsbootkranen de kabels al hadden laten zakken. De machinekamer ligt hier precies onder.
     Als we nog iets meer naar het achterdek gaan ziet u de scheepsruimen nummer 3 en 4. Wederom zult u hier alleen de onderste helft van een eveneens stevige achterste mast vinden samen met alle dekkrukken.
     Ook hier is weer te zien dat deze mast weerstand biedt aan de zwaartekracht, net als het (bijna) gehele schip.

    Het achtersteven wordt opgeheven en biedt u een prachtig rond achterdek waaronder zich één grote propeller bevindt op een diepte van zo’n 80 meter.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!